Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 25, 2014, 10:01:58 AM

"In het Westerpark in Zoetermeer is de dierenambulance al vier dagen met man en macht op zoek naar een wilde kat met een lege jampot over zijn hoofd."
Omroep West



Ik kan aan zijn staart zien dat het geen wilde kat is (waarschijnlijk bedoelen ze een verwilderde huiskat).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 25, 2014, 13:58:47 PM
Citaat van: HPM op december 25, 2014, 10:01:58 AM

"In het Westerpark in Zoetermeer is de dierenambulance al vier dagen met man en macht op zoek naar een wilde kat met een lege jampot over zijn hoofd."
Omroep West

Ik kan aan zijn staart zien dat het geen wilde kat is (waarschijnlijk bedoelen ze een verwilderde huiskat).

Volgens mij is het ook geen jampot.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 25, 2014, 14:19:32 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 25, 2014, 13:58:47 PM
Citaat van: HPM op december 25, 2014, 10:01:58 AM

"In het Westerpark in Zoetermeer is de dierenambulance al vier dagen met man en macht op zoek naar een wilde kat met een lege jampot over zijn hoofd."
Omroep West

Ik kan aan zijn staart zien dat het geen wilde kat is (waarschijnlijk bedoelen ze een verwilderde huiskat).

Volgens mij is het ook geen jampot.

It's a petfles!!!!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Carolien

Citaat van: HPM op december 25, 2014, 14:19:32 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 25, 2014, 13:58:47 PM
Citaat van: HPM op december 25, 2014, 10:01:58 AM

"In het Westerpark in Zoetermeer is de dierenambulance al vier dagen met man en macht op zoek naar een wilde kat met een lege jampot over zijn hoofd."
Omroep West

Ik kan aan zijn staart zien dat het geen wilde kat is (waarschijnlijk bedoelen ze een verwilderde huiskat).

;D

Volgens mij is het ook geen jampot.

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER




Merel

Citaat van: Johan Helmus op januari 04, 2015, 09:40:56 AM
'Britten willen tienduizenden grijze eekhoorns ruimen'

Ik zie dat met het gebruik van gif niet zo zitten. Tenzij ze het zo doen dat ze zeker weten dat alleen eekhoorns ervan eten. Maar lijkt me lastig te handhaven. De hele 'opruimkwestie' juich ik wel toe.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Johan Helmus

Boommarters schijnen toch ook te helpen? Kunnen ze daar niet een paar van uitzetten?  B)
Groeten, Johan Helmus

Douwe van der Ploeg

Zoals ik het lees is het weer een ontzettend dom idee.. Ten eerste zijn ze nu toch veel te laat, ze krijgen ze nooit allemaal weg. Daarnaast vang je met vallen (klapvallen, vermoed ik) en gif ook andere (inheemse) dieren.. Als ze nou al die gekken die zonodig op vossen en dassen moeten schieten nou aan het werk zetten om grijze eekhoorns af te knallen.. Kleiner doelwit, meer uitdaging!
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 04, 2015, 17:20:06 PM
Zoals ik het lees is het weer een ontzettend dom idee.. Ten eerste zijn ze nu toch veel te laat, ze krijgen ze nooit allemaal weg. Daarnaast vang je met vallen (klapvallen, vermoed ik) en gif ook andere (inheemse) dieren.. Als ze nou al die gekken die zonodig op vossen en dassen moeten schieten nou aan het werk zetten om grijze eekhoorns af te knallen.. Kleiner doelwit, meer uitdaging!

:duim: :duim: :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

maurice.lahaye

Buitengewoon lastig om de grijze eekhoorn echt weg te krijgen. De populatie handhaven op een lager niveau lijkt mij al een hele klus. Totale uitroeiing vrijwel onmogelijk. Ik ben benieuwd naar de aanpak...


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

stefanhageman

#374
Citaat van: maurice.lahaye op januari 04, 2015, 20:00:25 PM
Buitengewoon lastig om de grijze eekhoorn echt weg te krijgen. De populatie handhaven op een lager niveau lijkt mij al een hele klus. Totale uitroeiing vrijwel onmogelijk. Ik ben benieuwd naar de aanpak...


Maurice
(op persoonlijke titel)


Inderdaad en met in het achterhoofd dat in Schotland de Boommarter met een flinke opmars bezig is, nota bene in hetzelfde gebied: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-south-scotland-27308955 De komst van de Boommarter zal dan wel niet resulteren in het geheel verdwijnen van de Grijze eekhoorn. Het zou in het beste geval kunnen zorgen voor een lagere dichtheid aan Grijze eekhoorns waarmee de Rode eekhoorn dan de concurrentie aankan.
In de binnensteden en minder beboste delen van het Verenigd Koninkrijk zal de Grijze eekhoorn zich in ieder geval blijven handhaven. Of dat erg is? Ik ben van mening van niet omdat ik denk dat de Britse bevolking liever de Grijze eekhoorn in de tuin heeft dan totaal geen eekhoorn. Het blijven immers 'schattige' en 'aaibare' pluimstaarten. Bovendien kan het enige maatschappelijke onrust veroorzaken.


Zou de EU echt een statement willen maken tegen de Grijze eekhoorn als exoot in Europa, dan zal men vol moeten inzetten op de bestrijding in Italië. Daar valt 'nog' tegen op te treden.

Stefan Hageman


Bas de Maat

Kenners verbaasd na vondst dode bever in Hellevoetsluis
Citeer
,,Mij was tot nog toe onbekend dat bevers via sloten het land intrekken. Maar dat is dus wel zo. Ik ben verbaasd dat ze al zo ver oprukken,'' zegt Jan Alewijn Dijkhuizen van de zoogdierenwerkgroep van de KNRV.

Ik vind het maar een beetje een vreemd artikel.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

HPM

Citaat van: Bas de Maat op januari 05, 2015, 09:20:28 AM
Kenners verbaasd na vondst dode bever in Hellevoetsluis
Citeer
,,Mij was tot nog toe onbekend dat bevers via sloten het land intrekken. Maar dat is dus wel zo. Ik ben verbaasd dat ze al zo ver oprukken,'' zegt Jan Alewijn Dijkhuizen van de zoogdierenwerkgroep van de KNRV.

Ik vind het maar een beetje een vreemd artikel.

De schedel lichten om te zien of de bever van een particulier is of inheems.
Herman van der Meer

Bas de Maat

Je zou bijna gaan denken dat het ad dit artikel heeft overgenomen van De Speld o.i.d.

CiteerZeezoogdierenkenners zijn verbaasd dat een dode, bijna volwassen bever is gevonden op de N497
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

maurice.lahaye

Jongens, het is wel het AD.....  :angel: . Een bever in het binnenland van Voorne-Putten is niet echt heel bijzonder. Bovendien ligt de N57/N497 niet zo heel ver van het Haringvliet vandaan. Kortom, verbazing akkoord, maar dan vooral dat dit verkeersslachtoffer de krant heeft gehaald.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bas de Maat op januari 05, 2015, 09:20:28 AM
Kenners verbaasd na vondst dode bever in Hellevoetsluis
Citeer
,,Mij was tot nog toe onbekend dat bevers via sloten het land intrekken. Maar dat is dus wel zo. Ik ben verbaasd dat ze al zo ver oprukken,'' zegt Jan Alewijn Dijkhuizen van de zoogdierenwerkgroep van de KNRV.

Ik vind het maar een beetje een vreemd artikel.

De "kenners" hebben blijkbaar nog nooit Waarneming geraadpleegd: Nabij Hellevoetsluis -> http://waarneming.nl/waarneming/view/87741098 En deze ook (Zwemmend In Spuimonding richting Haringvliet) http://waarneming.nl/waarneming/view/88323152
Overigens niet alleen het AD: https://www.google.nl/#safe=off&q=kenners+verbaasd+dode+bever+hellevoetsluis (Zo te zien nemen ze gewoon letterlijk de tekst van mekaar over).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2015, 09:47:45 AM(Zo te zien nemen ze gewoon letterlijk de tekst van mekaar over).

Dat is (in België) niets nieuws onder de zon. Enig journalistiek onderzoekswerk is tegenwoordig niet meer van toepassing. Vooral online wordt er klakkeloos gekopieerd ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

Hier een waarneming van een Bever in 2006 nabij de N497 tussen Hellevoetsluis en de N57 http://waarneming.nl/waarneming/view/720497
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peter van santbrink

#382
Hier wordt je niet vrolijk van: http://www.nu.nl/buitenland/3966446/mensapen-bedreigd-nieuwe-manier-van-stropen.html; sowieso vindt ik het absurd dat er blijkbaar weinig/niks gedaan wordt tegen stroperij; veel gaat richting Azie, wordt het niet eens tijd voor een boycot zoals we ook nu doen met Rusland vanwege de Oekraine ? ach, wat maakt het uit dat misschien over 10-20 jaar dieren als tijger, leeuw, olifant en neushoorn uitgestorven zijn.....

maurice.lahaye

#383
Dassen populatie in Brabant sterk gegroeid volgens Dassenwerkgroep Brabant & Natuurmonumenten www.natuurmonumenten.nl/nieuws/het-gaat-goed-met-de-dassen-in-brabant

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Meer grote grazers in de Oostvaardersplassen door zachte winter 2013-2014
Zie hier
Er zijn tussen de 3150 en 3200 edelherten, 1350 en 1400 konikpaarden en 235 en 255 Heckrunderen geteld.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

#385
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 08, 2015, 23:20:37 PM
Meer grote grazers in de Oostvaardersplassen door zachte winter 2013-2014
Zie hier
Er zijn tussen de 3150 en 3200 edelherten, 1350 en 1400 konikpaarden en 235 en 255 Heckrunderen geteld.

Gaat echt niet goed met dat terrein dus... (da's geen natuurgebied meer maar een veeteeltgebied).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

maurice.lahaye

Hallo Bart,

Je analyse is, met inachtneming van de geldende definities in Nederland voor veeteelt, aantoonbare flauwekul  ;) . Het CBS (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/landbouw/nieuws/default.htm) geeft met enig zoeken een gemiddelde van 2,25 GVE/ha voor het gemiddelde boerenbedrijf (wat we voor het gemak dan maar even onder de noemer veeteelt scharen). Als de Oostvaardersplassen ook onder de definitie van veeteelt valt, zou het aantal koniks en heckrunderen minimaal 2,25 GVE moeten zijn. Echter, de maximum-aantallen zijn 1665 paarden & runderen op een oppervlak van 2000 ha (alleen het droge deel), wat neerkomt op een GVE van 0,83 per hectare. Het komt niet in de buurt van veeteelt, daarvoor moet het aantal runderen & paarden nog 2,7x zo groot worden. O ja, de edelherten tellen uiteraard niet mee, dat is 'gewoon wild' en bovendien kan deze soort ook gebruik maken van het natte deel van de OVP.

Groeten,
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

grunsven

Dat is wel een erg beperkt beeld van veeteelt. De veedichtheid is in de OVP groter dan in de meeste veeteeltgebieden in de wereld. In Nederland kunnen awe dankzij import van veevoer en omdat we het niet erg vinden te verdrinken in de mest dat soort dichtheden halen.
Met 83 runderen/paarden (gooi ik even op een hoop) per km2 is het aan de hoge kant.
Uiteraard zijn er niet veel plekken waar vee op een zeebodem gehouden wordt dus wat hier natuurlijk is is een heel ingewikkeld verhaal.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op januari 09, 2015, 09:31:55 AM
Dat is wel een erg beperkt beeld van veeteelt. De veedichtheid is in de OVP groter dan in de meeste veeteeltgebieden in de wereld. In Nederland kunnen awe dankzij import van veevoer en omdat we het niet erg vinden te verdrinken in de mest dat soort dichtheden halen.
Met 83 runderen/paarden (gooi ik even op een hoop) per km2 is het aan de hoge kant.
Uiteraard zijn er niet veel plekken waar vee op een zeebodem gehouden wordt dus wat hier natuurlijk is is een heel ingewikkeld verhaal.

...

Je vergelijk met de "meeste veeteeltgebieden" gaat mank. Volgens je eigen redenatie moet je het vergelijken met gebieden met intensieve veeteelt.
Kijk dus op het kaartje naar gebieden met 225 (100-250) per km2 voor Nederlandse boerenbedrijven en 83 (50-100) voor de OVP.
Herman van der Meer

HPM

Hier nog een kaartje met de dichtheid per km2 in Europa en hier voor Nederland

Overigens is er een topic speciaal over de OVP. Misschien wel meer.
Herman van der Meer