Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

@Rob Koelman. En het lijkt dus inderdaad een Ringelrob.... Jammer dat Hans Verdaat (zeezoogdieren admin) op expeditie is naar de Noordpool (waar het barst van de Ringelrobben). Moeten we even wachten op de definitieve bevestiging.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

Citaat van: maurice.lahaye op augustus 28, 2015, 12:09:44 PM
@Rob Koelman. En het lijkt dus inderdaad een Ringelrob.... Jammer dat Hans Verdaat (zeezoogdieren admin) op expeditie is naar de Noordpool (waar het barst van de Ringelrobben). Moeten we even wachten op de definitieve bevestiging.

Maurice
admin

Als het een Ringelrob betreft, moet dit dier dan worden beschouwd als ontsnapt, oftewel een excape? Van walvisstrandingen in Nederland is een aparte registratie op internet te vinden. Helaas vallen zeezoogdieren als Ringelrob en Walrus buiten deze registratie. Is er ook ergens na te gaan hoeveel gevallen van Ringelrob er zijn in Nederland?

De Ringelrob komt in Finland ook voor in zoetwater(binnen)meren in het zuidoosten van het land.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

Gewoon beschouwen als een willekeurige dwaalgast (vergelijkbaar met vogels). Het dier zal vermoedelijk op eigen kracht naar NL (Utrecht) zijn gezwommen. Het feit dat Ringelrobben ook in enkele zoetwaren-meren rondzwemmen verklaard wellicht dat het dier zo gemakkelijk in Utrecht terecht gekomen is: ze zijn niet vies van zoet water. En nee, ik weet zo even geen totaal overzicht van 'strandingen' van Ringelrobben (buiten waarneming.nl om).


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

#573
Citaat van: maurice.lahaye op augustus 28, 2015, 15:07:05 PM
Gewoon beschouwen als een willekeurige dwaalgast (vergelijkbaar met vogels). Het dier zal vermoedelijk op eigen kracht naar NL (Utrecht) zijn gezwommen.
Denk je dit echt, Maurice? Hoe groot is de kans dat een zeehond >60km onopgemerkt door Nederland kan zwemmen? En vooral: niet achterna wordt gezeten door vang-lustige zeehondenknuffelaars totaan de Oude Gracht in Utrecht? Ik acht beide kansen opgeteld kleiner dan de kans dat je de Staatsloterij wint...


René
René Janssen

jfbouwmeester

Citaat van: Rene Janssen op augustus 31, 2015, 14:22:30 PM
Citaat van: maurice.lahaye op augustus 28, 2015, 15:07:05 PM
Gewoon beschouwen als een willekeurige dwaalgast (vergelijkbaar met vogels). Het dier zal vermoedelijk op eigen kracht naar NL (Utrecht) zijn gezwommen.
Denk je dit echt, Maurice? Hoe groot is de kans dat een zeehond >60km onopgemerkt door Nederland kan zwemmen? En vooral: niet achterna wordt gezeten door vang-lustige zeehondenknuffelaars totaan de Oude Gracht in Utrecht? Ik acht beide kansen opgeteld kleiner dan de kans dat je de Staatsloterij wint...


René

Ik acht de groter dat een zeehond de weg naar Utrecht weet te vinden dan dat ik de staatsloterij win. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Gewoon op vakantie ergens rond de Oostzee gekocht als knuffelig klein zeehondje. Maar ja, kleine zeehondjes worden groot... Daarna gedumpt in de dichtstbijzijnde gracht.

Of een actie van dezelfde club als de Noordoostpolder-wolf?
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Ja hoor, ik ga even naar het noordelijk halfrond (was ik toch idd net op vakantie), prop snel een Ringelrob in mijn kofferbak, rijd terug naar Nederland en dump het dier daarna in de gracht.... @Rene, ga jij even een cursus kansberekening volgen!


Maurice


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Yeronimo

Waarom kan het dier niet in het donker naar Utrecht gezwommen zijn? Dat maakt de kans toch gewoon erg hoog en aannemelijk dat het dier niet opgemerkt wordt?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Koelman

Het is vast een door de Russen getrainde spionage-zeehond...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Over die kansberekening:

1) Gewone zeehond - een algemene soort voor onze kust - komt zeer sporadisch zo ver voor in het binnenland (minder dan eens per jaar).

2) Kleine zeehond / ringelrob wordt grofweg eens per drie jaar waargenomen (34 waarnemingen tussen 1900 en 2013).

Hoe groot is de kans dat uitgerekend zo'n zeldzame soort op eigen gelegenheid zo ver het binnenland in trekt?...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Aan de andere kant, als een beest voor onze kust verzeild raakt trekt ie toch al.. En daarnaast, meer waarnemers in het binnenland dan wanneer een beest ergens op een zandbank ligt dus groter de kans dat ie wordt waargenomen. Misschien is het wel meer dan eens per drie jaar, omdat een groot deel niet opvalt.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Het dier is gevangen, dus er is in principe weefsel (haar!) beschikbaar voor isotopenonderzoek...
Met vriendelijke groet, Rob

jvanleeuwen

ervan uitgaand dat het dier de Lek opgezwommen is en bij de sluis van hagestein omhoog naar utrecht moet het dier ook nog een sluis door voordat het in de grachten gordel komt.  Knap staaltje zwemmen.

Hans

Rob Koelman

Citaat van: jvanleeuwen op augustus 31, 2015, 20:30:59 PMervan uitgaand dat het dier de Lek opgezwommen is en bij de sluis van hagestein omhoog naar utrecht moet het dier ook nog een sluis door voordat het in de grachten gordel komt.  Knap staaltje zwemmen.

Theoretisch kan een route via IJsselmeer en Vecht toch ook? Als ik Google Maps goed interpreteer staat de Vecht bovenloops in directe verbinding met de met de grachtengordel...
Met vriendelijke groet, Rob

jvanleeuwen

Inderdaad logischer .. Grote sluis bij muiden lijkt me ook een obstakel.

H

jfbouwmeester

Citaat van: jvanleeuwen op augustus 31, 2015, 21:03:39 PM
Inderdaad logischer .. Grote sluis bij muiden lijkt me ook een obstakel.

H

Het dier moest eens weten dat wij zijn hele trajectcontrole aan het nalopen zijn. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 31, 2015, 21:14:07 PMHet dier moest eens weten dat wij zijn hele trajectcontrole aan het nalopen zijn. ;)


Als ie nou maar niet te hard heeft gezwommen...  :police:
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op augustus 31, 2015, 20:11:05 PM
Het dier is gevangen, dus er is in principe weefsel (haar!) beschikbaar voor isotopenonderzoek...

Zeker een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Iemand die toevallig contacten heeft met die knuffelaars?
Douwe van der Ploeg

Cygnus

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 01, 2015, 00:42:45 AM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 31, 2015, 20:11:05 PM
Het dier is gevangen, dus er is in principe weefsel (haar!) beschikbaar voor isotopenonderzoek...

Zeker een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Iemand die toevallig contacten heeft met die knuffelaars?

Misschien kan die iemand dan ook even vragen of ze gecontroleerd hebben of deze Ringelrob een onderhuidse chip bij zich draagt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

Wat er niet is kun je ook niet vinden.....
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Arjan Broekhuizen

Waarschuwing voor wilde katten in Limburgse bossen
Wandelaars in de bossen in Zuid-Limburg moeten attent zijn op wilde katten. De organisatie ARK Natuurontwikkeling, die sinds 2014 onderzoek doet naar wilde katten, adviseert mensen om een kat niet zomaar mee naar huis te nemen.
http://www.nu.nl/dieren/4119168/waarschuwing-wilde-katten-in-limburgse-bossen.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

'Leger' hongerige beren bedreigt Russische stad

Het naderen van de barre Siberische winter is dit jaar extra vervelend voor de bewoners van het Russische stadje Lutsjegorsk. Zij worden namelijk bedreigd door meer dan dertig Aziatische zwarte beren, die in en om de stad op zoek zijn naar winterproviand.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/-leger-hongerige-beren-bedreigt-russische-stad~a4136494/
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Zeehond in de haven van Antwerpen en hebben we nu Schotse of Nederlanse zeehonden in de Waddenzee? http://www.natuurbericht.nl/?id=14348

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Rob Koelman

Citaat van: Maarten70 op september 17, 2015, 14:39:58 PMHoax of uniek?
http://www.smh.com.au/nsw/seal-rides-on-the-back-of-a-whale-on-the-nsw-south-coast-20150916-gjo732.html

Het kan best zijn dat de zeeleeuw een kort moment op de rug van de bultrug heeft 'gestaan', maar om nou te suggereren dat ie een 'ride' maakte...

Walvissen zijn nogal 'slippery when wet'...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 18, 2015, 17:10:35 PM
n.a.v. http://waarneming.nl/waarneming/view/108659853

krijg je dit ineens: http://www.prachtigpekela.nl/nieuws/30163/Dode-wasbeerhond-in-Pekelder-diep-aangetroffen.html

;D

Ik kan het nergens meer vinden op internet maar van een nertsenfokker waar ik werkte toen ik studeerde weet ik dat de oorzaak bij de Russen ligt -> die fokten ooit grootschalig wasbeerhonden om er de voeringen van winterlegerjassen van te maken (Tot vrij westelijk tegen het ijzeren gordijn aan).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Overigens is ondertussen aangetoond dat dat het in Noord-Nederland bij de wasbeerhond niet meer om zwervers of ontsnapte huisdieren gaat, maar dat de soort daar een vaste bewoner is geworden.

Zie bijvoorbeeld dit artikel in Zoogdier: http://www.zoogdierwinkel.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Winkel/pdf%20download/Zoogdier_Jaargang_24_4_2013_WINTER.pdf
Met vriendelijke groet, Rob