Hoofdmenu

Koude vogels

Gestart door HPM, februari 08, 2012, 17:00:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

Citaat van: HPM op februari 12, 2012, 09:42:25 AM

Laten we het gewoon simpel houden en in discussies als dit iedereen die foto's op Waarneming invoert gewoon 'fotograaf' noemen en geen standverschillen creëren in een poging om jezelf vrij te pleiten.
Ik voer foto's in op waarneming.nl, maar ik ben dus echt geen fotograaf.... Ik ben een vogelaar, die als mijn apperatuur het toelaat, een foto maakt van de door mij waargenomen vogel(s). Vandaar ook de soms 'puntiaanse' opnames  ;)  Mijn camera kent ook z'n grenzen...

grts Mark

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op februari 12, 2012, 10:04:10 AM
Citaat van: HPM op februari 12, 2012, 09:42:25 AM

Laten we het gewoon simpel houden en in discussies als dit iedereen die foto's op Waarneming invoert gewoon 'fotograaf' noemen en geen standverschillen creëren in een poging om jezelf vrij te pleiten.
Ik voer foto's in op waarneming.nl, maar ik ben dus echt geen fotograaf.... Ik ben een vogelaar, die als mijn apperatuur het toelaat, een foto maakt van de door mij waargenomen vogel(s). Vandaar ook de soms 'puntiaanse' opnames  ;)  Mijn camera kent ook z'n grenzen...

grts Mark

Als je fotografeert ben je fotograaf. Of heet het ook al geen 'fotograferen' als het niet-professioneel gebeurt?
Hoeveel professionele vogelfotografen zouden er trouwens in Nederland zijn en hoeveel van hen zetten hun foto's op Waarneming.nl? Dat zullen er toch bijzonder weinig zijn. Iemand die zijn brood verdient met bruidsreportages en in zijn vrije tijd vogels gaat fotograferen is natuuurlijk geen professionele vogelfotograaf maar gewoon een fotograferende medemens als iedereen.
Herman van der Meer

peterlindenburg

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 16:09:48 PM
Net als bij foutieve determinaties kunnen we ook wel een lijst van vermoedelijke overtreders aanleggen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62999910?

Groet Huug



Citaat van: hmbes op februari 12, 2012, 09:08:13 AM
Ik stop even met deze discussie.


gelukkig! je hebt met je voor-de-vuist-weg beschuldiging die je niet hard kan maken het uitstekende initiatief om vogelaars/fotografen  er op te wijzen terughoudend te zijn ten opzichte van vogels in deze vorstperiode vanaf reactie 15 (bovenstaande quote) ondermijnd. Ik vind het geenstijl om zomaar mensen ongegrond te gaan beschuldigen. Als team waarneming.nl iets te verwijten valt is het dat ze je daar niet meteen op hebben aangesproken.
Als je iets positiefs wil bereiken zul je een positieve invalshoek moeten kiezen (voorlichten, uitleggen) in plaats van beschuldigen. Wat heeft een leergierig beginnend vogelfotograaf geleerd van jou in dit topic?


groet Peter







HPM

#63
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Herman van der Meer

carel

CiteerDeze fotografen blijf ik weg sturen, en noemen zich zelf natuurfotograaf en menen het recht te hebben om te verjagen...
Jeroen.
Waar stuur je die weg ?
op een plek waar iedereen mag komen?
ik zou nog wel eens willen zien hoe je mij daar weg zou krijgen.
meeuwen of geen meeuwen.



Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

hmbes

Citaat van: peterlindenburg op februari 12, 2012, 11:02:56 AM
Als je iets positiefs wil bereiken zul je een positieve invalshoek moeten kiezen (voorlichten, uitleggen) in plaats van beschuldigen. Wat heeft een leergierig beginnend vogelfotograaf geleerd van jou in dit topic?
Wat niet wil zeggen dat ik op flauwekul nog steeds blijf reageren. Ben ik degene die anderen moet leren hoe ze wel of niet moeten fotograferen? Nee, dat is de taak van degene die anderen aanmoedigt om het te doen. Bijvoorbeeld VBN en WRN.nl.
Je hoeft me niet te vertellen op welke manier ik moet reageren, daar is een forum niet voor. Hier bepaalt ieder voor zichzelf wat hij zegt zolang het niet tegen de regels van het forum ingaat.

Groet, Huug

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: carel op februari 12, 2012, 12:53:19 PM
CiteerDeze fotografen blijf ik weg sturen, en noemen zich zelf natuurfotograaf en menen het recht te hebben om te verjagen...
Jeroen.
Waar stuur je die weg ?
op een plek waar iedereen mag komen?
ik zou nog wel eens willen zien hoe je mij daar weg zou krijgen.
meeuwen of geen meeuwen.




Ik stuur ze weg op en rond de diverse voerplekken als ik aan het aflezen ben. Niets is vervelender dan mensen die meeuwen opjagen terwijl ik ringen probeer te lezen. Ik voer, waardoor er vele meeuwen op af komen, vervolgens ga ik ringen af lezen. Hiervoor laat je de groep rustig rondlopen en zorg je dat ze zo min mogelijk opvliegen. Je wilt immers de poten rustig af kunnen scannen en de ringen rond lezen. Als daar een fotograaf telkens de meeuwen weg blijft jagen omdat hij een mooie foto wilt, gaat ie zelf maar ergens anders voeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

Wanneer het een openbare plek is hoeft hij nergens heen te gaan, of jij nu gevoerd hebt of niet.
Als je het hem vriendelijk vraagt , en hij wil wel meewerken heb je geluk.
verder heeft iedereen dezelfde rechten om op een openbare plek te zijn.
dat jij het vervelend vind kan ik begrijpen maar iemand zomaar wegjagen is onzin.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

Maar het was niet mijn bedoeling in het begin van dit topic fotografen vrij te pleiten, alleen het beschuldigende vingertje gaat altijd erg vlug die kant op.
Ik maak ook honderden foto`s in de week en probeer altijd ergens te zijn waar het liefst niemand is.
Ik verstoor ook wel eens vogels, dat ontken ik niet.
Maar wie doet dat niet.


Ik zal wanneer een slootje vol zit met vogels ook niet uit te stappen of het in mijn hoofd halen er langs gaan te wandelen.


Laten wij proberen ieder voor zich zo min mogelijk te verstoren en iemand er op te wijzen is prima.
Maar begin allereerst bij jezelf , en als je dan voor elkaar hebt dat er niet meer verstoord word ga dan verder met anderen mensen te vertellen hoe het zit.


Dus Prima dat het aangekaart word op een forum, maar laten wij dan niet wijzen met een vingertje naar bepaalde groepen mensen maar spreek in het algemeen.


berijk je misschien wel het meeste mee.



Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Folkert Jan

Inmiddels 3 pagina's met vingers wijzen, ontkenning en verontwaardiging, maar de vogels zijn er nog geen steek mee opgeschoten.

Misschien niet denken in problemen, maar in mogelijkheden?
Wat kunnen we doen om deze vogels in deze tijd te helpen?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henrike1977

Citaat van: rnbflavour op februari 12, 2012, 13:19:12 PM
Inmiddels 3 pagina's met vingers wijzen, ontkenning en verontwaardiging, maar de vogels zijn er nog geen steek mee opgeschoten.

Misschien niet denken in problemen, maar in mogelijkheden?
Wat kunnen we doen om deze vogels in deze tijd te helpen?
Tsja, voeren, een wak maken. Zo moeilijk is het niet. Zorg voor de ideale omstandigheden, stel je verdekt op, hou je rustig en ze komen vanzelf. Win/win situatie. De fotograaf de foto, de vogel voedsel en water.
Maak mensen bewust van het feit dat verstoring een dode vogel kan opleveren. En dan niet alleen hier, maar vooral in het veld. Vertel je je medevogelaars wat het gevolg van verstoring kan opleveren en vraag ze of het dat waard is.
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: carel op februari 12, 2012, 13:03:43 PM
Wanneer het een openbare plek is hoeft hij nergens heen te gaan, of jij nu gevoerd hebt of niet.
Als je het hem vriendelijk vraagt , en hij wil wel meewerken heb je geluk.
verder heeft iedereen dezelfde rechten om op een openbare plek te zijn.
dat jij het vervelend vind kan ik begrijpen maar iemand zomaar wegjagen is onzin.

Ik stond eens het geluid van een zingende algemene vogel op te nemen toen een fotograaf kwam vragen wat ik aan het doen was. Toen ik hem dat verteld had begon hij luid kakelend plaatjes te schieten, waarbij hij nog net zijn teletoeter niet op mijn schouder legde. Toen ben ik maar weggegaan (en die vogel ook), want openbare weg en zo.
Ik stond eens naar een zeldzame vogel te kijken toen ik ineens door twintig teletoeterende medemensen in mijn nek werd gesprongen, waardoor ik mij moest vasthouden om niet in het water te donderen. Toen ben ik maar weggegaan, want openbare weg en zo.
Generaliserende conclusie: onze teletoeterende medemens heeft net zo weinig respect voor vogels als voor mensen. Voor onze medemens met een optisch verlengstuk van hun ego is kennelijk alles geoorloofd zolang ze maar een plaatje kunnen schieten.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op februari 12, 2012, 13:36:22 PM
Citaat van: carel op februari 12, 2012, 13:03:43 PM
Wanneer het een openbare plek is hoeft hij nergens heen te gaan, of jij nu gevoerd hebt of niet.
Als je het hem vriendelijk vraagt , en hij wil wel meewerken heb je geluk.
verder heeft iedereen dezelfde rechten om op een openbare plek te zijn.
dat jij het vervelend vind kan ik begrijpen maar iemand zomaar wegjagen is onzin.

Ik stond eens het geluid van een zingende algemene vogel op te nemen toen een fotograaf kwam vragen wat ik aan het doen was. Toen ik hem dat verteld had begon hij luid kakelend plaatjes te schieten, waarbij hij nog net zijn teletoeter niet op mijn schouder legde. Toen ben ik maar weggegaan (en die vogel ook), want openbare weg en zo.
Ik stond eens naar een zeldzame vogel te kijken toen ik ineens door twintig teletoeterende medemensen in mijn nek werd gesprongen, waardoor ik mij moest vasthouden om niet in het water te donderen. Toen ben ik maar weggegaan, want openbare weg en zo.
Generaliserende conclusie: onze teletoeterende medemens heeft net zo weinig respect voor vogels als voor mensen. Voor onze medemens met een optisch verlengstuk van hun ego is kennelijk alles geoorloofd zolang ze maar een plaatje kunnen schieten.

Weinig aan toe te voegen.
Uiteraard krijgen ze uitleg, maar met een Duitser die geen Nederlands verstaat is weinig te beginnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lesley van loo

CiteerIk stond eens het geluid van een zingende algemene vogel op te nemen toen een fotograaf kwam vragen wat ik aan het doen was. Toen ik hem dat verteld had begon hij luid kakelend plaatjes te schieten, waarbij hij nog net zijn teletoeter niet op mijn schouder legde. Toen ben ik maar weggegaan (en die vogel ook), want openbare weg en zo.
Ik stond eens naar een zeldzame vogel te kijken toen ik ineens door twintig teletoeterende medemensen in mijn nek werd gesprongen, waardoor ik mij moest vasthouden om niet in het water te donderen. Toen ben ik maar weggegaan, want openbare weg en zo.
Generaliserende conclusie: onze teletoeterende medemens heeft net zo weinig respect voor vogels als voor mensen. Voor onze medemens met een optisch verlengstuk van hun ego is kennelijk alles geoorloofd zolang ze maar een plaatje kunnen schieten.

Zo ken ik ook nog wel een aantal verhalen van vogelaars die vogels verstoorden toen ik aan het fotograferen was Herman.
lig ik ergens in de slootkant een houtsnip (ja je leest het goed) te fotograferen die al fouragerend dichterbij komt komt er opeens iemand met een verrekijker naast me staan, vogel weg.
of in een kijkhut met vlak voor de hut watersnippen, komt er een groep vogelaars luid pratend binnen, alles weg en dan nog vragen: wat zit er? mijn antwoord: nu niks meer.

zoals eerder al aangehaald fotografen heben juist liever dat vogels niet wegvliegen en dat ze doogaan met hun natuurlijke gedrag, levert nl. veel mooiere foto's op dan kontfoto's van wegvliegende vogels.

het doel van het topic was goed maar de formulering en je verdere bijdragen slaan echt helemaal nergens op, ach dat is natuurlijk niet de eerste keer, we zijn het gewend.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

carel

CiteerUiteraard krijgen ze uitleg, maar met een Duitser die geen Nederlands verstaat is weinig te beginnen.


Met een Nederlander die geen Duits praat ook niet.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

#78
Herman
Ik krijg steeds meer de indruk dat je een ontzettende hekel hebt aan alles wat een fototoestel in zijn/haar hand heeft. ?
en dat je het liefst hebt dat wij allemaal maar thuis blijven.
Maar wij leven nu eenmaal met 16 miljoen mensen in een heel klein landje en iedereen wil zijn of haar hobby uitoefenen.
of dat nu vogels kijken , fotograferen, wandelen , mountainbikers, motorcrossers, hardlopers, hondenliefhebbers iedereen wil lekker bezig zijn met zijn of haar hobby.
en dan het liefste ergens in de vrije natuur.
Daardoor treed  nu eenmaal  verstoring op.
niets aan te doen , of je moet alle gebieden hermetisch afsluiten.


Dus niet te druk maken en gewoon met je eigen hobby bezig zijn is het beste, en voor jezelf uitmaken wat "te ver" gaan is




Zoals Lesly al zegt: Hebben wij ook niets aan een vogel die weg vliegt.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HPM

Citaat van: lesley van loo op februari 12, 2012, 13:54:44 PM
[...]
het doel van het topic was goed maar de formulering en je verdere bijdragen slaan echt helemaal nergens op, ach dat is natuurlijk niet de eerste keer, we zijn het gewend.

Als ik jou was zou ik maar ernstig twijfelen aan het doel van dit topic, Lesly. Het is tenslotte door mij gestart dus het kan nooit ergens op slaan.
Maar ik geniet altijd van de reacties van mensen als jij hoor, ook al ben ik er langzamerhand aan gewend. Ze zijn altijd to the point, perfect geformuleerd, objectief, zonder vooroordelen, geen kwaad woord over anderen, enzovoort, enzovoort. Het kan niet beter.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: carel op februari 12, 2012, 14:14:40 PM
Herman
Ik krijg steeds meer de indruk dat je een ontzettende hekel hebt aan alles wat een fototoestel in zijn/haar hand heeft. ?
en dat je het liefst hebt dat wij allemaal maar thuis blijven.


Weer zo iemand die niet weet waar hij het over heeft. Maar daar zijn we aan gewend.
Herman van der Meer

lesley van loo

CiteerMaar ik geniet altijd van de reacties van mensen als jij hoor, ook al ben ik er langzamerhand aan gewend. Ze zijn altijd to the point, perfect geformuleerd, objectief, zonder vooroordelen, geen kwaad woord over anderen, enzovoort, enzovoort. Het kan niet beter.

:duim:  daar ben ik blij om Herman.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Yeronimo

Citaat van: rlhgenuit op februari 11, 2012, 19:08:39 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door

Waarom gaat ringen wel door in de winter terwijl jagen bijvoorbeeld niet in de winter mag?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hmbes

Citaat van: rnbflavour op februari 12, 2012, 13:19:12 PM
Inmiddels 3 pagina's met vingers wijzen, ontkenning en verontwaardiging, maar de vogels zijn er nog geen steek mee opgeschoten.
Heel goed Folkert-Jan. Wat gaan we eraan doen? Ik ga de site van wrn.nl kraken om een oproep op de voorpagina te zetten, want zij willen het niet doen.

Oproep: Vogelaars van Nederland, laat in de winter de vogels met rust. Wij zijn normaal gesproken blij met iedereen die waarnemingen doorgeeft en mooie foto's plaatst. Bij deze echter vragen wij u in plaats van op zoek te gaan naar zeldzame vogels, gewoon op een stille plek een wak te hakken, en er voer neer te gooien (liever geen brood, zaden en groenvoer is beter). Ziet u mensen die te dicht bij komen, vraag hen dan om weg te gaan en leg uit waarom, ook als het gewoon eenden en reigers zijn.

Groet Huug

hiskodevries

#84
Huug ga lekker op geenstijl spelen. Een oproep om waarneming.nl te kraken vind ik een reden om je in de ban te doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

Citaat van: hmbes op februari 12, 2012, 09:08:13 AM

Op dit moment begint het me op te vallen dat het team van Waarneming.nl zich weer even oorverdovend stil houdt als de Vogelbescherming. Het is blijkbaar niet interessant, of men wil geen mening geven als die iemand tegen de borst kan stuiten. We kunnen altijd zeggen dat we toch een opmerking op de beginpagina hadden gezet. Alleen stond daar dan weer niet bij dat als je geen ervaren fotograaf bent, dat je dan eigenlijk beter tot de lente kan wachten om te oefenen.

Groet Huug

Om die oorverdovende stilte dan maar even te doorbreken: het lijkt me dat we met het bericht van 8 februari de fotografen en vogelaars duidelijk op hun verantwoordelijkheid hebben gewezen.
Wat jij probeert wordt door sommige mensen ook wel 'drammen' of 'opdringen' genoemd; míjn mening zal hoogstwaarschijnlijk vooral jóu tegen de borst stuiten, dus laat ik die hier achterwege.

Folkert Jan

Citaat van: hmbes op februari 12, 2012, 16:05:13 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 12, 2012, 13:19:12 PM
Inmiddels 3 pagina's met vingers wijzen, ontkenning en verontwaardiging, maar de vogels zijn er nog geen steek mee opgeschoten.
Heel goed Folkert-Jan. Wat gaan we eraan doen? Ik ga de site van wrn.nl kraken om een oproep op de voorpagina te zetten, want zij willen het niet doen.

Oproep: Vogelaars van Nederland, laat in de winter de vogels met rust. Wij zijn normaal gesproken blij met iedereen die waarnemingen doorgeeft en mooie foto's plaatst. Bij deze echter vragen wij u in plaats van op zoek te gaan naar zeldzame vogels, gewoon op een stille plek een wak te hakken, en er voer neer te gooien (liever geen brood, zaden en groenvoer is beter). Ziet u mensen die te dicht bij komen, vraag hen dan om weg te gaan en leg uit waarom, ook als het gewoon eenden en reigers zijn.

Groet Huug

Ik begrijp je frustratie, maar een andere oproep dan dat er nu al staat heeft geen zin.
Daarnaast is dreigen met wat dan ook nooit slim. Het levert altijd meer problemen dan dat je lief is.

Overigens heeft het oproepen tot minder verstoring hier naar mijn idee geen zin. Op Birdpix, twitter, facebook, topic foto van de dag etc zie je constant zulke foto's langs komen. Jan en alleman klikt maar op vind ik leuk of geeft een hoge rating wat voor (andere) mensen weer motivatie kan zijn om de snippen ook op te gaan zoeken.

Twitter en facebook kunnen wij hier niets mee.
In het verleden heeft bijvoorbeeld birdpix al eens een fotoblokkade ingesteld voor porseleinhoen en kleinst waterhoen.

Dus wellicht alsnog het verzoek om in dergelijke tijden hier snippen, roerdomp en ijsvogel standaard op embargo te zetten.
Een mail naar Birdpix met daarin hetzelfde verzoek zou ook kunnen helpen.

Ook in het vervolg een mooi stuk schrijven over hoe je de vogels hulp kunt bieden en dat op de voorpagina van waarneming.nl zetten of opnemen in het jaarverslag?
Wat eten snippen, roerdomp en ijsvogel eigenlijk? Zoeken ze ander voedsel als het water dicht ligt of zitten ze het uit totdat het weer gaat dooien? Welk voer zou je voor deze soorten kunnen gebruiken en waar moet je dat dan neerleggen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Mimino

"Hoe noem je die amateurs dan als het volgens jou geen fotografen zijn? 'Onze fotograferende medemens'? Dat kunnen we nog wel verder nuanceren door bijvoorbeeld 'de eerst-schieten-dan-kijken fotograferende medemens' de schuld te geven en de met de telefoon fotograferende medemens."

Het grootste probleem van deze discussie is dat er beschuldigingen worden geuit tegen fotografen die vogels zouden verstoren.
En dit zou blijken uit de foto's onder andere op deze site.
OK, kan ik me in vinden, maar....hoeveel verstoring wordt veroorzaakt door andere mensen? ( en dus ook gewone, niet fotograferende vogelaars )
Daar is geen bewijs voor, want het is niet zichtbaar gemaakt door middel van foto's en dus weten we niet hoeveel problemen er door deze mensen worden veroorzaakt.
Ergo, je kunt nooit met recht zeggen dat natuurfotografen meer leed veroorzaken dan andere vogelaars.

Peter
P.S. Ik houd het hierbij, want dit topic gaat geen kant meer op, alles is wel zo'n beetje gezegd.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

carolien reindertsen

Waarom gaat ringen wel door in de winter terwijl jagen bijvoorbeeld niet in de winter mag?


Heeft iemand (ondanks alle tumult van hierboven  :rolleye:) een antwoord op Jeroens vraag? Ik vind het een goeie vraag namelijk (en misschien wel leuk om on-topic te blijven..)

Groet Carolien

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Yeronimo op februari 12, 2012, 15:31:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 11, 2012, 19:08:39 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door

Waarom gaat ringen wel door in de winter terwijl jagen bijvoorbeeld niet in de winter mag?
Alle ringers die nog ringen maken wel degelijk nog een afweging wel of niet vangen en met welke middelen.
Ringers zijn zich zeker bewust van de gevaren, en je wilt als ringer geen dode vogels. Daar draait het ringen niet om.
Zelf heb ik overigens de laatste tijd ook wat minder gevangen dan normaal. Ik had vaak wel de mogelijkheid, zeker als Meerkoeten uit de hand aten.

Jacht vind vooral plaats op waterwild. Het meeste water is nu bevroren, waardoor waterwild-soorten weinig uitwijkmogelijkheden hebben. Dat is dan ook de reden dat de jacht is stilgelegd. Overigens is de jacht in Limburg nog open, althans er wordt nog gejaagd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com