Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

#511
Citaat van: Johan Helmus op mei 13, 2015, 18:28:08 PM
Leeuwenpopulatie India met 27 procent toegenomen

Het gaat goed. Jaja. minder slecht is de uitdrukking die we nodig hebben. Bijlange na nog niet goed.

Maar toch bedankt om het even te melden!  :duim:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#512
Aantal Siberische tijgers in Rusland flink toegenomen

Tja, om nou gelijk te gaan juichen als in tien jaar tijd de populatie in het wild levende Siberische tijgers in Rusland van geschat 500 naar geschat 540 dieren gaat.

Maar goed, in ieder geval beter dan een achteruitgang. Duidelijk moge in ieder geval zijn dat de soort er nog lang niet is. Niet meer dan ruim 500 vrijlevende dieren betekent simpelweg dat deze ondersoort van de tijger in het wild nog altijd met uitsterven bedreigd wordt...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Zie hier het verhaal op de WWF-site. Idd maar een marginale vooruitgang, maar dat is idd wel een stuk beter dan een achteruitgang. Wel positief is dat van die 540 dieren ongeveer 100 jongen zijn.


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Een paar updates van het IUCN, dichtst bij huis: Iberische Lynx is nu Endangered ipv Critically Endangered!
Helaas ook wat slechter nieuws voor andere soorten: http://iucn.org/about/work/programmes/species/?21561/Conservation-successes-overshadowed-by-more-species-declines--IUCN-Red-List-update
Douwe van der Ploeg

caliprobola

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 23, 2015, 18:52:30 PM
Een paar updates van het IUCN, dichtst bij huis: Iberische Lynx is nu Endangered ipv Critically Endangered!
Helaas ook wat slechter nieuws voor andere soorten: http://iucn.org/about/work/programmes/species/?21561/Conservation-successes-overshadowed-by-more-species-declines--IUCN-Red-List-update
Het schijnt nochtans een slecht jaar te zijn voor de Iberische lynx vanwege een crash van de voornaamste voedselbron, konijn.

Rob Koelman

#518
Het is weer komkommertijd! De Volkskrant plaatse daarom een overzicht van komkommertijd-berichten, waaronder deze:

Eekhoorn stalkt wandelaar

Een eekhoorn heeft een jonge wandelaarster in het Duitse Bottrop zo lang achtervolgd dat ze wanhopig de politie belde. De vrouw had eerst van alles ondernomen om de achtervolger van zich af te schudden, maar het diertje bleef in haar kielzog, meldden Duitse media woensdag.

De agenten die te hulp schoten zagen het schouwspel met verbazing aan en hebben de stalker naar het politiebureau gebracht. Daar werd de verzwakte jonge eekhoorn met appel en honingthee verzorgd voor het dier werd afgevoerd naar een dierenopvang. Er wordt aangenomen dat het eekhoorntje hulp zocht omdat het niet op eigen kracht aan voedsel kon komen. Dat lijkt de stalker binnenkort wel te kunnen.


Meerdere andere media plaatsten (vrijwel) hetzelfde verhaal.

Meer komkommertijd-berichten op: http://www.volkskrant.nl/binnenland/komkommerblog-truckchauffeur-ingehaald-door-eigen-auto~a4102030/
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Vooral Duitsland blijkt goed in komkommernieuws, maar wat wil je met de Bild... Overigens was ik al blij mijn bezoek aan Bottrop zondag zonder kleerscheuren overleefd te hebben!

JanHein

Rob Koelman

Nog een komkommertijd-nieuwtje mbt zoogdieren:

Dronken eekhoorn veroorzaakt honderd pond aan schade

Een stomdronken eekhoorn heeft in een café in de Britse plaats Evesham voor een paar honderd pond aan schade aangericht. De eekhoorn werd op heterdaad betrapt toen hij achter een zak chips vandaan kroop.

Kroegbaas Sam Boulter trof een enorme ravage aan toen hij zijn kroeg 's avonds opende. Hij dacht eerst aan dieven, maar zag de schuldige eekhoorn toen zitten. Het dier had verschillende flessen van de bar afgestoten en die vervolgens leeggedronken. Volgens Boulter wankelde het dier, maar het kostte hem en twee gasten alsnog een uur om de eekhoorn te vangen.


Als je leest het kostte hem en twee gasten alsnog een uur om de eekhoorn te vangen dan zal de eekhoorn toch niet echt zo heel erg dronken zijn geweest...

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/komkommerblog-dronken-eekhoorn-veroorzaakt-honderd-pond-schade~a4102030/
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op juli 17, 2015, 13:15:20 PM
Nog een komkommertijd-nieuwtje mbt zoogdieren:

Dronken eekhoorn veroorzaakt honderd pond aan schade

Een stomdronken eekhoorn heeft in een café in de Britse plaats Evesham voor een paar honderd pond aan schade aangericht. De eekhoorn werd op heterdaad betrapt toen hij achter een zak chips vandaan kroop.

Kroegbaas Sam Boulter trof een enorme ravage aan toen hij zijn kroeg 's avonds opende. Hij dacht eerst aan dieven, maar zag de schuldige eekhoorn toen zitten. Het dier had verschillende flessen van de bar afgestoten en die vervolgens leeggedronken. Volgens Boulter wankelde het dier, maar het kostte hem en twee gasten alsnog een uur om de eekhoorn te vangen.


Als je leest het kostte hem en twee gasten alsnog een uur om de eekhoorn te vangen dan zal de eekhoorn toch niet echt zo heel erg dronken zijn geweest...

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/komkommerblog-dronken-eekhoorn-veroorzaakt-honderd-pond-schade~a4102030/

De  kroegbaas had twee uur nodig om zelf zijn roes uit te slapen. Lijkt mij logischer ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Of de eigenaar was zelf dronken......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

#523
Niet echt nieuws, maar wel een leuke foto...

In Cambodja worden ratten getraind om mijnen op te sporen: http://www.volkskrant.nl/foto/nieuws-in-beeld~p4104555/3175408/
Met vriendelijke groet, Rob

lucasn

dat is trouwens een serieus grote rat
Groet,
Lucas Nieuweboer

Rob Koelman

Citaat van: lucasn op juli 21, 2015, 13:35:18 PMdat is trouwens een serieus grote rat

Inderdaad! Fraai beestje verder. Heb zelf geen idee welke soort...
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op juli 21, 2015, 16:21:15 PM
Citaat van: lucasn op juli 21, 2015, 13:35:18 PMdat is trouwens een serieus grote rat

Inderdaad! Fraai beestje verder. Heb zelf geen idee welke soort...

Lijkt me een (Gambiaanse?) hamsterrat, weliswaar een Afrikaanse soort, maar daarmee wordt dit kunstje al langer vertoond.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juli 20, 2015, 18:21:03 PMNiet echt nieuws, maar wel een leuke foto... In Cambodja worden ratten getraind om mijnen op te sporen: http://www.volkskrant.nl/foto/nieuws-in-beeld~p4104555/3175408/

Citaat van: lucasn op juli 21, 2015, 13:35:18 PMdat is trouwens een serieus grote rat

Citaat van: Rob Koelman op juli 21, 2015, 16:21:15 PMInderdaad! Fraai beestje verder. Heb zelf geen idee welke soort...

Citaat van: Theo Linders op juli 21, 2015, 18:55:28 PMLijkt me een (Gambiaanse?) hamsterrat, weliswaar een Afrikaanse soort, maar daarmee wordt dit kunstje al langer vertoond.

Aha, ze laten dus 'buitenlanders' het vuile werk opknappen...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

rudi

http://nos.nl/artikel/2048501-nederlandse-wolf-doodgereden-in-duitsland.html

:'(

Onze wolf is niet meer.

Onze wolf is in Duitsland op de snelweg A 7 doodgereden.

Mijn eerste gedachten gaan uit naar de familie en vrienden van de wolf.
Het lijkt me voor de chauffeur ook een vervelende gebeurtenis.

Helaas heb ik de wolf,  die door de straat waar ik woon liep, niet gezien.
Ik was zo dom om in  de natuur te lopen, 1-2 kilometer verderop.
Wel heb ik verschillende buurtbewoners gesproken die de wolf hebben zien  lopen.
Één persoon wist de  hele route door de gemeente te vertellen.
Ik sprak de echtgenote van de jager die de wolf 'sochtends als eerste zag lopen in de wijk.
En velen wisten mij te vertellen dat het geen wilde wolf was.
De wolf was enkele dagen wereldnieuws in heel Nederland.
Kinderen werden voor de zekerheid binnen gehouden.
De wolf was een BNer.

Dan denk ik was maar in Nederland gebleven.
Maar ja.. als..

Ik heb in ieder geval prettige herinneringen aan de wolf.
En het ga hem goed in het hiernamaals!






Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer



egilio

Een jager is weer lekker bezig geweest voor zijn trofeeen collectie:
Beroemdste leeuw Zimbabwe doodgeschoten
Arrestaties na dood beroemdste leeuw Zimbabwe
Schutter ondergedoken


Alles wat met die jacht te maken heeft was trouwens legaal. Met aas het een leeuw een Nationaal Park uitlokken is legaal (gebeurd heel vaak door jagers), met pijl en boog op leeuwen jagen in Zimbabwe is legaal, hij is 's nachts geschoten wat legaal is omdat het op privaat land was. Alleen dat er geen vergunning was om een leeuw te schieten, EN dat een Amerikaan niet in dat gebied mag jagen van Amerika (het gebied is in handen van mensen die dat op, volgens Amerika, niet legale manier hebben verkregen) is illegaal. Er zit nog een addertje onder het gras wat betreft de vergunning, in Zimbabwe mag je vergunningen ruilen tussen jachtgebieden (als je 2 jachtgebieden hebt en in de ene heb je een vergunning voor een leeuw maar geen leeuwen, en in de andere wel leeuwen maar geen vergunning dan ruil je de vergunning tussen de gebieden...). Er was geen vergunning voor een leeuw in het gebied waar hij geschoten is, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat die wel op gaat duiken.



En omdat een Amerikaan de jager was, gaat het in Amerika nu helemaal los (het verhaal is al een paar weken bekend, maar men dacht eerst dat een Spanjaard de jager was):
CNN
NBC (waaruit blijkt dat hij ooit al een zwarte beer gestroopt had in Amerika, alhoewel hij veroordeelt is voor het liegen tegenover een official, en niet voor het stropen zelf)
En de dader blijkt ook een record van sexual harassment te hebben
En ook Jimmy Kimmel had er aandacht voor: Hier







Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jfbouwmeester

Citaat van: egilio op juli 29, 2015, 21:24:06 PM
Een jager is weer lekker bezig geweest voor zijn trofeeen collectie:
Beroemdste leeuw Zimbabwe doodgeschoten
Arrestaties na dood beroemdste leeuw Zimbabwe
Schutter ondergedoken


Alles wat met die jacht te maken heeft was trouwens legaal. Met aas het een leeuw een Nationaal Park uitlokken is legaal (gebeurd heel vaak door jagers), met pijl en boog op leeuwen jagen in Zimbabwe is legaal, hij is 's nachts geschoten wat legaal is omdat het op privaat land was. Alleen dat er geen vergunning was om een leeuw te schieten, EN dat een Amerikaan niet in dat gebied mag jagen van Amerika (het gebied is in handen van mensen die dat op, volgens Amerika, niet legale manier hebben verkregen) is illegaal. Er zit nog een addertje onder het gras wat betreft de vergunning, in Zimbabwe mag je vergunningen ruilen tussen jachtgebieden (als je 2 jachtgebieden hebt en in de ene heb je een vergunning voor een leeuw maar geen leeuwen, en in de andere wel leeuwen maar geen vergunning dan ruil je de vergunning tussen de gebieden...). Er was geen vergunning voor een leeuw in het gebied waar hij geschoten is, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat die wel op gaat duiken.



En omdat een Amerikaan de jager was, gaat het in Amerika nu helemaal los (het verhaal is al een paar weken bekend, maar men dacht eerst dat een Spanjaard de jager was):
CNN
NBC (waaruit blijkt dat hij ooit al een zwarte beer gestroopt had in Amerika, alhoewel hij veroordeelt is voor het liegen tegenover een official, en niet voor het stropen zelf)
En de dader blijkt ook een record van sexual harassment te hebben
En ook Jimmy Kimmel had er aandacht voor: Hier

We kunnen ons nu massaal verontwaardigd gaan voelen, maar overal heb je blijkbaar van die hobbyisten, ook in koningshuizen als ik mij goed herinner.
Jagen om te oogsten en te eten begrijp ik nog wel. Maar jagen voor een "trofee" de kop of de huid van een dier vind ik een beetje ongezonde geestelijke ontwikkeling. Dus werk voor psychiaters.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Arjan Broekhuizen

Wilde zwijnen eisen steeds meer leefruimte op
http://www.nu.nl/dieren/4098069/wilde-zwijnen-eisen-steeds-meer-leefruimte.html

Positief is dat men vindt dat "natuurbeschermers het eens dat everzwijnen buiten de verboden gebieden ruimte moeten hebben, want veel recreanten zouden best een zwijn in het bos willen zien."

Maar op plekken waar het echt niet kan dat er zwijnen lopen, daar zou men de verboden drukjacht willen gebruiken. Dus een pleidooi voor de legalisatie daarvan...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jfbouwmeester

Citaat van: Arjan Broekhuizen op juli 30, 2015, 18:36:30 PM
Wilde zwijnen eisen steeds meer leefruimte op
http://www.nu.nl/dieren/4098069/wilde-zwijnen-eisen-steeds-meer-leefruimte.html

Positief is dat men vindt dat "natuurbeschermers het eens dat everzwijnen buiten de verboden gebieden ruimte moeten hebben, want veel recreanten zouden best een zwijn in het bos willen zien."

Maar op plekken waar het echt niet kan dat er zwijnen lopen, daar zou men de verboden drukjacht willen gebruiken. Dus een pleidooi voor de legalisatie daarvan...

Legalisatie van de drukjacht lijkt mij een goed idee mits de regels goed gemaakt zijn en daar aan gehouden wordt.
Of een varken nu een stroomstoot krijgt of een zwijn een kogel, het voelt altijd rot voor de mens. Maar toch kan het rationeel gezien verantwoord zijn volgens mij.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER


joostheeremans

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/126408/zeewolde-vos-valt-statenlid-eduard-plate-aan   het lijkt me trouwens geen toeval dat het een VVD statenlid is dat wordt 'aangevallen'.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jfbouwmeester

Citaat van: joostheeremans op augustus 07, 2015, 09:59:43 AM
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/126408/zeewolde-vos-valt-statenlid-eduard-plate-aan   het lijkt me trouwens geen toeval dat het een VVD statenlid is dat wordt 'aangevallen'.

Vos zag er ongezond uit. Hondsdolheid is misschien wel de oorzaak van het aanvallen. Vluchten is een normale reflex tussen de ontmoeting van vos met mens.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 07, 2015, 13:20:45 PM
Vluchten is een normale reflex tussen de ontmoeting van vos met mens.

Jan Bouwmeester
Dat reflex zit in ieder geval wel goed bij deze VVD'er B)
Groeten, Johan Helmus

OlivierO

Citaat van: Johan Helmus op augustus 07, 2015, 17:26:47 PM
Citaat van: jfbouwmeester op augustus 07, 2015, 13:20:45 PM
Vluchten is een normale reflex tussen de ontmoeting van vos met mens.

Jan Bouwmeester
Dat reflex zit in ieder geval wel goed bij deze VVD'er B)

Welke onnozelaar gaat er ook zo dicht bij een Vos staan als die hem niet heeft opgemerkt. Dat beest verschiet natuurlijk ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.