Hoofdmenu

Illegale vogeljacht

Gestart door Scio, december 22, 2006, 11:56:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

13 december 2006:  Brussel streng over illegale vogeljacht in Spanje, Italië en Oostenrijk

De Europese Commissie onderneemt juridische stapen tegen Spanje, Italië en Oostenrijk omdat ze te weinig doen tegen de illegale jacht op vogels. Spanje en Oostenrijk krijgen een eerste waarschuwing, Italië wordt voor het Europese Hof van Justitie gedaagd. Spanje wordt op de vingers getikt omdat de provincie Valencia nog altijd de traditionele parany (vogeljacht met lijmstokken in bomen) tolereert. In de Italiaanse regio Ligurië worden te veel spreeuwen gevangen. Oostenrijk heeft Brussel er niet van kunnen overtuigen dat de jacht op de havik en de buizerd nodig is. Bron:ANP
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

steenl

En terecht.
Zit Malta al in de EU? Ook aanpakken die schoften.

Scio

#2
Ik zit nu toch eens de site van de faunabescherming door et lezen en schrik wel behoorlijk.

Dit soort dingen doet je je afvragen welke illusie we hebben dat Nederland zo diervriendelijk is

"5 oktober 2006: Grauwe gans toch niet vogelvrij verklaard?
De grauwe gans wordt niet vogelvrij verklaard als natuurbeheerders een oplossing bieden voor de overlast. Dit heeft minister Veerman van Landbouw toegezegd na protest van SP-Kamerlid Krista van Velzen tegen het voornemen om het dier op de landelijke vrijstellingslijst te zetten. Hoewel Veerman de steun heeft van de coalitiepartijen en de LPF om vrijwel elke wilde diersoort op de landelijke vrijstellingslijst te zetten, besloot hij toch te luisteren naar argumenten van de SP en andere partijen.
SOVON Vogelonderzoek Nederland publiceerde deze zomer een onderzoek waaruit bleek dat voor het bestrijden van overlast van ganzen maatwerk geleverd moet worden en dat afschieten alleen geen oplossing biedt.
Van Velzen: "Ik ben verbaasd en erg blij dat minister Veerman zich verzet tegen een dieronvriendelijke rechtse Kamermeerderheid. Er rust nu een zware taak op de schouders van de natuurbeherende organisaties om voor april volgend jaar met een betere oplossing te komen. Positief is dat Veerman nu eens niet doof is voor inhoudelijk commentaar op zijn aanhoudende versoepeling van het jachtbeleid." Klik hier voor het persbericht van De Faunabescherming en overige informatie over de vrijstelling van grauwe ganzen."

Is dit domheid, blinde woede jegens de natuur...natuurliefhebber pesten....sjonge...het valt me nog mee dat Veerman geluisterd heeft maar als je ziet dat ALLE coalitiepartijen en LPF ELKE wilde diersoort wilde laten afknallen....dan denk ik dat er iets heel goed mis is in dit land!
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Rinie van Reenen

Voordat er dergelijke oordelen uitgesproken worden, is het misschien wel goed te weten wat er met 'vrijwel elke wilde diersoort' bedoeld wordt. Dit lijkt me namelijk een zin, die tamelijk vatbaar is voor persoonlijke/'vereniginglijke' behoeften. Ik vermoed dat ze meer suggereert dan dat reëel is. Bovendien, de bescherming van veel diersoorten ligt te vast verankerd in zowel Nederlandse als Europese wetgeving om die zomaar af te kunnen gaan schieten; vrijwel alle[i/] kan haast niet anders dan te sterk uitgedrukt zijn.
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

Maar waarom afknallen, die Grauwe ganzen?
Omdat ze lastig zijn? Hangjongeren toch ook!  :gun:  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space