Welke specht is dit? Klein? Middelste?

Gestart door Botervlieg, januari 24, 2012, 16:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

#30
Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 19:10:56 PM
Citaat van: KorHaan op januari 24, 2012, 18:57:20 PM
Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 17:33:22 PM
Citaat van: HPM op januari 24, 2012, 17:19:05 PM
Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 17:15:16 PM
Citaat van: HPM op januari 24, 2012, 17:12:20 PM
Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 17:09:32 PM
En als je een keihard geroffel hoort dat ver weg door het hele bos schalt hoor je zeer waarschijnlijk een Zwarte Specht ;D Dat is echt prachtig om te horen op een vroege ochtend in het bos.

Helaas komen Zwarte in het westen niet meer voor. En Middelste nog niet.
Ach, dan hebben we hier in "het Oosten" ook een keer het gevoel dat we een voordeel hebben, want best vaak moeten we toch naar het westen rijden voor de aantallen en verscheidenheid. Maar het mooist is natuurlijk als zo'n soort overal te bewonderen is. Aan de andere kant, relatieve zeldzaamheid correleert soms nogal met de waardering die een soort geniet.

Toen de Zwarte Specht bij mij in de buurt geen ongewone verschijning was kon ik hem anders best waarderen hoor.
Alleen al die indrukwekkende roffels en die rare roepen.
Klopt, maar het is toch dat een zeldzaam grijs vogeltje meer belangstelling geniet en ineens "prachtig" genoemd wordt dan een algemene vogel die misschien een veel hogere esthetische waarde heeft. Dat zit nou eenmaal in de aard van de mens.


Dat zit meer in de aard van de twitcher, denk ik.

Ik ben nog steeds niet naar de Humes Bladkoning geweest bij Nederhorst den Berg. Een fietstochtje van niks, maar ik kan er niet echt warm voor lopen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Ik denk niet dat dit principe alleen voor de twitchende mens opgaat. Je ziet toch eerder de schoonheid in van iets nieuws of onbekends dan van iets waar je zogezegd aan "gewend bent". Daarom lopen toeristenstromen tussen landen ook meestal twee kanten op. Datgene wat afwijkt vraagt toch makkelijker de aandacht terwijl men eerder voorbijloopt aan wat men voor lief neemt.


Ja, dat is wel een goed punt. Daar heb je gelijk in. Ik kan ook genieten van een saai uitgevoerde dwaalgast, meer uit ontzag dat de vogel een enorme afstand heeft afgelegd, dan door het uiterlijk. Je weet dan dat je naar iets uitzonderlijks staat te kijken.
Maar ook in "wat ik gewend ben" zie ik schoonheid, want zelfs bij die gewone soorten neem je soms gedrag waar dat je nooit eerder hebt gezien. Om on-topic te blijven: lang geleden - toen Zwarte Specht voor mij nog relatief nieuw was -  zag ik er op een ochtend één zitten op een zandpad in een zandafgraving op de hei. Hij zat mieren te eten. Af en toe hopte hij rond, op een nogal logge manier, zijn lange steunstaart gebruikend alsof hij niet op de grond, maar op een boomstam zat. Nooit eerder een Zwarte Specht op die manier gezien, en later ook nooit meer. Wel op een platliggende stam van een grove den, waar hij bezig was enorme stukken schors weg te hakken. Maar niet als die keer op de grond, op een zandpad op de hei.

Zo heb je bij gewone soorten toch vaak verrassend leuke ervaringen, en in het "nieuwe" van zo'n ervaring schuilt voor mij net zo'n schoonheid als in het zien van een zeldzaamheid.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



Oenanthe

Citaat van: M. Baltus op januari 24, 2012, 19:34:38 PM
Bedankt voor je uitleg, Herman. Leuk om te lezen erover, jammer dat deze specht hier niet meer voorkomt.

Het lijkt me leuk sowieso wat meer te letten op de spechten in de AWD als ik daar ben. Ik heb net zitten kijken welke er nog meer voorkomen en zie dat ook de groene specht er nog wel gemeld wordt. De middelste is er alleen in 1997 een paar keer gemeld. De zwarte specht in 2009 voor het laatst, dat was ook maar 1x, daarvoor sinds 2007 niet meer.

Het zal dus vooral grote bonte zijn wat er zit, wat groene en kleine bonte. Ik zal het wel zien, de groene heb ik ook nog nooit waargenomen, wie weet kom ik die dan in mijn zoektocht tegen.

Als je een kleine bonte specht kunt vinden zal het met een groene specht ook wel lukken. De kleine bonte specht is één van de moeilijkst te vinden spechten, zo moeilijk dat hij eigenlijk alleen tussen 20 en 30 april betrouwbaar te inventariseren is. Jouw waarneming is dus best bijzonder en in ieder geval een knappe vondst. Groene spechten zijn op het gehoor vrij gemakkelijk te vinden. Om ze ook goed te zien heb je wat geluk nodig want hij is nogal schuw.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op januari 25, 2012, 11:12:38 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 24, 2012, 19:34:38 PM
Bedankt voor je uitleg, Herman. Leuk om te lezen erover, jammer dat deze specht hier niet meer voorkomt.

Het lijkt me leuk sowieso wat meer te letten op de spechten in de AWD als ik daar ben. Ik heb net zitten kijken welke er nog meer voorkomen en zie dat ook de groene specht er nog wel gemeld wordt. De middelste is er alleen in 1997 een paar keer gemeld. De zwarte specht in 2009 voor het laatst, dat was ook maar 1x, daarvoor sinds 2007 niet meer.

Het zal dus vooral grote bonte zijn wat er zit, wat groene en kleine bonte. Ik zal het wel zien, de groene heb ik ook nog nooit waargenomen, wie weet kom ik die dan in mijn zoektocht tegen.

Als je een kleine bonte specht kunt vinden zal het met een groene specht ook wel lukken. De kleine bonte specht is één van de moeilijkst te vinden spechten, zo moeilijk dat hij eigenlijk alleen tussen 20 en 30 april betrouwbaar te inventariseren is. Jouw waarneming is dus best bijzonder en in ieder geval een knappe vondst. Groene spechten zijn op het gehoor vrij gemakkelijk te vinden. Om ze ook goed te zien heb je wat geluk nodig want hij is nogal schuw.

Probleem bij Kleine Bonte is vooral dat roffel en roepen zo zacht zijn. Op 50 meter afstand kan het al moelijk zijn om te horen en lokaliseren valt dan soms helemaal niet mee, ook al omdat ze meestal ook niet zo vaak roepen en roffelen als Grote Bonte. En dan moet je ze nog te zien krijgen (als je daar behoefte aan hebt.)
Overigens zijn ze volgens mij vooral vocaal in maart en begin april. In die periode heb ik ook goede geluidsopnamen gemaakt.
Herman van der Meer

Mimino

Qua spechten zitten wij hier ( veeeeeel oostelijker  :P ) wel goed...
Op of vanaf onze volkstuin zien wij geregeld 7 soorten: alle drie de "bonten", witrug, zwarte, groene en grijskop.
Behalve de witrug hebben we ze geloof ik allemaal al wel eens een keer in de "tuin" gehad.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Thijs Verhoef

Toen ik een keer toch in Almelo moest zijn ben ik nog even langs het Gravenbos geweest. Als je geluk hebt (en misschien in de juiste tijd van het jaar) kan je daar alle spechten op één dag zien! Heb toen 'alleen' de grote en middelste gezien maar zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Helaas voor mij als westerling te ver om er regelmatig te komen.
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

lennartv

Citaat van: Thijs Verhoef op januari 25, 2012, 17:58:06 PM
Toen ik een keer toch in Almelo moest zijn ben ik nog even langs het Gravenbos geweest. Als je geluk hebt (en misschien in de juiste tijd van het jaar) kan je daar alle spechten op één dag zien! Heb toen 'alleen' de grote en middelste gezien maar zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Helaas voor mij als westerling te ver om er regelmatig te komen.

Voor mij als Zeeuw is het Gravenbos eveneens niet echt een plek waar ik regelmatig kom. Vorig jaar heb ik het gecombineerd met korhoenders. Het Gravenbos is inderdaad een uitstekende plek om alle in Nederland broedende spechten te zien. Toen heb ik alleen de kleine bonte niet gezien of gehoord. De rest heb ik voornamelijk gehoord, maar voor een zichtwaarneming is het Gravenbos natuurlijk ook uitstekend.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jeroen Nagtegaal

Limburg heeft meerder van zulke bossen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

De Veluwe heeft ook alle Nederlandse spechten, ook Middelste Bonte en Draaihals. Zelfs de Grijskopspecht heeft er gezeten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rikstar

oef, dat is al wel een aantal jaartjes geleden  ::)

Citaat van: Jan vH op januari 26, 2012, 10:24:37 AM
De Veluwe heeft ook alle Nederlandse spechten, ook Middelste Bonte en Draaihals. Zelfs de Grijskopspecht heeft er gezeten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op januari 26, 2012, 11:38:02 AM
Citaat van: Jan vH op januari 26, 2012, 10:24:37 AM

De Veluwe heeft ook alle Nederlandse spechten, ook Middelste Bonte en Draaihals. Zelfs de Grijskopspecht heeft er gezeten.
oef, dat is al wel een aantal jaartjes geleden  ::) .

Oosterbeek 2000/2001. Waarschijnlijk alleen een mannetje.
Dat noem ik niet 'zitten'.
Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ducheineWim

Ook ik heb geluk; op enkele kilometers afstand net over de Belgische grens in het Wachtebeekse Heidebos zitten zwarte spechten. Daar hebben we ze gezien en gehoord. Prachtig! De GBS en de groene hebben we in onze tuin.

Wim
Wim Ducheine

Botervlieg

#42
Leuk om al jullie enthousiaste verhalen te lezen. Ik ben benieuwd of ik de groene een keer zal zien. Zal goed om me heen blijven kijken (en luisteren) in de AWD.

Oenanthe

Ik denk dat je beter op je gehoor kunt afgaan. Op zachte dagen in maart roepen groene spechten heel regelmatig. Succes ermee!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op januari 26, 2012, 23:09:39 PM
Ik denk dat je beter op je gehoor kunt afgaan. Op zachte dagen in maart roepen groene spechten heel regelmatig. Succes ermee!

Heb het bericht aangepast. Met kijken bedoel ik ook luisteren. Maar ik determineer niet op geluid, want ten eerste ben ik daar niet ervaren genoeg voor, ten tweede wil ik het beest gewoon zien (en als het even kan ook fotograferen), niet alleen horen.

Maargoed, het is januari en geen maart dus aan dat geluid heb ik nog even niet zoveel denk ik.

Weia

Citaat van: rnbflavour op januari 24, 2012, 19:48:03 PM
Daarnaast zit een groene specht ook redelijk vaak op de grond (te wroeten tussen bladeren of insectennesten), Dat zul je bonte spechten nauwelijks zien doen.
Sterk verhaal, Hilversum, grote tuin, rond 1970: mijn broer had zijn buik rond gegeten en legde zijn laatste pannekoek mét suiker op het grasveld. Binnen de kortste keren landde er een grote bonte. We hebben ons rot gelachen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

wijnands

#46
Groene heb ik in de duinen nog nooit gezien, wel een paar keer iets gehoord wat 'm had kunnen zijn. Kwam er wel een keer eentje tegen in Amstelveen bij de hockeyvelden. Kleine bonten zitten er een paar in de duinen maar ze zijn zo schuw dat de grote spechten je aandacht veel eerder trekken. Dat je er een gezien hebt en goed genoeg op de foto hebt gekregen is iets om blij van te worden.
Groeten,
Jeroen Wijnands

henkjanvdkolk

Citaat van: Weia op februari 02, 2012, 14:49:32 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 24, 2012, 19:48:03 PM
Daarnaast zit een groene specht ook redelijk vaak op de grond (te wroeten tussen bladeren of insectennesten), Dat zul je bonte spechten nauwelijks zien doen.
Sterk verhaal, Hilversum, grote tuin, rond 1970: mijn broer had zijn buik rond gegeten en legde zijn laatste pannekoek mét suiker op het grasveld. Binnen de kortste keren landde er een grote bonte. We hebben ons rot gelachen.
;D


Grote Bonte Spechten komen inderdaad wel regelmatig naar de grond, vooral als er voedsel te vinden is. Ook op onze voederplek doen ze dat.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankmeer

Ook Middelste wel eens op de grond gezien, drinkend uit een slootje en poetsend.
Frank van der Meer