Hoofdmenu

Koude vogels

Gestart door HPM, februari 08, 2012, 17:00:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hmbes

Ik ben het met je eens Henrike, met het vingertje wijzen is niet netjes. Maar weet je, dat kan mij persoonlijk niet zo schelen als het voor de vogel in kwestie een kwestie van leven en dood is. En ik weet dat het niet alleen fotografen zijn, er lopen mensen met honden langs het kanaal die de boel verjagen en er schaatsen mensen en er langlaufen mensen.
Maar een vogelaar weet wat hij aanricht. Je mag je nog verschuilen achter die anderen, maar je foto publiceren doe je met een doel. Je laat zien wat een mooie foto je gemaakt hebt. Terwijl je weet wat het kost en dat het je foto niet waard is. En dat vind ik min.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2012, 18:51:35 PM
Is deze dan ook met verstoring genomen? En ja de vogel vloog weg naderhand.
Ik snap deze opmerkingen niet, maar dat had je denk ik al begrepen.

Huug

Reest

Ik word bedroefd bij het lezen van een aantal beschuldigingen hierboven, voornamelijk gericht op fotografen.
Waar mensen vertoeven (vogelaars, fotografen, recreanten, honden-uitlaters, wandelaars etc etc) zal inderdaad door een percentage van deze mensen de natuur verstoord worden.
Waarom de schuld schuiven naar voornamelijk de fotografen op deze wereld?

Zoals eerder gezegd, wanneer de ware liefhebbers v/d natuur, de anderen (wie dan ook) bewust maken of proberen(!) bewust te maken van de gevoeligheid van de natuur, zijn we op de goede weg.

Groet, Rinus

PS ik doe het met een teletoeter :micro:
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: DuDe op februari 09, 2012, 19:39:14 PM
Citaat van: HPM op februari 09, 2012, 19:11:07 PM
Citaat van: carel op februari 09, 2012, 18:44:56 PM
Er word wel weer heel vlug met het vingertje gewezen naar fotografen.

Ik zit mooi verdekt opgesteld te kijken naar vele vogels in een sloot.
komt er een domme vogelaar aangewandeld met een verrekijker om zijn nek die gewoon langs de sloot loopt.

alles weg, geen foto en ik krijg de schuld.

Jongens wijs niet zo vlug
en foto`s worden gemaakt met 500-700mm en dan nog gekropt.
dus de afstand is meestal groter dan het lijkt.

Als jij geen foto's maakt en dus ook geen foto's publiceert is er niemand die jou van verstoring kan beschuldigen.
En niet iedereen maakt foto's met een 500-700mm toeter en niet iedere fotograaf zit in een schuiltent.

Het is in dit soort discussies altijd weer opvallend dat er altijd weer fotografen zijn die zeggen dat fotografen geen schuld treft.
Dan zou ik ook maar gewoon lekker binnen blijven zitten, Herman. Dan kun je ook geen vogels verstoren.....

Geweldig dat je dat even naar boven haalt want dat eeuwige non-argument was in dit topic nog niet verschenen.
Mensen die daarmee aan komen kakken begrijpen echt helemaal niet waar het om gaat.
Ik ben dit topic trouwens begonnen om er nog eens op te wijzen dat vogels in de huidige omstandigheden heel erg kwetsbaar zijn, niet om fotografen aan te klagen, maar enkele reacties hier maken de verleiding wel heel groot om dat alsnog te doen.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 20:00:23 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2012, 18:51:35 PM
Is deze dan ook met verstoring genomen? En ja de vogel vloog weg naderhand.
Ik snap deze opmerkingen niet, maar dat had je denk ik al begrepen.

Huug
Het gaat er mij om dat niet bij elke foto een vogel verstoord wordt. Deze vogel kwam naast de auto zitten op 4-5 meter. Tot 2 maal toe. De vogel heb ik opgestoten tijdens het draaien van de auto, vlak voor deze ook door wandelaars zou worden opgestoten. Daarna kwam de vogel weer terug. Ik stond al zeker een half uur op deze plek, voordat de vogel de eerste maal kwam.

Voorzichtiger zijn met beschuldigen lijkt me op zijn minst netjes.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dorine

Citaat van: HPM op februari 09, 2012, 20:28:52 PM

Ik ben dit topic trouwens begonnen om er nog eens op te wijzen dat vogels in de huidige omstandigheden heel erg kwetsbaar zijn, niet om fotografen aan te klagen ...........

En daar gaat het om.
I.p.v de boodschap te snappen zijn er de nodige mensen hier die op de teentjes zijn getrapt en/of zich aangesproken voelen.
Zet met zijn allen een stapje terug als je een camera in je hand hebt, lijn je hond aan als je in de buurt van een wak met vogels komt,
zeg tegen je kinderen (wanneer ze ergens gaan schaatsen) dat ze de vogels bij een wak met rust laten etc.
M.a.w. houdt een beetje rekening met vogels en andere dieren in deze, voor hen zo moeilijke tijd.
Dorine van Asten
peregrines.nl

carel

Citeerk zie de laatste tijd weer heel veel foto's van Houtsnippen, Bokjes e.d., waarvan vele van erg dichtbij lijken te zijn genomen.[/size]Daarom wil ik er nog maar eens op wijzen dat verstoring in deze barre winterse omstandigheden dodelijk kan zijn. Vliegen en versnelde hartslag kosten veel energie die ook weer aangevuld moet worden. Zeker voor soorten die hun voedsel uit de grond moeten halen, zoals de snippen, valt dat momenteel helemaal niet mee. Ze sterven al bij bosjes.Laat die beesten dus met rust! Een foto is geen dode waard.



Herman
je zegt ergens dat het niet tegen fotografen gericht is, maar als ik je openings zinnen lees is dit wel degelijk het geval.


Ik ben het wel met je eens dat je heel voorzichtig moet omgaan met verstoring in deze moeilijke tijden.
Maar begin niet met wijzen naar een bepaalde groep mensen.


wat ook heel goed zou helpen is alle kwetsbare soorten in de barre winterse omstandigheden gewoon te vervagen op waarneming.nl dat scheelt al de helft met de fotografen die alleen maar op de site kijken waar alles te vinden is.
Dit doen jullie toch ook in de broed periode ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HPM

Mijn waarschuwing kwam na het zien van de in dit soort weersomstandigheden gebruikelijke grote hoeveelheid close-ups van bepaalde kwetsbare vogelsoorten. Wat anderen uitspoken is niet te zien maar wat fotografen doen wel omdat ze zelf hun foto's online zetten. Maar mijn intentie was niet het aanklagen van fotografen in het bijzonder en bepaalde over fotografen gemaakte opmerkingen waren hier wat mij betreft ook helemaal niet nodig geweest. Het van zo dichtbij mogelijk zien van bepaalde vogels is in deze omstandigheden even erg als het van zo dichtbij mogelijk willen fotograferen. Maar ik krijg een beetje de hik als er, ook alweer zoals gebruikelijk, fotografen zijn die min of meer beweren dat iedereen vogels verstoort behalve fotografen en dat als je bezwaar hebt tegen verstoring je maar thuis moet blijven. Vooral dat laatste is onzin omdat het juist gaat om het verstoren en verontrusten van kwetsbare vogels vanuit 'persoonlijk gewin' en niet om een houtduif of zo die opvliegt omdat er een toevallig een wandelaar voorbijkomt. Vandaar dat ik schreef dat een foto geen dode waard is'.
Herman van der Meer

hmbes

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2012, 21:21:22 PM
Het gaat er mij om dat niet bij elke foto een vogel verstoord wordt. Deze vogel kwam naast de auto zitten op 4-5 meter. Tot 2 maal toe. De vogel heb ik opgestoten tijdens het draaien van de auto, vlak voor deze ook door wandelaars zou worden opgestoten. Daarna kwam de vogel weer terug. Ik stond al zeker een half uur op deze plek, voordat de vogel de eerste maal kwam.

Voorzichtiger zijn met beschuldigen lijkt me op zijn minst netjes.
Voorzichtig zijn met beschuldigen lijkt me ook netjes.

En als je zegt dat jij er als eerste zat en dat de vogel naast je kwam zitten, prima. Maar blijkbaar kwam hij later weer daar terug. De vogel had daar dus iets te zoeken, wat hij (misschien na een hele tijd pas) wilde komen halen, ondanks dat jij daar stond. Dat is allemaal niet vast te stellen.

Maar jij zegt nu al dat ik de eerste foto die ik noemde niet voorzichtig genoeg beschuldigd heb. Misschien kun jij me uitleggen hoe je een sloot vol schuilende watervogels naast je auto kan laten komen.

Waar het om gaat, zoals ik (en anderen hier) gezegd hebben, jij profiteert van het feit dat de vogels het slecht hebben en dus hun schuwheid uit nood moeten laten varen. Je laat dus niet zien hoe mooi de natuur kan zijn, en je leert het publiek niet voorzichtig te zijn, je laat zien dat jouw belang voor dat van de vogel komt.

PS. Ik doe het zelf ook, dus ik weet waar ik over praat. Ik heb uren bij een dode gans zitten fotograferen waar Buizerds om zaten te vechten. Ik vond het geweldig, ook terwijl er af en toe één wegvloog wellicht door mij. Sorry.

Huug

Jeroen Nagtegaal

Ik had nog niet alles uitgelegd. Maar de Grote Zilverreiger kwam op voer. Ik was meeuwen aan het voeren, en aan het aflezen. Daartussen kwam dus deze Grote Zilverreiger. Ik heb maar even aandacht aan deze vogel gegeven, om vervolgens weer ringen te gaan aflezen.

Zelf lees ik eigenlijk altijd af vanuit de auto. Als je deze rustig laat uitlopen met de motor uit, dan kun je vogels goed benaderen terwijl ze door fourageren. Ik doe het dan om ringen af te lezen, maar kan me voorstellen dat het fotograferen ook goed mogelijk is zo.

Het ringen van vogels ligt nu bij mij ook praktisch stil, oa. door de weersomstandigheden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hmbes

Klopt, er zijn manieren om het effect te beperken. Uit laten lopen van de auto is er daar één van. Maar we weten allebei dat dat geenszins een garantie is dat de vogels niet wegvliegen. Het beste is nog altijd doorrijden, en zelfs dat kan al te veel zijn. Ik ga niet meer door filosoferen over wat wel kan en wat niet, en onder welke omstandigheden. Ik wil geen persoonlijk tintje aan dit topic geven, maar doe dat vrees ik wel.

De eer voor het benoemen van dit probleem ligt bij Herman. Botheid kan soms helpen (aardig bedoeld).

Groet Huug

Rikstar

even toch maar reageren op het topic.

Zelf ben ik altijd al tegen het fotograferen geweest. toch erg tegenstrijdig van mij want ik kan soms wel genieten van sommige mooie platen die er worden geschoten.
in sommige gevallen, vooral bij de zeldzamere soorten die ik zelf ontdek, heb ik het gevoel dat er een bewijsplaatje moet komen maar verder niks.

waarom ik vooral op dit topic wou reageren.
Ik hoor al die verhalen/ook in praktijk te zien van fotografen die de hele dag bij zo'n vogel zitten.
opzich wel gaaf om te zien volgens mij hoe zo'n vogel de hele dag beweegt (je leert zo'n vogel dan ook helemaal kennen waarschijnlijk)
maar mijn vraag en meteen ook mijn 'mening' is:
Wordt zo'n vogel niet veel vaker verstoord als je een vogel de hele dag observeerd dan dat je als 'vogelaar' een vogel even kort observeerd en mogelijk 1 keer perongeluk eens opjaagd?
mijn mening is dus dat zo'n vogel veel meer opgejaagd wordt/of anders gezegt, meer beinvloed word qua gedrag als je de hele dag 1 en dezelfde vogel observeerd dan dat je zo'n vogel even kort bekijkt.
ik zie soms fotografen achter vogels aanrijden als zo'n vogel weer eens opvliegt om dan weer zo dichtbij mogelijk bij de vogel te komen.....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

inmiddels ook een berichtje op de website van de britse vogelbescherming:
http://www.rspb.org.uk/news/304617-freeze-please-dont-disturb-wetland-birds
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

hmbes

En zoals altijd houdt VBN zich stil.

Groet Huug

DuDe

#43
Citaat van: HPM op februari 09, 2012, 20:28:52 PM
Citaat van: DuDe op februari 09, 2012, 19:39:14 PM
Dan zou ik ook maar gewoon lekker binnen blijven zitten, Herman. Dan kun je ook geen vogels verstoren.....

Geweldig dat je dat even naar boven haalt want dat eeuwige non-argument was in dit topic nog niet verschenen.
Mensen die daarmee aan komen kakken begrijpen echt helemaal niet waar het om gaat.
Ik ben dit topic trouwens begonnen om er nog eens op te wijzen dat vogels in de huidige omstandigheden heel erg kwetsbaar zijn, niet om fotografen aan te klagen, maar enkele reacties hier maken de verleiding wel heel groot om dat alsnog te doen.
Herman: Allereerst vind ik het een uitstekend initiatief van je om mensen (en zeker ook fotografen, die de vogels opzoeken) op te roepen om voorzichtig te zijn in de huidige omstandigheden. Niets dan lof daarvoor. Ik reageerde met name op Huug zijn voorstel om namen van fotografen hier op Waarneming.nl te zetten die zich waarschijnlijk niet aan de gedragsregels houden. Daar ben ik gewoon principieel op tegen. Ik hou niet zo van publieke schandpalen en zeker niet wanneer de schuld niet bewezen is. Jij ageerde in eerste instantie ook tegen de fotografen in het algemeen. Ik ben blij dat je dat later nuanceerde. Net zoals ik dat met mijn reactie hier nu ook doe  ;)
Kortom, alhoewel je me er van beschuldigt dat ik er helemaal niks van snap, zijn we het waarschijnlijk wat betreft het welzijn van dieren en in dit geval van vogels i.h.a. heel erg met elkaar eens.

P.S. Oja, ik maak ook foto's, maar probeer daarbij de vogels zo min mogeljk te verstoren. Al blijft dat altijd een risico, dat heb ik hier op Waarneming.nl wel geleerd. Maar ik reageer hier niet, omdat ik me als 'fotograaf' voel aangevallen. Het ging mij zoals hier boven gezegd om de ongenuanceerdheid.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hmbes

Wie zegt dat hier iemand publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld? Hoeveel mensen denk jij eigenlijk dat dit forum bezoekt? We zijn hier allemaal wel vogelaars hoor. Volgens de forumregels moeten we elkaar aanspreken op ongewenst gedrag. En dan mag jij als aangevallen persoon gewoon zeggen dat je je wel aan de regels houdt, en je mag ook zeggen dat ik een eikel (Quercus robur) ben. Dat heeft de maker van deze foto (weet niet eens wie het is, en kan me ook niet schelen) nog niet gedaan.

En het was natuurlijk maar de eerste de beste foto die ik zag he? Ik kan er zo 100 laten zien waar een Buizerd is verschrikt en afvliegt onder het ratelend oog van de camera.
Groet, Huug

Mimino

#45
"Ik kan er zo 100 laten zien waar een Buizerd is verschrikt en afvliegt onder het ratelend oog van de camera"

Dat kun je nooit bewijzen.

Aan een foto is niet te zien of een vogel opvliegt omdat iemand hem opjaagd, of omdat de vogel gewoon een ander plekje gaat opzoeken. De vleugels even strekken, wat dan ook.
Iemand met een kamera met telelens verstoord niet per se meer dan iemand met een verrekijker ( en wapperende veldgids )
Om - zoals al gezegd - maar niet te spreken van mensen met honden, kleine kinderen, hardlopers, bejaarden in invalidewagens, blinden met van die tikkende stokken en zo kan ik nog wel even door gaan.
Als je dergelijk gedrag in het veld ziet, zeg er dan wat van, maar op grond van foto's is het niet te beoordelen en al zeker niet te veroordelen.

En wat te denken van al die "vogelaars" die bereid zijn om 30+ kilometer te fietsen of 100 kilometer met de auto te rijden ( vervuiling ook nog eens ) om ergens MASSAAL naar een toch al zeldzaam vogeltje te gaan kijken.
Om 'm ook op je lijstje te hebben.......... :huh:
En dat stoort niet ?

Soms biechten mensen het zelf op, dat wel....:
Deze prachtige Torenvalkvrouw zag me aankomen, maar wilde geen energie verspillen, waardoor ik tot een paar meter mocht naderen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63032827
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Bart van Hoogstraten

In hoeverre is dit nog geoorloofd? (ziet er niet echt wetenschappelijk uit, meer een trofee van niets...)

http://waarneming.nl/waarneming/view/63110151
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rein Genuït

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 09:48:57 AM
... Zelf ben ik altijd al tegen het fotograferen geweest. toch erg tegenstrijdig van mij want ik kan soms wel genieten van sommige mooie platen die er worden geschoten.

Wat een enorme onzin weer ... kijk eens op www.ilcp.com  Gisteravond een bijzondere en inspirerende lezing over gezien. Die vorm van fotografie draagt juist bij aan de natuur, in positieve zin! Dus "altijd tegen fotografie" willen zijn is kortzichtig en zelfs pure nonsens.

Wat betreft de overwinteraars: natuurlijk voorzichtig mee omgaan. Probleem is echter dat velen meer na-apen dan creatief zijn en veel te weinig over gedrag lezen of op gedrag letten. Zo was er iemand die dacht dat een Bokje aan het doodgaan was toen-ie hem/haar zag drukken omdat-ie betreffende persoon veel te dichtbij ging staan... Vanuit de auto kan het prima maar nogmaals, let op het gedrag ... en aap niet na waardoor ze meer dan tijd genoeg hebben om te blijven foerageren: een enkele keer drukken is niet erg maar een weekend lang vanwege vele na-apers wel.

Phil

Bart van Hoogstraten

Citaat van: rlhgenuit op februari 11, 2012, 19:08:39 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door

(vind het dan nog steeds een "trofee" van niets)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hmbes

Citaat van: Mimino op februari 11, 2012, 18:43:06 PM
Dat kun je nooit bewijzen.

Aan een foto is niet te zien of een vogel opvliegt omdat iemand hem opjaagd, of omdat de vogel gewoon een ander plekje gaat opzoeken. De vleugels even strekken, wat dan ook.
Zoals een voorganger zei: wat een enorme onzin. Ik fotografeer zelf al een jaar of vijf vrijwel uitsluitend Buizerds voor een eigen onderzoekje, en ik zie aan een foto precies wat er gebeurt: zit in boom, op paal of in veld. Auto stopt. Vogel kijkt, kijkt nog een keer. Schudt de veren, dropt een straal schijt, kijkt nog een keer, en vliegt af. Een Buizerd die jou aankijkt is al bijna weg.

Vergelijken met wandelaars: onzin. Een vogel, ik spreek wederom vooral over de Buizerd, maar dat zal algemeen zijn, ziet aan jouw gedrag of je hem opmerkt of niet. Een wandelaar die in constant tempo langsloopt zal best verstoren, maar stukken minder dan iemand die stopt en gaat staan kijken. En ja, dat hoeft geen fotograaf te zijn. Maar een fotograaf stopt in elk geval.

Nogmaals, ik weet dat er andere vervuilende en verstorende zaken zijn die vogelaars veroorzaken. En daar ben ik ook niet voor, maar dat is geen reden om dan maar te zeggen dat dit of dat ook best kan.

Groeten Huug




Certhia

Citaat van: UtrechtsVogelNet op februari 11, 2012, 19:13:38 PM
Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 09:48:57 AM
... Zelf ben ik altijd al tegen het fotograferen geweest. toch erg tegenstrijdig van mij want ik kan soms wel genieten van sommige mooie platen die er worden geschoten.

Wat een enorme onzin weer ... kijk eens op www.ilcp.com  Gisteravond een bijzondere en inspirerende lezing over gezien. Die vorm van fotografie draagt juist bij aan de natuur, in positieve zin! Dus "altijd tegen fotografie" willen zijn is kortzichtig en zelfs pure nonsens.




Klopt maar van fotografie als op www.ilcp.com is er hier in NL  bij de hobbyfotografen natuurlijk geen sprake. Laten we wel wezen.


Groet


Marc

UtrechtsVogelNet

Dat is ook niet mijn bewering Marc (read my lips), alhoewel ik wel vind ben dat er genoeg goede en vooral creatieve fotografen zijn die materiaal leveren met een verhaal die de natuur dichtbij de mensen brengen middels hun beelden. Ook in NL, alhoewel dat slechts uitzonderingen zijn. En je hoeft echt geen lid van ILCP te zijn.

Phil

Folkert Jan

Zou het dan inderdaad niet verstandig zijn om in zulke periodes in ieder geval bokje, houtsnip en roerdomp standaard op embargo te zetten en tevens alle foto's van deze soorten te blokkeren? Dit om dan ieder geval als waarneming.nl een zo gering mogelijke bijdrage te leveren aan het mogelijk verstoren van deze vogels?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Mimino

"Maar een fotograaf stopt in elk geval"

Inderdaad, maar een fotograaf is erbij gebaat dat de vogel juist blijft zitten en zal zoveel mogelijk proberen te vermijden dat de vogel wegvliegt. Een ( beginnende ) vogelaar die denkt dat het misschien wel een rpb kan zijn wil wellicht juist wel dat de vogel opvliegt om meer kenmerken te kunnen zien. Loslopende honden, schreeuwende en hollende kinderen zijn veel erger. En een wandelaar die "in constant tempo langsloopt" ziet de vogel niet en zal dus ook niet een stukje omlopen om minder te verstoren.
Natuurfotografen zijn in de eerste plaats natuurliefhebbers en weten wat ze doen.
Amateurs daarentegen gaan veel vaker in de fout, maar om dat nou "fotografen" te noemen....

"ik zie aan een foto precies wat er gebeurt: zit in boom, op paal of in veld. Auto stopt. Vogel kijkt, kijkt nog een keer. Schudt de veren, dropt een straal schijt, kijkt nog een keer, en vliegt af."
Hier heb je het blijkbaar over video?
Dat krijg je nooit allemaal in een foto gepropt.

Ik ben het met iedereen eens dat zeldzame en gevoelige soorten - en dan vooral in de winter - zoveel mogelijk met rust moeten worden gelaten, maar om de schuld van verstoren nou volledig op de schouders van alle natuurfotografen te leggen vind ik te kort door de bocht.

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Mimino op februari 12, 2012, 08:37:42 AM
"Maar een fotograaf stopt in elk geval"

Inderdaad, maar een fotograaf is erbij gebaat dat de vogel juist blijft zitten en zal zoveel mogelijk proberen te vermijden dat de vogel wegvliegt.

Dat is ook niet waar. Wekelijks heb ik gedonder met, nagenoeg alleen Duitse, (natuur)fotografen die flinke groepen meeuwen menen te moeten opjagen omdat dat het een mooie foto geeft. Ik voer de meeuwen, en heb soms >1000 vogels op voer en ben dan rustig ringen aan het aflezen, de meeuwen herkennen mij, mijn auto en vertrouwen dit.. Zodra er een andere auto bijkomt is het paniek en gaat alles dus ook weer de lucht in. Deze fotografen blijf ik weg sturen, en noemen zich zelf natuurfotograaf en menen het recht te hebben om te verjagen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hmbes

Ik stop even met deze discussie. Ik weet dat er veel verzachtende omstandigheden zijn, en ik weet dat de ene fotograaf de andere niet is. Jullie wijzen nu naar onervaren fotografen, blijkbaar zijn jullie de enige twee die wel terughoudend zijn.

Op dit moment begint het me op te vallen dat het team van Waarneming.nl zich weer even oorverdovend stil houdt als de Vogelbescherming. Het is blijkbaar niet interessant, of men wil geen mening geven als die iemand tegen de borst kan stuiten. We kunnen altijd zeggen dat we toch een opmerking op de beginpagina hadden gezet. Alleen stond daar dan weer niet bij dat als je geen ervaren fotograaf bent, dat je dan eigenlijk beter tot de lente kan wachten om te oefenen.

Groet Huug

Mimino

Reactie op de post van Jeroen:

Daar moet ik je gelijk in geven, maar - voor de laatste keer, want we blijven onze meningen herhalen - :
Ik vind dat "men" niet alle natuurfotografen op een hoop moet gooien en alleen hun de schuld van verstoringen te geven.
Er zijn zat "foute" natuurfotografen, net zoals er ( en wellicht nog meer ) veel foute gewone vogelaars zijn.
Natuurfotografen ( en dan heb ik het over de (semi)professionals ) zijn vaak heel statisch aan het werk, terwijl de twitchers (?) juist - en vaak nog met meerdere tegelijk - door een natuurgebied denderen om die ene zeldzame soort maar zo snel mogelijk op hun lijstje te krijgen.
Dat is al helemaal een trofee van niets.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

HPM

Citaat van: Mimino op februari 12, 2012, 08:37:42 AM
[...]
Natuurfotografen zijn in de eerste plaats natuurliefhebbers en weten wat ze doen.
Amateurs daarentegen gaan veel vaker in de fout, maar om dat nou "fotografen" te noemen....
[...]


Hoe noem je die amateurs dan als het volgens jou geen fotografen zijn? 'Onze fotograferende medemens'? Dat kunnen we nog wel verder nuanceren door bijvoorbeeld 'de eerst-schieten-dan-kijken fotograferende medemens' de schuld te geven en de met de telefoon fotograferende medemens.
Om het nog eenvoudiger te maken moeten we dan voortaan ook maar onderscheid maken tussen waarnemers, kijkers en twitchers en dan uiteraard apart voor professionals en amateurs, lopend, fietsend, met de auto, al dan niet vergezeld van hond, kat, gettoblaster, kind en apart voor geslacht en nationaliteit (Schreeuwende Duitse families in badkleding!).

Laten we het gewoon simpel houden en in discussies als dit iedereen die foto's op Waarneming invoert gewoon 'fotograaf' noemen en geen standverschillen creëren in een poging om jezelf vrij te pleiten.

Herman van der Meer

henrike1977

Ik weet niet of het zozeer in het amateurische zit. Wellicht meer in het ambitieuze. Ik ben zelf ook amateur, heb geen teletoeter maar wel respect voor de natuur. En ja, ik heb de Buizerd hier, die elke dag voor me wegvliegt ook op de foto gezet. Maar ik was toch al buiten om de paarden te voeren. Ik zou nooit alleen naar buiten gaan om die Buizerd op de foto te zetten en nog eens een extra te verstoren. Sterker nog, aangezien die vogel dagelijks op ons terrein jaagt ben ik er met die helse kou maar kippehartjes en maagjes gaan neerleggen. Resultaat? Een smullende Buizerd en een wazige foto omdat ik op 50 meter afstand een foto heb gemaakt. Ik wilde het dier niet verstoren tijdens deze maaltijd.
Het is deels karakter, deels onwetendheid en deels ambitie van een persoon om net die ene plaat te schieten ongeacht wat de gevolgen zijn. Onwetendheid kunnen we hier op dit forum iets aan doen. Die andere zaken helaas niet. Vingertjewijzen zal niet helpen, muggeziften ook niet.
We kunnen alleen hopen dat mensen zich realiseren dat het opjagen al dan niet bewust van vogels het einde van desbetreffende vogel kan zijn. En dat die ene plaat dan ook de laatste plaat van die vogel is.
Dat ringen begrijp ik helemaal niet. De kennis is er duidelijk, dus waarom?  Omdat het zo makkelijk is met die kou? Waarom niet gewoon even wachten tot het weer goed dooit? Wellicht kunnen de mensen die die foto gemaakt hebben mij dat uitleggen, want ik snap er geen jota van.
Groet Henrike Visser