Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Citaat van: Rob Koelman op september 18, 2015, 17:27:05 PM
Overigens is ondertussen aangetoond dat dat het in Noord-Nederland bij de wasbeerhond niet meer om zwervers of ontsnapte huisdieren gaat, maar dat de soort daar een vaste bewoner is geworden.

Zie bijvoorbeeld dit artikel in Zoogdier: http://www.zoogdierwinkel.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Winkel/pdf%20download/Zoogdier_Jaargang_24_4_2013_WINTER.pdf

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.202.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=366682&cHash=918abce9df10550ccb5ea416502576cede eerste jongen zijn al bewezen, wat me opviel dat er maar 2 of 3 te zien zijn, Dacht dat deze dieren 6-10 jongen konden krijgen?
Maarten vd Berg

OlivierO

En zoals steeds gebeurt er weer niets (ik hoop van wel trouwens, maar dat ik het niet weet) en moet het eerst totaal uit de hand lopen voor er reactie komt ...

Die beesten moeten afgevangen of op een andere manier ingeperkt worden, want het gaat een ramp worden ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Maarten70

Citaat van: OlivierO op september 19, 2015, 10:55:16 AM
En zoals steeds gebeurt er weer niets (ik hoop van wel trouwens, maar dat ik het niet weet) en moet het eerst totaal uit de hand lopen voor er reactie komt ...

Die beesten moeten afgevangen of op een andere manier ingeperkt worden, want het gaat een ramp worden ...
Een gelukzoekende wasbeerhondtsunami?
Gr, Maarten

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op september 19, 2015, 10:55:16 AMDie beesten moeten afgevangen of op een andere manier ingeperkt worden, want het gaat een ramp worden ...

Klinkt mooi, maar de praktijk is dat het een nogal verborgen levende soort is die moeilijk te bestrijden is en die grote worpen heeft, waardoor de populatie na 'dunning' snel weer kan groeien.

Verder is de impact op de oorspronkelijke in een gebied aanwezige soorten onduidelijk. Vermoedelijk is deze impact beperkt. De wasbeerhond is een echte omnivoor, vergelijkbaar met vos en das.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Maarten70 op september 19, 2015, 11:04:20 AM
Citaat van: OlivierO op september 19, 2015, 10:55:16 AM
En zoals steeds gebeurt er weer niets (ik hoop van wel trouwens, maar dat ik het niet weet) en moet het eerst totaal uit de hand lopen voor er reactie komt ...

Die beesten moeten afgevangen of op een andere manier ingeperkt worden, want het gaat een ramp worden ...
Een gelukzoekende wasbeerhondtsunami?

Testosteronbommen met raar haar.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2015, 11:18:48 AM
Klinkt mooi, maar de praktijk is dat het een nogal verborgen levende soort is die moeilijk te bestrijden is en die grote worpen heeft, waardoor de populatie na 'dunning' snel weer kan groeien.

Ja, dat had ik ondertussen ook begrepen, dat ze net als Wasberen nogal moeilijk in te perken zijn.

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2015, 11:18:48 AM
Verder is de impact op de oorspronkelijke in een gebied aanwezige soorten onduidelijk. Vermoedelijk is deze impact beperkt. De wasbeerhond is een echte omnivoor, vergelijkbaar met vos en das.

Met "vermoedelijk" zijn we niets eigenlijk, want op het moment dat we te weten komen is het meestal al te laat. Daarom ben ik hevig voorstander van preventieve werking.

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2015, 11:18:48 AMVerder is de impact op de oorspronkelijke in een gebied aanwezige soorten onduidelijk. Vermoedelijk is deze impact beperkt.

Citaat van: OlivierO op september 19, 2015, 13:23:00 PMMet "vermoedelijk" zijn we niets eigenlijk, want op het moment dat we te weten komen is het meestal al te laat. Daarom ben ik hevig voorstander van preventieve werking.

In dit geval is het een onderbouwd vermoeden, gebaseerd op waarnemingen in Duitsland en andere Europese landen waar de soort al langer voorkomt...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2015, 13:59:46 PM
In dit geval is het een onderbouwd vermoeden, gebaseerd op waarnemingen in Duitsland en andere Europese landen waar de soort al langer voorkomt...

Mja, voorlopig dan (vrees ik).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Arjan Broekhuizen

Recordaantal wilde zwijnen op Veluwe dankzij eikels aan bomen
2016 lijkt een recordjaar te worden wat betreft het aantal wilde zwijnen op de Veluwe. Dat komt mede door de grote hoeveelheid eikels aan de bomen.
http://www.nu.nl/binnenland/4129534/recordaantal-wilde-zwijnen-veluwe-dankzij-eikels-bomen.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 20, 2015, 19:21:38 PM

Recordaantal wilde zwijnen op Veluwe dankzij eikels aan bomen
2016 lijkt een recordjaar te worden wat betreft het aantal wilde zwijnen op de Veluwe. Dat komt mede door de grote hoeveelheid eikels aan de bomen.
http://www.nu.nl/binnenland/4129534/recordaantal-wilde-zwijnen-veluwe-dankzij-eikels-bomen.html

Sinds wanneer kunnen valken bomen klimmen?
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 20, 2015, 19:21:38 PMRecordaantal wilde zwijnen op Veluwe dankzij eikels aan bomen

Citaat van: HPM op september 20, 2015, 19:26:10 PMSinds wanneer kunnen valken bomen klimmen?

Hoeven ze (varkens) niet te doen. Gewoon wachten tot de eikels en beukennootjes onder invloed van de zwaartekracht naar beneden vallen...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 20, 2015, 23:13:19 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 20, 2015, 19:21:38 PMRecordaantal wilde zwijnen op Veluwe dankzij eikels aan bomen

Citaat van: HPM op september 20, 2015, 19:26:10 PMSinds wanneer kunnen valken bomen klimmen?

Hoeven ze (varkens) niet te doen. Gewoon wachten tot de eikels en beukennootjes onder invloed van de zwaartekracht naar beneden vallen...

Natuurbericht heeft een accurate kop "Veel eikels aan de bomen, record aantal zwijnen in 2016 verwacht"
http://www.natuurbericht.nl/?id=14404
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op september 21, 2015, 06:51:47 AM
Citaat van: Rob Koelman op september 20, 2015, 23:13:19 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 20, 2015, 19:21:38 PMRecordaantal wilde zwijnen op Veluwe dankzij eikels aan bomen

Citaat van: HPM op september 20, 2015, 19:26:10 PMSinds wanneer kunnen valken bomen klimmen?

Hoeven ze (varkens) niet te doen. Gewoon wachten tot de eikels en beukennootjes onder invloed van de zwaartekracht naar beneden vallen...

Natuurbericht heeft een accurate kop "Veel eikels aan de bomen, record aantal zwijnen in 2016 verwacht"
http://www.natuurbericht.nl/?id=14404

Ik denk dat ik ook maar eens aan die boom ga hangen, tussen die andere eikels, val ik niet eens op en kan ik eindelijk eens mooi veel zwijnen zien. :lol:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER



HPM

Herman van der Meer

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

In de no-go-zone rondom Tjernobyl zitten inmiddels zoveel wilde dieren dat het gebied zich kan meten met een natuurreservaat: http://www.demorgen.be/buitenland/natuur-rondom-tsjernobyl-krioelt-van-het-wild-a2480086/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Martens

Ik neem aan dat het hier niet gaat om wapiti's maar om edelherten..
groeten, Vincent


maurice.lahaye

Altijd leuk om te lezen hoe het ANP het originele persbericht uiteindelijk 'verbouwd' tot het artikel in de krant.... NEM = Netwerk Ecologische Monitoring, onderzoekers = 100-en vrijwilligers die jaarlijks de vleermuizen tellen, met coördinatie door het Bureau van de Zoogdiervereniging. CBS (afdeling Natuur) berekend vervolgens de trends. Meer info op: http://www.zoogdiervereniging.nl/nem

Maurice

P.S. Op deze wijze een vleermuis vasthouden is overigens totaal verkeerd (blote handen, etc.). De foto is dan ook niet door de Zoogdiervereniging aangeleverd (zijn we ook niet om gevraagd en dan hadden we uiteraard een andere type foto geleverd).
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op oktober 24, 2015, 11:13:08 AM
Altijd leuk om te lezen hoe het ANP het originele persbericht uiteindelijk 'verbouwd' tot het artikel in de krant.... NEM = Netwerk Ecologische Monitoring, onderzoekers = 100-en vrijwilligers die jaarlijks de vleermuizen tellen, met coördinatie door het Bureau van de Zoogdiervereniging. CBS (afdeling Natuur) berekend vervolgens de trends. Meer info op: http://www.zoogdiervereniging.nl/nem

Maurice

P.S. Op deze wijze een vleermuis vasthouden is overigens totaal verkeerd (blote handen, etc.). De foto is dan ook niet door de Zoogdiervereniging aangeleverd (zijn we ook niet om gevraagd en dan hadden we uiteraard een andere type foto geleverd).

die foto zag ik ook totaal verkeerd om hem zo vast te houden kan me niet voorstellen dat iemand  met verstand van vleermuizen zoiets doet echt amateuristisch
Maarten vd Berg

Arjan Broekhuizen

Edelhert keert terug in Brabant
Tussen Tilburg, Eindhoven en 's-Hertogenbosch ligt het Groene Woud. Samen met ARK Natuurontwikkeling brengt Brabants Landschap het edelhert hier terug. Het Groene Woud bestaat uit heiden, moerassen, vennen en bovenal bijzondere natte bossen op leemgrond. Het Groene Woud is ongeveer 7500 hectare groot en ligt in de provincie Noord-Brabant.
https://www.ark.eu/nieuws/2015/edelhert-keert-terug-brabant
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op oktober 28, 2015, 10:24:35 AM
Edelhert keert terug in Brabant
Tussen Tilburg, Eindhoven en 's-Hertogenbosch ligt het Groene Woud. Samen met ARK Natuurontwikkeling brengt Brabants Landschap het edelhert hier terug. Het Groene Woud bestaat uit heiden, moerassen, vennen en bovenal bijzondere natte bossen op leemgrond. Het Groene Woud is ongeveer 7500 hectare groot en ligt in de provincie Noord-Brabant.
https://www.ark.eu/nieuws/2015/edelhert-keert-terug-brabant

7500 ha klinkt indrukwekkend, maar de Edelherten komen alleen in de gebieden De Mortelen en Scheeken. Een kleine 1400 ha.
Herman van der Meer

Cygnus

Als de Edelherten spontaan in het gebied zouden zijn gekomen zou je kunnen schrijven dat het Edelhert teruggekeerd is in Brabant. In dit geval kan de juiste titel beter zijn: "Edelherten worden uitgezet in Brabant".
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op oktober 28, 2015, 10:55:48 AM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op oktober 28, 2015, 10:24:35 AM
Edelhert keert terug in Brabant
Tussen Tilburg, Eindhoven en 's-Hertogenbosch ligt het Groene Woud. Samen met ARK Natuurontwikkeling brengt Brabants Landschap het edelhert hier terug. Het Groene Woud bestaat uit heiden, moerassen, vennen en bovenal bijzondere natte bossen op leemgrond. Het Groene Woud is ongeveer 7500 hectare groot en ligt in de provincie Noord-Brabant.
https://www.ark.eu/nieuws/2015/edelhert-keert-terug-brabant

7500 ha klinkt indrukwekkend, maar de Edelherten komen alleen in de gebieden De Mortelen en Scheeken. Een kleine 1400 ha.

Toch een leuk hertenkamp!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Wat gaat er gebeuren als de populatie wat groeit en vervolgens in de winter niet genoeg voedsel aanwezig is? Afschieten, bijvoeren of niks doen?
Douwe van der Ploeg

Arjan Broekhuizen

In het artikel wordt gesproken over een groep van 12 tot 15 edelherten (in een gebied van 300ha). Deze groep willen ze laten groeien tot "een mooie groep edelherten die past in het gebied".
Men zal vast wel na hebben gedacht over deze aantallen, maar zo'n groep lijkt mij aan de kleine kant voor een goede genetische verscheidenheid. Weet iemand iets van minimum aantallen voor een gezonde populatie?

Citaat van: Cygnus op oktober 28, 2015, 11:19:34 AM
Als de Edelherten spontaan in het gebied zouden zijn gekomen zou je kunnen schrijven dat het Edelhert teruggekeerd is in Brabant. In dit geval kan de juiste titel beter zijn: "Edelherten worden uitgezet in Brabant".

Mee eens! Maar aangezien edelherten alleen op de Veluwe en de OVP mogen voorkomen(ivm nulstand-beleid), wordt het wel lastig voor ze om de rest van Nederland op een natuurlijke manier te bevolken. Is dit dan geen mooie oplossing; op plekken waar het kan ze herintroduceren?

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 28, 2015, 17:38:50 PM
Wat gaat er gebeuren als de populatie wat groeit en vervolgens in de winter niet genoeg voedsel aanwezig is? Afschieten, bijvoeren of niks doen?

Ergens anders lees ik dat ARK Natuurontwikkeling ook het OVP-plan heeft bedacht destijds (geen idee of dat ook zo is). Wellicht hebben ze geleerd van de ontwikkelingen van de grote grazers daar en gaan ze het beheer in dit gebied anders doen?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen