Nieuwe broedvogelsoorten in Nederland 2011

Gestart door HPM, februari 04, 2012, 18:55:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

In 2011 werden de volgende soorten voor het eerst broedend in Nederland vastgesteld:

- Nonnetje, Friesland
- Roodhalsgans. Eilandspolder (NH). Niet bekend of dit een zuiver paar was.
- Geelpootmeeuw. Ventjagersplaten. Eerste geval van een ongemengd paar. Mogelijk ook al in 2010. Ouders afkomstig uit Zwitserland en Italie.
- Citroenkwikstaart, Zeewolde.
- Twee mogelijke gevallen van gemengde paren Staartmees/'Witkopstaartmees' zou een nieuwe ondersoort als broedvogel voor Nederland betekenen

Bron: SOVON Nieuws 24(2011)4
Herman van der Meer

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Vind de conclusie bij Roodhalsgans wat vreemd. Algemeen bekend is dat ganzen jongen adopteren, of zich aansluiten als 3e ouder. Er lijkt geen determinatie van het pull te zijn dus om nou te spreken van een zeker broedgeval gaat mij erg ver...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

@Herman: Geelpootmeeuw was op de Ventjagersplaten en citroenkwik een gemengd broedgeval bij Zeewolde.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2012, 19:45:00 PM
@Herman: Geelpootmeeuw was op de Ventjagersplaten en citroenkwik een gemengd broedgeval bij Zeewolde.

Ja, ik ben daar een beetje aan het knoeien geweest met de regels en bij het corrigeren is er duidelijk wat fout gegaan.
Herman van der Meer

Folkert Jan

En toch vraag ik mij stiekem af of die nonnetjes geen escapes zijn. Net zoals dat kokardezaagbekken in het wild broeden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 13, 2012, 08:20:31 AM
En toch vraag ik mij stiekem af of die nonnetjes geen escapes zijn. Net zoals dat kokardezaagbekken in het wild broeden

Nonnetje komt tenminste nog natuurlijk in Nederland voor, wat je van Kokardezaagbek niet kan zeggen.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: HPM op februari 13, 2012, 09:00:56 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 13, 2012, 08:20:31 AM
En toch vraag ik mij stiekem af of die nonnetjes geen escapes zijn. Net zoals dat kokardezaagbekken in het wild broeden

Nonnetje komt tenminste nog natuurlijk in Nederland voor, wat je van Kokardezaagbek niet kan zeggen.

Nou, er zijn commissies die daar anders over denken....... ;)

Certhia

Aan die Nonnetjes twijfel ik niet zo. Roodhalsganzen waarvan zo'n 70% van de wereldpopulatie in Taymir broedt en de resterende 30 nog oostelijker. Ja daar zet ik joekels van vraagtekens bij.

Folkert Jan

Maar waarom zouden die nonnetjes hier gaan broeden terwijl de dichtsbijzijnde populaties in hoog scandinavie zitten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 13, 2012, 12:59:41 PM
Maar waarom zouden die nonnetjes hier gaan broeden terwijl de dichtsbijzijnde populaties in hoog scandinavie zitten?

Er verblijven in de winter tienduizenden Nonnetjes in Nederland. Dan is het niet zo gek als er een paar zouden achterblijven.
Wel iets anders dan die Canadese Ganzen die vanuit Noord-Amerika hierheen zouden zijn gevlogen en daarom als oficieel wild mag broeden.
Herman van der Meer

Justin Jansen

Kolgans broed toch ook in Nederland... en die komt nog van verder.
M.v.g., Justin Jansen


Oenanthe

Onze broedende kolganzen stammen voor zover ik weet af van aangeschoten wilde of vrijgelaten lokvogels. Achterblijvende wintervogels komen een enkele keer tot broeden maar hebben daar meestal weinig succes mee omdat hun broedbiotoop hier ontbreekt. Zo schijnen jonge smienten het te moeten hebben van vliegende muggen. Daarvan wemelt het in Noordelijk Eurazië maar bij ons valt het nogal mee. Daarom brengen smienten hier, als ze al tot broeden komen, nauwelijks jongen groot.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rikstar

groot voorbeeld zijn bijvoorbeeld ook de broedende wilde zwanen in drenthe. na mijn weten zijn dit ook wilde vogels...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op februari 13, 2012, 15:00:56 PM
groot voorbeeld zijn bijvoorbeeld ook de broedende wilde zwanen in drenthe. na mijn weten zijn dit ook wilde vogels...

Broedende wilde zwanen  ???  mis ik iets?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

na mijn weten al langere tijd algemeen bekend dat 2 of 3 jaar oprij wilde zwanen hebben gebroed in het Diependal/Drenthe. volgens mij hebben ze afgelopen jaar niet gebroed maar ik ben niet zo heel erg meer op de hoogte  :angel:

Citaat van: rnbflavour op februari 13, 2012, 15:01:55 PM
Citaat van: Rikstar op februari 13, 2012, 15:00:56 PM
groot voorbeeld zijn bijvoorbeeld ook de broedende wilde zwanen in drenthe. na mijn weten zijn dit ook wilde vogels...

Broedende wilde zwanen  ???  mis ik iets?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

EWdeV

Wilde zwaan broedt sinds 2005 in Wapserveen Drenthe (A. van Dijk in Drentse vogels 2011).
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Citaat van: Robertmeer op februari 13, 2012, 15:13:12 PM
http://www.sovon.nl/pdf/sovon2005_2.pdf
Blz. 10-12

Uit SOVON-nieuws van december 2011 (zie de link aan het begin van het topic): "Na twee jaren zonder succes werd weer een Wilde Zwaan vliegvlug in Drenthe."
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

Citaat van: rnbflavour op februari 13, 2012, 15:01:55 PM
Citaat van: Rikstar op februari 13, 2012, 15:00:56 PM
groot voorbeeld zijn bijvoorbeeld ook de broedende wilde zwanen in drenthe. na mijn weten zijn dit ook wilde vogels...

Broedende wilde zwanen  ???  mis ik iets?

Uit de voorgaande 4 berichten kun je wel opmaken dat je iets hebt gemist FJ.  ;D

joostheeremans

Grote kruisbek is na invasiejaren ook weleens tot broeden gekomen in Nederland.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Cygnus

Citaat van: Rikstar op februari 13, 2012, 15:00:56 PM
groot voorbeeld zijn bijvoorbeeld ook de broedende wilde zwanen in drenthe. na mijn weten zijn dit ook wilde vogels...

Alleen dat is onderdeel van een al jarenlang aan de gang zijnde uitbreiding van het broedgebied. In Duitsland broeden inmiddels al enkele tientallen broedparen. Een dergelijke uitbreiding van het broedgebied is mij van het Nonnetje niet bekend. Bij gebrek aan nadere informatie over (soort) lokatie en omstandigheden is er dus niet zoveel te zeggen over deze broedgevallen van het Nonnetje.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gerard Troost

Waarom zou een Nonnetje niet kunnen wat bijvoorbeeld een Brandgans welk kan? Als de omstandigheden hier goed zijn om ook de zomer door te brengen/te broeden, why not?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

GijsB

De brandganzen die in Nederland broeden zijn toch oorspronkelijk ook escapes, waar zich dan wilde bij hebben gevoegd
Gijs

Gerard Troost

Citaat van: dralion13 op februari 16, 2012, 07:57:00 AM
De brandganzen die in Nederland broeden zijn toch oorspronkelijk ook escapes, waar zich dan wilde bij hebben gevoegd
Is dat zo? En op al die eilandjes in de Oostzee (waar ze tegenwoordig ook broeden?) De hele trekbaan van Brandgans is veranderd in een groot broedgebied. Het ene jaar broeden ze in NL en het andere jaar in Siberië!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op februari 16, 2012, 09:10:50 AM
Citaat van: dralion13 op februari 16, 2012, 07:57:00 AM
De brandganzen die in Nederland broeden zijn toch oorspronkelijk ook escapes, waar zich dan wilde bij hebben gevoegd
Is dat zo? En op al die eilandjes in de Oostzee (waar ze tegenwoordig ook broeden?) De hele trekbaan van Brandgans is veranderd in een groot broedgebied. Het ene jaar broeden ze in NL en het andere jaar in Siberië!

Volgens mij is het ook allemaal begonnen met ontsnappelingen.
De A6las van de Nederlandse Broedvogels (2002) zegt ook: "Het gaat hier ongetwijfeld vooral om ontsnapte of losgelaten vogels uit watervogelcollecties" en "De Nederlandse vogels zijn waarschijnlijk hoofdzakelijk standvogel. "
Persoonlijk weet ik van de populatie bij Reeuwijk dat die zeker van een collectie afkomstig was. In de tijd dat ik daar inventariseerde waren ze nog niet eens echt verwilderd.
Herman van der Meer

Cygnus

#26
Citaat van: gtroost op februari 15, 2012, 23:14:11 PM
Waarom zou een Nonnetje niet kunnen wat bijvoorbeeld een Brandgans welk kan? Als de omstandigheden hier goed zijn om ook de zomer door te brengen/te broeden, why not?

De Brandgans is voor het eerst buiten zijn oorspronkelijke broedgebied gaan broeden in 1971 op een eilandje voor de kust van Gotland in Zweden. De vogels van dit paar waren niet geringd en aangenomen werd dat het om wilde vogels ging. De jaren daarna heeft deze populatie zich langzaam uitgebreid om in de jaren 80 en 90 sterk uit te breiden tot maximaal zo'n 4500 paar in 2002. Ook in andere landen rond de Oostzee is de soort zich gaan vestigen, zo broeden er in Estland circa 100 paar en in Finland inmiddels ook 4000-5000 paar. Ook langs de kusten van het vasteland van Rusland langs de Noordelijke IJszee is de soort sterk aan het uitbreiden.

Volgens mij is de vestiging van de Brandgans in Nederland echter ontstaan vanuit collectievogels. Hier kunnen zich later wel wilde vogels bij hebben aangesloten. De vraag is echter of de Brandgans zich zonder de aanwezigheid van collectievogels/ontsnapte vogels/losgelaten vogels ooit als broedvogel in Nederland zou hebben gevestigd.

Op de plaatsen waar de Brandgans in Friesland broedt (het binnenland) bijvoorbeeld werden vroeger (in de jaren 80) in de zomer jonge Brandganzen losgelaten die uit het ei waren gekropen in vogelasiel De Fugelhelling (ik heb hier nog een krantenartikel over, zie bijlage). Ik ben er zeker van dat door dit soort acties de basis is gelegd voor de huidige broedpopulatie in het binnenland van Friesland.

Bij het Nonnetje is het opzienbarend dat die zich "zomaar" ver van hun oorspronkelijke broedgebied zouden vestigen, zonder dat er enige aanwijzing is van uitbreiding van het broedgebied in andere landen. Het zou mooi zijn als er enige informatie over deze broedgevallen naar buiten kan worden gebracht (zonder exacte plaatsen te noemen) zodat deze gevallen "te duiden" zijn.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gerard Troost

Wat betreft de Brandgans. Voor een soort als de Brandgans is Gotland toch ook haast "Nederland" te noemen? Gotland ligt vanuit NL gezien op ongeveer 1/4 van de trekroute.

@Herman Wat betreft "hoofdzakelijk standvogel". Ik heb geen verstand van ganzen, maar Berend Voslamber vertelde me vorige week dat er recente gevallen bekend zijn van Brandganzen die het ene jaar in NL broeden en het volgende jaar in Rusland, en ook tussen andere andere broedplaatsen (zoals Gotland) is uitwisseling.

Maar ik ben het met je eens dat het bij Nonnetje op zijn minst opzienbarend is. Ik weet geen verdere info, maar zeldzame broedvogel coordinator Arjan Boele (van SOVON) weet vast meer?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Oenanthe

Citaat van: joostheeremans op februari 13, 2012, 15:21:52 PM
Grote kruisbek is na invasiejaren ook weleens tot broeden gekomen in Nederland.

Lees hierover de Atlas van de Nederlandse broedvogels 2002 eens na. De grote kruisbek heeft zich nooit defintief als broedvogel weten te vestigen, de kruisbek wel maar het broedsucces is zo laag dat de populatie zich alleen kan handhaven dankzij aanvullingen tijdens invasiejaren. Optimaal broedgebied zijn we ook voor deze soort niet bepaald.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

Citaat van: Oenanthe op februari 16, 2012, 14:54:43 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 13, 2012, 15:21:52 PM
Grote kruisbek is na invasiejaren ook weleens tot broeden gekomen in Nederland.

Lees hierover de Atlas van de Nederlandse broedvogels 2002 eens na. De grote kruisbek heeft zich nooit defintief als broedvogel weten te vestigen, de kruisbek wel maar het broedsucces is zo laag dat de populatie zich alleen kan handhaven dankzij aanvullingen tijdens invasiejaren. Optimaal broedgebied zijn we ook voor deze soort niet bepaald.


Maar grote kruisbek heeft wel succesvol gebroed in Nederland, of nonnetje en roodhalsgans zich definitief vestigen moet natuurlijk ook nog maar blijken. Gezien de IUCN status van roodhalsgans zou een definitieve vestiging in Nederland goed nieuws zijn voor de soort.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-