Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Waterspitsmuizen verhuizen naar nieuw leefgebied
De waterspitsmuis is een steeds zeldzamer wordende verschijning in Nederland, maar komt nog steeds voor in de gemeente Kampen. Met name in het natuurgebied de Enk, dat onlangs is opgeknapt. Omdat aan de noordkant de werkzaamheden nu starten, is het redelijk honkvaste beestje in de afgelopen weken verhuisd met hulp van medewerkers van Isala Delta. Het zuidelijke deel van de Enk is met de opknapbeurt volledig ingericht voor deze bijzondere muis.
http://www.ruimtevoorderivierijsseldelta.nl/nl/news/item/waterspitsmuizen-verhuizen-naar-nieuw-leefgebied/

Bedreigde muizen Kampen naar ander leefgebied
Bedreigde, zeldzame waterspitsmuizen in Kampen zijn met succes overgezet naar een nieuw leefgebied. De operatie heeft een maand geduurd. In de laatste fase zijn de bedreigde muisjes met de hand overgezet.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/bedreigde-muizen-kampen-naar-ander-leefgebied-1.5493412
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Jagersvereniging: 'Onnodig veel aanrijdingen met damherten in Zeeland'
De provincie Zeeland doet veel te weinig om aanrijdingen met reeën en damherten te voorkomen. Dat vindt de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. "De aanrijdingen hebben traumatische gevolgen voor mens en dier", zeggen de jagers tegen Omroep Zeeland.
http://nos.nl/artikel/2072456-onnodig-veel-aanrijdingen-met-damherten-in-zeeland.html

Faunabeheer Zeeland: 'Afschieten herten is niet het goede middel'
Faunabeheer Zeeland is het niet eens met de kritiek van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Die vindt dat de Provincie Zeeland veel te weinig doet om het aantal aanrijdingen met reeën en damherten te voorkomen.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-12-01/947094/afschieten-herten-niet-goede-middel
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jfbouwmeester

Citaat van: Arjan Broekhuizen op december 01, 2015, 19:41:49 PM
Jagersvereniging: 'Onnodig veel aanrijdingen met damherten in Zeeland'
De provincie Zeeland doet veel te weinig om aanrijdingen met reeën en damherten te voorkomen. Dat vindt de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. "De aanrijdingen hebben traumatische gevolgen voor mens en dier", zeggen de jagers tegen Omroep Zeeland.
http://nos.nl/artikel/2072456-onnodig-veel-aanrijdingen-met-damherten-in-zeeland.html

Faunabeheer Zeeland: 'Afschieten herten is niet het goede middel'
Faunabeheer Zeeland is het niet eens met de kritiek van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Die vindt dat de Provincie Zeeland veel te weinig doet om het aantal aanrijdingen met reeën en damherten te voorkomen.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-12-01/947094/afschieten-herten-niet-goede-middel

Ik wist niet eens dat er in de vrije natuur damherten voorkomen. Ik dacht alleen in hertenkampen en de Amsterdamse waterleiding duinen.
Vreemd dat er in het autorijke Nederland zulke grote dieren vrij rondlopen. In dacht dat deze alleen in omheinde natuurgebieden voorkwamen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Uit het artikel van Omroep zeeland: Volgens het adviesorgaan zijn hekwerken of afrasteringen betere alternatieven.

Eerst hekken tegen vluchtelingen, en dan nu ook hekken tegen damherten op autowegen? Het moet niet gekker worden...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:29:47 PMIk wist niet eens dat er in de vrije natuur damherten voorkomen. Ik dacht alleen in hertenkampen en de Amsterdamse waterleiding duinen. Vreemd dat er in het autorijke Nederland zulke grote dieren vrij rondlopen. In dacht dat deze alleen in omheinde natuurgebieden voorkwamen.

Er zijn verspreid over het hele land grotere en kleinere populaties damherten, allemaal ontstaan vanuit ontsnapte/losgelaten dieren. Het totale aantal dieren in ons land neemt daarbij nog altijd toe.

Voor de meest recente verspreiding, zie: http://waarneming.nl/soort/maps/382?from=2000-01-01&to=2015-12-01&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=

Volgens sommigen is het damhert een inheemse soort, want de soort kwam voor de laatste ijstijd hier voor. Anderen (mijzelf inclusief) vinden het een exoot, die door menselijk handelen hier terecht is gekomen.

De Amsterdamse Waterleidingduinen gelden overigens ook als 'natuur'.
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2015, 21:38:49 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:29:47 PMIk wist niet eens dat er in de vrije natuur damherten voorkomen. Ik dacht alleen in hertenkampen en de Amsterdamse waterleiding duinen. Vreemd dat er in het autorijke Nederland zulke grote dieren vrij rondlopen. In dacht dat deze alleen in omheinde natuurgebieden voorkwamen.

Er zijn verspreid over het hele land grotere en kleinere populaties damherten, allemaal ontstaan vanuit ontsnapte/losgelaten dieren. Het totale aantal dieren in ons land neemt daarbij nog altijd toe.

Voor de meest recente verspreiding, zie: http://waarneming.nl/soort/maps/382?from=2000-01-01&to=2015-12-01&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=

Volgens sommigen is het damhert een inheemse soort, want de soort kwam voor de laatste ijstijd hier voor. Anderen (mijzelf inclusief) vinden het een exoot, die door menselijk handelen hier terecht is gekomen.

De Amsterdamse Waterleidingduinen gelden overigens ook als 'natuur'.

Bedankt Rob voor de informatie. Reeen zie ik overal in ons land maar damherten heb ik nog nooit in het wild gezien.

Ik ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:52:38 PM
... Ik ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

De mens is geen exoot.  Hij leefde hier al voor de laatste ijstijd en voor die tijd waren er al Neanderthalers.
Ze zijn hier helemaal vanzelf gekomen, tenzij je veronderstelt dat ze door marsmannetjes gedropt zijn.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:52:38 PMIk ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

De oudste menselijke bewoning van noordelijk Europa is toch al weer zo'n 1.000.000 tot 800.000 jaar oud. Wel waren dat geen moderne mensen zoals wij.

Damherten kun je overigens overal in ons land te pas en te onpas tegenkomen. Het is een plaag mijnheer, ik zeg het u...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Neanderthalers zijn toch een andere soort? Dan kan je ook wel zeggen dat het sikahert geen exoot is omdat het edelhert hier natuurlijk is en ze allebei Cervus zijn ;)

Citaat van: vrij naar Rob KoelmanMensen kun je overigens overal in ons land te pas en te onpas tegenkomen. Het is een plaag mijnheer, ik zeg het u...
;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2015, 22:27:10 PMNeanderthalers zijn toch een andere soort?

Ho ho. Moderne Europeanen blijken een paar procent Neanderthaler-genen te dragen. Dus Neanderthalers waren minimaal een zeer nauw verwante soort. Ikzelf neig meer naar een classificatie als een wat extremere vorm van Homo sapiens...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2015, 22:27:10 PM
Citaat van: vrij naar Rob KoelmanMensen kun je overigens overal in ons land te pas en te onpas tegenkomen. Het is een plaag mijnheer, ik zeg het u...
;)

;D
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2015, 22:34:47 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2015, 22:27:10 PM
Citaat van: vrij naar Rob KoelmanMensen kun je overigens overal in ons land te pas en te onpas tegenkomen. Het is een plaag mijnheer, ik zeg het u...
;)

;D

Helemaal mee eens ;D maar moet ik mijn buren nu ook aanmelden op waarn.nl?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op december 01, 2015, 22:11:19 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:52:38 PM
... Ik ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

De mens is geen exoot.  Hij leefde hier al voor de laatste ijstijd en voor die tijd waren er al Neanderthalers.
Ze zijn hier helemaal vanzelf gekomen, tenzij je veronderstelt dat ze door marsmannetjes gedropt zijn.

Ik veronderstel dat ze uit een andere dimensie zijn gekomen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op december 02, 2015, 11:55:02 AM
Citaat van: HPM op december 01, 2015, 22:11:19 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:52:38 PM
... Ik ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

De mens is geen exoot.  Hij leefde hier al voor de laatste ijstijd en voor die tijd waren er al Neanderthalers.
Ze zijn hier helemaal vanzelf gekomen, tenzij je veronderstelt dat ze door marsmannetjes gedropt zijn.

Ik veronderstel dat ze uit een andere dimensie zijn gekomen.

Dan zou het nog steeds geen exoot zijn.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op december 02, 2015, 12:07:25 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 02, 2015, 11:55:02 AM
Citaat van: HPM op december 01, 2015, 22:11:19 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 01, 2015, 21:52:38 PM
... Ik ben het met jou eens dat het damhert een exoot is. Dat ze voor de ijstijd hier voorkwamen vind ik geen argument, wij mensen kwamen hier ook nog niet voor en zijn dus allemaal exoten.  ;)

De mens is geen exoot.  Hij leefde hier al voor de laatste ijstijd en voor die tijd waren er al Neanderthalers.
Ze zijn hier helemaal vanzelf gekomen, tenzij je veronderstelt dat ze door marsmannetjes gedropt zijn.

Ik veronderstel dat ze uit een andere dimensie zijn gekomen.

Dan zou het nog steeds geen exoot zijn.

;) knap hoor :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER


HPM

Herman van der Meer


Bart van Hoogstraten

Om hun schapen veilig te stellen staat de Noorse overheid toe om 16 van al hun 30 wolven neer te laten schieten. Er hebben zich al 11.571 jagers aangemeld dit te doen (Dat zijn al bijna 8x zoveel jagers dan schapen die er door de wolven worden gedood): http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/4200190/2015/12/02/Wolven-opgejaagd-in-Noorwegen.dhtml
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 03, 2015, 19:34:04 PM
Om hun schapen veilig te stellen staat de Noorse overheid toe om 16 van al hun 30 wolven neer te laten schieten. Er hebben zich al 11.571 jagers aangemeld dit te doen (Dat zijn al bijna 8x zoveel jagers dan schapen die er door de wolven worden gedood): http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/4200190/2015/12/02/Wolven-opgejaagd-in-Noorwegen.dhtml

Raar dat er in zo'n groot land de helft van die paar wolven mogen worden afgeschoten. Het zijn er maar 30 dus ieder wolf heeft vast wel een provincie(ter grootte van gelderland) ruimte. Ze hebben daar dus een duidelijk andere denkwereld dan wij hier in Nederland. :angry:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Cygnus

Citaat van: jfbouwmeester op december 03, 2015, 20:01:20 PM
Ze hebben daar dus een duidelijk andere denkwereld dan wij hier in Nederland. >:(

Dat is maar net hoe je het bekijkt, in Nederland was men er gewoon eerder bij:
Bruine Beer uitgestorven in de 11e eeuw
Lynx uitgestorven rond 1890
Wolf uitgestorven sinds 1897 (onlangs voor het eerst weer gezien)
Dat uitsterven in Nederland was ook niet spontaan (van de Bruine Beer weet ik dat niet zeker).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op december 03, 2015, 20:33:37 PMLynx uitgestorven rond 1890

Er is discussie over het voorkomen van de lynx in ons land in vroegere tijden. Voor zover mij bekend is het voorkomen in subrecente tijden (pak em beet vanaf het jaar 0) niet zeker...
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 03, 2015, 19:34:04 PM
Om hun schapen veilig te stellen staat de Noorse overheid toe om 16 van al hun 30 wolven neer te laten schieten. Er hebben zich al 11.571 jagers aangemeld dit te doen (Dat zijn al bijna 8x zoveel jagers dan schapen die er door de wolven worden gedood): http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/4200190/2015/12/02/Wolven-opgejaagd-in-Noorwegen.dhtml


Tsja, in Montana worden ook meer wolven afgeschoten voor het doden van vee dan het aantal stuks vee dat ze doden, en Montana FWP verkocht afgelopen jaren >20,000 licenses om wolven af te schieten, terwijl de populatie <600 dieren was.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

egilio

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

maurice.lahaye

Is bryde algemener dan noordse vinvis?
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merel

Sei whale Engels voor Noordse vinvis. Daarnaast komt Bryde's volgens mij niet zo zuidelijk nog voor.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

egilio

Merel heeft helemaal gelijk, ik had ergens gelezen dat het om Bryde's ging, maar die komen inderdaad niet zo zuidelijk voor. Sei is inderdaad Noordse en die komt wel zo zuidelijk voor.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


peterv

Peter Venema

OlivierO

Citaat van: peterv op december 13, 2015, 10:09:41 AM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2015, 09:07:33 AM
http://www.regio8.nl/%e2%80%98wolven-gezien-bij-winterswijk%e2%80%99/nieuws/item?796239#.VmrWgjtBY8E.facebook
De eigenaresse van de beide honden heeft zich al bij Wolven in Nederland gemeld. Het betrof dus 2 honden.

Ik kwam het tegen op mijn GSM. Ik dacht, ik deel het rap, want ik vond niet meteen iets terug op het forum.

Dank voor de toelichting. Ik hoopte vooral op meer ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.