Waar zijn de kramsvogels?

Gestart door michel.wissink, februari 03, 2012, 15:28:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Met het wegblijven van de kramsvogels deze winter heb ik de statistieken van de afgelopen jaren er weer eens bijgepakt. Blijkbaar is de piek van januari 2010 echt wel uitzonderlijk geweest:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Date Lutterop

Bron? Trektellen?

Heb hier in Groningen zelf deze winter eigenlijk niet minder Kramsvogels gezien dan in andere jaren. Ook tijdens de midwintertelling nog weilanden vol omgeving Loppersum.

Groet,

Date


Norman

Ik vermoed dat door het zachte winterweer de Kramsvogels noordelijker zijn gebleven. Ik was 14 dagn terug in de AWD en er waren hele stukken waar de bessen nog volop in de Duindoorn zaten. Voor deze tijd van het jaar is dat erg ongebruikelijk. Normaal gesproken zijn de struiken al kaal.

michel.wissink

Citaat van: d.lutterop op februari 03, 2012, 16:52:23 PM
Bron? Trektellen?

Heb hier in Groningen zelf deze winter eigenlijk niet minder Kramsvogels gezien dan in andere jaren. Ook tijdens de midwintertelling nog weilanden vol omgeving Loppersum.
Bron is waarneming.nl, landelijk gezien in de maand januari van elk jaar.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

HPM

Ik heb toch wel vaker winters 'zonder' Kramsvogels meegemaak en dat een deel van de duindoornbessen er tot het voorjaar aan bleef zitten.


PS. Michel, als je een plaatje in een pdf kan zetten kan je het ook direct hier als bijlage plaatsen. Dat kijkt wat gemakkelijker.
Herman van der Meer

Jan vH

Ik zie de laatste tijd ook (vrijwel?) geen Kramsvogels hier. Tot nu toe heb ik dit seizoen (dus sinds september) maar een waarneming ingevoerd, maar het kan zijn dat ik een keer ben vergeten om een waarneming in te voeren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Noot

Ik heb de laatste tijd juist veel kramsvogels gezien. Laatst in de Kapittelduinen en vandaag nog in Berkheide ook een hele grote groep.

HPM

Hier de winteraantallen van 1980 tot 2010, met sterke fluctiaties.




Bron: www.sovon.nl

Voor meer informatie over de periode 1980-2004 zie pag 45(48) in
Een kwart eeuw Punt-Transect-Tellingen van wintervogels in Nederland (1980-2004)
http://www.sovon.nl/pdf/Mon_2005-02_PTT_1980-2004.pdf
Je kan daarin ook zien dat er regionale verschillen zijn.

Herman van der Meer

jaapbird

In de duinen (Berkheide) zitten redelijke aantallen kramsvogels (vanmorgen voor de sneeuw) bijna allemaal op duindoorn samen met wat koperwieken

Bart van Hoogstraten

Ze gaan onder pseudoniem tegenwoordig, vandaar...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: HPM op februari 03, 2012, 19:32:41 PM
Hier de winteraantallen van 1980 tot 2010, met sterke fluctiaties.




Bron: www.sovon.nl

Voor meer informatie over de periode 1980-2004 zie pag 45(48) in
Een kwart eeuw Punt-Transect-Tellingen van wintervogels in Nederland (1980-2004)
http://www.sovon.nl/pdf/Mon_2005-02_PTT_1980-2004.pdf
Je kan daarin ook zien dat er regionale verschillen zijn.

Helder weer (= alweer, wederom.. 8) ) Herman, bedankt.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Er is trouwens bijzonder weinig overeenkomst tussen de decemberindexen van Sovon en de decemberaantallen in Waarneming.
Herman van der Meer