Escapes voor op de lijst

Gestart door Rinie van Reenen, december 11, 2006, 14:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Maakt het daarbij ook nog uit in welk deel van het land ze gesignaleerd zijn? Jos maakt bij Roodhalsgans (ik zou zeggen: ook wel terecht) onderscheid wat betreft locatie: in het noorden is de kans groter op een wild ex. dan in bijv. N-Brabant. Geldt zoiets bij Casarca's ook?
En hebben waarnemingen die 's zomers gedaan worden per definitie betrekking op ontsnapte exemplaren?
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Noord en zuid Nederland is nou niet een indrukwekkende afstand... Ik denk dat juist de zomer de beste tijd voor wilde Casarca's is.

redmar_woudstra

de losse paartjes die her en der in het land zitten, daar ga ik nu niet van denken dat ze uit Kazachstan komen, maar die grote groepen op het Eemmeer en Vossemeer, daar zullen toch wel wilde tussen zitten geloof ik...
groet,
Redmar

maartenwielstra

Roodhalsganzen en Ross Ganzen schijnen in aantallen te broeden in Noord-Holland buiten kooien.

Rinie van Reenen

CiteerIk denk dat juist de zomer de beste tijd voor wilde Casarca's is.
En waarom? Omdat Kazachstan zuidelijker ligt?
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Misschien klopt het wel niet, maar ik heb het idee dat die beesten in de zomer op zoek gaan naar een plek om gezellig samen te ruien.

Rinie van Reenen

CiteerVolgens mij heeft Grote Tafeleend ook wel buiten kooi in Nederland gebroed. Weet iemand daar iets meer van?
Niemand?
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

Ik zie nog wat interessante vogels in jouw lijstje staan...

Sneeuwuil: 2?  Ik denk hoger: 4-5
Oehoe: 2? (als waarneming niet in Z-Limburg of achterhoek gebeurt)
Dwerguil: 8-10
Rotskruiper: 10


Dan nog:
Kokardezaagbek: 1

siberische lijster:? Ooit hadden ze er daar een aantal van in avifauna lopen (misschiennog wel)
giervalk:?
sakervalk?
(als je al kunt vaststellen of het zuivere vogels zijn)
(grijskop)purperkoet:?
vale woestijnvink:?
oeraluil:?
haakbek:?
langstaartroodmus:?
vale gier:?
ruppels gier:?

Hortulana

#68
Citeermaar die grote groepen op het Eemmeer en Vossemeer, daar zullen toch wel wilde tussen zitten geloof ik...

als dit zo is, dan denk ik eigenlijk eerder dat die grote groepen grotendeels van wilde afkomst zijn, eventueel soms aangevuld met wat verwilderde vogels die door deze wilde casarca's aangetrokken worden (puur gevoelsmatig...).

Overigens betwijfel ik sterk of de vogels wel echt wild zijn.
Als ze uit Kazachstan komen zouden ze vanuit het zuidoosten moeten komen, een vrij ongebruikelijke trekrichting. Dit zie je toch vrijwel alleen in het geval van dwaalgasten, die normaal gesproken toch niet dermate en zo structureel in grote aantallen verschijnen (uitzondering wellicht Grote zilverreiger en "bergvogels"!?!?). En dus zouden deze casarca's overwinteren ver ten noorden van broedgebied, terwijl ze normaliter meestal ten zuiden van hun broedgebied ruien en overwinteren.

Drie volgens mij relevante vragen waarop ik het antwoord niet exact weet:

- Worden er regelmatig (grotere groepen) casarca's op doortrek gezien in tussen Kazachstan en Nederland in liggende landen?
(Ik weet dat er in Hongarije wel gezien worden, o.a. in Hortobagy; en ook in Oostenrijk (Neusiedler See-Seewinkel gebied) maar niet in erg grote aantallen)

- Hoe zit het met de grootte van de verwilderde populaties in omliggende landen en waar ruien/ overwinteren deze vogels?
(Heb wel eens gehoord dat die in (noord-)Duitsland vrij groot is, maar dat deze vogels daar blijven)

- Waren er in het verleden ook al zulke omvangrijke rui/verzamelplaatsen van casarca's? (Naar mijn weten niet, wat duidt op een groei van een verwilderde populatie hier in Nederland. Of de casarca's moeten vrij plotseling besloten hebben totaal ergens anders te gaan ruien/ verzamelen na de broedperiode en wel in Nederland ipv zuidoost-Europa, Turkije, Kazachstan en Afrika, bijv. vanwege sterk verslechterde omstandigheden daar).

JaapHennevanger

Tijdje geleden zat er een Kwak bij Lopik die was al 10 jaar ontsnapt uit een dierentuin en komt regelmatig eten ophalen in een tuin waar ze hem te eten geven, deze vogel heeft meedere keren gebroed en jongen gekregen dan is mijn vraag mag je deze jongen dan wel meetellen?
Jaap Hennevanger



Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk niet, maja als je hem indient kan net aangetoond worden dat hij ontsnapt is, lijkt me
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan Harteman

#71
CiteerIemand een idee hoe groot de kans is dat een (in de winter) waargenomen Casarca wild is?
En Grote Tafeleend, wordt dat beest (in gevangenschap) gehouden?
(hangt er vanaf welke soort Casarca bedoeld wordt, maar ik neem aan de Rode, Tadorna ferruginea)
Toen ik in Zoo Parc Overloon stage liep zag ik daar regelmatig een 'wild paar' Casarca's overvliegen, die graag even kwam buurten bij de aldaar gehouden Casarca's. Ze leken wild, waren ongeringd... maar toevallig woonde in dezelfde straat een eendenkweker. En daar in de regio zijn er wel meer eendenkwekers.

Bij mijzelf in de regio heb ik ook al enkele keren Casarca's zien overvliegen, gek genoeg een jonge groep (5 dieren, onvolwassen kleed) zonder ouders. Waarschijnlijk jongen waarvan de kweker niet voorkomen heeft dat ze konden wegvliegen.

Grote Tafeleend werd tot enkele jaren geleden goed gekweekt, maar blijkbaar zijn ze niet zo populair meer, want het is vaak lastig om een onverwant paar te bemachtigen. En zo zijn er meer soorten die niet zoveel meer gehouden worden als in het verleden.

Van de 168 soorten watervogels (incl. eenden, ganzen, zwanen, hoenderkoeten) worden slechts 18 soorten NIET in Nederland gehouden/gekweekt. Van de 150 gehouden soorten zijn enkele heel zeldzaam, anderen zeer veel voorkomend. Ca. 90% van de soorten wordt dus in Nederland gehouden. Wereldwijd ligt dat percentage nog wat hoger, maargoed...dat is hier niet belangrijk. (Ondersoorten en geografische variaties niet meegerekend.)

Rinie van Reenen

Johan, bedankt! 'k Heb het verwerkt.
Jan, kun je wat met dit lijstje?

Fluitzwaan: 6?
Grote Canadese Gans: 0,1
Kleine Canadese Gans: 2?
Ross' Gans: 2?
Sneeuwgans: 1
Roodhalsgans: 4 (afhankelijk van vindplaats)

Kokardezaagbek: 1?
Casarca: 2?
Bronskopeend: 0,5
Siberische Taling: 1
Buffelkopeend: ?
Marmereend: 3?
Grote Tafeleend: 2?
Witkopeend: ?
Amerikaanse Smient: ?
(Chileense Smient: 0, Mandarijneend: 0, Carolinaeend: 0, Rosse Stekelstaarteend: 0)
Amerikaanse Wintertaling: ?
Groet, Rinie van Reenen

Jan Harteman

#73
Ik vind het lastig om er uitspraken over te doen.
Feit is dat er maar heel weinig Fluitzwanen worden gehouden, de kweek verloopt moeizaam. Om die reden denk ik dat Fluitzwanen dwaalgasten zullen zijn. Die soort is in verhouding zeer kostbaar in aanschaf, dus een eventuele kweker zal wel voldoende maatregelen treffen tegen ontsnappen o.i.d.

Chileense smient: lijkt me in alle gevallen 100% escape. En er zullen nog maar weinig broedpaartjes van deze soort in onze polders zwemmen.

De rest lijkt me aardig in de richting komen als ik de indicatiecijfers erachter zie. Maarja, zeker weten doe ik het niet.
Ross Stekelstaartjes, Carolina- en Mandarijneenden lijken me wel 'wild' noemen, maar dan wel net zo wild als de Nijlgans. In de UK zitten vele broedparen, in NL tegenwoordig ook al. Dus tjah, wat is wild en wat is escape? Het is in ieder geval een exoot. De Nijlgans staat in de Waarneming.nl database ook nog als escape/exoot ingeschreven, maar misschien zijn er Zuid Europa ook overlappende populaties van wilde en tamme generaties te vinden. Who knows...

Watervogels worden al sinds de 18e eeuw (of eerder?!) in Nederlandse collecties/tuinen gehouden. Pas in de laatste decennia werd het verplicht om bepaalde soorten te ringen... en enkele van die soorten kunnen misschien best 30 jaar of ouder worden, zelfs de kleinere eenden soms. Ik vind het moeilijk speculeren, maar ben wel sceptisch.

Rinie van Reenen

#74
Bedankt, Jan. Je hebt op zich wel gelijk wat betreft die Mandarijneenden enzo, dat is goed beschouwd niet 'escape'. Voor de zuiverheid is 'exoot' natuurlijk een veel betere benaming. Maar dat scheren we hier maar over één kam.

Erwin, het lijken me zinvolle vragen die je stelt. Vroeger gebruikten wij alleen de Peterson (1984, meen ik); daar wordt van Casarca gesproken als zijnde vrij zeldzame jaargast, waarbij mogelijkheid van ontsnapte exemplaren groot is. Verder werd er melding van gemaakt, dat deze vogels eerder incidenteel in de duinen gebroed hebben. Dat wijst er dus op, dat Casarca's al wel een redelijke geschiedenis hebben in NL, en dus ook dat de kans op wilde exemplaren best lijkt te bestaan.
Wat betreft je opmerking over de trekrichting, daar zit, denk ik, wel wat waars in. Wel is het natuurlijk zo, dat Kazachstan niet alleen zuidelijker, maar vooral ook oostelijker ligt dan NL. Dat betekent ook, dat het een landklimaat heeft; 's winters is het er -10 tot -20 graden. Naar het westen trekken biedt voor vogels daarvandaan dus al wel soelaas. (Overigens, deze trekrichting is dezelfde als de veronderstelde 'trekrichting' van het vogelgriepvirus.)
Groet, Rinie van Reenen

han.endt

#75
Citeer(hangt er vanaf welke soort Casarca bedoeld wordt, maar ik neem aan de Rode, Tadorna ferruginea)
Ik heb al verschillende keren solitaire exemplaren van de Kaapse Casarca, Tadorna cana gezien.


jessesven

Tsja, laten we eerlijk zijn, dit is toch de n. :wub: ...droom van iedere soortenjager! :lol:
Ze hebbn werkelijk alles wat je hartje begeert. Apart dat juist in die buurt zoveel dwaalgasteenden worden gezien!

redmar_woudstra

ook lekker zeldzame soorten als laysaneenden, st.georgia pijlstaart en nieuwzeelandse talingen....
en een opvallend scala aan eidereenden... Kan die borealis of faroer eider dus ook ontsnapt zijn..
groet,
Redmar

Jan Harteman

#79
CiteerTsja, laten we eerlijk zijn, dit is toch de n.  ...droom van iedere soortenjager!
Inderdaad, je kunt er in een uurtje tijd 150 (onder)soorten tellen én fotograferen als je wilt. Wat dat betreft is het de meest complete collectie ter wereld.

Citeerook lekker zeldzame soorten als laysaneenden, st.georgia pijlstaart en nieuwzeelandse talingen....
en een opvallend scala aan eidereenden... Kan die borealis of faroer eider dus ook ontsnapt zijn..
Mwah, dat denk ik niet hoor ;) Wat dat betreft zijn het echte profs.
Vooral de eidereenden die je noemt zijn geen alledaagse soorten voor een kweker, dus om zoiets te laten vliegen... daar letten ze wel op.

redmar_woudstra

#80
ik sta toch nog meer te kijken van die laysaneenden. Die zijn echt retezeldzaam! Critically endangered: nog slechts 391 - 537!!!(http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=437&m=0)

Ook die white-winged duck: nog maar 800 over! (http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=410&m=0)

verder ook de Hawaiian Duck, Meller's Duck, Brown Teal, allemaal endangered
en nog Phillipine Duck, West Indian Whistling Duck, allemaal prominent op de lijst...
Zulke vogels moet je niet kweken voor de handel, maar voor het voortbestaan van die beesten!
groet,
Redmar

Jan Harteman

Citeerik sta toch nog meer te kijken van die laysaneenden. Die zijn echt retezeldzaam! Critically endangered: nog slechts 391 - 537!!!(http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=437&m=0)

Ook die white-winged duck: nog maar 800 over! (http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=410&m=0)

verder ook de Hawaiian Duck, Meller's Duck, Brown Teal, allemaal endangered
en nog Phillipine Duck, West Indian Whistling Duck, allemaal prominent op de lijst...
Zulke vogels moet je niet kweken voor de handel, maar voor het voortbestaan van die beesten!
Natuurlijk, dat ben ik 100% met je eens.
Het probleem met die diersoorten is (helaas) niet dat ze moeilijk voortplanten maar, zoals bij vele diersoorten, het ontbreken van geschikt natuurlijk leefgebied.
De Laysantaling als voorbeeld nemend; geen enkele eend is zo makkelijk te kweken als de Laysantaling. Ze zijn bijzonder snel tam als ze in je tuin rondstappen en bijzonder nieuwsgierig. Daarom hebben veel liefhebbers deze eendjes, omdat ze zo gezellig zijn (van hun kleur moeten ze het niet hebben, er zijn sierlijkere eenden voor op de vijver...). Maargoed, juist omdat ze zo tam en nieuwsgierig van aard zijn, zijn ze in hun natuurlijk leefgebied in rap tempo achteruit gegaan. Natuurlijke vijanden hadden deze eilandbewoners nauwelijks (vandaar dat ze niet bang waren/zijn). Totdat de mens kwam... die nam honden/katten/ratten mee... legde meertjes droog, legde dammen aan, kapten bossen weg... etc.
Als het natuurlijk leefgebied op dit moment weer geschikt zou zijn, zouden deze dieren in grote aantallen weer terug in de natuur gezet kunnen worden.... want er zijn er voldoende in gevangenschap (ik spreek liever over beschermd milieu, omdat die risicofactoren bij ons ontbreken...).
Er worden op dit moment ook wel Laysantalingen uitgezet, om te testen of het allemaal mogelijk is... en dat schijnt gelukkig aardig te lukken.
Ditzelfde gebeurt ook met Witvleugelboseenden en Nieuw-Zeelandse Bruine talingen met andere methodes. Deze laatste zijn overigens wel moeilijker te kweken (Witvleugelboseend, Mellers eend, Hawaii-eend e.d. hebben te kampen met inteelt, Bruine talingwoerdjes zijn enorm agressief als hun ruimte beperkt wordt).
Hét succesverhaal waarbij ook privé kwekers hebben geholpen met het behoud van de soort is dat van de Hawaiigans. En met de Witvleugelboseend is momenteel een project gaande in de VS waarmee ik in 2005 te maken heb gehad tijdens mijn stage op de grootste kwekerij van deze soort.

redmar_woudstra

Ik ben het helemaal met je eens Jan, en ik denk dat met name op het gebied van de ganzen en eenden veel soorten nog gered kunnen worden door fokprogramma's. Maar dat verandert voor mij niet dat de vogels van deze kweker óf overgeplaatst moeten worden naar een dierentuin met fokprogramma of professioneel fokprogramma. Op zo'n kleine populatie kun je ook dat ene paartje er bij wel gebruiken! (ook voor de inteelt!)

Dat er in Nederland bij een particulier een paartje Laysaneenden rondloopt, alleen maar omdat de eigenaar dat zo leuk vind, vind ik eigenlijk schandalig...
groet,
Redmar