Escapes voor op de lijst

Gestart door Rinie van Reenen, december 11, 2006, 14:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Regelmatig zijn er discussies over de vraag of bepaalde vogels nu al of niet ontsnapt/wild zijn, met name onder de Eendvogels en de Reigerachtigen. Nu zou ik wel eens willen weten, hoe groot de kans van de verschillende soorten is op 'wild'waarneming.
Zo herinner ik me zelf de (Grote) Canadese Gans: jaren terug konden we deze op de lijst niet meetellen omdat deze escape zou wezen, op een gegeven moment hoorde ik dat je hem toch mee kon tellen, omdat er wel eens een wild exemplaar is aangetroffen. Als ik nu echter Canadese Ganzen zie, heb ik niet gelijk zoiets van: sjonge, een wild exemplaar.

Maar goed, ik zou dus indien mogelijk graag (zeg maar op een schaal van 0-10: 0 is altijd escape, 10 is altijd wild) van mensen die er enige kijk op hebben willen horen, hoe groot de kans van verschillende vogels is dat ze wild zijn.

Nu ja, soms is het natuurlijk lastig een precieze indicatie te geven; een ruwe aanduiding mag natuurlijk ook.

Er zijn al verscheidene vogels genoemd, die noteer ik in onderstaande lijst. Als er nieuwe soorten genoemd worden voeg ik die wel toe.

Fluitzwaan: 10
Grote Canadese Gans: 0,1
Kleine Canadese Gans: 2?
Ross' Gans: 2?
Sneeuwgans: 1
Roodhalsgans: 4 (afhankelijk van vindplaats)

Kokardezaagbek: 1?
Casarca: 2?
Bronskopeend: 0,5
Siberische Taling: 1
Buffelkopeend: ?
Marmereend: 3?
Grote Tafeleend: 2?
Witkopeend: ?
Amerikaanse Smient: ?
Amerikaanse Wintertaling: ?
(Chileense Smient: 0, Mandarijneend: 0, Carolinaeend: 0, Rosse Stekelstaarteend: 0)

Kleine Zilverreiger: 9
Koereiger: 4?
Kwak: 4
Europese Flamingo: 3?
(Chileense, Caribische Flamingo: 0)
Ooievaar: ? (of scharen we 'kweek' niet onder 'escape'?)
Jufferkraan: 1

Monniksgier: 5?
Vale Gier: ?
Rüppels Gier: ?
Giervalk: ?
Sakervalk: 1? (als je al kunt vaststellen of het zuivere vogels zijn)

Sneeuwuil: 4-5
Oehoe: 2? (als waarneming niet in Z-Limburg of Achterhoek gebeurt)
Dwerguil: 8-10
Oeraluil: ?

Siberische Lijster:?
Rotskruiper: 10
Vale Woestijnvink: ?
Haakbek: ?
Langstaartroodmus: ?
Bruinkopgors: 5?
Indigogors: 2?

(PS: exoten worden onder 'escape' gerekend: het zijn per slot van rekening afstammelingen van ontsnapte vogels)
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

grote canadees 0(-0.5)?
kleine zilver 10 tenzij je echt gerichte aanwijzingen vind als een verkeerde ring
kwak 4 (kwak is een lastig geval)


Rinie van Reenen

#2
Citeergrote canadees 0(-0.5)?
kleine zilver 10 tenzij je echt gerichte aanwijzingen vind als een verkeerde ring
kwak 4 (kwak is een lastig geval)
Bedankt!
Ja, Kleine Zilver zal ik wel te laag hebben ingeschat: bij ons in de buurt zit Ouwehands Dierenpark, en daar plachten die beesten nog wel eens te ontsnappen (maar daar heeft de rest van NL natuurlijk niet zoveel last van). Maar goed, mijn lijstje was ook slechts natte-vingerwerk, en vooral bedoeld als 'voorbeeld'. Dus ik hoop nog op andere soorten (waarvoor alvast bedankt).
Groet, Rinie van Reenen

jessesven

Citeer
Citeerkleine zilver 10 tenzij je echt gerichte aanwijzingen vind als een verkeerde ring

Ik heb al een kleine zilver gehad bij Borselle(Zeeland) met een met een klein rood aviornis kooiringetje, dus of ze allemaal nu wil zijn valt te bezien;-)
Ik vind dat bij soorten als eenden, ganzen, jufferkranen etc. de bewijslast zo moet zijn dat het beest of geringd is en je de wilde herkomst kunt herleiden (zoals b.v. ooit bij de sneeuwgans) of dmv dna-analyse zoals bij de deense siberisceh taling. Het lijkt me niet raar om te stellen dat soorten alsv bronskoptaling sneeuwgans, ross'gans, jufferkraan, marmereend etc. zo wild zijn als het kanariepietje van tante Ans. Okay Edwin kost je een stuk of vijfentwintig soorten maar dan heb je wel een serieuze lijst! Als je dan een in amerika geringde blauwvleugeltaling ziet is het echt super! Hoon zal wel weer mijn loon zijn maar iedereen weet dat dit wel zou moeten.


Maarten

han.endt

#4
CiteerHoon zal wel weer mijn loon zijn maar iedereen weet dat dit wel zou moeten.
Nee hoor. Ik heb ook Bronskopeend, Ross' Gans e.d. op mijn lijst, maar dat voelt niet goed. Flamingo en Casarca ook niet trouwens.
Wel heb ik de 18 wilde Sneeuwganzen van Andijk :).

Ik ben ook geen voorstander van de omgekeerde bewijslast.

P1234

#5
CiteerHoon zal wel weer mijn loon zijn maar iedereen weet dat dit wel zou moeten.


Ik niet. Van wie zou dat moeten? :D

Iets serieuzer; een voorbeeld. Als van Marmereenden bekend is dat ze medio augustus van vanuit hun broedgebieden afdwalen naar het noorden, en dat vooral onvolwassen vogels dat doen, waarom zou een nogal schuwe Marmereend bij Pannerden medio augustus dan zo wild zijn als de kanariepiet van tante Ans?

Op zich begrijp ik je punt natuurlijk best. Ik heb ook veel moeite met Bronskopeenden en  Siberische Talingen, maar (vooral die laatste) betreft een soort die bewezen heeft op eigen kracht in Europa verzeild te kunnen raken. In een dergelijk geval is de regel mbt omgekeerde bewijslast zoals deze nu wordt gehanteerd nog niet zo slecht, vind ik.

Ik zal onmiddellijk toegeven dat een aantal soorten op de Nederlandse (en mijn eigen) lijst voor discussie vatbaar zijn, maar vrijwel elke soort wordt gehouden. In min visie is het probleem dus wat genuanceerder dan jij het stelt.

Trouwens; wat is eigenlijk jouw echte naam? Ik weet dat je Maarten heet, maar jouw achternaam kan ik niet vinden. Ik vind het altijd wel leuk om te weten met wie ik discussieer.

Vriendelijke groet
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

Oei bij die Grote Canadese Gans gaat het fout want die hoeft niet ingediend te worden. Misschien een idee?

Rinie van Reenen

Wanneer is/zijn er eigenlijk 'aanvaarde' Grote Canadese Gans/Ganzen gezien? (Dus: op grond van welke waarneming wordt deze soort niet per definitie als escape gezien?)
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

En is het niet zo dat er ook meerdere ondersoorten zijn van Grote Canadese Gans? Waarom moet je van Kleine met zekerheid vaststellen dat het een hutchinsi betreft en maakt het bij Grote niet uit?

redmar_woudstra

Grote Canadese Ganzen tel ik niet mee: ik geloof er geen snars van dat de 49 vogels die 3 weken geleden achter mijn huis in Heerenveen zaten wild waren. Om dit te onderstrepen zat er nog een Indische gans en een hybride Canadese x Indische gans tussen.
Ik zie overigens niet in waarom sneeuwganzen en ross ganzen niet in Nederland zouden komen, zelfs in deze aantallen. Een groot deel zal ongetwijfeld ontsnapt zijn, maar van de overwinterende vogels in oa het Lauwersmeergebeid, ben ik toch geneigd de mogelijkheid van een wilde open te laten.
Overigens, Maarten, als Siberische Talingen hier op eigen kracht kúnnen komen, moeten Bronskopeenden dat toch ook kunnen? Daarmee wil ik niet zeggen dat de Nederlandse vogels wild zijn, maar ik sluit het niet uit.
groet,
Redmar

thijs

#10
Volgens mij is van "grote" Canadese ganzen net zo vaak de wildheid aangetoond als van Sneeuw en Ross' Gans.
Bovendien zijn het Noord Amerikaanse trekvogels, dus waarom de een wel, en de andere niet....
Maargoed, ik heb een hekel aan eenden, vind dat ze veel te makkelijk worden geaccepteerd, en sluit me wel aan bij Maarten (Jessesven toch?)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Edwin Russer

#11
CiteerOkay Edwin kost je een stuk of vijfentwintig soorten maar dan heb je wel een serieuze lijst! Als je dan een in amerika geringde blauwvleugeltaling ziet is het echt super! Hoon zal wel weer mijn loon zijn maar iedereen weet dat dit wel zou moeten.

Hey Maarten,

Jij probeert mij weer uit de tent te lokken  ;) maar het is inmiddels wel bekend dat wij hierover van mening verschillen. Vorig jaar jaar tijdens onze discussie omtrent de Buffelkopeend(en) vlogen de Bush-vonken er af en toe goed vanaf. Ik wil het dan ook hierbij maar laten en wellicht zien we elkaar binnenkort bij een fraaie Bergheggenmus.

Zie de zeer fraaie plaatjes van de eerste Bergheggenmus voor Turkije, begin november,

http://www.kackarlar.org/soner_bekir/Prune...ontanella_1.jpg

http://www.kackarlar.org/soner_bekir/Prune...ontanella_2.jpg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Eén ding wil ik hierover zeggen. De scepsis bij allerlei soorten eenden en ganzen, jufferkranen etc. begrijp ik en deel ik. Ik heb ook een heel ander gevoel bij een buffelkopeend dan bij een blonde ruiter. Maar we weten dat allerlei steltlopers, zangers en noem maar op vanuit Noord Amerika of ver weg in Siberië soms hier verzeild raken. Dan lijkt me er geen enkele reden aan te nemen dat eenden en ganzen dat niet af en toe doen. Dus wil je serieus proberen bij te houden wat er allemaal aan zeldzaamheden wild in Nederland verschijnt, dan ben je gedwongen ook het voorkomen van zeldzame eenden en ganzen goed te onderzoeken, kriteria te hanteren op grond waarvan je ze aanvaardt of niet en je aan die kriteria te houden. Over die kriteria kun je eindeloos discussiëren en terughoudendheid lijkt me op zijn plaats, maar om bij voorbaat alle eenden en ganzen besmet te verklaren lijkt me onjuist.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Helemaal mee eens. Maar het lijkt verantwoord om juist bij deze dieren beter op te passen dan bij andere soorten. Het is moeilijk om vast te stellen hoe groot de kans is dat een wilde Bronskopeend hier terecht komt en hoe groot die kans is voor een Sperweruil, maar we zijn het er toch wel over eens dat de kans op de eerste veel kleiner is dan op de laatste?

Is er ooit met zekerheid een Grote Canadese Gans in Nederland zelf vastgesteld overigens?

P1234

#14
Wat die Grote Canadese Gans betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Volgens Algemene Vogels van Nederland zijn er "vooralsnog geen bewijzen voor transatlantische verplaatsingen." Diegenen die zich afvragen waarom GCG op de lijst mag, stellen wat mij betreft een terechte vraag; zelfs als de regel van de omgekeerde bewijslast wordt toegepast kom je er niet.

Bronskopeend heb ik eens nageslagen in Zeldzame Vogels van Nederland. Er zijn, zo begrijp ik, enige wintergevallen van "genuine vagrants" in het midden oosten, er zijn enkele gevallen in de 19de eeuw in Europa, en in Brittanië waargenomen vogels verbleven tussen Smienten, waarmee het broedgebied overlapt. Geen erg sterk verhaal wat mij betreft, maar er is tenminste een verhaal bij te bedenken.

Ik denk dat je met GCG en BKE wel de meest dubieuze gevallen van de Nederlanse lijst hebt genoemd. Siberische Taling kan; kijk maar eens naar de geschoten vogel uit Denemarken van 2004; DNA onderzoek heeft aangetoond dat dit een "genuine vagrant"moet zijn geweest (zie DB 2006;6 blz 371/372). Wat Bronskopeend betreft; de Friese vogel van 2003/2004 is aanvaard, maar deze bleef tot eind mei hangen en daarna durfde volgens mij niemand de overgebleven 10 Smienten meer af te kijken; de (eveneens aanvaarde) vogel van het Nijkerkernauw was zo dik dat ik me afvraag of hij wel kon vliegen ;)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rinie van Reenen

Ik zal mijn lijst in mijn eerste post wel telkens updaten nadat een vogel is genoemd. Discussie kan de 'waardering' natuurlijk nog wijzigen.
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Het is wel heel krom met die Grote Canadezen!

Overigens kan je op basis van DNA analyse niet zeggen of een vogel wild is. Het ging hier om de één of andere isotoop die aanwezig was in de veren. Aangezien een vogel dit tijdens het groeien van de veren op moet bouwen en de isotopen blijkbaar alleen in een bepaalde regio in een bepaalde verhouding voorkomen ofzoiets kan je zo vaststellen dat een beest daar vandaan komt. Hoe die dan hier verzeild geraakt is...

Jan Harteman

CiteerAls van Marmereenden bekend is dat ze medio augustus van vanuit hun broedgebieden afdwalen naar het noorden, en dat vooral onvolwassen vogels dat doen, waarom zou een nogal schuwe Marmereend bij Pannerden medio augustus dan zo wild zijn als de kanariepiet van tante Ans?
Wanneer in gevangenschap Marmereenden geboren zijn, kunnen om de een of andere reden jonge dieren wegvliegen (ontsnapt of iets dergelijks). Deze jonge dieren hebben nog niet echte een vaste standplaats zoals bijvoorbeeld broedparen in de volière (als deze ontsnappen blijven ze namelijk bijna altijd rond de volière zwerven omdat hun partner daar nog zit). Het zijn dus ook in gevangenschap de jonge dieren die meestal na een ontsnapping wegvliegen van hun territorium - want eigenlijk hebben ze nog geen vaste verblijfplaats. Dus de kans dat een jonge ontsnapte (schuwe?!) Marmereend in augustus rondvliegt in onze polders is ook niet te verwaarlozen.

Maargoed, ik vind dat de kans op een dwaalgast van deze soort wel veel aannemelijker is dan van enkele andere soorten. Zo ver is het nu ook weer niet van Portugal/Spanje naar Nederland.

Rutger

CiteerWat die Grote Canadese Gans betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Volgens Algemene Vogels van Nederland zijn er "vooralsnog geen bewijzen voor transatlantische verplaatsingen." Diegenen die zich afvragen waarom GCG op de lijst mag, stellen wat mij betreft een terechte vraag; zelfs als de regel van de omgekeerde bewijslast wordt toegepast kom je er niet.

Bronskopeend heb ik eens nageslagen in Zeldzame Vogels van Nederland. Er zijn, zo begrijp ik, enige wintergevallen van "genuine vagrants" in het midden oosten, er zijn enkele gevallen in de 19de eeuw in Europa, en in Brittanië waargenomen vogels verbleven tussen Smienten, waarmee het broedgebied overlapt. Geen erg sterk verhaal wat mij betreft, maar er is tenminste een verhaal bij te bedenken.

Ik denk dat je met GCG en BKE wel de meest dubieuze gevallen van de Nederlanse lijst hebt genoemd. Siberische Taling kan; kijk maar eens naar de geschoten vogel uit Denemarken van 2004; DNA onderzoek heeft aangetoond dat dit een "genuine vagrant"moet zijn geweest (zie DB 2006;6 blz 371/372). Wat Bronskopeend betreft; de Friese vogel van 2003/2004 is aanvaard, maar deze bleef tot eind mei hangen en daarna durfde volgens mij niemand de overgebleven 10 Smienten meer af te kijken; de (eveneens aanvaarde) vogel van het Nijkerkernauw was zo dik dat ik me afvraag of hij wel kon vliegen ;)
Gelukkig heb ik hem zien vliegen :D  Maar wat was die dik inderdaad  :o Deze vogel bleef ook lang hangen trouwens, tot in mei, maar toen zaten er nog best wat smienten...Ik heb hem daarna nooit meer gezien, gelukkig  ;) Ik kom regelmatig in dat gebied.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

bramubels


maartenwielstra

CiteerIk zal onmiddellijk toegeven dat een aantal soorten op de Nederlandse (en mijn eigen) lijst voor discussie vatbaar zijn, maar vrijwel elke soort wordt gehouden. In min visie is het probleem dus wat genuanceerder dan jij het slet.
Hey we houden het netjes hè ;)

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Flor Rhebergen

Van Ross' Ganzen geloof ik het meestal wel... De populatie in Canada is de afgeopen jaren sterk gegroeid, en evenredig daarmee zijn er 's winters meer Ross' Ganzen waargenomen in Nederland, dus...
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

redmar_woudstra

trouwens: die Amerikaanse Wintertalingen en Amerikaanse Smienten, daar hoor ik nooit iemand over twijfelen. En zoveel verschilt dat broedgebied echt niet van Buffelkopeend en Ross Gans e.d. Zwarte Rotgans en witbuikrotgans kunnen ook uit die hoek afkomstig zijn.
groet,
Redmar

P1234

Citeer
Hey we houden het netjes hè ;)
Ik weet niet wat de heer Freud daarover zou zeggen, maar ik heb het even verbeterd... ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

Citeerdie Amerikaanse Wintertalingen en Amerikaanse Smienten, daar hoor ik nooit iemand over twijfelen.

Zeg nooit nooit! ;)  

Rinie van Reenen

Je hebt natuurlijk altijd aartstwijfelaars... (al lijken zelfs die te bekeren te zijn ;)).

Ben, concreet: wat is jouw idee van de kans dat een Amerikaanse Smient of dito Wintertaling wild is?
Groet, Rinie van Reenen

Rein Genuït

Ben  :gun: denk erom he niet terug krabbelen :P  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

redmar_woudstra

Citeer
Citeerdie Amerikaanse Wintertalingen en Amerikaanse Smienten, daar hoor ik nooit iemand over twijfelen.

Zeg nooit nooit! ;)
er was idd een paar jaar geleden een ontsnapte amerikaanse wintertaling in castricum.... Maar dat was dan ook ongeveer de enige die zich tot op 3 meter liet benaderen en een ringetje droeg!
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Citeerwat is jouw idee van de kans dat een Amerikaanse Smient of dito Wintertaling wild is?

Wel, ik heb geen flauw idee. Wel komt de Amerikaanse Smient toch altijd weer naar boven als zijnde de meest loze soort die je in Nederland kan tegenkomen in m'n persoonlijke peilingen.