Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Jonge wilde zwijnen vallen bij bosjes om door droogte
Door de aanhoudende droogte op de Veluwe sterven jonge wilde zwijnen massaal door gebrek aan water en voedsel. Dat zegt dierenecoloog en zwijnenexpert Hugh Jansman, van Wageningen Environmental Research. "Het is nu heel pittig. Jonge wilde zwijnen vallen bij bosjes om." Volgens Jansman zijn vooral de jonge biggen kwetsbaar: "De moedermelk droogt op dus de zeugen geven bijna geen voedsel meer door aan de biggen. Er is door de droogte bijna geen grasgroei dus voedsel voor volwassen dieren is er bijna niet en dat betekent weinig melkaanmaak en die biggetjes vallen als eerste om."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/jonge-wilde-zwijnen-vallen-bij-bosjes-om-door-droogte/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Oenanthe

We hebben gelukkig een heel legertje landgenoten dat dieren in nood te hulp schiet. Deze winter brachten ze hooi naar de hongerende dieren in de Oostvaardersplassen. Nu gaan ze vast water brengen naar de van dorst stervende wilde zwijnen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 26, 2018, 18:43:02 PM

We hebben gelukkig een heel legertje landgenoten dat dieren in nood te hulp schiet. Deze winter brachten ze hooi naar de hongerende dieren in de Oostvaardersplassen. Nu gaan ze vast water brengen naar de van dorst stervende wilde zwijnen.

Ze hebben het vast veel te druk met water geven aan de eendjes,
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op juli 26, 2018, 19:29:43 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 26, 2018, 18:43:02 PM

We hebben gelukkig een heel legertje landgenoten dat dieren in nood te hulp schiet. Deze winter brachten ze hooi naar de hongerende dieren in de Oostvaardersplassen. Nu gaan ze vast water brengen naar de van dorst stervende wilde zwijnen.

Ze hebben het vast veel te druk met water geven aan de eendjes,

;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

HPM

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

#1656
nieuws uit Duitsland
Wolven roedel in Meppen vlak over de grens van Drenthe

https://goo.gl/maps/mMnU4Rr1zpC2
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroen vinke

Citaat van: HPM op juli 30, 2018, 14:52:32 PM
Kattenjacht

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/27/moet-de-verwilderde-kat-worden-afgeschoten-a1611415
Van mij mogen meer provincies eraan beginnen. Ik vind het niet schieten van katten dieronvriendelijker dan het wel schieten. Ik snap de PvdD hier dan ook niet in. Oja, wacht, ze raken vast veel stemmers kwijt als ze in dit geval wél het beste met de dieren voor hebben. Van de andere genoemde (overigens ook de niet genoemde) partijen hoef je sowieso niks verstandigs te verwachten op gebied van pest control. Behalve als het om hondepoep gaat misschien.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Jonge dassen lijden onder aanhoudende droogte

Jonge dassen hebben ernstig te lijden onder de aanhoudende droogte. De jongen zijn toe aan het eten van insecten uit de bodem, maar door de droogte zitten deze beestjes te diep in de grond.

Veel jonge dieren sterven door een gebrek aan voedsel, aldus boswachter Henk Ruseler van Nationaal Park De Hoge Veluwe. Dit geldt overigens ook voor jonge wilde zwijnen.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5395685/jonge-dassen-lijden-aanhoudende-droogte.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Noorse rendieren schuilen vanwege hitte in koele verkeerstunnels

De Noorse autoriteiten waarschuwen automobilisten in het uiterste noorden van het land om extra uit te kijken voor rendieren op de wegen. Vanwege de extreme hitte zoeken de dieren verkoeling op in verkeerstunnels.

Een medewerker van de Noorse regering zegt dat rendieren en schapen vanwege de hitte tunnels en andere schaduwrijke plekken opzoeken. Dat heeft tot op heden geen grote verkeersongelukken tot gevolg gehad, laat hij weten.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5396555/noorse-rendieren-schuilen-vanwege-hitte-in-koele-verkeerstunnels.html
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op augustus 03, 2018, 19:57:21 PM
Noorse rendieren schuilen vanwege hitte in koele verkeerstunnels

De Noorse autoriteiten waarschuwen automobilisten in het uiterste noorden van het land om extra uit te kijken voor rendieren op de wegen. Vanwege de extreme hitte zoeken de dieren verkoeling op in verkeerstunnels.

Een medewerker van de Noorse regering zegt dat rendieren en schapen vanwege de hitte tunnels en andere schaduwrijke plekken opzoeken. Dat heeft tot op heden geen grote verkeersongelukken tot gevolg gehad, laat hij weten.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5396555/noorse-rendieren-schuilen-vanwege-hitte-in-koele-verkeerstunnels.html

Niet alleen rendieren maar ook schapen
https://www.nrk.no/finnmark/rein-og-sau-flykter-fra-varmen---blir-pakjort-i-tunnelene-1.14147491
Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Aangespoelde potvissen niet omgekomen door menselijk handelen

De dertig potvissen die in 2016 binnen zes weken tijd in vijf landen - waaronder Nederland - aanspoelden, zijn niet door menselijk handelen omgekomen. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS One.

De potvissen kwamen volgens het onderzoek om het leven door een combinatie van factoren, waaronder een gebrek aan voedsel. Uit het onderzoek blijkt dat de dieren voor het laatst gegeten hadden voor de kust van Noorwegen, minimaal 1.300 kilometer verderop.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5403698/aangespoelde-potvissen-niet-omgekomen-menselijk-handelen.html
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Hoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op augustus 08, 2018, 19:17:13 PMHoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?

Zucht...

Zijn er dan aanwijzingen dat dat in deze gevallen gebeurd is?...

De publicatie geeft dit aan over het onderzoek 'Internationale teams van wetenschappers en experts uit heel Europa onderzochten in totaal 27 dode potvissen.'

Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze niet allerlei verschillende mogelijke oorzaken hebben onderzocht en daaruit de meest waarschijnlijke oorzaak hebben herleid.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: OlivierO op augustus 08, 2018, 19:17:13 PM
Hoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?
Een zinloze vraag Olivier. Hoe ga je bewijzen dat ze WEL gedesoriënteerd geraakt zijn door menselijke activiteit?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Omdat het toch komkommertijd is:


Inwoner Ommen belt politie vanwege olifant in voortuin

De politie in de Overijsselse plaats Ommen werd woensdagmiddag gebeld door een inwoner die beweerde dat er een olifant in zijn voortuin liep. De olifant bleek bij een circus te horen en loopt onder begeleiding elke dag een rondje.

Meer lezen: https://www.nu.nl/opmerkelijk/5405660/inwoner-ommen-belt-politie-vanwege-olifant-in-voortuin.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Rob Koelman op augustus 08, 2018, 20:35:54 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 08, 2018, 19:17:13 PMHoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?

Zucht...

Zijn er dan aanwijzingen dat dat in deze gevallen gebeurd is?...

De publicatie geeft dit aan over het onderzoek 'Internationale teams van wetenschappers en experts uit heel Europa onderzochten in totaal 27 dode potvissen.'

Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze niet allerlei verschillende mogelijke oorzaken hebben onderzocht en daaruit de meest waarschijnlijke oorzaak hebben herleid.

Oliviers vraag is terecht. De kop van nu.nl gaat dusdanig veel verder dan de claim van de onderzoekers zelf dat alle nuance verloren gaat, en het randje fake news is. De onderzoekers konden een paar mogelijke doodsoorzaken (vervuiling, ziekte, verwonding) met een zekere mate van waarschijnlijkheid uitsluiten, en dat is het. Prima werk, maar het blijft dus vooralsnog onmogelijk om bepaalde vragen te beantwoorden. Zo waren de karkassen al te ver ontbonden om schade door sonar of andere herrie vast te kunnen stellen, en dat is nogal een belangrijke potentiële menselijke oorzaak.
Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op augustus 08, 2018, 23:53:26 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 08, 2018, 19:17:13 PM
Hoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?
Een zinloze vraag Olivier. Hoe ga je bewijzen dat ze WEL gedesoriënteerd geraakt zijn door menselijke activiteit?

Dat hoef ik toch niet te doen? De titel zegt "Aangespoelde potvissen niet omgekomen door menselijk handelen" en daarop vraag ik mij af hoe ze gaan bewijzen dat ze niet omgekomen zijn door desoriëntatie door menselijke activiteit ... Dat bewijzen lijkt mij onmogelijk (maar ik laat het iemand graag uitleggen). Dus mijn inzien is die titel fout of minstens niet te bewijzen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op augustus 08, 2018, 19:17:13 PMHoe ga je bewijzen dat ze niet zijn gedesoriënteerd geraakt door menselijke activiteit?

Citaat van: Oenanthe op augustus 08, 2018, 23:53:26 PMEen zinloze vraag Olivier. Hoe ga je bewijzen dat ze WEL gedesoriënteerd geraakt zijn door menselijke activiteit?

Citaat van: OlivierO op augustus 09, 2018, 17:50:47 PMDat hoef ik toch niet te doen? De titel zegt "Aangespoelde potvissen niet omgekomen door menselijk handelen" en daarop vraag ik mij af hoe ze gaan bewijzen dat ze niet omgekomen zijn door desoriëntatie door menselijke activiteit ... Dat bewijzen lijkt mij onmogelijk (maar ik laat het iemand graag uitleggen). Dus mijn inzien is die titel fout of minstens niet te bewijzen.

Nogmaals: bij de onderzochte dode potvissen zijn er geen aanwijzingen gevonden dat desoriëntatie door menselijke oorzaken een rol heeft gespeeld bij de dood van de potvissen.

Jouw vraag suggereert dan dat je daar toch rekening mee moet houden, ook al zijn er geen aanwijzingen voor.

Je kunt bij iedere casus wel een serie vragen bedenken die niet 100% te ontkrachten zijn. Laten we ons bij dit soort gevallen vooral beperken tot de meest waarschijnlijke oorzaken...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Hallo Rob,

ik heb de indruk dat jij vindt dat ik een belachelijk vraag stel, maar ik vraag mij gewoon af hoe ze dat gaan bewijzen. En ik vraag dat omdat ik het niet geloof ...

Mijn vraagt suggereert dus alleen dat ik de titel al niet geloof en dat ik wel eens wil weten hoe ze dat dan bewezen hebben. Een goeie vraag, toch? Geen aanwijzingen gevonden is niet hetzelfde als het tegendeel bewijzen.

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op augustus 09, 2018, 19:41:03 PMHallo Rob,

ik heb de indruk dat jij vindt dat ik een belachelijk vraag stel, maar ik vraag mij gewoon af hoe ze dat gaan bewijzen. En ik vraag dat omdat ik het niet geloof ...

Mijn vraagt suggereert dus alleen dat ik de titel al niet geloof en dat ik wel eens wil weten hoe ze dat dan bewezen hebben. Een goeie vraag, toch? Geen aanwijzingen gevonden is niet hetzelfde als het tegendeel bewijzen.

Het woord belachelijk zelf heb ik niet gebruikt en evenmin heb ik gesuggereerd dat jouw vraag deze kwalificatie zou verdienen. Dat is geheel jouw interpretatie.

En nog maar een keer: bij de onderzochte dode potvissen zijn er geen aanwijzingen gevonden dat desoriëntatie door menselijke oorzaken een rol heeft gespeeld bij de dood van de potvissen.

Dat zijn de feiten, niet meer en niet minder...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op augustus 09, 2018, 20:54:42 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 09, 2018, 19:41:03 PMHallo Rob,

ik heb de indruk dat jij vindt dat ik een belachelijk vraag stel, maar ik vraag mij gewoon af hoe ze dat gaan bewijzen. En ik vraag dat omdat ik het niet geloof ...

Mijn vraagt suggereert dus alleen dat ik de titel al niet geloof en dat ik wel eens wil weten hoe ze dat dan bewezen hebben. Een goeie vraag, toch? Geen aanwijzingen gevonden is niet hetzelfde als het tegendeel bewijzen.

Het woord belachelijk zelf heb ik niet gebruikt en evenmin heb ik gesuggereerd dat jouw vraag deze kwalificatie zou verdienen. Dat is geheel jouw interpretatie.

En nog maar een keer: bij de onderzochte dode potvissen zijn er geen aanwijzingen gevonden dat desoriëntatie door menselijke oorzaken een rol heeft gespeeld bij de dood van de potvissen.

Dat zijn de feiten, niet meer en niet minder...

:wrong:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#1675
Vooruit dan maar, omdat het nog altijd komkommertijd is...


Duitse politie redt man van baby-eekhoorn

De Duitse politie heeft donderdag een mannelijke inwoner van Karlsruhe gered van een baby-eekhoorn die hem hardnekkig achtervolgde.

De politie beschreef vrijdag in een verklaring hoe er donderdagochtend een telefonische melding binnenkwam. "Help, ik word achtervolgd door een eekhoorn!" zei de beller.

Toen agenten ter plaatse kwamen, zagen ze dat het diertje nog steeds achter de melder aan zat. De achtervolging was echter zo uitputtend geweest, dat de baby-eekhoorn prompt in slaap viel en "in politiehechtenis werd genomen", aldus de verklaring.

In het politierapport dat na het incident werd opgemaakt schreven de agenten dat ze de eekhoorn hebben geadopteerd als mascotte en het diertje Karl-Friedrich hebben gedoopt.

De eekhoorn werd naar een dierenopvangcentrum gebracht en wordt daar verzorgd.

Het komt vaker voor dat eekhoorns die op zoek zijn naar voedsel of hulp mensen achtervolgen. Jonge eekhoorns die hun moeder hebben verloren kunnen hun aandacht zelfs op een specifieke persoon richten als vervanging.

Bron: https://www.nu.nl/algemeen/5408807/duitse-politie-redt-man-van-baby-eekhoorn.html

De foto bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Merel

Wat een cutie!! Maar ik zou me schamen als ik daarvoor de politie moest bellen. :P
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

gardensafari

Citaat van: Merel op augustus 10, 2018, 22:25:08 PM
Wat een cutie!! Maar ik zou me schamen als ik daarvoor de politie moest bellen. :P

Wat zou jij doen dan?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

OJGoreng

Als zoiets in Nederland zou gebeuren zou onmiddellijk het Landelijk Eekhoornprotocol in werking treden, natuurlijk.

"In hemelsnaam, heeft iemand Hugh Jansman al gebeld?"
Met vriendelijke groet, Zainal