Escapes voor op de lijst

Gestart door Rinie van Reenen, december 11, 2006, 14:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Citeer
Citeerwat is jouw idee van de kans dat een Amerikaanse Smient of dito Wintertaling wild is?

Wel, ik heb geen flauw idee. Wel komt de Amerikaanse Smient toch altijd weer naar boven als zijnde de meest loze soort die je in Nederland kan tegenkomen in m'n persoonlijke peilingen.
nog vóór de marmereend?  ;)  
groet,
Redmar

laatvlieger

#31
al die eenden discussies....

What about catlle egrets.. ?
(Koereigers)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

Zoals ik al aangaf, gaat het om álle vogels (en dan met name Eendvogels en Reigerachtigen). Wouter, wat denk je zelf van die Koereigers?
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

Het zou me niks verbazen als het merendeel van die koereigers ontsnapte exemplaren betreft.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Flor Rhebergen

Feit blijft wel dat Koereigers zich uitbreiden naar het noorden... en dat er in de afgelopen jaren meer worden gezien dan 50 jaar geleden. Er is volgens mij een kleine kolonie in Noord-Frankrijk.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

carel

CiteerHet zou me niks verbazen als het merendeel van die koereigers ontsnapte exemplaren betreft

Niet alleen de koereigers maar vele kleinere vogels,
wat bedoel ik hiermee ?
Na vele jaren in de kooivogelwereld te hebben vertoeft weet je het een en ander over deze hobby
zo is het mij bekend dat vele kleinere vogels wanneer ze niet geringd kunnen worden, om de doodeenvoudige reden dat de persoon te laat is met de juiste maat ring
overmaatse ring helpt niet deze is niet geldig of de verkeerde code voor de soort
wanneer dit gebeurd laten meerdere kwekers deze vogels gewoon los omdat ze er niks mee kunnen
ongeringd houden is strafbaar en loslaten ziet niemand.
Ik weet niet hoe het zit met de grotere soorten maar bij kleine zangvogels verrassen ze regelmatig
zo ken ik iemand die blauwborst kwikstaarten zwartkoppen enz enz houd
en ook pestvogels waarvan ik weet dat hij er in het verleden heeft losgelaten om die redenen.
dus eigenlijk dien je de vraag of het wild is bij iedere vogel te stellen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rinie van Reenen

Natuurlijk kun je die vraag bij iedere vogel stellen. Maar niet bij iedere vogel is het even zinvol. Strandlopers (en ook de meeste andere steltlopers) worden bij mijn weten nauwelijks gehouden, dus ontsnappen ook niet. En andere vogels worden weliswaar gehouden, maar komen in zulke grote aantallen voor dat de kans dat een exemplaar dat jij ziet een ontsnapte vogel is uitermate klein is (hoe significant zijn bijvoorbeeld de aantallen ontsnapte Witte Kwikstaarten op de totale populatie?). Bij sommige zangvogels is het misschien relevant om de vraag te stellen (bijvoorbeeld bij de Bruinkopgors: die wordt wel in gevangenschap gehouden, en daarvan zijn slechts enkele waarnemingen in NL gedaan), maar bij de vogels die jij noemt is de vraag mijns inziens tamelijk irrelevant.
Groet, Rinie van Reenen

carel

Natuurlijk weet ik ook dat het bij gewone soorten te verwaarlozen is.
maar ik wil alleen aangeven dat het bij elke soort mogelijk is.
mijn visie hierop is dat wanneer een vogel ongeringd is het voor mij een wilde vogel is totdat het tegendeel is bewezen.
de vogel moet wel redelijkerwijs uit zichzelf hier gekomen kunnen zijn.
een kiwi uit nieuwzeeland in de polder in flevoland is natuurlijk niet wild.

En ben nu eerlijk, als een vogel ongeringd is in welke conditie dan ook en in ieder kleed is nooit te bewijzen dat de vogel ontsnapt is.

Ik vind het wel eens raar dat achter iedere waarneming van een zeldzaamheid altijd gezocht word naar een puntje om deze als escape te beoordelen.
Het lijkt er soms op dat er bij zijn die niet meer soorten willen zien

Bekijk het ook eens aan de positive kant.
En of ik nu 1 vogel meer of minder op mijn soortenlijst heb staan is voor mij niet zo belangrijk.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Thijs Fijen

CiteerIk vind het wel eens raar dat achter iedere waarneming van een zeldzaamheid altijd gezocht word naar een puntje om deze als escape te beoordelen.
Het lijkt er soms op dat er bij zijn die niet meer soorten willen zien
Dat vind ik zeker waar. Er zijn er altijd een paar die weer moeten zeuren of het dan niet een escape is.

Verder ben ik het ermee eens dat het andersom moet, wild totdat het tegendeel bewezen is (Het moet wel mogelijk zijn dat de vogel wild hier kan komen)

Thijs
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

CiteerIk vind het wel eens raar dat achter iedere waarneming van een zeldzaamheid altijd gezocht word naar een puntje om deze als escape te beoordelen.
Het lijkt er soms op dat er bij zijn die niet meer soorten willen zien.

Ach, ja. Mensen willen altijd slim overkomen, en vaak is "Escape" wel een mogelijkheid. Je moet het ook weer niet vergeten.

Maar goed, soms gaat het inderdaad wel erg ver.
Zo van: "Laat maar zitten, is toch een escape", terwijl er nog niets bewezen is.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Ik denk dat je ook veel rekening moet houden met de plaats van waarneming.
Die Amerikaanse eenden, zou je die niet eerder tegen komen in het noorden? De eerste plek waar ze snel kunnen landen, na een lange reis.

Koereiger in het zuiden van het land geloof ik wel. Hier in het noorden kom je ze bijvoorbeeld niet zo vaak tegen als in Brabant. Dit zou echter nog wel met dierentuinen te maken kunnen hebben.

Oja, nog een opmerking: bij de eerste post staat ook de Roodhalsgans, met een tweetje achter zijn naam. Sneeuwgans geloof ik inderdaad niet vaak(meestal ook foute waarnemingen), maar Roodhalsgans lijkt me in veel gevallen toch van wilde afkomst. Het is ook niet vreemd dat ze allemaal 's winters aanwezig zijn, en tegelijk met de Rotganzen in het noorden(eerst op de eilanden) arriveren. Dit is tenminste in Friesland, Groningen en het noorden van Noord-Holland het geval, denk ik. Misschien dat waarnemingen uit het zuiden van het land minder snel wilde waarnemingen betreft. De meeste dieren zullen wel met soortverwanten arriveren, zoals Rotgans en Brandgans, dan moet je toch weer langs de kust zijn.
Zelfde geld denk ik voor Ross' gans.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

carel

#41
CiteerEscape" wel een mogelijkheid

je kunt overal wel iets achter zoeken
de mogelijk heid is er altijd maar ook de mogelijkheid van het wild zijn
en van dat laatse ga ik van uit en dan kijken of er ringen aanwezig zijn
en niet andersom

Je kunt aan de plaats waar de vogel gezien word geen wild of escape hangen
vogels vliegen nu eenmaal en kunnen landen waar ze willen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Edwin Russer

#42
Hallo allemaal,

Ruim een jaar geleden was er een hele interessante en ook wel zeer leerzame discussie tussen Jan van der Laan (ex-CDNA-lid) en Jacques Ruinaard over al dan niet escapes en hoe het CDNA daar mee omgaat:

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...nl&F=&S=&P=2356

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2760

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2974

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=5013

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=5449
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

En hoe ga je dan bepalen of een vogel hier wild kan komen? Daurische Spreeuw is bijvoorbeeld zo'n vogel die tot voorheen als escape werd afgedaan, maar daar is ook niet iedereen zo zeker meer van. Zelf ben ik er voor om het zeker in overweging te nemen dat ding op de Nederlandse Lijst te zetten. Er is ook een Chestnut-eared Bunting uit die regio naar de WP gekomen. (Maar lees over Gray's Grashopper Warbler in de laatste DB en ik neem aan British Birds).

Je moet bij al die kooirakkers toch een beetje bedenken hoe groot de kans is dat zo'n beest ontsnapt is. Bij een Witte Kwik is die kans heel klein en bij een Grote Canadese Gans heel groot. Wat die kans precies is weet je nooit, maar je kan het wel een beetje beredeneren. Sommige mensen nemen het risico ontsnapte beesten op een lijst te zetten in de angst die mogelijke echte wilde te vergeten. Zelf doe ik het liever andersom. Liever een onderschatting dan een overschatting. Nou geef ik toe dat ik een wilde Sneeuwgans nog steeds een gans vind en daarmee een saai beest dat de hele dag maar een beetje gras staat te eten of ligt te slapen en bij het minste of geringste compleet panisch gaat schreeuwen en op gaat vliegen. Doe mij maar een Vaaltje ofzo.

Ben Wielstra

Jan van der Laan en Jacques Ruinaard zeggen allebei hele slimme dingen. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik onderbuikgevoelens jegens enkele soorten voel. Wat zou trouwens het tegenovergestelde van onderbuikgevoelens zijn? Zonder obsceen te zijn? Wat voel ik bijvoorbeeld voor een Kleine Alk? Een eigen Nederlandse lijst vind ik niet zo belangrijk, maar DE Nederlandse lijst is natuurlijk van ons allemaal.

Willem van Rijswijk

CiteerBij sommige zangvogels is het misschien relevant om de vraag te stellen (bijvoorbeeld bij de Bruinkopgors: die wordt wel in gevangenschap gehouden, en daarvan zijn slechts enkele waarnemingen in NL gedaan), maar bij de vogels die jij noemt is de vraag mijns inziens tamelijk irrelevant.
Tja, en dit is dus een grote misvatting. Bruinkopgors (en Zwartkopgors) werd vroeger veel gehouden in gevangenschap. Heden ten dagen zijn ze (vrijwel) niet te vinden in gevangenschap. Ik schat dat er in NL niet meer dan 10 aanwezig zijn. Helaas wordt er over deze soorten nog altijd "lacherig" gedaan......

henkjanvdkolk

over ooievaars...
'
Ze woeden op de site gewoon als 'wild' geplaatst

zie:
http://www.waarneming.nl/zoek.php?q=ooievaar&all=1
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

maartenwielstra

CiteerEn hoe ga je dan bepalen of een vogel hier wild kan komen? Daurische Spreeuw is bijvoorbeeld zo'n vogel die tot voorheen als escape werd afgedaan, maar daar is ook niet iedereen zo zeker meer van. Zelf ben ik er voor om het zeker in overweging te nemen dat ding op de Nederlandse Lijst te zetten. Er is ook een Chestnut-eared Bunting uit die regio naar de WP gekomen. (Maar lees over Gray's Grashopper Warbler in de laatste DB en ik neem aan British Birds).

Je moet bij al die kooirakkers toch een beetje bedenken hoe groot de kans is dat zo'n beest ontsnapt is. Bij een Witte Kwik is die kans heel klein en bij een Grote Canadese Gans heel groot. Wat die kans precies is weet je nooit, maar je kan het wel een beetje beredeneren. Sommige mensen nemen het risico ontsnapte beesten op een lijst te zetten in de angst die mogelijke echte wilde te vergeten. Zelf doe ik het liever andersom. Liever een onderschatting dan een overschatting. Nou geef ik toe dat ik een wilde Sneeuwgans nog steeds een gans vind en daarmee een saai beest dat de hele dag maar een beetje gras staat te eten of ligt te slapen en bij het minste of geringste compleet panisch gaat schreeuwen en op gaat vliegen. Doe mij maar een Vaaltje ofzo.
De vraag is Ben, ga jij op een Nijlgans met een Egyptische ring op een waddeneiland af?

maartenwielstra

Citeer
CiteerBij sommige zangvogels is het misschien relevant om de vraag te stellen (bijvoorbeeld bij de Bruinkopgors: die wordt wel in gevangenschap gehouden, en daarvan zijn slechts enkele waarnemingen in NL gedaan), maar bij de vogels die jij noemt is de vraag mijns inziens tamelijk irrelevant.
Tja, en dit is dus een grote misvatting. Bruinkopgors (en Zwartkopgors) werd vroeger veel gehouden in gevangenschap. Heden ten dagen zijn ze (vrijwel) niet te vinden in gevangenschap. Ik schat dat er in NL niet meer dan 10 aanwezig zijn. Helaas wordt er over deze soorten nog altijd "lacherig" gedaan......
En steltlopers worden zat in gevangenschap gehouden.

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerBij sommige zangvogels is het misschien relevant om de vraag te stellen (bijvoorbeeld bij de Bruinkopgors: die wordt wel in gevangenschap gehouden, en daarvan zijn slechts enkele waarnemingen in NL gedaan), maar bij de vogels die jij noemt is de vraag mijns inziens tamelijk irrelevant.
Tja, en dit is dus een grote misvatting. Bruinkopgors (en Zwartkopgors) werd vroeger veel gehouden in gevangenschap. Heden ten dagen zijn ze (vrijwel) niet te vinden in gevangenschap. Ik schat dat er in NL niet meer dan 10 aanwezig zijn. Helaas wordt er over deze soorten nog altijd "lacherig" gedaan......
De mogelijkheid van gevangenschapsafkomst ontleende ik aan ANWB, naar mijn idee tamelijk recent.
Maar goed, ik wilde niet zeggen dat een gesignaleerde Bruinkopgors onmogelijk wild zou kunnen zijn (die mogelijkheid wil ik zeker openlaten), maar zeggen dat de kans dat een in de natuur waargenomen Bruinkopgors wild is, nog altijd stukken groter is dan bij een Witte Kwik. Als er maar eens in de zoveel jaar zo'n vogel waargenomen wordt, dan zou dat natuurlijk best één van die 10 in gevangenschap gehouden exemplaren kunnen zijn (zonder daarmee uit te willen sluiten dat het ook een 'echt' geval kan wezen).
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

#50
CiteerHallo allemaal,

Ruim een jaar geleden was er een hele interessante en ook wel zeer leerzame discussie tussen Jan van der Laan (ex-CDNA-lid) en Jacques Ruinaard over al dan niet escapes en hoe het CDNA daar mee omgaat:
Interessante discussie! Een bovendien aardig om te lezen: weinig taalfouten, flinke lappen tekst, dus ook een goede argumentatie-ontwikkeling; leest uit oogpunt van informatie-inwinning veel plezieriger dan bijvoorbeeld dit forum.)
Wat mij betreft gaat dit forum overigens niet op de vraag of 'mogelijk-escapevogels' nu al of niet op de NL-lijst moeten komen (daarvoor kunnen we maar beter even onze mond houden, en naar de wijze CDNA-mannen luisteren ;)), maar over de vraag hoe groot (ongeveer) de kans is dat een waargenomen vogel een wild exemplaar betreft. Dus wat mij betreft: zo mogelijk is commentaar zoals dat van Jos (commentaar op de lijst op de eerste post) zeer welkom.

Trouwens, Edwin, heb je die lijst waar Aarnoud v.d. Berg naar verwijst misschien ook beschikbaar? Ik houd me aanbevolen (de link in betreffend bericht werkt niet meer).
Groet, Rinie van Reenen

TjeerdBurger

ik denk dat je bij sommige vogelsoorten op bepaalde plekken je niet kan beoordelen of het wel of niet een escape is. Je kan dan wel eindeloos discussieren of het nou wel of geen escape is maar soms kom je er gewoon niet uit. Ik denk dat je er dan maar over moet ophouden bij die gevallen en laat dan ieder voor zich beslissen of ie m nou wel of niet op z'n lijst zet. Verder is elk geval weer apart, andere plek, andere soort, andere tijd en dat verandert een boel.  

Rinie van Reenen

CiteerEn steltlopers worden zat in gevangenschap gehouden.
Ja, sommmige steltlopers wel, maar mijn reactie betreft 'strandlopers (en ook de meeste andere steltlopers)'. Het is toch waar dat bijvoorbeeld een Bonaparte ongetwijfeld wild zal zijn, of een Grote Geelpootruiter? Zijn het niet vooral plevieren e.d. die in gevangenschap gehouden worden?
Groet, Rinie van Reenen

Jeroen Nagtegaal

Kluut, steltkluut en zulke beesten worden wel gehouden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

#54
CiteerTrouwens, Edwin, heb je die lijst waar Arnoud v.d. Berg naar verwijst misschien ook beschikbaar? Ik houd me aanbevolen (de link in betreffend bericht werkt niet meer).
de lijsten stonden ook op www.dutchbirding.nl, onder Committees / Rarities / Dutch checklist, maar blijkbaar doet die link het inderdaad niet meer.
Voor wie geinteresseerd is heb ik de twee lijsten (conservatief en progressief) nog wel beschikbaar.
(Daarentegen is er wellicht ook een reden dat hij de lijsten niet meer online heeft staan?)
Steven Wytema


Bas vd Burg

Op de site van Rare Bird Alert is een nederlandse lijst te vinden, een soort van combi tussen de progressieve en conservatieve lijst (getuige het feit dat in de lijst vogelsoorten zijn opgenomen die nog beoordeeld moeten worden door de CDNA = cursief weergegeven)

http://dutchbirding.audiotex.nl/dutchlist.action

En nu maar hopen dat deze link het wel doet :)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rinie van Reenen

Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

Iemand een idee hoe groot de kans is dat een (in de winter) waargenomen Casarca wild is?
En Grote Tafeleend, wordt dat beest (in gevangenschap) gehouden?
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Volgens mij heeft Grote Tafeleend ook wel buiten kooi in Nederland gebroed. Weet iemand daar iets meer van?

Casarca's vind ik erg lastig. Waar zouden al die overzomerende beesten vandaan komen?

redmar_woudstra

volgens mij is het niet uitgesloten dat enkele van die vele casarca's in Nederland afkomstig zijn uit Kazachstan en omstreken (daar zijn ze ook niet zeldzaam geloof ik)... Ze zijn er in de nazomer altijd opeens, die grote groepen zie in andere jaargetijden nooit! En in Nederland kunnen ze niet zomaar verdwijnen volgens mij....
groet,
Redmar