De eerste in 2012...en de laatste...

Gestart door Anne Hueber †, januari 20, 2012, 10:29:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

jaapbouwman

Die donkere vliegt echt al wel, ik heb mijn eerste waarneming staan op 13 april. Daar zou ik mij geen zorgen om maken.

Jaap

Anne Hueber †

Citaat van: jaapbouwman op april 26, 2012, 09:49:19 AM
ik heb mijn eerste waarneming staan op 13 april.

Het zou dan voor de database goed zijn, als je de waarneming met een bewijsplaatje ook zou invoeren!

jaapbouwman

Waarneming staat in de database van Vlinderstichting, EIS en NVL, dus die staat genoteerd. En jij denkt dat ik van elke donkere waterjuffer een plaatje schier ;D

Anne Hueber †

Citaat van: jaapbouwman op april 26, 2012, 12:35:19 PM
Waarneming staat in de database van Vlinderstichting, EIS en NVL, dus die staat genoteerd.

Dan lijkt het mij dus weinig moeite, om 'm ook op waarneming.nl in te voeren ;) ;D

Anne Hueber †

Citaat van: jaapbouwman op april 26, 2012, 12:35:19 PM
En jij denkt dat ik van elke donkere waterjuffer een plaatje schier ;D

Ik verwacht eigenlijk niets anders van je Jaap ;D , zeker als het een eerste waarneming betreft!

John Bouwmans

#65
Citaat van: john.bouwmans op april 25, 2012, 19:00:18 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 25, 2012, 18:51:28 PM
Het is wel te merken, dat we een koud voorjaar hebben.
Vorig jaar hadden we op 25 april al 23 soorten, nu nog maar 11!

Zeg dat wel, maar vandaag voor mij toch weer 2 soorten erbij voor dit jaar.(Viervlek en Tengere grasjuffer) Sta nu op 4 . Wel redelijk veel Vuurjuffers hier, en wat weinig Bruine winterjuffers. Vorig jaar hier ook al Glassnijder, Smaragd, Plasrombout, Azuur en Lantaarntje in deze week, maar alles afgezocht vandaag maar niet gevonden. Maar die komen vast nog  :) . Maar ook iets minder dan de helft van vorig jaar.

Vandaag daar toch weer 'n Variabele waterjuffer (hier zelf nog nooit gezien) en Lantaarntje erbij. Ook weer Tengere grasjuffer. En erg veel Vuurjuffers vandaag, zeker 40 stuks. En de Bruine winterjuffers waren ook wat actiever, zeker 7 stuks gezien. Maar de "grote jongens" laten zich nog niet zien helaas. Volgende keer dan maar. Moet wat te wensen/vinden overblijven.. ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618







marinissen

De zwervende heidelibel van 30-4 kan er ook bij toch.
groet,
Leo

Anne Hueber †

Citaat van: marinissen op mei 01, 2012, 20:48:44 PM
De zwervende heidelibel van 30-4 kan er ook bij toch.

Leo, als jij een bewijsplaatje hebt, dan zet ik 'm er ook bij.


marinissen

Helaas Anne, het lukte niet om een foto te maken. Het beest zat tussen mij en de zon in toen ik hem zag. Ik deed een stap opzij om de foto te maken en weg. Er stond veel wind en ik ben er niet achter aan gegaan. Was op zoek naar Maanwaterjuffer.
Omschrijving die ik kan geven (door de kijker vanaf ca. 2 meter ca. 15 sec. kunnen bekijken):
Ogen: roodbruin met lichtblauwe onderzijde, overwegend gele poten met beetje zwart. Achterlijf helder geel. Vleugels waren als die van verse libellen.
Niet echt een soort die je verwart met dat wat daar op dat moment vloog (Viervlek en Noordse witsnuit).
Ik heb ze eerder hier in NL gezien, maar vooral in Frankrijk goed kunnen fotograferen.

groet,
Leo

Anne Hueber †

#76
Het zou ook wel wat aan de vroege kant zijn voor een Zwervende heidelibel. Vorig jaar werd de eerste van deze soort op 7 mei gezien en tot nu toe zijn door het koude weer alle soorten later.
Toch worden ook door ervaren waarnemers fouten gemaakt bij de ID van een soort.
Alleen een beschrijving is niet voldoende, je hebt geen bewijsplaatje en daarom kan ik je waarneming niet aan de lijst toevoegen.
Bij andere soortgroepen worden voor de fenologie ook alleen maar soorten met een bewijsplaatje geaccepteerd.

marinissen

Geen probleem, volgende keer schiet ik gewoon gelijk een foto.


Wat betreft temperatuur; het stukje water daar is niet meer dan enkeldiep en ligt zonder schaduw in de zon.
Het valt volgens mij ook (nagenoeg) droog in de zomer.

groet,
Leo

Anne Hueber †


JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op mei 01, 2012, 22:48:40 PM
Het zou ook wel wat aan de vroege kant zijn voor een Zwervende heidelibel. Vorig jaar werd de eerste van deze soort op 7 mei gezien en tot nu toe zijn door het koude weer alle soorten later.
Toch worden ook door ervaren waarnemers fouten gemaakt bij de ID van een soort.
Alleen een beschrijving is niet voldoende, je hebt geen bewijsplaatje en daarom kan ik je waarneming niet aan de lijst toevoegen.
Bij andere soortgroepen worden voor de fenologie ook alleen maar soorten met een bewijsplaatje geaccepteerd.

Kwa bewijsplaatje heb je helemaal gelijk. Wat betreft de waarnemingen op wn.nl zou dit ook inderdaad de vroegste zijn. Maar de vroegste ooit is van 21 april, dus dat record zou hij niet breken.
Daarbij ga je er nu vanuit dat het om lokale uitsluip zou moeten gaan. Gezien de beschrijving heldergeel een aannemelijke gedachte, maar niet de enige mogelijkheid. Veel fonscolombii zijn natuurlijk import uit het buitenland en te zien aan de foto's bij de 'eerste waarnemingen' is dat bij die waarnemingen vaak ook het geval (omdat er uitgekleurde beesten op staan). Een koud of warm voorjaar hier in NL doet dan dus helemaal niet ter zake, omdat er een goede kans is dat het eerste beest van het jaar hier niet uitgeslopen is. Het kan om meerdere redenen dus prima.

Blijft natuurlijk staan dat er geen documentatie is, waardoor ie niet in het overzicht komt. O0

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2012, 14:51:52 PM
Citaat van: Anne Hueber op mei 01, 2012, 22:48:40 PM
Het zou ook wel wat aan de vroege kant zijn voor een Zwervende heidelibel. Vorig jaar werd de eerste van deze soort op 7 mei gezien en tot nu toe zijn door het koude weer alle soorten later.
Toch worden ook door ervaren waarnemers fouten gemaakt bij de ID van een soort.
Alleen een beschrijving is niet voldoende, je hebt geen bewijsplaatje en daarom kan ik je waarneming niet aan de lijst toevoegen.
Bij andere soortgroepen worden voor de fenologie ook alleen maar soorten met een bewijsplaatje geaccepteerd.

Kwa bewijsplaatje heb je helemaal gelijk. Wat betreft de waarnemingen op wn.nl zou dit ook inderdaad de vroegste zijn. Maar de vroegste ooit is van 21 april, dus dat record zou hij niet breken.
Blijft natuurlijk staan dat er geen documentatie is, waardoor ie niet in het overzicht komt.

:-X ..... :duim: ..... ;D




Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/






Anne Hueber †

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 04, 2012, 17:55:16 PM
Citaat van: Anne Hueber op mei 04, 2012, 17:46:50 PM
Vandaag Zwervende heidelibel:

http://waarneming.nl/waarneming/view/67980143

En een echt schitterende foto van prachtig beestje bovendien!  :duim:


Ja Bart, deze foto is echt schitterend.....verdient dus een plekje bij de soortinfo ;D