Volgende Matkop/Glanskop

Gestart door BJHM Possen, januari 30, 2012, 11:13:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

BJHM Possen

De informatie in dit topic is bijzonder nuttig en met behulp daarvan weet ik vrijwel zeker dat dit een Glanskop is. Deze soort is hier in het hoge noorden niet algemeen, Matkop is veel algemener. Vorig jaar was er echter sprake van een ware invasie van Glanskop en nu het weer echt koud begint te worden duiken ze weer op bij de voederplaatsen. Zo ook dit exemplaar. Gisteren zat hij/zij bij -20 te "zingen". Het geluid was van een Glanskop, het diertje is bruiner dan de hier grijze Matkoppen en de vleugelstrepen ontbraken vrijwel volledig.

Mijn vraag is of het nodig is aan deze waarneming te twijfelen? Ik heb niet gelet op "het witte plekje", daar kwam ik pas achter toen ik dit topic las :( Frappant dat zoiets niet in de nieuwe vogelgids staat ook. Die is toch van later datum dan de verschillende publicaties. Mijn foto -geschoten in de schemering- brengt geen duidelijkheid over de aan of afwezigheid van "het witte plekje". Wellicht komt hij/zij nog een keer bij mijn voederplaats en kan ik ook mijn eigen laatste twijfel wegnemen?

Meningen welkom!

Boy
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

frankmeer

Wat bedoel je precies met een invasie van Glanskoppen? ??? Het zijn nogal strikte standvogels.

De vogel op de foto lijkt me een Matkop (ver naar achteren doorlopende witte wang, een dikke stierennek en mogelijk iets van een licht armpenveld), maar misschien kan de locatie helpen, dus waar is de foto genomen?
Frank van der Meer

BJHM Possen

Invasie van Glanskoppen. Daarmee bedoel ik dat vorige winter hier in Finland heel veel Glanskoppen zijn waargenomen (door het hele land zo'n beetje) in vegelijking met een normaal jaar, als ze 's winters zo her en der bij voederplekken opduiken.

De foto is genomen in Punkaharju (Laukansaari), Finland, 29-01-2012.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Oenanthe

De vogel op je foto heeft de lichaamsbouw van een matkop (gedrongen, dikke nek) maar ik neem aan dat het momenteel in Finland erg koud is en dus kan de lichaamsvorm ook veroorzaakt zijn doordat de vogel zijn veren heeft opgezet om warm te blijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BJHM Possen

Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2012, 11:53:07 AM
De vogel op je foto heeft de lichaamsbouw van een matkop (gedrongen, dikke nek) maar ik neem aan dat het momenteel in Finland erg koud is en dus kan de lichaamsvorm ook veroorzaakt zijn doordat de vogel zijn veren heeft opgezet om warm te blijven.

Het is vandaag (evenals van het weekend) inderdaad een mooie heldere, zonnige dag met een maximum temperatuur van -28 :) Alle vogels zien een beetje bol op het moment, inderdaad!
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

HPM

Zo zie je maar dat het altijd nuttig is om bij de vraag even te vermelden waar en wanneer de waarneming is gedaan.
In Finland zijn trekbewegingen niet zo gek als in (';het hoge noorden' van ) Nederland.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Gezien de locatie lijkt het me inderdaad een Glanskop. Die hebben in Scandinavie ook zo'n witte nek.