Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Citaat van: jfbouwmeester op februari 12, 2015, 22:03:51 PM
Daardoor is het niet meer mogelijk om bijvoorbeeld koeien te laten grazen. :rolleye:

Nu door de muizenplaag, eerder al door de Europese regelgeving waardoor de meeste toch al op stal gehouden worden.

Jan Bouwmeester ;)
Weet niet of je van de week bij het rtljournaal de reportage over dit probleem hebt gezien. Daar was een kale moderpoel te zien met vele gaten. Kan me heel goed voorstellen dat je daar je koeien niet op los kunt laten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jfbouwmeester

Ha Jeroen,

natuurlijk begrijp ik het dat men koeien niet kan loslaten op een weiland als een gatenkaas(muizenkaas). :blink:
Maar het is door de Europese regelgeving al zowat verboden om koeien in de wei te laten, is althans minder rendabel voor de boer.
In mijn fantasie heeft het beleid van minder koeien in de wei geleid tot meer ganzen in de wei(volgens sommigen overlast) ook speelt een jachtverbod van tien jaar het teveel aan ganzen in de hand. Alleen vind ik persoonlijk die massa ganzen juist leuk, gezellig en stoer! Ik geniet daar dus van.
Ik hoop echter dat de muizenplaag door de natuur zelf tot stilstaan wordt gebracht. Daar gaan we voor! :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

egilio

Hopelijk weer een goed velduilenjaar!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

joostheeremans

Citaat van: jfbouwmeester op februari 12, 2015, 23:51:52 PM
Ha Jeroen,

...
In mijn fantasie heeft het beleid van minder koeien in de wei geleid tot meer ganzen in de wei(volgens sommigen overlast) ook speelt een jachtverbod van tien jaar het teveel aan ganzen in de hand...

Het beleid van eindeloze weilanden Engelse raaigras die zelfs in hartje winter voedzaam ganzenvoedsel produceren zal van meer invloed zijn op het aantal ganzen dan de hoeveelheid koeien in de wei of een jachtverbod.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Citaat van: egilio op februari 13, 2015, 06:48:11 AM
Hopelijk weer een goed velduilenjaar!
Dat zou tof zijn.  Daarmee lost de natuur het zelf op. Al zal dat sommige boeren te lang duren.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Herman van der Meer

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 12, 2015, 20:05:40 PM
De muizenplaag waar ze in het noorden last van hebben breidt zich inmiddels verder uit:

Vervolg: Muizenplaag op grasland via Kop al opgerukt naar omgeving Kampen
West-Overijssel kampt na Friesland nu ook met een muizenplaag. Volgens landbouworganisatie LTONoord zijn er afgelopen weken zo'n veertig meldingen van melkveehouders in de omgeving van Kampen, Mastenbroek en de Kop van Overijssel binnengekomen.

Lees meer: http://www.destentor.nl/regio/kampen/muizenplaag-op-grasland-via-kop-al-opgerukt-naar-omgeving-kampen-1.4761779
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Ik zag op tv een boer die zijn land eens flink beregende om de muizen weg te krijgen. Dat is eigenljk al een eeuwenoude methode, alleen hadden ze vroeger geen regeninstallaties maar lieten ze waar dat kon gewoon hun land onder lopen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op februari 13, 2015, 16:24:57 PM
Ik zag op tv een boer die zijn land eens flink beregende om de muizen weg te krijgen. Dat is eigenljk al een eeuwenoude methode, alleen hadden ze vroeger geen regeninstallaties maar lieten ze waar dat kon gewoon hun land onder lopen.
Collega van mij vertelde dat sommige bollen telers dit al jaren doen. Na de oogst een tijdje het land onder water zetten, daarna water weg laten lopen om vervolgens het land te bewerken. Zou o.a. voor het tegengaan van bepaalde ziekten zijn, maar ook om muizen en ander ongedierte daarmee weg te jagen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Het houdt de gemoederen bezig hier in de regio. Vandaag opnieuw een nieuwsbericht over de overlast van muizen

Muizenplaag bedreigt grasland in Mastenbroekerpolder bij Zwolle
Grote delen van Friesland en Drenthe hebben er al mee te maken en nu lijkt ook Overijssel getroffen. Muizen die graslanden kaalvreten en omwoelen. Het is een plaag.

Meer op: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=210947&cat=1

Uit de reacties onder het artikel:

CiteerEr is geen nieuws onder de zon, dit duurt onderhand al een jaar. Maar nu er een vergoeding voor de Friese boeren aankomt, begint iedereen te klagen.

CiteerEr zijn gewoon te weinig natuurlijke vijanden en daar hebben veel boeren zelf voor gezorgd

CiteerVerdiep je eerst eens in de materie voordat je dergelijke domme uitspraken doet van er zijn te weinig natuurlijke vijanden. Er zijn meer roofvogels en vossen dan de laatste 50 jaar op een rij.

Met name deze laatste reactie trok mijn aandacht. Klopt het inderdaad dat er meer roofvogels en vossen zijn?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 14, 2015, 12:15:30 PM
...
CiteerVerdiep je eerst eens in de materie voordat je dergelijke domme uitspraken doet van er zijn te weinig natuurlijke vijanden. Er zijn meer roofvogels en vossen dan de laatste 50 jaar op een rij.

Met name deze laatste reactie trok mijn aandacht. Klopt het inderdaad dat er meer roofvogels en vossen zijn?

Ja, dat klopt, maar ik denk dat de afname van het aantal muizenplagen al voor die tijd is begonnen. Door de boeren zelf.
Overigens geloof ik niet dat er in Friesland al erg veel vossen voorkomen. Misschien moeten de boeren daar maar eens een hartig woordje met de jagers gaan spreken.
Herman van der Meer

Johan Helmus

#431
Vossen zijn in Friesland inderdaad vogelvrij, en worden als gevolg daarvan dan ook flink 'bestreden'. Je ziet hier ook weinig vossen. Op waarneming.nl is het aantal waarnemingen in deze provincie ook lager.

Een aantal jaar geleden zag ik hier in de omgeving wel ineens vaker vossen. Daar kwam echter een einde aan nadat men schijnbaar met een ploeg van zo'n 70 jagers eens gezellig een ochtend lang de boel heeft opgeschoond. Ik blijf het ook vreemd vinden dat men verbaasd is over grote fluctuaties in prooidierbestanden, als men ondertussen actief de roofdieren bestrijdt.

Overigens kwam de lage stand van roofvogels, enige decennia geleden, volgens mij door zowel vervolging/jacht, als de effecten van DDT's toch? Die stand was dus allesbehalve natuurlijk te noemen.
Groeten, Johan Helmus

jfbouwmeester

Is het niet zo, dat als je land onder laat lopen de muizen gewoon wegzwemmen en dan op een andere plaats weer verder gaan leven?
Natuurlijk zal er ook een percentage omkomen net zoals bij drie dagen achtereen hevige regenval.
Dat is de natuurlijke gang van zaken. Natuurlijk vinden wij mensen dat zielig en moeten dan onze emotieknop op neutraal zetten, zodat het niet bij ons binnenkomt. Dat is onze manier van geestelijk overleven. Hetzelfde doen we bij televisiebeelden die de ellende laten zien die mensen elkaar aandoen. :'( :rolleye:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Norman, niet iedereen die niet net als jij in een driedubbele kolere schiet zodra het woord jager valt praat daarmee de misstanden goed.

Herman van der Meer

jfbouwmeester

Norman,

ik heb geen vijandbeeld naar jou toe. Ik stelde volgens mij een vraag, vandaar dat vraagteken.
Gelukkig gaf je daar met één regel een antwoord op. Je zegt namelijk; Muizen hebben net als mensen een zeker uithoudingsvermogen dat niet toereikend is voor het gros van de muizen en raken dus eerst uitgeput om vervolgens te verzuipen.

De rest wat je schrijft zal ik bij jouw beeldvorming laten.

vriendelijke groet,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Vooropgesteld dat ik ook van mening ben dat de manier van bestrijding met water niet heel handig is toch een gewetensvraag;
- hoe zouden jullie nu dan dit voor de boeren acute probleem oplossen? Natuurlijke vijanden kunnen helpen maar op korte termijn zal dat niet veel effect hebben.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 15, 2015, 12:41:06 PM
Vooropgesteld dat ik ook van mening ben dat de manier van bestrijding met water niet heel handig is toch een gewetensvraag;
- hoe zouden jullie nu dan dit voor de boeren acute probleem oplossen? Natuurlijke vijanden kunnen helpen maar op korte termijn zal dat niet veel effect hebben.

Als de boeren hun schade op de overheid kunnen verhalen is er voor hen geen reden om de muizen te bestrijden. Misschien zal de overheid dat dan zelf wel willen.
Overigens zal een boer denk ik in deze tijd van het jaar niet graag zijn land onder water zetten, omdat ook dat ten koste gaat van de productie.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Norman op februari 15, 2015, 13:06:59 PM
..

Dat zit er zeer waarschijnlijk niet in. Zou ook van de zotte zijn. 10 jaar terug een klap geld krijgen met de afspraak dat de boeren een plan van aanpak zouden hebben om herhaling te voorkomen.
Maar de buit was binnen en het plan kwam er nooit. Nu is er dan herhaling en willen ze weer geld. Ik stel voor dat er eerst een degelijk onderzocht én onafhankelijk getoetst plan ligt om herhaling te voorkomen voordat er ook maar een euro gestort word.

http://www.elsevier.nl/Politiek/achtergrond/2015/1/Moet-de-staat-bijspringen-bij-de-Friese-muizenplaag-1692553W/

Waar doe je dat voorstel? Het hier doen helpt niet.
En je mag best wat aardiger zijn voor boeren. Die proberen alleen maar hun en jouw brood te verdienen. Ik vraag me af wat jij in hun plaats zou doen. Op het land gaan staan en 'Boeh' tegen de muizen roepen?  Midden in de winter koeien en varkens op het (kale) land zetten is in ieder geval geen optie.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Maar Norman, je schrijft dat een deel van je voedsel uit eigen tuin komt. Als daar een plaag is (rupsen, slakken, luis wat dan ook) onderneem je dan zelf ook geen acties?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: Norman op februari 15, 2015, 14:01:55 PM
Beste Herman,

Dergelijke boeren zorgen niet voor mijn brood. Mijn voedsel komt of uit eigen tuin of van de biologische boer. De intensieve boeren die onze aarde naar de ratsmodee helpen heb ik niks mee.
Mijn inziens zwaar vee erop, de muizen zullen wijken. Land weer egaliseren en inzaaien. Je bent een paar maand verder, maar je kan dan weer verder.
Uiteindelijk is het niet relevant wat ik in hun plaats zou doen. Ik sta niet in hun plaats en zij niet in de mijne.

Denk over dat laatste maar eens heel goed na. En ook over dat het grootste deel van de Nederlanders op een bovenhuis woont en dus afhankelijk is van die door jou zo verfoeide boeren. En denk ook maar eens na over jouw eigen invloed op de natuur.  Hoeveel dassen leven er op de plek van je huis? Net als wij allemaal ben jij zelf evengoed iemand die de aarde naar de ratsemodee helpt. Huizen en asfalt hebben we nodig. Wat natuur betreft valt zo'n boerenbedrijf dan toch nog wel mee. Ik ben blij dat ik niet zo veel muizen heb. Gelukkig heb ik er niet een.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Norman op februari 15, 2015, 15:31:58 PM
...

Overigens heb ik weinig last van dieren in de tuin. Door slim combineren van gewassen is de tuin vaak al onaantrekkelijk voor dieren die je oogstobrengst nadelig kunnen beïnvloeden.

...

Gezien de context moet ik hier toch wel heel hard om lachen.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

We zitten hier op dit forum maar wat te sputteren. Sommige vriendelijk anderen met stoeremanstaal, eigenlijk maken we ons zelf van alles wijs. Terwijl we niets voor het zeggen hebben, alleen een ietsie pietsie als we gaan stemmen.

Immers ons gekeuvel komt echt niet in de eerste en tweede kamer en er al zeker niet doorheen. :'(

Geen boer die zich om onze muizenissen druk maakt. ;)

Maar met elkaar kunnen we toch gezellig keuvelen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

hiskodevries

Proberen we het netjes en on topic te houden?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Norman op februari 15, 2015, 16:25:06 PM
...
Ik help de aarde ook naar de ratsmodee? Mijn ecologische voetafdruk is 2,39 hectare, die van de gemiddelde Nederlander 6,3 hectare. En als we dan toch persoonlijk gaan worden? Hoe groot is die van jou?

Een centimeter of achttien denk ik.
Ik woon in een bovenhuis, zonder tuin en zonder auto of brommer. Helpt dat?

Maar om even op dat lachen terug te komen. Wat is het verschil tussen voorkomen/verhinderen dat ergens dieren, muizen bijvoorbeeld, komen leven of zorgen dat ze verdwijnen als ze er zijn? Voor het resultaat maakt het niet uit. In beide gevallen is het geen dieren.



Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

En Godwin kan weer tevreden zijn.. Zijn we nu weer even lief, mensen, en accepteren dat we het wat sommige dingen betreft niet met elkaar eens zijn?
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Dan ben ik van mening dat jij je veel te druk maakt over sommige dingen, en het eens rustig aan moet doen wil je ooit nog een fatsoenlijke discussie met iemand kunnen voeren.
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Terug naar zoogdieren in het nieuws?
Zie het andere topic; er zwemt een zeer waarschijnlijke bultrug in de Oosterschelde
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bas de Maat

Ook Zeeland heeft inmiddels de bever binnen haar provinciegrenzen gehad.

Dit werd vandaag bekend gemaakt door Stichting Het Zeeuwse Landschap tijdens een symposium over de verwachte terugkeer van de bever en otter naar Zeeland en ter gelegenheid van de presentatie van deze brochure.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

maurice.lahaye

Gefeliciteerd en mooie brochure  :duim:  (het is een half boekwerk!)


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Yeronimo

Prachtig nieuws en geweldige brochure  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden