Waar komen die ijsduikers vandaan?

Gestart door nicky hulsbosch, december 10, 2006, 17:31:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

nicky hulsbosch

Hallo allemaal,

De laaste tijd worden er op verschillende plekken ijsduikers gemeld. Waar zullen ze vandaan komen en met zulke leuke aantallen.

Nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Ben Wielstra

Zal er dit jaar ook eindelijk weer eens een Geelsnavel opduiken?

Thijs Fijen

In Engeland worden er ook opvallend veel in het binnenland gemeld.

Wat mij opvalt dat het bijna allemaal juvenielen zijn (zij het niet allemaal?) Oftewel je kan best aannemen dat het goed met de soort is gegaan dit jaar.

Thijs
Thijs Fijen

rrsmits

Of dat de voedselsituatie in het normale overwinteringsgebied beroerd is...?

Groet
Ralph

Thijs Fijen

CiteerOf dat de voedselsituatie in het normale overwinteringsgebied beroerd is...?

Groet
Ralph
Waarom dan alleen juvenielen?
Thijs Fijen

JohanvantBosch

Misschien is het een extreem goed broedseizoen geweest?

Ben Wielstra

Zoiets moet er wel aan de hand zijn! Zijn het niet hoe dan ook vaak juvenielen die in Nederland verzeild raken?

Rinie van Reenen

Dat is ook precies wat Thijs suggereert, en lijkt me een zeer goede optie. Dat verklaart mogelijk ook, dat zij allen het binnenland opzoeken: zij zijn nog niet zo vertrouwd met de gedachte, dat je noodzakelijk aan de kust moet blijven (zoals fatsoenlijke adulte IJsduikers dat doen), en begeven zich - welk een waaghalzerij - het binnenland in. Of is dit een onzinnige gedachte?
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

CiteerDat is ook precies wat Thijs suggereert, en lijkt me een zeer goede optie. Dat verklaart mogelijk ook, dat zij allen het binnenland opzoeken: zij zijn nog niet zo vertrouwd met de gedachte, dat je noodzakelijk aan de kust moet blijven (zoals fatsoenlijke adulte IJsduikers dat doen), en begeven zich - welk een waaghalzerij - het binnenland in. Of is dit een onzinnige gedachte?
Volgens mij is het voor ijsduikers niet heel vreemd om in het binnenland te overwinteren. Er staat me bij dat dit bijvoorbeeld in Duitsland en zwitserland ook regelmatig voorkomt. Maar pin me er niet op vast... Er was er laatst ook een in hongarije gezien en dat was volgens mij wel bijzonder

Rutger

CiteerVolgens mij is het voor ijsduikers niet heel vreemd om in het binnenland te overwinteren. Er staat me bij dat dit bijvoorbeeld in Duitsland en zwitserland ook regelmatig voorkomt. Maar pin me er niet op vast... Er was er laatst ook een in hongarije gezien en dat was volgens mij wel bijzonder

Volgens mij overwinteren vooral parelduikers in het binnenland. Maar opvallend dat het inderdaad allemaal juvenielen zijn...Ik denk dat er nog een hoop niet zijn opgemerkt; gisteren ontdekten wij er ook nog één op een plek waar niet heel veel vogelaars komen. En er zijn vast nog veel meer van dat soort plekjes. Daar komt nog eens bij dat je ze lang niet altijd ziet als ze er zijn: die van gister zat minstens de helft van de tijd onder water.
Het is wel erg  leuk in ieder geval, schitterende beesten  ^_^  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

rrsmits

QUOTE (rrsmits @ Dec 11 2006, 17:39 PM)
Of dat de voedselsituatie in het normale overwinteringsgebied beroerd is...?

Groet
Ralph  


Waarom dan alleen juvenielen?


Ik opper maar een mogelijke oorzaak. Juvenielen zijn het minst ervaren en gaan normaal gesproken het eerst verder zwerven naar voedsel, zowel na een zeer goed jaar (wat misschien veel concurentie opleverd in overwinteringsgebied) of door andere oorzaken als voedselschaarste.

Misschien is er wel een heel zootje met de stormen over de oceaan heen gekomen. Dat lijkt mij ook een optie. Verder blijft het koffiedik als we geen info hebben uit broedgebieden en wintergebieden. Nietemin boeiend, dus kom maar op met cijfertjes...

Groet
Ralph

TjeerdBurger

juvenielen raken sowieso vaker de weg kwijt. Dit soort invasie achtige verschijnselen blijft moeilijk om te achterhalen, meer gedetialleerde informatie over broedsucces etc. is daar denk ik voor nodig. Van ijsduikers is idd bekent dat die best nog wel eens in het binnenland voorkomen.  

Jeroen Nagtegaal

#12
Er is trouwens ook een Adult in belgie gezien, Maar het is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de Ijsvogels, de juv. gaan in de winter in tuinen in de vijvers jagen omdat het daar veel makelijker is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

CiteerDat is ook precies wat Thijs suggereert, en lijkt me een zeer goede optie. Dat verklaart mogelijk ook, dat zij allen het binnenland opzoeken: zij zijn nog niet zo vertrouwd met de gedachte, dat je noodzakelijk aan de kust moet blijven (zoals fatsoenlijke adulte IJsduikers dat doen), en begeven zich - welk een waaghalzerij - het binnenland in. Of is dit een onzinnige gedachte?
Precies wat ik bedoel. En het lijkt me geen slechte optie.


Verder denk ik dat de adulten (want waar komen anders de juvenielen vandaan) gewoon aan de kust zitten. Maar gewoon niet ontdekt worden. Behalve toen het weer even goed weer aan de kust was worden er weer meteen 2-3 ontdekt aan de kust (scheveningen, westkapelle, tholen is redelijk aan de kust).

Thijs
Thijs Fijen

RWester

CiteerEr is trouwens ook een AD in belgie gezien, Maar het is eiegnlijk hetze;fdde verhaal als bijd ijsvogels, de juv. gaan in de winter in tuinen in de vijvers jaegn omdat het daar veel makelijker is,
Maar als het in de tuinen makkelijker jagen is, wie is er dan slimmer... ^_^

Mijn duit in het zakje: klopt het dat de binnenlandse IJsduikers vaker op nog 'actieve' of recentelijk actieve zandwinningsplassen zitten, of op plekken waar de bodem nog steeds aan verwoeling onderhevig is?

Vaak zie je dat bij grotere plassen, bijv in uiterwaarden, na verloop van tijd de duikvogels afnemen, omdat de bodemfauna en -flora niet meer interessant is voor hen, omdat hun voedsel niet in dit type water/bodem zit.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

CiteerVolgens mij overwinteren vooral parelduikers in het binnenland. Maar opvallend dat het inderdaad allemaal juvenielen zijn...Ik denk dat er nog een hoop niet zijn opgemerkt; gisteren ontdekten wij er ook nog één op een plek waar niet heel veel vogelaars komen. En er zijn vast nog veel meer van dat soort plekjes. Daar komt nog eens bij dat je ze lang niet altijd ziet als ze er zijn: die van gister zat minstens de helft van de tijd onder water.
Het is wel erg  leuk in ieder geval, schitterende beesten  ^_^
Ik zag het ja... Tof! ik kwam daar eerder wel eens toen mijn ouders in zeewolde woonden...

Bas vd Burg

IJsduikers broeden overigens ook gewoon in het binnenland, net als Parelduikers. Althans dat is mijn ervaring met IJsduikers in IJsland. In Vedivatn (vismerengebied op ongeveer 150 km van de kust) vond ik op een ochtendje in 2003 in totaal 29 IJsduikers met jongen.

groetjes
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

carel

CiteerEr is trouwens ook een AD in belgie gezien
Jeroen wat is een AD ??

Soms word je niet goed van alle afkortingen van vogelnamen
zoals mibi grobo tuto zillie enz enz.
waarom niet gewoon de volledige naam typen ?
dit kost helemaal niet meer tijd en iedereen weet meteen waarover het gaat en hoeft niet na te denken over wat een tuto is. (Turkse tortel)

het is ook een beetje streekgebonden en dan weet je het al helemaal niet meer.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

RWester

CiteerJeroen wat is een AD ??

AD is een vrij jonge vogelaar uit Nederland die veel met afkortingen werkt.

Hij zit af en toe blijkbaar ook in België

Nee, Ad is adult gok ik...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


carel

CiteerNee, Ad is adult gok ik...

Daar zou ik mijn geld ook op gezet hebben.  :rolleyes:

maar schrijf dan gewoon Adult  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

En voor Jeroen een tip
begrijp mij niet verkeerd Jeroen maar typ je tekst van te voren eens in een tekstverwerkend programma en laat er een spellingscontrole overheen lopen.
knip en plak dan je tekst in een reactie dan krijg je niet deze teksten

CiteerEr is trouwens ook een AD in belgie gezien, Maar het is eiegnlijk hetze;fdde verhaal als bijd ijsvogels, de juv. gaan in de winter in tuinen in de vijvers jaegn omdat het daar veel makelijker is,

Het is absoluut niet verkeerd bedoeld niet iedereen is een taalwonder maar het zou een stuk prettiger lezen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

#21
Ik ging ervan uit dat eigenlijk iedreen wist wat een Ad is, een Adult beest dus, Over die typfouten, ik probeer er op te letten en zal bovenstaand bericht aanpassen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


redmar_woudstra

groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

TjeerdBurger

ja het blijft maar doorgaan met die ijsduikers


Rinie van Reenen

#27
'k Heb zo het gevoel dat Katwijk normaliter wat rijkelijker voorzien is met (IJs)duikers dan bijvoorbeeld Veenendaal... Ze mogen nu voor de afwisseling best eens de kust overslaan (en wat mij betreft mogen ze ook wel in de Rijn rond Rhenen komen zitten...;))
Groet, Rinie van Reenen

redmar_woudstra

Citeer:( ze laten Katwijk links liggen.
daar zullen ze wel een reden voor hebben  ;)  
groet,
Redmar

Thijs Fijen

In anderhalf maand (1 nov tot vandaag) 18 verschillende vogels (of tenminste op totaal andere plekken)

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=263&...061213&id_act=0

Dat is toch wel appart!

Thijs
Thijs Fijen