Groen Zuringhaantje - Gastrophysa viridula?

Gestart door JohnvR, december 08, 2006, 00:33:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Afgaande op de foto's en de plant waar ze op voorkwamen lijkt het mij dat het hier gaat om het Groen Zuringhaantje - Gastrophysa viridula?

Wat er op de tweede en derde foto gebeurt is neem ik aan dat de kever 'geboren' wordt? Het was wel een erg langzaam proces. In ruim een half uur was er nauwelijks iets veranderd.

De larven en de eitjes horen die ook bij deze soort?







Groeten,

robin

de tweede en derde foto is een wijfje. het gezwollen deel is het achterlijf dat vol zit met eitjes. volgens mij zijn het inderdaad zuringhaantjes
groeten robin kraaij

jan cuppen

Dit is zeker het zuringhaantje Gastrophysa viridula. Foto's 2 en 3 zijn van een vrouwtje met eieren, de volgenden respectievelijk larven en eieren.
Misschien is het verstandig om de datum te vermelden dat de foto's genomen zijn. Dat zal tenslotte wel niet vandaag of gisteren zijn (geweest).

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Hartelijk dank voor de reacties. De opnamen waren van 1 oktober in een parkje in Alkmaar. Ik zet dat er in principe altijd bij, maar was het nu helaas vergeten. Goed om te weten dat de larven en de eitjes ook van deze soort zijn. Die eitjes kwam ik regelmatig tegen.