zingende (vrouwtjes) merel

Gestart door Robert Heemskerk, januari 29, 2012, 21:16:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Hi Vogelforum,

Afgelopen middag zag ik een Merel door de tuin scharrelen.
Wat me opviel dat er een zacht melodieus riedeltje werd 'gezongen'?
Volgens mij een vrouwtjes merel.
Ik dacht dat de meeste vrouwtjes vogels eigenlijk nooit zongen (op de roodborst na)?

Hierbij een foto van de Merel:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62848633?_popup=1

Is het een jong mannetje misschien?

groet, Robert

Jeroen Nagtegaal

Waarschijnlijk wel een vrouw. Als dit een man zou zijn is ie erg laat geboren. Geen foto van de gehele vogel?
Zelf wel vaker vrouwtjes wat horen brabbelen. Nog nooit voluit horen zingen. Wellicht gewoon een beetje sociaal doen of proberen mannen actief te krijgen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

Ja, het is niet voluit zingen maar meer wat melancholisch gebrabbel of 'gemeimer'
Het was me nog nooit opgevallen eigenlijk..

bedankt voor je reactie.

De Merel staat er niet helemaal op, dit is overigens wel een uitsnede van de foto.

Jeroen Nagtegaal

Als de vogel er geheel op stond zouden er eventueel nog aanwijziging zichtbaar zijn voor een jonge man. Nu wijst al het ander wel naar een volwassen vrouw. Snavel is geel en ik zie geen contrast tussen de dekveren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

#4
Wijfjes Merel beschikken over een zogenaamde 'courtship-song' die ze gebruikt om een eventuele paring te stimuleren. Daarnaast kunnen ze zelfs luidkeels zingen al wordt dit bij vogels in het wild zelden waargenomen. (Bron: Handbook BWP). Overigens zijn er meer (zang-)vogels waarbij de wijfjes zingen zoals Goudvinken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'