Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten70

#690
Dwergvinvis aangespoeld:
http://www.nu.nl/binnenland/4182062/dode-vinvis-aangespoeld-kust-van-helder.html

Edit: Zie dat Hans Verdaat dit al in ander topic had geplaatst.
Gr, Maarten

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

Zeeleeuwen verliezen richtingsgevoel door algen

Amerikaanse wetenschappers denken te hebben ontdekt waarom elk jaar honderden zeeleeuwen op de kust van Californië stranden. Zij zouden hun richtinggevoel kwijtraken door een gifstof die algen produceren.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/zeeleeuwen-verliezen-richtingsgevoel-door-algen~a4207725/
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob



Arjan Broekhuizen

Citaat van: nvgilst op januari 15, 2016, 15:50:54 PM
"Mogelijke" wolf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25014483/__Mogelijk_wolf_in_Enschede__.html

Waarnemer zelf is er zeker van:
Landschap Overijssel: Wolf gezien in Enschede
Enschede heeft gisteren mogelijk bezoek gehad van een wolf. Dat meldt Landschap Overijssel op basis van een melding van een man die het dier heeft zien oversteken.
...
"Het was een wolf. Ik herkende het dier aan de manier van lopen en de vacht", zegt hij. "Ik heb een keer in Oostenrijk een wolf in het wild gezien. En deze was precies hetzelfde."
...
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=235597&cat=1
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 15, 2016, 15:55:23 PM
"Het was een wolf. Ik herkende het dier aan de manier van lopen en de vacht", zegt hij. "Ik heb een keer in Oostenrijk een wolf in het wild gezien. En deze was precies hetzelfde."

Wolven zijn in Oostenrijk erg zeldzaam. De vraag is hoe zeker het is dat het dier in Oostenrijk een Wolf was.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

Citaat van: Cygnus op januari 15, 2016, 16:15:23 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 15, 2016, 15:55:23 PM
"Het was een wolf. Ik herkende het dier aan de manier van lopen en de vacht", zegt hij. "Ik heb een keer in Oostenrijk een wolf in het wild gezien. En deze was precies hetzelfde."

Wolven zijn in Oostenrijk erg zeldzaam. De vraag is hoe zeker het is dat het dier in Oostenrijk een Wolf was.

Nogal mager qua beschrijving.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenroelofsen

#699
Resultaten van de helikopter telling in de OVP van najaar 2015

In totaal zijn er drie vluchten gemaakt, die als uitkomst de volgende gemiddelde cijfers gaven:
Heckrunderen: 225 dieren
Konikpaarden: 1075 dieren
Edelherten: 3050 dieren

Vorig jaar (2014)
Heckrunderen: 250 dieren
Konikpaarden: 1350
Edelherten: 3150 dieren

Over de hele linie een hele kleine daling. Maar je kunt je afvragen of dat niet in de foutmarge van de telling wegvalt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Zonder foutmarges, of enig idee hoeveel er dubbel of niet geteld zijn, is er weinig over te zeggen inderdaad.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

De reden van de helikoptervluchten is natuurlijk wel om de foutenmarge zo klein mogelijk te krijgen. Als er alleen vanaf de grond zou zijn geteld zou deze stukken groter geweest zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

#702
Wat je denk ik wel kan zeggen is dat het gebied aan het plafond zit. De stijging van de voorgaande jaren is wel afgelopen.

In bijlage een grafiek die ik nog vond op de site van sbb
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Citaat van: Rob Koelman op januari 18, 2016, 17:55:12 PM
De reden van de helikoptervluchten is natuurlijk wel om de foutenmarge zo klein mogelijk te krijgen. Als er alleen vanaf de grond zou zijn geteld zou deze stukken groter geweest zijn...


Maar dat neemt niet weg dat de foutmarge wel gerapporteerd zou moeten worden. Waarschijnlijk gaat het om een totaal telling, maar er wordt wel gemeld dat aantallen afgerond worden. Wat is een kleine foutmarge? Hier in Montana doen ze ook iets dergelijks. Elk jaar wordt gevlogen om wapitis te tellen, dit door middel van survey (dus niet een totaal telling), maar verder is er niks gestandardiseerd. Men vliegt waar men denkt dat de wapitis zijn, men houdt geen rekening met de zichtbaarheid van de dieren (een wapiti in sneeuw zie je makkelijker dan een wapiti in een gebied zonder sneeuw). De resultaten worden wel correct gepresenteerd als zijnde hoeveel men er geteld heeft, maar daar heb je niet zoveel aan. Veel mensen interpreteren het als een populatie schatting, maar in feite zijn het alleen maar het aantal dieren wat geteld is, wat een reflectie is van de tel omstandigheden, de kennis van de mensen die aan de telling deelnamen over waar de dieren zich bevinden, maar dat wordt niet geregistreerd en er is dus ook weinig zinnigs over de populatie te zeggen.
In zo'n klein gebied als de Oostvaardersplassen zal de totaal telling niet veel van de populatie grootte afwijken, maar om de trend beter te kunnen volgen zou het wel goed zijn om de foutmarges van jaar tot jaar ook duidelijk te hebben.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

egilio

#704
Ik ben er toch wat dieper ingedoken, omdat ik het zo vreemd vind dat er geen errors worden gerapporteerd en omdat ze een helicopter gebruiken in plaats van een veel goedkoper vliegtuig. De enige surveys voor grote zoogdieren die ik ken die met helicopters worden uitgevoerd zijn in onherbergzame gebieden, omdat je tijdens de survey een constante hoogte boven de grond wilt houden, met een helicopter is dat veel makkelijker in een onherbergzaam gebied.
Er wordt gemeld dat de methode gebaseerd is op advies van ICMO 1 en 2, dus die heb ik erbij gepakt. In ICMO 1 wordt helemaal niet gerept over populatie schattingen. De enige aanbeveling die mogelijk in relatie staat tot het tellen van de populatie van herbivoren is: "ICMO recommends that an improved system of environmental monitoring is instigated, which records ..... the distribution, breeding success and condition of mammalian herbivores."

In ICMO 2 wordt er, door de minister, expliciet gevraagd wat een betrouwbare en geaccepteerde methode is voor het tellen van herbivoren.

Er wordt geantwoord dat aerial surveys met een helicopter een algemeen gebruikte methode voor het tellen van large ungulates in open landschappen is. Er worden een aantal referenties gegeven en die heb ik ook gechecked. Ze geven 4 referenties, 2 ervan zijn boeken waar ik niet de beschikking over heb (Mayle and Staines, 1998 en Morellet et al, 2011), de andere 2 (Daniels, 2006 en Putman et al, 2011) gaan alleen over herten, en Daniels et al noemt alleen helicopter counts (werkt in Schotland) en Putman noemt alleen helicpoter counts in relatie tot open gebieden heuvelachtige gebieden.

Je zou kunnen beargumenteren dat helicopters het voordeel hebben dat je langzamer kunt vliegen zodat je grote kuddes kunt tellen, maar die worden sowieso gefotografeerd. Een dergelijk klein gebied als de oostvaardersplassen zou je zelfs compleet kunnen fotograveren, wat als voordeel heeft dat je hoger kunt vliegen, en later de dieren van de foto's kunt tellen. Een helicopter met piloot, recorder en 2 observers, kost al gauw een paar duizend euro per uur, een vliegtuig met dezelfde bemanning een paar honderd. Wanneer je een aerial survey doet is het van groot belang om op constante hoogte boven de grond te vliegen, wat boven de Oostvaardersplassen geen probleem is voor een vliegtuig, maar in heuvelachtig terrein wel. Dit omdat je alleen dieren in een bepaalde strook naast het vliegtuig/helicopter telt. Dit omdat je dieren onder het vliegtuig niet ziet, en omdat de detectie rate van dieren verder weg erg afneemt. Hiervoor worden vaak streamers voor vastgemaakt aan de vleugelsupports en je telt alleen de dieren die je tussen de streamers ziet, door te calibreren weet je hoe breed de strook is waarin je deze dieren telt. Doordat het calibreren van de streamers specifiek is voor elke observer zit elke observer tijdens de hele survey ook aan 'zijn' kant, bij 'zijn' streamers.

Wat betreft de errors. Er wordt geadviseerd om in korte tijd meerdere keren het gebied te tellen. "ICMO2 recommends to start with a
triple count with independent counters that do not know each other's results, preferably three days at a row, and develop a monitoring protocol from the first results." Het is me niet helemaal duidelijk dit alleen voor de eerste keer is, of voor alle surveys geldt. Wel hebben ze dit keer 3 vluchten in 2 dagen uitgevoerd, en gezien de grootte van de Oostvaardersplassen kan ik me voorstellen dat ze alles dus weer 3 keer hebben geteld, en dus er een nauwkeurigheid bekend is. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

#706
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/104913/Bewoners-Yde-boos-om-kappen-beschermde-vleermuisboom

Edit: Overigens zal de link naar het rapport van Bakker niet de juiste zijn..
Douwe van der Ploeg

Merel

Waarom niet? De link leidt anders wel naar een rapport over een bomeninspectie in Tynaarlo.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op januari 27, 2016, 17:21:08 PMWaarom niet? De link leidt anders wel naar een rapport over een bomeninspectie in Tynaarlo.

Waaruit op geen enkele manier blijkt dat de gekapte boom van belang zou zijn voor vleermuizen. Het is dus even de vraag of vleermuizen hier wel terecht worden ingezet om te protesteren tegen de kap van een boom...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2016, 17:29:39 PM
Citaat van: Merel op januari 27, 2016, 17:21:08 PMWaarom niet? De link leidt anders wel naar een rapport over een bomeninspectie in Tynaarlo.

Waaruit op geen enkele manier blijkt dat de gekapte boom van belang zou zijn voor vleermuizen. Het is dus even de vraag of vleermuizen hier wel terecht worden ingezet om te protesteren tegen de kap van een boom...

Sterker nog: "Bij de inspectie van de bomen zijn in één boom holtes aangetroffen. Het betreft hier de enige te kappen Rode Beuk. Uit inspectie van de holtes met een boomcamera bleek dat deze niet geschikt zijn voor vleermuizen"
En volgens de meneer op rtv Drenthe ging het hier om een kastanje.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

#710
Citaat van: Merel op januari 27, 2016, 17:21:08 PM
Waarom niet? De link leidt anders wel naar een rapport over een bomeninspectie in Tynaarlo.

Omdat dat rapport over een aantal bomen in Paterswolde gaat, niet in Yde wat een stukje verderop ligt. Kan me zo voorstellen dat Bakker meerdere onderzoeken heeft gedaan binnen die gemeente, maar RTV Drenthe het verkeerde rapport heeft gelinkt. Ook staat er in het gelinkte rapport bijvoorbeeld niks over de genoemde "kleine veertig vleermuizen" in de zolder van het Yders Hoes (wat dus ook niet binnen het onderzoeksgebied ligt).

Heb het juiste rapport vologens mij gevonden: http://www.tynaarlo.nl/gemeente/publicaties/bestemmingsplannen_en_omgevingsvergunningen/ekologisch_onderzoek

Mogelijk betreft het de boom uit dit citaat:
CiteerDe grote boom op de zuidrand van het perceel is een belangrijk element in het leefgebied van de kolonie. Vrijwel alle uitvliegende dieren vliegen eerst naar deze boom alvorens hun weg naar diverse andere locaties te vervolgen. Deze boom is daarmee beschermd en kan niet zonder ontheffing wor-den gekapt.

Edit: Ik heb RTV Drenthe even gemailed en ze hebben gelijk de link aangepast :)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#711
Excentrieke hertog veroorzaakte Britse eekhoornplaag

Artikel over de introductie van de grijze eekhoorn in Groot-Brittannië aan het eind van de 19e eeuw: http://www.volkskrant.nl/buitenland/excentrieke-hertog-veroorzaakte-britse-eekhoornplaag~a4233410/


Fraai detail: onderaan het artikel is een filmpje te zien over hoe je een grijze eekhoorn voor consumptie kunt bereiden...  ;D
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2016, 19:41:17 PM
Excentrieke hertog veroorzaakt Britse eekhoornplaag:

Fraai detail: onderaan het artikel is een filmpje te zien over hoe je een grijze eekhoorn voor consumptie kunt bereiden...  ;D

Ongelooflijk hoe lomp kan men zijn; met een hakbijl en een bot mes een eekhoorn panklaar maken.
Een taai boutje zo te zien. Met citroen alle smaak eigen aan een eekhoorn verdrijven en met wijn de mislukking wegspoelen.
Dit zijn duidelijk geen fijnproevers. Ik heb overigens niet naar de tekst geluisterd.
Ik ben wel benieuwd hoe grijze eekhoorn smaakt maar die zal hier niet verkrijgbaar zijn. Maar het liefst van al zie ik de grijze eekhoorn in levende lijve in zijn natuurlijke habitat.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

#713
Citaat van: jfbouwmeester op januari 27, 2016, 20:59:38 PMOngelooflijk hoe lomp kan men zijn; met een hakbijl en een bot mes een eekhoorn panklaar maken.

Nou nee, het gaat daarbij juist om de totale beheersing van het werken met een bijltje. Alleen echte meesterkoks kunnen dat.   ;)

En dat 'botte' mes in het filmpje is wel een echte Opinel, al zo'n dertig jaar ook mijn favoriete mes!   B)

Citaat van: jfbouwmeester op januari 27, 2016, 20:59:38 PMIk heb overigens niet naar de tekst geluisterd.

Tip: niet alleen kijken, maar ook luisteren!

Citaat van: jfbouwmeester op januari 27, 2016, 20:59:38 PM...het liefst van al zie ik de grijze eekhoorn in levende lijve in zijn natuurlijke habitat.

Dat is dus niet het Verenigd Koninkrijk...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Vraag aan de admins: kan dit een pinned topic worden?

Er worden regelmatig nieuwe bijdragen toegevoegd, maar je moet iedere keer weer zoeken waar het topic gebleven is...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2016, 21:33:00 PM
Vraag aan de admins: kan dit een pinned topic worden?

Er worden regelmatig nieuwe bijdragen toegevoegd, maar je moet iedere keer weer zoeken waar het topic gebleven is...
Goed idee :duim: (is ook al gebeurd)

Zo wel de lijst met gepinde topics flink opschonen. Is nu een (te) lange lijst
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Margreet Kwh

Deze zeehond probeerde de bus te nemen... op Schiermonnikoog.  ;)

Bron: Twitter/@natuuropschier
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rob Koelman

Citaat van: Margreet Kwh op januari 31, 2016, 12:33:25 PMDeze zeehond probeerde de bus te nemen... op Schiermonnikoog.  ;) Bron: Twitter/@natuuropschier

Oei, dat wordt dan wel gelijk een enkele reis zeehondenopvang. Of ie daar nou gelukkig van wordt?...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob