Is een oorworm "telescopisch"?

Gestart door John Bouwmans, januari 23, 2012, 20:05:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Kwam vanmiddag een oorworm tegen, in elkaar gedrongen in een blaadje. Zie z'n 5-6 segmenten van het achterlijf. Laatst had ik een exemplaar dat een stuk langer was, met wel 8-9 segmenten. Is het achterlijf van een oorworm "uitschuifbaar" of is er een andere reden voor het lengte verschil van het achterlijf?
Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/62770358
Gewone Oorworm - Forficula auricularia gezien op 2012-01-23 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:






bij voorbaat dank
John Bouwmans
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Citaat van: john.bouwmans op januari 23, 2012, 20:05:37 PM
Kwam vanmiddag een oorworm tegen, in elkaar gedrongen in een blaadje ... Is het achterlijf van een oorworm "uitschuifbaar" of is er een andere reden voor het lengte verschil van het achterlijk?
Een beetje van alles wat  ;D

Ja, oorwormen zijn ietwat "inschuifbaar" maar ook als ze wat in elkaar gedrongen zijn kun je in principe alle segmenten nog wel herkennen. Dat ze in elkaar kunnen schuiven wordt vooral duidelijk als je een (museum)collectie bekijkt die uit droog opgespelde exemplaren bestaat - daar is het achterlijf soms nog maar half zo lang als bij levende dieren. Maar wel alle segmenten nog herkenbaar dus.

Verder hebben volwassen mannetjes en nimfen dorsaal tien herkenbare achterlijfssegmenten (tergieten) en volwassen dames maar acht. Op jouw foto's een is een dame te bewonderen ;)

Tot slot kun je bij soorten met lange vleugels - zoals deze Forficula auricularia - de voorste segmenten niet/slecht zien. Daarom tel je bij dit meissie maar 7 segmenten. Er ligt er nog eentje verscholen vooraan.

Bij deze nimf (Forf.auc.) kun je net tussen de vleugelkapsels dat eerste segment/tergiet herkennen. Vergeet het dus maar bij een gevleugelde volwassene.

Het mooist zie je het natuurlijk bij ongevleugelde beesten zoals Euborellia moesta: nimf, man, vrouw.

Gerustgesteld? :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Ha Arp,
was geen kwestie van ongerustheid, maar meer dat ik er geen verklaring voor had. Dit exemplaar had ongeveer de lengte van een pissebed, amper de helft van de "gebruikelijke" lengte. Dan ga je kijken of het soms een andere soort is of zo, maar kon geen verklaring vinden. Het eertste waar ik dan altijd bij kijk is de soortinformatie. Het zou handig zijn als de duidelijke info van jou over het aantal achterlijfssegmenten (tergieten) bij de verschillende geslachten daarin opgenomen was. (Ligt nog een schone taak voor je Arp  ;) ;D . Dan zou ik echt gerustgesteld zijn :rolleye: ). Maar met deze van jou bekende superbeantwoording ben ik weer helemaal op  hoogte en ben ik weer wat wijzer geworden.  Top!!!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Heb als goed voornemen voor dit jaar om inderdaad her en der de soortinfo (beter) in te vullen  ;D  Deze is lastig natuurlijk, want niet soortspecifiek, maar ik zat er toch al over te denken om steeds bij de verzamelsoorten een algemeen stukje te doen...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Dat zou ik, en ik denk vele waarnemers met mij, van harte toejuichen Arp. Zou mooi zijn als je dat goede voornemen dit jaar inderdaad in daden kunt omzetten. Succes in ieder geval  :duim: :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Henk Soepenberg

Blijken de oorwormen warempel ook gevalideerd te worden!!  :lol:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

John Bouwmans

Dan had je vrijdag vast geen gezicht als een oorworm. ;) ;D . Gefeliciteerd Arp en veel succes om al je handige informatietools, zoals van de wespvlinders , voor alle waarnemers makkelijk beschikbaar te maken. Admins met jouw "informatietoegankelijkmaken-kwaliteiten" zijn altijd meer dan welkom. Nooit genoeg. Succes  :duim: :duim: :duim: :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Dank, dank. Waarneming.nl zelf is natuurlijk de tool bij uitstek om allemaal samen heeeeel veeeeeel informatie/afbeeldingen toegankelijk te maken - blij dat ik nu weer een steentje meer mag bijdragen om te zorgen dat die informatie ook daadwerkelijk juist is :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rmoerken

Oorwormen kunnen geparasiteerd worden door parasitoïde vliegen, zoals Ocytata pallipes (Tachinidae).
De larve van deze vlieg groeit in het abdomen van de oorwormen. Eenmaal ze de oorworm verlaat (kruipt tussen de segmenten naar buiten), verpopt ze. De oorworm sterft niet altijd onmiddellijk, maar het abdomen ziet er achteraf wel exact uit zoals op jouw foto. Ik zou dus zeggen dat deze oorworm recent is geparasiteerd (en snel zal sterven).

Groeten
Rob