Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: ronris op november 18, 2016, 21:12:45 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2016, 17:46:54 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 18, 2016, 17:17:51 PM'Hond, cavia, paarden en schapen moeten volledige burgerrechten krijgen'
Mogen ze straks dan ook een uitkering aanvragen, opgenomen worden in het geboorteregister, etc?  B)

En is het eten van een paardenbiefstuk dan opeens kannibalisme?...  B)
Als dit dan maar niet gaat leiden tot een tweede "animal farm" van George Orwell, niet te hopen dat dit voor maart 2017 gerealiseerd gaat worden en ze ook nog stemrecht krijgen, weet nu al niet waar ik op moet stemmen.
Ik haal de volmachtstemmen van de 100 miljoen kippen wel op. Of blijven vogels vogelvrij?

JanHein

Bart van Hoogstraten

Voorzitter Jan Schrijen van het Waterschap Roer en Overmaas denkt het Beverprobleem in Limburg op te kunnen lossen door er een streekgerecht van te maken. Op basis van 400 beestjes... http://www.1limburg.nl/maak-van-de-bever-een-streekgerecht
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 20, 2016, 17:29:02 PM

Voorzitter Jan Schrijen van het Waterschap Roer en Overmaas denkt het Beverprobleem in Limburg op te kunnen lossen door er een streekgerecht van te maken. Op basis van 400 beestjes... http://www.1limburg.nl/maak-van-de-bever-een-streekgerecht

"Save a tree, eat a beaver".
Nice beaver https://www.youtube.com/watch?v=zhyCL-ELRxg
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 20, 2016, 17:29:02 PMVoorzitter Jan Schrijen van het Waterschap Roer en Overmaas denkt het Beverprobleem in Limburg op te kunnen lossen door er een streekgerecht van te maken. Op basis van 400 beestjes... http://www.1limburg.nl/maak-van-de-bever-een-streekgerecht

Er heerst daar ook een 'plaag' van boeren. Ook maar opeten dan?  :wacko:

Boerenkool met boerenrookworst...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

migratorius

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 20, 2016, 17:29:02 PM
Voorzitter Jan Schrijen van het Waterschap Roer en Overmaas denkt het Beverprobleem in Limburg op te kunnen lossen door er een streekgerecht van te maken. Op basis van 400 beestjes... http://www.1limburg.nl/maak-van-de-bever-een-streekgerecht
Ik zie een grootse toekomst voor de Beverworst, Roervleisj, Knagerschnitzel en het Damlapje. Snel registreren!

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op november 21, 2016, 16:57:10 PMIk zie een grootse toekomst voor de Beverworst, Roervleisj, Knagerschnitzel en het Damlapje. Snel registreren!

JanHein

;D
Met vriendelijke groet, Rob

arjan.kop

#967


jeroenroelofsen

Inderdaad super nieuws.
(heb het ook even in otter nieuws geplaatst)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Rusland gaat op nationale toer: rat op het menu
Culinair Moskou verandert door handelsembargo

Nu westerse spullen worden geweerd in Rusland, krijgen lokale producten een kans. Oude gerechten komen terug op het menu van hippe restaurants.


Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/rusland-gaat-op-nationale-toer-rat-op-het-menu~a4424006/

Het artikel is overigens alleen voor abonnees geheel te lezen, maar ook voor niet-abonnees zal de strekking duidelijk zijn. Daarnaast is de beverrat (daar gaat het over, ook al worden andere namen als rivierrat gebruikt, géén oorspronkelijke soort van Rusland, dus zo heel oud/authentiek zullen de recepten nou ook weer niet zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.
Groeten, Johan Helmus

H.J. Tromp

Citaat van: Johan Helmus op november 28, 2016, 21:50:43 PM
Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.

"Als reactie op". Is dat niet wat voorbarig als conclusie?
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

arjan.kop

De rest van het stukje is iets genuanceerder.

ronris

Citaat van: H.J. Tromp op november 28, 2016, 22:12:55 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 28, 2016, 21:50:43 PM
Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.

"Als reactie op". Is dat niet wat voorbarig als conclusie?
weet niet of dit te maken heeft met evolutie, het is gewoon zo dat de genenpool binnen een populatie wordt aangetast. De vrouwelijke exemplaren met het gen voor het ontwikkelen voor slagtanden worden hoofdzakelijk verwijderd uit de populatie waardoor vrouwtjes zonder dit gen onevenredig groot vertegenwoordigd blijven in de populatie. wellicht ook een onderzoekje waard is het bekijken naar ontwikkeling slagtanden bij mannelijke populatie, worden de slagtanden hier gemiddeld kleiner?     


arjan.kop

Citaat van: ronris op november 29, 2016, 12:55:57 PM
Citaat van: H.J. Tromp op november 28, 2016, 22:12:55 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 28, 2016, 21:50:43 PM
Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.

"Als reactie op". Is dat niet wat voorbarig als conclusie?
weet niet of dit te maken heeft met evolutie, het is gewoon zo dat de genenpool binnen een populatie wordt aangetast. De vrouwelijke exemplaren met het gen voor het ontwikkelen voor slagtanden worden hoofdzakelijk verwijderd uit de populatie waardoor vrouwtjes zonder dit gen onevenredig
Dat heeft niet alleen te maken met evolutie, dat ís evolutie

Rob Koelman

Citaat van: Johan Helmus op november 28, 2016, 21:50:43 PM
Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.

Citaat van: H.J. Tromp op november 28, 2016, 22:12:55 PM"Als reactie op". Is dat niet wat voorbarig als conclusie?

Citaat van: ronris op november 29, 2016, 12:55:57 PMweet niet of dit te maken heeft met evolutie, het is gewoon zo dat de genenpool binnen een populatie wordt aangetast. De vrouwelijke exemplaren met het gen voor het ontwikkelen voor slagtanden worden hoofdzakelijk verwijderd uit de populatie waardoor vrouwtjes zonder dit gen onevenredig

Citaat van: arjan.kop op november 29, 2016, 13:30:32 PMDat heeft niet alleen te maken met evolutie, dat ís evolutie

Inderdaad, gewoon een zeer sterke selectiedruk door Homo sapiens op olifanten met slagtanden...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

Citaat van: ronris op november 29, 2016, 12:55:57 PM
Citaat van: H.J. Tromp op november 28, 2016, 22:12:55 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 28, 2016, 21:50:43 PM
Evolutie lijkt vrouwtjesolifanten van kostbare slagtanden af te helpen
De evolutie komt de olifanten in Afrika te hulp. Als reactie op het stropen, worden zij - althans de vrouwtjes - steeds vaker zonder slagtanden geboren.

"Als reactie op". Is dat niet wat voorbarig als conclusie?

weet niet of dit te maken heeft met evolutie, het is gewoon zo dat de genenpool binnen een populatie wordt aangetast. De vrouwelijke exemplaren met het gen voor het ontwikkelen voor slagtanden worden hoofdzakelijk verwijderd uit de populatie waardoor vrouwtjes zonder dit gen onevenredig groot vertegenwoordigd blijven in de populatie. wellicht ook een onderzoekje waard is het bekijken naar ontwikkeling slagtanden bij mannelijke populatie, worden de slagtanden hier gemiddeld kleiner?   

Die selectie is al sinds de jaren 80 aan de gang. In de Luangwa vallei in Zambia lopen redelijk veel vrouwtjes olifanten zonder slagtanden rond. Begin jaren 80 werd de olifanten populatie er op 100.000 geschat, eind jaren 80 waren er ~6.000 over. Inmiddels zijn er weer ongeveer 12.000, maar veel vrouwtjes, en zelfs soms mannetjes zonder slagtanden. Dat laatste is erg zeldzaam elders.
Trophy hunting heeft verder een grote selectie op de mannetje om de dieren met de genen voor grote slagtanden te verwijderen uit de populatie voordat ze zich voort kunnen planten. Heb ooit een stuk gelezen van een jager die meedeed met een onderzoek naar de leeftijd van de olifanten die door zijn klanten waren geschoten. Hij verbaasde zich erover dat een aantal dieren met grote slagtanden veel jonger waren dan dat hij dacht (<25 jaar, sommige zelfs <20 jaar) en ging zelfs zo ver door te zeggen dat dat in potentie 100-ponders waren. Maar ging dan weer niet verder in zijn redenatie.
Er wordt altijd wel gezegd dat de quotas voor olifanten laag zijn, 2-4% van de populatie. Maar met een soort die 60 jaar leeft, en waarvan <20% van de populatie >40 jaar is, en minder dan de helft daarvan zijn mannetjes. Dan is het schieten van 2-4%, waarbij alleen mannetjes geschoten worden, en juist de oude mannetjes normaliter het doelwit zijn, toch een behoorlijke druk.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Johan Helmus

Vossen en andere roofdieren brengen aantal teken omlaag
"Eerherstel voor de vos en andere roofdieren. Zij werden lange tijd gezien als grote boosdoeners bij de verspreiding van teken en de ziekte van Lyme. Ecoloog Tim Hofmeester ontdekte dat roofdieren juist voor minder teken zorgen."
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op december 13, 2016, 10:23:47 AM

Vossen en andere roofdieren brengen aantal teken omlaag
"Eerherstel voor de vos en andere roofdieren. Zij werden lange tijd gezien als grote boosdoeners bij de verspreiding van teken en de ziekte van Lyme. Ecoloog Tim Hofmeester ontdekte dat roofdieren juist voor minder teken zorgen."

Misschien lees ik er overheen, maar het wordt mij niet duidelijk hoe roofdieren voor minder teken zorgen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Johan Helmus op december 13, 2016, 10:23:47 AMVossen en andere roofdieren brengen aantal teken omlaag
"Eerherstel voor de vos en andere roofdieren. Zij werden lange tijd gezien als grote boosdoeners bij de verspreiding van teken en de ziekte van Lyme. Ecoloog Tim Hofmeester ontdekte dat roofdieren juist voor minder teken zorgen."

Citaat van: HPM op december 13, 2016, 10:48:14 AMMisschien lees ik er overheen, maar het wordt mij niet duidelijk hoe roofdieren voor minder teken zorgen.

Daar wordt ook geen hard antwoord op gegeven. Wel blijkt uit de verzamelde data dat er bij de aanwezigheid van vossen en andere zoogdieren minder teken zijn.  Kortom: er valt nog genoeg te onderzoeken...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op december 13, 2016, 11:12:03 AM
Citaat van: Johan Helmus op december 13, 2016, 10:23:47 AMVossen en andere roofdieren brengen aantal teken omlaag
"Eerherstel voor de vos en andere roofdieren. Zij werden lange tijd gezien als grote boosdoeners bij de verspreiding van teken en de ziekte van Lyme. Ecoloog Tim Hofmeester ontdekte dat roofdieren juist voor minder teken zorgen."

Citaat van: HPM op december 13, 2016, 10:48:14 AMMisschien lees ik er overheen, maar het wordt mij niet duidelijk hoe roofdieren voor minder teken zorgen.

Daar wordt ook geen hard antwoord op gegeven. Wel blijkt uit de verzamelde data dat er bij de aanwezigheid van vossen en andere zoogdieren minder teken zijn.  Kortom: er valt nog genoeg te onderzoeken...

'Nu blijkt dat muizen minder teken bij zich hebben in gebieden met meer roofdieren. Waarschijnlijk doordat muizen zich gedeisd houden. Ze komen minder op plekken waar ze larven kunnen opdoen.'

bron: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/vossen-en-andere-roofdieren-brengen-aantal-teken-omlaag~a4432838/
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op december 13, 2016, 11:27:35 AM'Nu blijkt dat muizen minder teken bij zich hebben in gebieden met meer roofdieren. Waarschijnlijk doordat muizen zich gedeisd houden. Ze komen minder op plekken waar ze larven kunnen opdoen.'

Let op de term 'waarschijnlijk'.

Ik vind dit zelf niet direct een plausibele verklaring. (Maar laat mij graag dmv een goede onderbouwing van het tegendeel overtuigen)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op december 13, 2016, 11:50:18 AM
Citaat van: Oenanthe op december 13, 2016, 11:27:35 AM'Nu blijkt dat muizen minder teken bij zich hebben in gebieden met meer roofdieren. Waarschijnlijk doordat muizen zich gedeisd houden. Ze komen minder op plekken waar ze larven kunnen opdoen.'

Let op de term 'waarschijnlijk'.

Ik vind dit zelf niet direct een plausibele verklaring. (Maar laat mij graag dmv een goede onderbouwing van het tegendeel overtuigen)

Het kan mij ook niet overtuigen en ik kan me ook niet voorstellen hoe dat dan zou moeten werken.
Ze hebben het ook over teken in tuinen. Ik vraag me af of katten- en hondenezitters daar dan minder last van hebben. De kat van de buren zou al invloed moeten hebben. En als consequentie zouden er in stadstuinen minder teken moeten zitten. (Omdat de ratten zich zich gedeisd houden?)
Herman van der Meer

Cygnus

Je moet niet altijd te veel waarde hechten aan uitkomsten van onderzoeken. In de pers worden onderzoeksresultaten altijd als feiten gepresenteerd. De werkelijkheid ligt vaak wat genuanceerder. Of zoals een wetenschapper eens tegen mij zei "het gaat er niet om wat je publiceert, maar dat je publiceert". 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Arthur

Groeten, Arthur


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan Helmus

Onderzoekers vinden resten van Noordwijkse bruine beer
"Onderzoekers hebben dit jaar naar nu blijkt de resten van een van de laatste Nederlandse bruine beren gevonden. Het dier leefde ruim duizend jaar geleden bij Noordwijk."
Groeten, Johan Helmus