Hoofdmenu

Nog een orchidee

Gestart door gerritverhellen, december 08, 2006, 18:45:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerritverhellen

Weer iets voor Jan Essink. Er stond ook veel purperorchis in de buurt naast aapje en soldaatje.
Groetjes,
Gerrit

Pieter Stolwijk

Lijkt mij ook een Aapje (Orchis simia).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

gerritverhellen

Om te zeggen dat dit een zuiver aapje is vind ik dat de "armpjes" van de kroonlip nogal breed zijn en voor een soldaatje vind ik ze dan weer te smal dus dacht ik aan een hybride tussen de twee. Er stonden trouwens meerdere van dit type alsook meer herkenbaar als aapje en als soldaatje. (zie foto's)
Groetjes,
Gerrit

gerritverhellen

Die voige was een aapje en deze een soldaatje dacht ik
Groetjes,
Gerrit

Pieter Stolwijk

Ik heb er te weinig verstand van om je zekerheid te bieden.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jan Essink

CiteerDie voige was een aapje en deze een soldaatje dacht ik
Gerrit,

De eerste twee zijn aapjes Orchis simia. De kleur is wel wat licht maar de armpjes en beentjes zijn dun.
De derde is soldaatje. Orchis militaris, brede armpjes en een pofbroek.

groeten,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

klaas van haeringen

#6
Volgens mij is de plant op de eerste foto inderdaad geen zuivere aapjesorchis: de armpjes en beentjes vind ik er niet lang en dun genoeg uitzien. Vergelijk ook met deze aapjesorchis: http://s103.photobucket.com/albums/m150/Kl...nt=e6940a9e.jpg
Ik ga ook voor een hybride simia x militaris

Groeten, Klaas

Jan Essink

CiteerVolgens mij is de plant op de eerste foto inderdaad geen zuivere aapjesorchis: de armpjes en beentjes vind ik er niet lang en dun genoeg uitzien.
Ik ga ook voor een hybride simia x militaris

Groeten, Klaas
Klaas,

goed kenmerk voor soldaatje is de grijze helm.

Het klopt dat de armpjes en beentjes niet lang en dun genoeg zijn, maar stonden de ouders in het veld of in de buurt?

Groeten,

Jan

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

gerritverhellen

#8
Hallo,

Ik heb deze gevonden op een kalkhelling waar dus inderdaad heel wat van de drie soorten doormekaar stonden, dus zowel soldaatje, aapje en purperorchis. Volgens mij stonden er ook heel wat hybriden tussen de 3 soorten of toch in elk geval atypische vormen. Foto 1 is lijkt zeer sterk op een soldaatje en is het ook wel denk ik maar wel een zeer bleke vorm. Foto 2 stond in de buurt en heeft dan weer de typische kleur.
Nog bedankt voor jullie comment en een prettige Kerst!

Groetjes, Gerrit
Groetjes,
Gerrit

gerritverhellen

Groetjes,
Gerrit

Jan Essink

CiteerHallo,

Ik heb deze gevonden op een kalkhelling waar dus inderdaad heel wat van de drie soorten doormekaar stonden, dus zowel soldaatje, aapje en purperorchis. Volgens mij stonden er ook heel wat hybriden tussen de 3 soorten of toch in elk geval atypische vormen. Foto 1 is lijkt zeer sterk op een soldaatje en is het ook wel denk ik maar wel een zeer bleke vorm. Foto 2 stond in de buurt en heeft dan weer de typische kleur.
Nog bedankt voor jullie comment en een prettige Kerst!

Groetjes, Gerrit
Gerrit,

Ga ik mee akkoord
De kleur zegt niet altijd alles. De standplaats, veel of weinig schaduw, veel of weinig kalk in de grond alles kan mee helpen dat de bloem afwijkt van het nominaat.

groeten en eveneens een prettige Kerst,

Jan

lid van de Werkgroep Europese Orchideeen
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Mark van Veen

Wat mij in Zuid-Belgie en Noord-Frankrijk altijd opvalt is de grote variatie in Soldaatje, zowel wat betreft intensiteit in kleur als breedte van de slippen. Afgaande op de breedte en krullerigheid van de slippen (smal en krullerig bij aapjes) en de vorm van de aar (bijna bolvormig bij aapjes) heb ik eigenlijk nooit een aapjesorchis gevonden. Wel tref ik regelmatig soldaatjes met smalle slippen (maar niet krullerig en met lange aar). Ik vind eigenlijk alleen de tweede foto een aapjesorchis: smalle krullerige slippen en een redelijk bolle aar. De eerste foto heeft geen krullerige slippen en een veel langere aar. Dat hou ik op een (hybride) soldaatje.
groet,

Mark van Veen

Jan Essink

CiteerWat mij in Zuid-Belgie en Noord-Frankrijk altijd opvalt is de grote variatie in Soldaatje, zowel wat betreft intensiteit in kleur als breedte van de slippen. Afgaande op de breedte en krullerigheid van de slippen (smal en krullerig bij aapjes) en de vorm van de aar (bijna bolvormig bij aapjes) heb ik eigenlijk nooit een aapjesorchis gevonden. Wel tref ik regelmatig soldaatjes met smalle slippen (maar niet krullerig en met lange aar). Ik vind eigenlijk alleen de tweede foto een aapjesorchis: smalle krullerige slippen en een redelijk bolle aar. De eerste foto heeft geen krullerige slippen en een veel langere aar. Dat hou ik op een (hybride) soldaatje.
De zuiverste vorm van Orchis militaris zagen wij op Gotland, prachtige planten met ditto bloemen helemaal volgens het boekje.

Maar als Orchis militaris, Orchis simia maar ook Orchis purpurea tezamen op een vindplaats staan dat zijn hybriden altijd mogelijk.
Alleen meestal is het zo dat als er van beide soorten een heleboel staan dan komt hybridisatie bijna niet voor.

Nog een goede kenmerk voor Orchis simia. hij bloeit van boven naar beneden en dat doet nog maar een soort orchidee  n.l. Orchis boryi vanuit Kreta. Alle anderen bloeien van onder naar boven.

Dus die bloeiwijze moet je altijd in de hybride terug vinden.

Jan Essink

lid van de Werkgroep Europese Orchideeen
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink