Soortgroepen > Zoogdieren

Zoogdieren in het nieuws

<< < (428/432) > >>

Rob Koelman:
Géén echte albino, maar wel een exmplaar met een heel lichte kleur...

Albinozeehond aangetroffen op Texel: 'Een zeldzaam verschijnsel'

Natuurcentrum Ecomare op Texel heeft er sinds vandaag een nieuwe bewoner bij: een albinozeehond. En dat is bijzonder, want albinisme is volgens Ecomare een 'zeldzaam verschijnsel' onder zeehonden.

De witte mannelijke zeehond lag vanochtend op de Waddendijk van Texel. "Een passant heeft ons gebeld en vond dat de zeehond er niet fit uitzag. Hij lag er niet ontspannen bij", vertelt een woordvoerder van Ecomare.

Het dier blijkt aan een longworminfectie te lijden en heeft weinig tot geen zicht. Oogproblemen komen vaak voor bij albinisme. Het is nog niet duidelijk of de zeehond helemaal blind is, of toch minimaal kan zien.

Hele artikel: https://nos.nl/artikel/2307235-albinozeehond-aangetroffen-op-texel-een-zeldzaam-verschijnsel.html

Foto bij het artikel:

Rob Koelman:
Voor het eerst in dertien jaar bruine beer gespot in Zuid-Duitsland

Voor het eerst sinds 2006 is er in Zuid-Duitsland een bruine beer opgedoken. Het dier werd deze week met een nachtcamera gespot in de Duitse Alpenstad Garmisch Partenkirchen en kwam vermoedelijk via Oostenrijk de grens over.

Volgens het Duitse ministerie van Milieu is de nog jonge beer op zoek naar een partner om zich mee voort te planten. Waarschijnlijk betreft het een mannetje. "Dat blijkt uit al zijn gedragingen", aldus het ministerie in gesprek met lokale media.

Vermoedelijk is het dier aan komen lopen vanuit de Italiaanse regio Trentino, ten noorden van het Gardameer. Omdat er in de Duitse Alpen geen andere beren zijn, wordt niet verwacht dat het dier er nog lang blijft.

Experts zijn op het moment op zoek naar haar of ontlasting van de beer om met DNA het geslacht definitief vast te kunnen stellen. Het is onbekend of de beer, bijvoorbeeld door dreigend gevaar, wordt gevangen.

De laatste keer dat er in Duitsland een beer werd gespot was dertien jaar geleden in de deelstaat Beieren. Bruno, zoals de beer door de Duitse pers werd genoemd, zorgde volgens het bestuur van Beieren voor te veel overlast. Zo doodde het dier meerdere kippen en schapen. Ook zou de beer te dicht bij mensen in de buurt komen.

Nadat de deelstaat aankondigde het dier af te willen schieten, kwamen er protesten van onder anderen scholieren op gang. De Duitse dierenbescherming probeerde de beer te redden door hem te vangen. Daarvoor werden onder meer speciale vallen en speurhonden uit Finland ingezet.

Na een wekenlange jacht werd beer Bruno toch doodgeschoten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6006620/voor-het-eerst-in-dertien-jaar-bruine-beer-gespot-in-zuid-duitsland.html

Foto bij het artikel:

peterv:

--- Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 15, 2019, 15:31:49 pm ---
--- Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2019, 11:30:03 am ---Ik ben er ook wel voor om ze gewoon te accepteren als verrijking van de Nederandse / europese natuur. Alles beter dan vangen.

--- Einde van citaat ---

En als dat beest nou in een ecologische niche valt van een inheemse soort? Hij hoeft maar 1% succesvoller te zijn om de ander in een paar generaties weg te vagen. Hij eet hetzelfde als Egel en Das en die hebben het al zwaar genoeg. Stel dat hij nu ook nog succesvoller is in het vangen van hun voer en zich daardoor sneller voortplant en verspreidt dan de concurrentie...

--- Einde van citaat ---
Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren. Uit de risicobeoordeling van de NVWA: "In Europa is er geen bewijs gevonden dat wasberen een bedreiging vormen voor de soortenrijkdom of voor de aantallen van andere soorten. Wasberen kunnen wel lokaal effect hebben: vooral voor (ernstig) bedreigde soorten kan predatie incidenteel een rol van betekenis spelen."

Cygnus:

--- Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 14:41:54 pm ---Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren.

--- Einde van citaat ---

Niets doen is m.i. speculeren op niet negatieve aspecten.

peterv:

--- Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2019, 15:47:49 pm ---
--- Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 14:41:54 pm ---Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren.

--- Einde van citaat ---

Niets doen is m.i. speculeren op niet negatieve aspecten.

--- Einde van citaat ---
Daar ben ik het niet mee eens. Wasberen leven al meer dan 75 jaar in het wild in gebieden waar ook egels en dassen leven. Ik ken geen enkele studie waaruit concurrentie blijkt waarbij de wasbeer deze soorten verdringt. Het opvoeren van de wasbeer als risico voor deze soorten is prima als er een  grondslag voor is. Als die ontbreekt kan ik het niet anders zien dan als ongefundeerde speculaties. Als er in meer dan 75 jaar tijd geen negatief effect is vastgesteld moet je ook een keer durven zeggen dat er kennelijk gewoon geen risico is. Mocht iemand publicaties kennen die anders aantonen dan verneem ik dat graag.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie