Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 04, 2017, 10:04:28 AM

Iets met "fish and chips" te maken wellicht?

Baked beans, Black pudding, ...
Herman van der Meer

egilio

Citaat van: ronris op juli 06, 2017, 14:40:26 PM
Citaat van: HPM op juli 03, 2017, 19:46:13 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 03, 2017, 19:16:05 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 03, 2017, 18:21:26 PM
Veluwe heeft een migratieprobleem, dus begint de hertenjacht eerder

De jacht op edelherten in het nationaal park de Hoge Veluwe is vandaag al begonnen, een maand eerder dan normaal. Dat komt door het hoge aantal herten in het park waardoor meer afschot van de dieren nodig is.

Meer lezen: http://nos.nl/artikel/2181255-veluwe-heeft-een-migratieprobleem-dus-begint-de-hertenjacht-eerder.html

Prima toch dat men een voorjaarsstand in acht wil nemen.

Jan Bouwmeester

Het maakt in principe niet uit welke peildatum gebruikt wordt. Alleen in het najaar moet je de komende wintersterfte gaan schatten.

Maar het is natuurlijk raar om de hekken open te zetten om uitwisseling mogelijk te maken en dan op de Hoge Veluwe extra te gaan schieten omdat er in het voorjaar te veel naar je smaak zitten.
Ze schieten dus eigenlijk de herten van de buren en op de Hoge Veluwe doen ze dat waarschijnlijk maar al te graag.
Dat de Hoge Veluwe maar al te graag herten van de buren schiet lijkt mij niet, de grote insprong van het afgelopen jaar heeft een aantal oorzaken.
Ten eerste de hoge populatie dam-en edelherten in het Deelerwoud ontstaan door het experiment van 15 jaar niet jagen werd al vanaf 2014 verder beperkt in het fourageren door het uitrasteren van de landbouwgronden Kop van Deelen en het sluiten van de corridor Woeste Hoeve.
Daar Natuurmonumenten in 2016 weer is begonnen met de jacht in het Deelerwoud in het kader van het bufferbeheer, niet in het minst op aandringen van een aantal aangrenzende TBO's heeft er mede toe geleid tot een grotere insprong van hoofdzakelijk jonge mannelijke edelherten, een fenomeen wat eigenlijk in de herfst van 2016 voor het eerst zichtbaar werd.
Dit kwam ook tot uiting in de voorjaarstellingen (voor het kalveren dus) waarbij 286 herten werden geteld (normaal ongeveer 200) en wat resulteerde in een zomerstand van 381 herten. Dit seizoen was de Hoge Veluwe van plan om de doelstand (voorjaarsstand) terug te brengen naar 180 herten in verband een te hoge vraat en schilschade onder vooral jonge beuk en eik, hierdoor zijn er dus 201 herten vrijgegeven voor afschot. 
De verwachting is dat de insprong in de toekomst zal verminderen wanneer de populatie op de Zuid-oost Veluwe en het Deelerwoud in het bijzonder weer is teruggebracht naar de doelstanden zoals vastgelegd in de werkplannen grofwild 2014-2019.

Precies 381 herten, niet 1 meer of niet 1 minder?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: egilio op augustus 04, 2017, 10:24:42 AM

Precies 381 herten, niet 1 meer of niet 1 minder?

Dat kan maar is helemaal niet belangrijk. Als je telkens op dezelfde manier telt krijg je een prima beeld van de populatieontwikkeling. Eventuele onnauwkeurigheden zullen ook nauwelijks invloed op het afschot hebben.
Herman van der Meer

Johan Helmus

Man levensgevaarlijk gewond door terugkaatsende kogel van gordeldier
Een man uit de Amerikaanse plaats Marietta (Texas) is levensgevaarlijk gewond geraakt, toen een kogel die hij had afgevuurd via het keiharde pantser van een gordeldier terugkaatste in zijn gezicht. Het slachtoffer moest per traumahelikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis  worden gebracht. Daar moest zijn kaak worden gehecht.

:rolleye:
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Citaat van: Johan Helmus op augustus 04, 2017, 20:28:36 PMMan levensgevaarlijk gewond door terugkaatsende kogel van gordeldier
Een man uit de Amerikaanse plaats Marietta (Texas) is levensgevaarlijk gewond geraakt, toen een kogel die hij had afgevuurd via het keiharde pantser van een gordeldier terugkaatste in zijn gezicht. Het slachtoffer moest per traumahelikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis  worden gebracht. Daar moest zijn kaak worden gehecht.

:rolleye:

Ha!  'The revenge of the armadillo'...
Met vriendelijke groet, Rob

lucasn

Snap niet echt dat de eerste reactie is om het dood te schieten. Brengt het pantser wat geld op?
Groet,
Lucas Nieuweboer

migratorius

Citaat van: lucasn op augustus 05, 2017, 12:35:06 PM
Snap niet echt dat de eerste reactie is om het dood te schieten. Brengt het pantser wat geld op?
Gordeldieren zijn uitstekende gravers – een mol is er niks bij: dat maakt ze minder geliefd.
https://armadillo-online.org/problems.html

Overigens is het verhaal over die Texaanse sukkel al twee jaar oud en ik vermoed -gezien het tijdstip- dat hij gedronken had.
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2015/07/31/texas-man-wounded-shooting-armadillo/30971441/

JanHein

Johan Helmus

Chinese paleontologen hebben twee vliegende zoogdieren van 160 miljoen jaar oud ontdekt
De uitzonderlijk complete fossielen laten zien dat zoogdieren 100 miljoen jaar eerder het luchtruim kozen dan aangenomen en tonen dat onze verre voorouders in de dinotijd diverser waren dan gedacht.
Groeten, Johan Helmus

Oenanthe

Citaat van: Johan Helmus op augustus 04, 2017, 20:28:36 PM
Man levensgevaarlijk gewond door terugkaatsende kogel van gordeldier
Een man uit de Amerikaanse plaats Marietta (Texas) is levensgevaarlijk gewond geraakt, toen een kogel die hij had afgevuurd via het keiharde pantser van een gordeldier terugkaatste in zijn gezicht. Het slachtoffer moest per traumahelikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis  worden gebracht. Daar moest zijn kaak worden gehecht.
Terugkaatsende kogel in het gezicht. Levensgevaarlijk gewond. Traumahelicopter. Om in het ziekenhuis een rijtje hechtingen te laten aanbrengen. Meer niet.

Dit heeft alles van een broodje aap verhaal. Quatsch.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2017, 09:15:22 AM
Citaat van: Johan Helmus op augustus 04, 2017, 20:28:36 PM
Man levensgevaarlijk gewond door terugkaatsende kogel van gordeldier
Een man uit de Amerikaanse plaats Marietta (Texas) is levensgevaarlijk gewond geraakt, toen een kogel die hij had afgevuurd via het keiharde pantser van een gordeldier terugkaatste in zijn gezicht. Het slachtoffer moest per traumahelikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis  worden gebracht. Daar moest zijn kaak worden gehecht.
Terugkaatsende kogel in het gezicht. Levensgevaarlijk gewond. Traumahelicopter. Om in het ziekenhuis een rijtje hechtingen te laten aanbrengen. Meer niet.

Dit heeft alles van een broodje aap verhaal. Quatsch.
Eerder een opgeleukt verhaal. Als je nou even de moeite had genomen het oorspronkelijke artikel (uit 2015!) in USA Today te lezen waar ik naar verwijs: "The unidentified marksman was treated at a local hospital for a minor wound" ("De ongeïdentificeerde schutter werd in het lokale ziekenhuis behandeld voor een lichte verwonding" – inderdaad geen levensgevaar, geen helicopters).

Om een gordeldier dood te schieten heb je wel een zwaar kaliber geweer nodig (dat kun je dan weer op andere Amerikaanse sites vinden).

JanHein

egilio

Citaat van: HPM op augustus 04, 2017, 10:45:37 AM
Citaat van: egilio op augustus 04, 2017, 10:24:42 AM

Precies 381 herten, niet 1 meer of niet 1 minder?

Dat kan maar is helemaal niet belangrijk. Als je telkens op dezelfde manier telt krijg je een prima beeld van de populatieontwikkeling. Eventuele onnauwkeurigheden zullen ook nauwelijks invloed op het afschot hebben.

Of er 1 meer of minder is is juist het belangrijkste. Je kunt er wel vanuit gaan dat er niet precies 381 zijn, maar je wilt juist weten hoe groot je fout in die schatting is. Zit het tussen de 350 en 400, dan heb je inderdaad een redelijke kans om een populatie ontwikkeling te detecteren als je elke keer dezelfde methode gebruikt (en elke keer je detection probability gelijk blijft). Loopt je confidence interval van 150 tot 550 dan kun je er weinig mee eigenlijk, daarom is het zo belangrijk om de confidence interval te vermelden, en kun je niks als er precieze cijfers zonder confidence interval genoemd worden. Er wordt nu gezegd dat er 381 waren alsof dat de waarheid is, en dat is het niet. Maar waren er tussen de 350 en 400 of tussen de 150 en 550? Dat weet je niet, en daarom kun je er er eigenlijk niks mee. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Johan Helmus

Olifant vertrappelt trofeeënjager voordat hij de trekker kan overhalen
Een Argentijnse trofeeënjager die in zuidelijk Afrika op olifanten joeg, heeft zijn jachtreis met de dood moeten bekopen. Een olifant vertrappelde José Monzalvez (46) in Namibië nog voordat hij een geschikte plek had gevonden om het beest dood te schieten.
Groeten, Johan Helmus

jfbouwmeester

Citaat van: Johan Helmus op augustus 15, 2017, 09:28:17 AM
Olifant vertrappelt trofeeënjager voordat hij de trekker kan overhalen
Een Argentijnse trofeeënjager die in zuidelijk Afrika op olifanten joeg, heeft zijn jachtreis met de dood moeten bekopen. Een olifant vertrappelde José Monzalvez (46) in Namibië nog voordat hij een geschikte plek had gevonden om het beest dood te schieten.

Moet ik nu hoera roepen?

Als ik op olifantenjacht ga met mijn fototoestel, kan mij hetzelfde gebeuren.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AM
Citaat van: Johan Helmus op augustus 15, 2017, 09:28:17 AM
Olifant vertrappelt trofeeënjager voordat hij de trekker kan overhalen
Een Argentijnse trofeeënjager die in zuidelijk Afrika op olifanten joeg, heeft zijn jachtreis met de dood moeten bekopen. Een olifant vertrappelde José Monzalvez (46) in Namibië nog voordat hij een geschikte plek had gevonden om het beest dood te schieten.

Moet ik nu hoera roepen?

Als ik op olifantenjacht ga met mijn fototoestel, kan mij hetzelfde gebeuren.

Dan moet je maar naar een dierentuin gaan.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AMMoet ik nu hoera roepen?

Jazeker!   :wacko:


Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AMAls ik op olifantenjacht ga met mijn fototoestel, kan mij hetzelfde gebeuren.

Het gaat er in dit geval niet om dat een olifant een willekeurig iemand (al dan niet met camera) vertrapt, maar dat een olifant degene die hem met groot kaliber geweer wilde afknallen vertrapt voordat ie de trekker kon overhalen. Dat is in mijn beleving nogal een verschil...
Met vriendelijke groet, Rob


jfbouwmeester

Citaat van: HPM op augustus 15, 2017, 12:12:19 PM
Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AM
Citaat van: Johan Helmus op augustus 15, 2017, 09:28:17 AM
Olifant vertrappelt trofeeënjager voordat hij de trekker kan overhalen
Een Argentijnse trofeeënjager die in zuidelijk Afrika op olifanten joeg, heeft zijn jachtreis met de dood moeten bekopen. Een olifant vertrappelde José Monzalvez (46) in Namibië nog voordat hij een geschikte plek had gevonden om het beest dood te schieten.

Moet ik nu hoera roepen?

Als ik op olifantenjacht ga met mijn fototoestel, kan mij hetzelfde gebeuren.

Dan moet je maar naar een dierentuin gaan.

:duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op augustus 15, 2017, 14:33:53 PM
Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AMMoet ik nu hoera roepen?

Jazeker!   :wacko:


Citaat van: jfbouwmeester op augustus 15, 2017, 11:47:41 AMAls ik op olifantenjacht ga met mijn fototoestel, kan mij hetzelfde gebeuren.

Het gaat er in dit geval niet om dat een olifant een willekeurig iemand (al dan niet met camera) vertrapt, maar dat een olifant degene die hem met groot kaliber geweer wilde afknallen vertrapt voordat ie de trekker kon overhalen. Dat is in mijn beleving nogal een verschil...

Ik ken zulke vriendelijke weldoordachte jagers!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Herman van der Meer

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

jeroen vinke

Niet echt zoogdieren in het nieuws, maar dit filmpje van twee lynxen kwam ik tegen op dumpert. In de reacties wees iemand erop dat het een waardevolle waarnemning was omdat de geluiden van lynxen over het algemeen niet goed gedocumenteerd zijn.

http://www.dumpert.nl/mediabase/7230743/aa0fb37f/lynxen_doen_ff_praten.html

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

HPM

Geluiden van Lynx zijn gewoon op cd verkrijgbaar.
Maar dit zijn geen Europeanen dus ze praten een beetje gek.
Herman van der Meer

jeroen vinke

Citaat van: HPM op augustus 31, 2017, 09:52:06 AM
Geluiden van Lynx zijn gewoon op cd verkrijgbaar.
Maar dit zijn geen Europeanen dus ze praten een beetje gek.

Dat bedacht ik me later ook. Natuurlijk zijn er ook zat documentaires gemaakt.
Wat bedoel je met: "Dit zijn geen Europeanen, dus ze praten een beetje gek?"
Ik ken zat Europeanen die gek praten en zat niet-Europeanen die niet gek praten. Of heb je het over de lynxen? Zijn het dan de Canadese?

Desalniettemin leuk filmpje
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

HPM

Ik hoor iemand heel kort Engels praten, dus ik veronderstel dat dit in noord Amerika is.
Leuk filmpje maar slecht gedocumenteerd.
Herman van der Meer


jva

#1195
Juridisch conflict auteursrecht kuifmakaak na twee jaar eindelijk bijgelegd na schikking:

https://www.nu.nl/internet/4918082/fotograaf-bereikt-schikking-in-rechtszaak-apenselfie.html

Je zou denken dat de PETA niets beters te doen heeft, maar in ieder geval krijgt de makaak wat geld (ter bescherming van de soort).

Jelle




Stan.

Hoe makkelijk er altijd weer zonder enige onderbouwing over 'te veel' dieren wordt gesproken.. ' Doordat er te veel bevers in de provincie zijn, zorgen ze voor overlast.' Je kan ook zeggen, doordat er weer een natuurlijker aantal bevers is, begin je weer wat van hun effect op het landschap te merken.
Groeten,
Stan van Remmerden