Met behulp van afbeeldingen zoeken via Google

Gestart door Jarinka, januari 25, 2012, 20:26:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: Robert Heemskerk op januari 26, 2013, 14:31:49 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2013, 10:13:41 AM
Zomaar overnemen zonder toestemming of naamsvermelding mag niet... Je kan op youtube volgens mij wel allemaal instellingen instellen. Dat moet je dus even goed uitzoeken.

Ook is het denk van belang om te weten door wie of wat ze zijn overgenomen. Als dit de NOS is, is dat anders dan dat het gebeurt door TV-Haarlem.


Bedoel je dat de NOS professioneler te werk gaat (of zou moeten gaan) dan bijvoorbeeld TV-Haarlem.?
Waar ligt de grens?


Ik denk dat iedereen die iets publiceert daar zelf verantwoordelijk voor is en daar zeker over moet nadenken (wat de consequenties zijn) als je iets ongevraagd wilt 'lenen(?)'.
Het scheelt ook in je redactiebudget, het kost niets.

Ik weet niet zeker maar ik vermoed dat Jeroen bedoelt dat tv Haarlem alleen in Haarlem uitzend, en dat bijv NOS in heel nederland en misschien wel daarbuiten uitzend.

De uitzending staat inmiddels ook op internet.

Jeroen Nagtegaal

Als de NOS je materiaal publiceert is het onder een grotere groep verspreid dan een lokale omroep. Daarnaast mag je van de NOS toch meer professionaliteit verwachten. Wat je kan eisen hangt dus ook van dergelijke factoren af wat mij betreft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

#32
Ik weet niet of het uitmaakt hoe grote groep je bereikt en wat voor organisatie het betreft.
Er zijn hierover duidelijke regels volgens mij.

Misschien is de boete hoger bij een overtreding van het auteursrecht bij de NOS?
Ik betwijfel het maar het zou kunnen.

Misschien kan iemand die iets van het recht weet hierover meer zeggen?

Ik zou zeggen; NAAR DE GEVANGENIS! (of neem een kanskaart)

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22236

Er zijn overigens wel een aantal uitzonderingen;

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22235/

----
Zelf heb ik een aantal keren te maken gehad met een schending van het auteursrecht.
Mijn ervaring is dat je niet onmiddelijk aan de noodrem moet trekken maar er met elkaar in eerste instantie moet proberen uit te komen.
Dit kan bijvoorbeeld door er een redelijke vergoeding voor te krijgen. Let er ook op dat de 'schender' ook een boete kan krijgen. (Voor het niet vermelden van een naam van de maker staat ook een bepaald bedrag) Hier zijn volgens mij richtlijnen voor.
Een juridische weg is volgens mij veel moeizamer en kost vaak ook geld (en veel tijd) dat je later maar weer terug moet zien te krijgen.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 26, 2013, 15:04:13 PM
Heb je al contact gezocht met de redactie?

Nee nog niet. Ik wil eerst goed geïnformeerd zijn over wat wel/niet mag, voor ik dingen ga zeggen die mogelijk niet juist zijn.
Ik weet ook niet goed wat ik precies moet zeggen of mag verwachten.

Tips zijn erg welkom.

Melchior van Tweel

Ik weet niets van wetten, maar ben wel eens geweest bij zo'n juridisch loket, waar je gratis een eerste advies kunt krijgen. Hebben ze dat bij jullie misschien ook?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Ja, dat hebben ze bij ons ook. Had ze al opgezocht.
Zij verwijzen ook naar een andere organisatie die gratis advies geeft over media dingen.
Maar die site is onbereikbaar, weet niet of ze nog wel bestaan.

http://www.juridischloket.nl/overhetjuridischloket/partners/Pages/Clinic.aspx

Melchior van Tweel

Inderdaad  ??? :rolleye: . Dan weet ik het ook even niet meer.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Dat begrijp ik Melchior, bedankt in elk geval voor het meedenken.

Ben erg benieuwd wat juridisch loket zegt. Kan me toch maar moeilijk voorstellen dat zo'n tv zender zo'n "foutje" maakt.

Robert Heemskerk

#39
Het is volgens mij een beetje een principekwestie.


De een hecht er meer waarde aan dan de ander (of het gebruikt mag worden of niet en hoe) en in hoe verre je iets mag lenen of toe-eigenen..