Eendagsvliegen (British Ephemeroptera)

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, februari 03, 2012, 10:55:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Hoe nuttig is A pictorial guide to the British Ephemeroptera (auteurs: C. Macadam en C. Bennet; verschenen: 2010) voor Nederland? Heeft iemand ervaring met dit boek? Ontbreken er veel Nederlandse soorten?

Aanvulling: Ephemeroptera zijn eendagsvliegen of haften, maar dat wisten jullie natuurlijk . . .
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

jeeweevz

Als je Fauna Europaea mag geloven zijn er 24 soorten wel uit NL bekend die niet uit Engeland (of liever gezegd British Isles) bekend zijn. Dat zou dus kunnen betekenen dat er inderdaad flink wat Nederlandse soorten in de tabel ontbreken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

David Tempelman

dag, ik heb het boek onlangs gekregen en het komt me zeker nuttig voor.
tja die volwassen haften zijn gwoon erg moeilijk; de mannetjes zijn te doen, maar een groot deel van wat je  ziet rondvliegen is subimago en die gaan moeilijk; ook de vrouwtjes schijnen lastig te zijn.
maar mooi boekje, indien geinteresseerd kopen, kan geen kwaad
met vriendelijke groet,
David

Menko Vlaardingerbroek

Dank jullie wel. Ik heb het boekje ondertussen besteld, ondanks de ontbrekende soorten.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek


David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

Ed Colijn

misschien nog andere tip, ken het niet:

The Mayflies of Europe (Ephemeroptera)

FORTHCOMING March 2012
E Bauernfeind and T Soldàn
781 pages, colour & b/w photos, b/w illustrations.
Apollo Books

Meer info op http://www.nhbs.com/the_mayflies_of_europe_ephemeroptera_tefno_137699.html
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Joris Menten

Ook interessant, hoewel kennelijk vrij technisch. Nota aan hen die dit boek willen bestellen: NHBS heeft de neiging erg duur te zijn. Goedkoopste dat ik vind is 107 euro (ipv 132 GBP) - toch een aardig verschil ... Joris

markhilboezen

Heeft iemand inmiddels meer ervaring met het boek A Pictorial Guide to Ephemeroptera? Alvast bedankt!

Groet,

Mark