Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

We dwalen af...

Natuurlijk ga je niet gelijk dood aan een stukje vlees van een wild varken dat iets teveel radioactief is. Net zo goed ga je niet gelijk dood aan het eten van paling uit de Nederlandse delta met teveel pcb's.

Waar het nieuwsbericht vooral over gaat is dat 28 jaar na Tsjernobyl de gevolgen nog steeds duidelijk merkbaar zijn. In dit geval aangetoond aan de hand van wilde varkens die zoveel radioactieve stoffen in hun lichaam hebben dat ze niet meer voor menselijke consumptie geschikt zijn.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Bronst dit jaar extreem vroeg (klik);
Dit geld dus voor de Hoge Veluwe. Geld dat ook op andere plekken?
Zou de grote brand op de Hoge Veluwe nog invloed hebben hierop?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Het fenomeen "ship assisted" was bij de vogels al een tijdje bekend (bijv de huiskraaien in HvH). Nu ook bij zoogdieren;
Apen als verstekeling op container schip. Het gaat hierbij om Java Apen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Roland_Wantia

#183
Hoi Jeroen,
Ik was zojuist bezig hetzelfde bericht hier te posten maar je was me net voor. De dieren zijn onderweg gevangen gezet, anders hadden ze in wilde staat Nederland bereikt.
Groet, Roland

Rob Koelman

Citaat van: Roland_Wantia op augustus 20, 2014, 12:45:11 PManders hadden ze in wilde staat Nederland bereikt

Dat zou nog eens een bijzondere aanvulling zijn geweest op de lijst van Nederlandse zoogdieren!

Overigens hebben we in het Tiglien (2,4 miljoen tot 1,9 miljoen jaar geleden) ook al apen in Nederland gehad: Macaca florentina, die sterk leek op de huidige berberaap.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Roland_Wantia op augustus 20, 2014, 12:45:11 PM
anders hadden ze in wilde staat Nederland bereikt.

Is dat zo? Waarom geld dat dan niet voor de Huiskraai bijv? Die zijn nu als excoot aangemerkt en worden weggevangen en afgemaakt :(
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 20, 2014, 14:07:01 PM
Citaat van: Roland_Wantia op augustus 20, 2014, 12:45:11 PManders hadden ze in wilde staat Nederland bereikt.

Is dat zo? Waarom geld dat dan niet voor de Huiskraai bijv? Die zijn nu als excoot aangemerkt en worden weggevangen en afgemaakt

Hangt van je definitie van exoot af. Er zijn genoeg mensen die huiskraai juist niet als exoot beschouwen, maar als soort die 'op eigen kracht' (lees: ship assisted) Nederland heeft bereikt...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Roland_Wantia

#187
De natuurlijke omgeving/habitat van deze specifieke individuen zal op de plek waar ze oorspronkelijk vandaan zijn gekomen, ongetwijfeld doordrongen zijn geweest van door mensen gefabriceerde objecten. Dan ligt het voor de hand dat ze daar regelmatig mee in aanraking zijn gekomen, bijvoorbeeld door er over heen te lopen of er bovenop te klimmen. Het maakt ze niet minder wild dan hun soortgenoten die een strikt teruggehouden leefwijze in een bos erop na houden. Als ze op een schip klimmen is dat ook niet het geval.  En als dit schip vervolgens afmeert, die Java-apen zullen dit niet hebben voorzien maar dat terzijde, nog steeds niet. Er verandert pas wezenlijk iets op het moment dat ze in een kooi worden gestopt. Zou dit niet het geval zijn geweest, dan zouden ze in even wilde zijn gearriveerd als het moment waarop ze aan boord gingen. Dit staat even los van de classificatie exoot. Die classificatie is namelijk relatief want afhankelijk van de plek waar de geclassificeerde zich op het moment van classificeren bevindt.

Groet,
Roland

jeroenroelofsen

Laat ik voorop stellen dat ik het ook wel een welkome aanwinst had gevonden als ze hier idd de "vrije" natuur in hadden kunnen wandelen (al of niet met succes).
Echter denk dat de wetgevende instantie (overheid) daar toch heel anders over denkt. Vandaar dat ik ook het voorbeeld van de huiskraai aanhaalde.
In beide gevallen zijn ze op eigen kracht het schip op gegaan. Waarmee ze even wild zijn. Denk dan ook dat met het huidige beleid op die manier helaas zulke gavallen nooit een kans zullen krijgen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Roland_Wantia

Zonder te stellen dat ik blij word van deze moderne, de wereld veroverende verstekelingen, is deze manier van verspreiden wel te beschouwen als een natuurlijk verschijnsel. Als we dit gewoon zijn gang zouden laten gaan, krijgen we op den duur (en niet alleen in NL) een steeds bontere (qua afkomst) verzameling van aan urbane gebieden gelieerde soorten. Helaas is niet altijd te voorspellen dat de invloed van deze nieuwe soorten zich beperkt tot urbaan gebied (voorbeelden genoeg van "exoten" wiens komst desastreus uitpakte voor oorspronkelijk voorkomende soorten), anders zou ik zeggen dat dit de natuur is die we in onze directe omgeving (onbedoeld) creëren en dus "verdienen". En het ligt slechts in het verlengde (geen herhaling) van wat al eerder op "in cultuur gebrachte gebieden" heeft plaatsgevonden; verandering van omstandigheden met als gevolg verandering van soortensamenstelling, enerzijds door verdwijnen van deel oorspronkelijke soorten en anderzijds door het arriveren van nieuwe. Zo'n verstekeling is niets anders dan een (zich al niet vestigende) nieuwe nieuwkomer.
Groet,
Roland



jeroenroelofsen

Denk dat je gelijk hebt Ronald, wordt inmiddels ook op wn.nl ingevoerd;
http://waarneming.nl/soort/view/7744
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Dit is een vorm van beheer waar je klomp van breekt.
Brandweer red wildzwijnen uit het water. Jachtopziener schiet ze op de kant gelijk dood ivm nulstand beheer.
http://nos.nl/l/698119
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Margreet Kwh

Citaat van: jeroenroelofsen op september 14, 2014, 12:48:53 PM
Dit is een vorm van beheer waar je klomp van breekt.
Brandweer red wildzwijnen uit het water. Jachtopziener schiet ze op de kant gelijk dood ivm nulstand beheer.
http://nos.nl/l/698119
Inmiddels kamervragen over gesteld: http://www.nu.nl/politiek/3877665/kamervragen-afmaken-geredde-zwijnen-bij-weert.html
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op september 14, 2014, 18:02:11 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op september 14, 2014, 12:48:53 PM

Dit is een vorm van beheer waar je klomp van breekt.
Brandweer red wildzwijnen uit het water. Jachtopziener schiet ze op de kant gelijk dood ivm nulstand beheer.
http://nos.nl/l/698119

Inmiddels kamervragen over gesteld: http://www.nu.nl/politiek/3877665/kamervragen-afmaken-geredde-zwijnen-bij-weert.html

Of hij nou in zijn 'recht' stond of niet, die schietmeneer is wel een ongelofelijke lomperik om het op deze manier te doen.

Op het RTL-nieuws noemde hij net trouwens ook nog de verkeersveiligheid als argument.
Dan had hij ze beter uit het water kunnen schieten want ze zijn vast ook wel hinderlijk voor het scheepvaartverkeer. Maar ja, dat zal wel niet 'weidelijk' geweest zijn. Ze aan laten geven door de brandweer, dát is pas sportief.

Herman van der Meer

HPM

#197

Foto. Zwijntjes uit het water redden, met drie man vasthouden en de vierde schiet hem dan door de kop.
http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png
Ziek.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#198
Citaat van: HPM op september 14, 2014, 18:27:59 PMFoto. Zwijtjes uit het water redden, met twee man vasthouden en de derde schiet hem dan door de kop.  http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png Ziek.

OORSPRONKELIJKE TEKST AANGEPAST VANWEGE 'REGELS' WAARNEMING.NL... Waar het mij natuurlijk om gaat is respect, respect voor andere levende wezens, waaronder de medemens...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2014, 18:31:24 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2014, 18:27:59 PMFoto. Zwijtjes uit het water redden, met twee man vasthouden en de derde schiet hem dan door de kop.  http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png Ziek.

Hoewel eigenlijk totaal niet vergelijkbaar, doet mij dit toch enigszins denken aan de foto's van executies door IS: het van zeer dichtbij doodschieten van ongewenste elementen.

Dat gezegd hebbende, in slachthuizen gaan de zaken er niet veel anders aan toe...

Aangezien de brandweer erbij staat lijkt het mij dat dit dier uit het kanaal is gehaald en niet meer te redden was? Uit haar lijden verlost? Of denken jullie wat anders?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op september 14, 2014, 18:53:32 PMAangezien de brandweer erbij staat lijkt het mij dat dit dier uit het kanaal is gehaald en niet meer te redden was? Uit haar lijden verlost? Of denken jullie wat anders?

Nee, natuurlijk niet. Lees de eerdere reacties. Er geldt in de meeste gebieden in Nederland formeel een nulstand-beleid voor wilde varkens. Dat is hier wel heel radicaal toegepast.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: OlivierO op september 14, 2014, 18:53:32 PM
Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2014, 18:31:24 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2014, 18:27:59 PMFoto. Zwijtjes uit het water redden, met twee man vasthouden en de derde schiet hem dan door de kop.  http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png Ziek.

Hoewel eigenlijk totaal niet vergelijkbaar, doet mij dit toch enigszins denken aan de foto's van executies door IS: het van zeer dichtbij doodschieten van ongewenste elementen.

Dat gezegd hebbende, in slachthuizen gaan de zaken er niet veel anders aan toe...

Aangezien de brandweer erbij staat lijkt het mij dat dit dier uit het kanaal is gehaald en niet meer te redden was? Uit haar lijden verlost? Of denken jullie wat anders?

Nee. Lees de berichten en zie de video's en foto's.
Acht zwijntjes uit het watergehaald, en de brandweer stond er niet bij te kijken maar hielp actief met schietmeneer mee.
Herman van der Meer

grunsven

Ik zie niet echt een verschil tussen op de oever dood schieten of los laten en een week later afschieten.
Maar als hierdoor het slecht onderbouwde beleid ter discussie gesteld wordt, vind ik dat prima.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

KorHaan

Dit is ziek. Wat zou er in het brein van deze schietgrage zak hooi omgaan? Befehl=befehl? Ik kan dit allemaal niet erg "weidelijk" noemen. ( Weidelijk...U weet wel: die term waar jagers zo graag mee strooien.)

Vriendelijke groet met gefronste wenkbrauwen,

Ronald Sinoo

Rob Koelman

Citaat van: grunsven op september 14, 2014, 19:54:28 PMIk zie niet echt een verschil tussen op de oever dood schieten of los laten en een week later afschieten.

Het is nog maar de vraag of de varkens als ze los zouden zijn gelaten ook zouden zijn afgeschoten. Dat is niet altijd even makkelijk en in veel gebieden vindt min of meer een gedoogbeleid plaats. Oftewel: dan hadden ze tenminste nog een kans gehad...

Verder is deze actie natuurlijk altijd goed voor een brede publieke discussie. En die kan er uiteindelijk alleen maar toe leiden dat er meer acceptatie komt voor wilde varkens. De soort hoort gewoon van nature in ons land thuis.

Met vriendelijke groet, Rob

KorHaan

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2014, 20:01:21 PM


Verder is deze actie natuurlijk altijd goed voor een brede publieke discussie. En die kan er uiteindelijk alleen maar toe leiden dat er meer acceptatie komt voor wilde varkens. De soort hoort gewoon van nature in ons land thuis.




Hear, hear!

M.Haverkamp

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2014, 18:31:24 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2014, 18:27:59 PMFoto. Zwijtjes uit het water redden, met twee man vasthouden en de derde schiet hem dan door de kop.  http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png Ziek.

Hoewel eigenlijk totaal niet vergelijkbaar, doet mij dit toch enigszins denken aan de foto's van executies door IS: het van zeer dichtbij doodschieten van ongewenste elementen.

Dat gezegd hebbende, in slachthuizen gaan de zaken er niet veel anders aan toe...ik bedoel die opmerking over Isis




Het wordt weer duidelijk dat sommigen onder ons echt geen niveau hebben >:(  Walgelijk Rob Koelman

jeroenroelofsen

De jager blijkt ook nog in overtreding te zijn geweest. Waarom?
Er mag op zondag niet gejaagd worden.........

Maar ben het wel eens met Rob Koelman. Hoe ontzettend sneu, zielig, bizar. Uiteindelijk gaat dit wel een positieve discussie op gang brengen. Er zijn immers al kamer vragen gesteld.
Duidelijk mag zijn dat het met de wildstand in Nederland in een behoorlijk aantal gevallen gewoon steeds beter gaat (bijv. Otters, Bevers, Edelherten, verschillende vogelsoorten, en dus ook de Wilde Zwijnen) waardoor verdwaalde exemplaren steeds vaker voor zullen komen. Duidelijk mag zijn dat hier m.b.t. regelgeving iets aan gedaan moet worden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

#208
Citaat van: M.Haverkamp op september 14, 2014, 20:34:03 PM
Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2014, 18:31:24 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2014, 18:27:59 PMFoto. Zwijtjes uit het water redden, met twee man vasthouden en de derde schiet hem dan door de kop.  http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/modal/imagenodes/afschotwildzwijnweert.jpg.png Ziek.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
...


Het wordt weer duidelijk dat sommigen onder ons echt geen niveau hebben >:(  Walgelijk Rob Koelman

Ach, de een noemt het ziek en zegt niet waar het hem aan doet denken,  een ander zegt waar het hem aan doet denken en een derde vindt de reacties erger dan de daad.
Herman van der Meer

ZLHaberham

Citaat van: jeroenroelofsen op september 14, 2014, 12:48:53 PM
Dit is een vorm van beheer waar je klomp van breekt.
Brandweer red wildzwijnen uit het water. Jachtopziener schiet ze op de kant gelijk dood ivm nulstand beheer.
http://nos.nl/l/698119

Wat ik niet uit de link haal (en kennelijk ben ik te lui om het zelf op te zoeken): geldt de nulstand ook aan de andere kant van het water? Zo nee, dan is dat wellicht iets voor de brandweer om de volgende keer op te letten. Hoewel ze wel heel gretig mee lijken te werken in het filmpje, maar dat zal wellicht gekleurd worden door mijn eigen cynisme.

Wellicht wel goed dat onzinnig beleid nu wel héél treffend (of, om weidelijk te blijven, aansprekend ;)) in beeld is gebracht voor een groot publiek.