Nieuwe broedvogelsoorten in Nederland 2011

Gestart door HPM, februari 04, 2012, 18:55:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: joostheeremans op februari 16, 2012, 16:18:53 PM
Gezien de IUCN status van roodhalsgans zou een definitieve vestiging in Nederland goed nieuws zijn voor de soort.

Je bent de smiley vergeten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

Citaat van: Cygnus op februari 16, 2012, 16:38:09 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 16, 2012, 16:18:53 PM
Gezien de IUCN status van roodhalsgans zou een definitieve vestiging in Nederland goed nieuws zijn voor de soort.

Je bent de smiley vergeten.


;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gerard Troost

Citaat van: Cygnus op februari 16, 2012, 11:21:28 AM
Bij het Nonnetje is het opzienbarend dat die zich "zomaar" ver van hun oorspronkelijke broedgebied zouden vestigen, zonder dat er enige aanwijzing is van uitbreiding van het broedgebied in andere landen. Het zou mooi zijn als er enige informatie over deze broedgevallen naar buiten kan worden gebracht (zonder exacte plaatsen te noemen) zodat deze gevallen "te duiden" zijn.   


Citaat van: gtroost op februari 16, 2012, 14:23:23 PM
Maar ik ben het met je eens dat het bij Nonnetje op zijn minst opzienbarend is. Ik weet geen verdere info, maar zeldzame broedvogel coordinator Arjan Boele (van SOVON) weet vast meer?

Arjan Boele vroeg me het volgende te plaatsen

Die Nonnetje-broedgevallen zijn inderdaad heel onverwacht en ik was zeer verrast toen ik het bericht kreeg en later ook de foto's. Helaas kan ik op verzoek van de waarnemer niet alle details geven maar ik kan wel wat meer informatie geven al is het wellicht nog te beperkt voor je Trinus. Hieronder de soorttekst uit "Broedvogels in Nederland 2010" waarin ik heb beschreven wat bekend mag worden en waarin ik ook aangeef dat de herkomst onduidelijk is. Het broedvogelrapport 2010 zal over een maand verschijnen en is dan ook als pdf op de website van SOVON te vinden. In dat rapport zal ook een foto van pullen staan.
groet,
Arjan Boele


Citaat van: Arjan Boele - Broedvogelrapport 2010 (in preparation)In Friesland broedde in 2010 een paartje Nonnetjes, een zeer onverwachte nieuwe broedvogel voor Nederland! De Nonnetjes nestelden er in een eendenkorf in een boom bij een kleine, door bomen omzoomde, plas. Op 4 juni 2010 verlieten 7 jongen het nest. De vogels verlieten direct het gebied en werden niet meer gezien zodat onduidelijk bleef of de jongen vliegvlug werden. Het broedgeval in 2010 werd voorafgegaan door onregelmatige voorjaarswaarnemingen van 1-2 Nonnetjes in het gebied sinds 2005. In 2011 vonden overigens zelfs 4 zekere broedgevallen op deze locatie plaats! Op verzoek van de waarnemer wordt de exacte locatie hier niet vermeld.

Het is onduidelijk waar de vogels vandaan komen. Nonnetjes worden in collecties gehouden (zie bijv. www.harteman.nl). Het is onduidelijk hoeveel vogels er momenteel gehouden worden in Nederland en omringende landen maar het is in ieder geval geen heel algemeen gehouden soort (J. Harteman). Nonnetjes in gevangenschap moeten, gezien het Europese verspreidingsgebied, verplicht geringd zijn en vogels in collecties worden vanaf hun geboorte gewend aan dood voedsel (vis-vervangende brokjes) zodat het is de vraag of deze dieren goed in staat zijn om zichzelf in het wild in leven te houden (J. Harteman). Een herkomst uit gevangenschap ligt ondanks deze kanttekeningen ook voor de Friese vogels eigenlijk wel voor de hand, maar daar waren in 2005-11 geen aanwijzingen voor. De vogels gedroegen zich steeds zeer schuw, hadden complete vleugels, zagen er gezond uit en waren ongeringd. De dichtstbijzijnde reguliere broedgebieden, vanaf Noord-Zweden en Finland oostwaarts, liggen op meer dan 1400 km van ons land. De vogels benutten vaak oude holen van Zwarte Spechten, maar broeden ook in nestkasten. De Europese broedvogelatlas vermeld ver buiten dit aaneengesloten noordelijke broedgebied ook broedgevallen in Wit-Rusland, ca. 1400 km ten westen van Nederland (Hagemeijer & Blair 1997, zie ook http://www.sovon.nl/ebcc). Broedgevallen in West-Europa zijn onbekend.

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Tom lourens

"...in Wit-Rusland, ca. 1400 km ten westen van Nederland"
Ik zou er ten oosten van Nederland van maken voor dit gepubliceerd wordt ;)

Grt,

Tom Lourens

HPM

In 2011 is er ook voor het eerst een territorium van Kleine Vliegenvanger vastgesteld. In Wassenaar. Mannetje, vrouwtje, voedselvluchten.
Ik geloof wel in Waarneming ingevoerd maar nog steeds onzichtbaar.
Herman van der Meer

frankw

Iig heeft er in 1989 ook een paartje een jong groot gebracht op de Veluwezoom..

HPM

Daar weet Sovon dan niets van of het geval was niet of onvoldoende gedocumenteerd.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: August op juli 22, 2012, 23:31:26 PM
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 19:47:30 PM
In 2011 is er ook voor het eerst een territorium van Kleine Vliegenvanger vastgesteld. In Wassenaar. Mannetje, vrouwtje, voedselvluchten.
Ik geloof wel in Waarneming ingevoerd maar nog steeds onzichtbaar.
Waarneming is door mij ingetrokken, teveel twijfel.  Tevens zijn er geen fotos of bewijs van dit mogelijke broedgeval. Een mannetje Kleine Vlieg is alleen 1 keer gezien door de ontdekker, en vluchtig gezien door Adri Remeus en mogelijk door mezelf ,maar te kort om zeker te zijn. Vele dagen is er door een aantal Haagse vogellaars geobserveerd op deze lokatie maar verder is er niks gezien of gehoord. Vervolgens kwam de ontdekker ook met het verhaal dat hij een paar dagen daarna ook een vrouwtje gezien had op deze lokatie maar ook deze is verder door niemand gezien. Deze persoon heeft dit doorgegeven aan Sovon. Dus dit geval had nooit de boeken in mogen gaan Als eerste territorium van Kleine vlieg in Nederland gewoon veel te weinig bewijs

Treurig.
Herman van der Meer

frankw

#38
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 20:46:40 PM
Daar weet Sovon dan niets van of het geval was niet of onvoldoende gedocumenteerd.
Er wordt verwezen naar een artikel in Limosa 63: 114-116 van Bijlsma en Lensink uit 1990. Welke helaas niet in mijn bezit is, dus de originele tekst heb ik niet tot mijn beschikking.
In 'mijn' boek wordt iig gesproken over een adulte man en een vrouw waarvan de vrouw een juveniel voerde.

HPM

Citaat van: frankw op juli 22, 2012, 23:57:17 PM
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 20:46:40 PM
Daar weet Sovon dan niets van of het geval was niet of onvoldoende gedocumenteerd.
Er wordt verwezen naar een artikel in Limosa 63: 114-116 van Bijlsma en Lensink uit 1990. Welke helaas niet in mijn bezit is, dus de originele tekst heb ik niet tot mijn beschikking.
In 'mijn' boek wordt iig gesproken over een adulte man en een vrouw waarvan de vrouw een juveniel voerde.

Hier kan je het downloaden
BIJLSMA RG & LENSINK R (1990) Short contributions: Increase of Red-breasted Flycatcher Ficedula parva?. LIMOSA 63 (3): 114-116.
http://nou.natuurinfo.nl/website/limosa/limosa_samenvatting.php?nr=3278
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: August op juli 22, 2012, 23:31:26 PM
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 19:47:30 PM
In 2011 is er ook voor het eerst een territorium van Kleine Vliegenvanger vastgesteld. In Wassenaar. Mannetje, vrouwtje, voedselvluchten.
Ik geloof wel in Waarneming ingevoerd maar nog steeds onzichtbaar.
Waarneming is door mij ingetrokken, teveel twijfel.  Tevens zijn er geen fotos of bewijs van dit mogelijke broedgeval. Een mannetje Kleine Vlieg is alleen 1 keer gezien door de ontdekker, en vluchtig gezien door Adri Remeus en mogelijk door mezelf ,maar te kort om zeker te zijn. Vele dagen is er door een aantal Haagse vogellaars geobserveerd op deze lokatie maar verder is er niks gezien of gehoord. Vervolgens kwam de ontdekker ook met het verhaal dat hij een paar dagen daarna ook een vrouwtje gezien had op deze lokatie maar ook deze is verder door niemand gezien. Deze persoon heeft dit doorgegeven aan Sovon. Dus dit geval had nooit de boeken in mogen gaan Als eerste territorium van Kleine vlieg in Nederland gewoon veel te weinig bewijs

Goh, je laat je dus wel uitnodigen om een stilgehouden soort te zien...

Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:07:07 AM
...Maar tegenwoordig is alles kwetsbaar gebied blijkbaar tenminste dat word als excuus gebruikt maar ondertussen wel al je vrienden uitnodigen? Dat heb ik moeite mee...

Het heeft alle schijn van een nogal dubbele moraal, als ik dat zo mag zeggen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Oh ja, het ligt natuurlijk genuanceerder. ;) :angel:

(Iedereen kan zo doorklikken naar het desbetreffende topic.)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

For the record: ik mocht het niet weten maar het was op Oud Wassenaar.

"Klap op de vuurpijl is wel de Kleine vliegenvanger die nu gedocumenteerd
en wel in de SOVON database zit. Het is de eerste zekere van Nederland!
Dit geval werd goed stil gehouden en komt uit de regio ten noorden van Den
Haag. Er werd op meerdere dagen door verschillende waarnemers een mannetje
gezien die voer aansleepte naar een waarschijnlijk broedplaats.
Prachtig werk, waarnemers!"
(Sovon-nieuws ZH, 2012-1)
Herman van der Meer

BramtK

Wat een tegenstrijdige berichten! Opmerkelijk. 
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Ik meen me te herinneren dat er op Schier gebroed is (vangst van jongen en ad man in Augustus ????)?. Tevens zijn er in de loop der jaren toch redelijk wat zingende mannen in het voorjaar, zo vond ik er ooit zelf een vlak bij mijn huis: http://waarneming.nl/waarneming/view/40798613 . Opmerkelijk dus dat dit als het eerste zekere broedgeval wordt gezien.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: August op juli 23, 2012, 11:00:25 AM
Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 10:35:12 AM
For the record: ik mocht het niet weten maar het was op Oud Wassenaar.

"Klap op de vuurpijl is wel de Kleine vliegenvanger die nu gedocumenteerd
en wel in de SOVON database zit. Het is de eerste zekere van Nederland!
Dit geval werd goed stil gehouden en komt uit de regio ten noorden van Den
Haag. Er werd op meerdere dagen door verschillende waarnemers een mannetje
gezien die voer aansleepte naar een waarschijnlijk broedplaats.
Prachtig werk, waarnemers!"
(Sovon-nieuws ZH, 2012-1)
Ik vind erg triest en jammer. Maar het klopt gewoon niet

Dat kunnen jullie dan maar beter aan Sovon laten weten. Nu zijn ze kennelijk alleen op EH afgegaan.

Overigens toch jammer dat er niet aan mij gevraagd is om een oogje in het zeil te houden want ik ben een van de weinige regelmatige waarnemers in het gebied en de keren dat ik er in die periode was heb ik geen vogelaar gezien.
Herman van der Meer

BramtK

Kennelijk is het deelnemen aan bepaalde fluisterkringetjes belangrijker dan de vraag of je geequipeerd bent om een oogje in het zeil te houden.
Groeten,

Bram ter Keurs

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 10:35:12 AMFor the record: ik mocht het niet weten maar het was op Oud Wassenaar. "Klap op de vuurpijl is wel de Kleine vliegenvanger die nu gedocumenteerd en wel in de SOVON database zit. Het is de eerste zekere van Nederland! Dit geval werd goed stil gehouden en komt uit de regio ten noorden van Den
Haag. Er werd op meerdere dagen door verschillende waarnemers een mannetje gezien die voer aansleepte naar een waarschijnlijk broedplaats.  Prachtig werk, waarnemers!" (Sovon-nieuws ZH, 2012-1)

Zie pagina 11 op http://www.sovon.nl/pdf/pn_Zuid-Holland_20121.pdf

HPM

Citaat van: BramtK op juli 23, 2012, 11:36:41 AM
Kennelijk is het deelnemen aan bepaalde fluisterkringetjes belangrijker dan de vraag of je geequipeerd bent om een oogje in het zeil te houden.

Ach, een van de door de ontdekker te hulp geroepen personen vertrouw ik wel, maar waarom het nodig was om wel een paar twitchers in te lichten en een vaste bezoeker niet ontgaat me een beetje. Voor mezelf hoef ik dat soort locaties niet te weten en ik heb er dan ook geen moeite voor gedaan, maar zeker in dit geval had het voor de documentatie nuttig kunnen zijn.

Herman van der Meer

MLANG

#49
Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 12:11:53 PM
Ach, een van de door de ontdekker te hulp geroepen personen vertrouw ik wel, maar waarom het nodig was om wel een paar twitchers in te lichten en een vaste bezoeker niet ontgaat me een beetje. Voor mezelf hoef ik dat soort locaties niet te weten en ik heb er dan ook geen moeite voor gedaan, maar zeker in dit geval had het voor de documentatie nuttig kunnen zijn.

Net als de "twitchers" had je het gewoon aan een van de waarnemers kunnen vragen Herman. Gr. M.

August

Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 11:34:00 AM
Citaat van: August op juli 23, 2012, 11:00:25 AM
Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 10:35:12 AM
For the record: ik mocht het niet weten maar het was op Oud Wassenaar.

"Klap op de vuurpijl is wel de Kleine vliegenvanger die nu gedocumenteerd
en wel in de SOVON database zit. Het is de eerste zekere van Nederland!
Dit geval werd goed stil gehouden en komt uit de regio ten noorden van Den
Haag. Er werd op meerdere dagen door verschillende waarnemers een mannetje
gezien die voer aansleepte naar een waarschijnlijk broedplaats.
Prachtig werk, waarnemers!"
(Sovon-nieuws ZH, 2012-1)
Ik vind erg triest en jammer. Maar het klopt gewoon niet

Dat kunnen jullie dan maar beter aan Sovon laten weten. Nu zijn ze kennelijk alleen op EH afgegaan.

Overigens toch jammer dat er niet aan mij gevraagd is om een oogje in het zeil te houden want ik ben een van de weinige regelmatige waarnemers in het gebied en de keren dat ik er in die periode was heb ik geen vogelaar gezien.
Heb even mijn opmerkingen verwijdert heb begrepen dat het word gecorrigeerd bij SOVON en dat mijn opmerkingen mosterd na de maaltijd waren.
August van Rijn

rinsevdvliet

Citaat van: frankw op juli 22, 2012, 23:57:17 PM
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 20:46:40 PM
Daar weet Sovon dan niets van of het geval was niet of onvoldoende gedocumenteerd.
Er wordt verwezen naar een artikel in Limosa 63: 114-116 van Bijlsma en Lensink uit 1990. Welke helaas niet in mijn bezit is, dus de originele tekst heb ik niet tot mijn beschikking.
In 'mijn' boek wordt iig gesproken over een adulte man en een vrouw waarvan de vrouw een juveniel voerde.

Beste mensen,

De tekst in de ZH-nieuwsbrief omtrent de broedzekerheid is naar mijn idee te optimistisch, want gebaseerd op te weinig.
Ik heb daarover uitvoerig gecorrespondeerd met de betrokkenen bij SOVON alsmede één van de waarnemers.
Over de afhandeling van dit geval hoeven jullie je geen zorgen te maken.

Vriendelijke groet,

Rinse van der Vliet



HPM

Citaat van: MLANG op juli 23, 2012, 12:25:31 PM
Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 12:11:53 PM
Ach, een van de door de ontdekker te hulp geroepen personen vertrouw ik wel, maar waarom het nodig was om wel een paar twitchers in te lichten en een vaste bezoeker niet ontgaat me een beetje. Voor mezelf hoef ik dat soort locaties niet te weten en ik heb er dan ook geen moeite voor gedaan, maar zeker in dit geval had het voor de documentatie nuttig kunnen zijn.

Net als de "twitchers" had je het gewoon aan een van de waarnemers kunnen vragen Herman. Gr. M.

Michel,
Ik ben niet 'net als de twitchers'. In wat je van me citeert schrijf ik toch duidelijk dat ik voor mezelf zo'n locatie niet zo nodig hoef te weten en dat ik dan ook geen moeite heb gedaan om het te weten te komen. Mijn opvatting is dat hoe minder mensen een geheim te houden plek weten hoe beter. Dat geldt dus ook voor mij.

Als ik mij goed herinner mailde jij mij zodra ik de ontdekking in 'Zeldzaamheden in Nederland' had gemeld maar ik kon je alleen een paar sugessties doen voor gebieden die aan de schaarse beschrijving voldeden. Dezelfde dag nog heb je bij iemand anders (die beloofd had niets te verklappen) wel succes gehad en stond je ter plaatse. Ik heb je toen ook niet de plek gevraagd maar alleen of mijn suggesties een beetje klopte. Zelfs dat wilde je niet zeggen en ik ben er niet op doorgegaan.
Zeker in het licht van de uiteindelijke uitkomst blijf ik het merkwaardig vinden dat het beest kennelijk wel getwiched moest en mocht worden maar dat iemand die buiten de twitchuren wellicht een nuttige bijdrage had kunnen leveren niets mocht weten.

Herman van der Meer

MLANG

Beste Herman,

De belofte om iets geheim te houden neem ik serieus maar nogmaals: je had het ook zelf kunnen vragen. Verder verbaast het mij dat als ik naar die KV ga, ik de vogel "twitch" en als jij naar die KV gaat "je een nuttige bijdrage" levert. Ik denk dat je de intenties van de mensen die naar de vogel gezocht hebben verkeerd inschat. Gr. M.

HPM

Citaat van: MLANG op juli 23, 2012, 13:56:50 PM
Beste Herman,

De belofte om iets geheim te houden neem ik serieus maar nogmaals: je had het ook zelf kunnen vragen. Verder verbaast het mij dat als ik naar die KV ga, ik de vogel "twitch" en als jij naar die KV gaat "je een nuttige bijdrage" levert. Ik denk dat je de intenties van de mensen die naar de vogel gezocht hebben verkeerd inschat. Gr. M.

Ik zeg niet dat ik per definitie een nuttige bijdrage lever maar dat ik het in dit geval wellicht had kunnen doen. Ik ben ook niet iemand die overal een locatie probeert los te peuteren met het argument dat dat is omdat hij zo'n nuttige bijdrage kan leveren. Als ik de plek toen te horen had gekregen zou ik ook niet gelijk bij dat beest op de stoep hebben gestaan, ook al heb ik volgens mij nog nooit een Kleine Vliegenvanger gezien.

Herman van der Meer

frankw

Citaat van: HPM op juli 23, 2012, 00:04:22 AM
Citaat van: frankw op juli 22, 2012, 23:57:17 PM
Citaat van: HPM op juli 22, 2012, 20:46:40 PM
Daar weet Sovon dan niets van of het geval was niet of onvoldoende gedocumenteerd.
Er wordt verwezen naar een artikel in Limosa 63: 114-116 van Bijlsma en Lensink uit 1990. Welke helaas niet in mijn bezit is, dus de originele tekst heb ik niet tot mijn beschikking.
In 'mijn' boek wordt iig gesproken over een adulte man en een vrouw waarvan de vrouw een juveniel voerde.

Hier kan je het downloaden
BIJLSMA RG & LENSINK R (1990) Short contributions: Increase of Red-breasted Flycatcher Ficedula parva?. LIMOSA 63 (3): 114-116.
http://nou.natuurinfo.nl/website/limosa/limosa_samenvatting.php?nr=3278

Bedankt voor de link Herman.
Vreemd dat ie nu niet meer in de boeken staat als eerste geval. Hier staat toch echt dat het broedgeval is 'geaccepteerd' door SOVON (Rob Vogel, districtcoördinator). De andere broedverdachte gevallen niet omdat daar minder documentatie voor was. Dan verwacht je toch dat er foto's van zijn of meerdere waarnemingen van verschillende personen die de soort bevestigden?
Ik verwacht Rob dit of volgend weekend te spreken, ik zal het hem dan even vragen.

frankw

Ik heb Rob dit weekend pas gesproken. De waarneming is dit jaar (toevallig) nogmaals geverifieerd en de waarnemer blijft er zeker van en heeft idd een man en vrouw gezien die een juveniel voerden. Helaas zijn er geen foto's van maar is de beschrijving blijkbaar voldoende. Het geval staat iig nog steeds in de boeken als eerste broedgeval. Dat deze niet mee is genomen in de bovenstaande berichtgeving is waarschijnlijk een slordigheid vanuit SOVON geweest.
Overigens ook dit jaar weer een territorium op de Veluwe. Zingende man in mei, juni en juli. (niet door mij) Iets wat zo goed als jaarlijks voorkomt..

theomuusse

Toen ik nog jong en onbezonnen was heb ik voor mijn jaarlijst in 1992 een kl vlieg bezcht in park Rozendaal nabij Velp.
Hier zag ik met mijn broer een man en vrouw, in juni. Dit verdachte paar heeft het niet gered als broedgeval?

Theo

theomuusse

Een nonnetje in mei en/ of juni is in de Biesbosch trouwens niet donkerrood.

Theo

Justin Jansen

#59
Citaat van: theomuusse op september 26, 2012, 00:00:14 AM
Toen ik nog jong en onbezonnen was heb ik voor mijn jaarlijst in 1992 een kl vlieg bezcht in park Rozendaal nabij Velp.
Hier zag ik met mijn broer een man en vrouw, in juni. Dit verdachte paar heeft het niet gered als broedgeval?

Theo
Dat vroeg ik me ook wel eens af, het adulte mannetje heeft twee weken gezongen, maar was erg verdacht aanwezig. De vogel alleen bij de ontdekking gezien, hierna dagelijks geprobeerd te zien maar is niet meer gelukt.
M.v.g., Justin Jansen