aanstaand weekend tuinvogeltelling

Gestart door Marina, januari 16, 2012, 23:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Wordt daar nou echt nog iets mee gedaan of is het meer voor de leuk en proberen mensen enthousiast te maken? Een half uur tellen vind ik persoonlijk zeer kort, waarbij je ook alleen het grootste aantal wat tegelijkertijd in je tuin zit telt en dan ook geen voorbijvliegende vogels, dus uiteindelijk geeft dit een vrij beperkt beeld.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 16, 2012, 23:29:08 PM
Wordt daar nou echt nog iets mee gedaan of is het meer voor de leuk en proberen mensen enthousiast te maken? Een half uur tellen vind ik persoonlijk zeer kort, waarbij je ook alleen het grootste aantal wat tegelijkertijd in je tuin zit telt en dan ook geen voorbijvliegende vogels, dus uiteindelijk geeft dit een vrij beperkt beeld.

De punttransecttellingen van Sovon zijn 5 minuten per punt. Het maakt in feite niet heel veel uit hoe lang geteld mag worden. Belangrijk is dat iedereen even lang telt en dat het ieder jaar op dezelfde manier gaat.  Alleen dan zijn telposten/gebieden en jaren met elkaar te vergelijken.
Alleen het grootste aantal tegelijk tellen is bedoeld om dubbeltellingen te voorkomen en overvliegende vogels zitten natuurlijk niet in de tuin en dat is toch wel een voorwaarde voor een tuinvogeltelling.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 16, 2012, 23:41:10 PM
Citaat van: Theovanv op januari 16, 2012, 23:29:08 PM
Wordt daar nou echt nog iets mee gedaan of is het meer voor de leuk en proberen mensen enthousiast te maken? Een half uur tellen vind ik persoonlijk zeer kort, waarbij je ook alleen het grootste aantal wat tegelijkertijd in je tuin zit telt en dan ook geen voorbijvliegende vogels, dus uiteindelijk geeft dit een vrij beperkt beeld.

De punttransecttellingen van Sovon zijn 5 minuten per punt. Het maakt in feite niet heel veel uit hoe lang geteld mag worden. Belangrijk is dat iedereen even lang telt en dat het ieder jaar op dezelfde manier gaat.  Alleen dan zijn telposten/gebieden en jaren met elkaar te vergelijken.
Alleen het grootste aantal tegelijk tellen is bedoeld om dubbeltellingen te voorkomen en overvliegende vogels zitten natuurlijk niet in de tuin en dat is toch wel een voorwaarde voor een tuinvogeltelling.
Maar wat is de relevantie van de uitkomsten van deze telling? dubbeltellingen worden mss per tuin voorkomen, maar als twee buren beide tellen wordt dat al lastiger. Daarnaast kan ik op de site zo snel niet iets vinden wat er met de resultaten gedaan wordt, behalve dan een lijst van totalen per soort. Dat is toch anders dan een Ooievaartelling van Stork of een Klapekstertelling heb ik het idee.
Theo van Veenendaal

Marina

Sovon brengt de tellingen en soorten nauwkeurig in kaart, en op deze manier kan heel goed worden bezien of bepaalde soorten meer of minder worden, of dat in bepaalde gebieden een soort voorkomt die daar niet eerder was of juist verdwenen is. Juist omdat de tellingen elk jaar op dezelfde manier gebeuren krijgt men daar een goed inzicht in.
Dat alle buren in dezelfde straat allemaal dezelfde vogels tellen zal in de praktijk wel meevallen. Ik weet niet of Sovon daar een soort van correctie op toepast, maar lang niet iedereen doet mee natuurlijk, en vogels hebben zo hun voorkeuren voor tuinen en voedselaanbod en voor sommige soorten telt ook territorium mee. Helemaal exact zal het niet zijn, maar dat geeft niet zolang het maar elk jaar op dezelfde manier gaat.

De voornaamste reden dat je gaat tellen is dat je het leuk vindt om te doen. Het is tenslotte niet verplicht.
Dat mensen gemotiveerd worden is een bonus, ze gaan er meer op letten, ze leren de soorten en hun fourageergewoonten kennen (voor zover ze dat nog niet wisten), er zijn zelfs mensen die tevoor al gericht gaan voeren en de tuin zo vogelvriendelijk mogelijk inrichten.
Deze bewustwording vind ik persoonlijk een hele prettige ontwikkeling en de vogels kunnen zich er ook wel in vinden.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jan vH

HIER is het verslag van vorig jaar te vinden. De Tuinvogeltelling is inderdaad niet te vergelijken met de Klapekstertelling. Er doen veel meer onervaren vogelliefhebbers mee. Zie ook dit stukje uit het verslag:

"Van de zwartkop verschenen toch nog 448 exemplaren op de
lijst. Een welhaast onmogelijk aantal, want van deze zomervogel probeert slechts een heel klein deel
in ons land te overwinteren. De strenge decembermaand zal zeker van invloed zijn geweest op het
aantal zwartkoppen. Heeft men zich vergist met de glanskop en matkop? Ook bij meldingen van
fraters (tegenwoordig zeer zeldzaam in ons land), maar liefst 31 kerkuilen (een echte nachtvogel), 192
ransuilen (nog een nachtvogel) en 58 visdieven lijkt het reëel om vraagtekens te plaatsen."

Toch kun je zeker wel wat met de gegevens, en daarnaast is het vooral ook heel goed voor de publiciteit.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Citaat van: Jan vH op januari 17, 2012, 20:33:11 PM
HIER is het verslag van vorig jaar te vinden. De Tuinvogeltelling is inderdaad niet te vergelijken met de Klapekstertelling. Er doen veel meer onervaren vogelliefhebbers mee. Zie ook dit stukje uit het verslag:

"Van de zwartkop verschenen toch nog 448 exemplaren op de
lijst. Een welhaast onmogelijk aantal, want van deze zomervogel probeert slechts een heel klein deel
in ons land te overwinteren. De strenge decembermaand zal zeker van invloed zijn geweest op het
aantal zwartkoppen. Heeft men zich vergist met de glanskop en matkop? Ook bij meldingen van
fraters (tegenwoordig zeer zeldzaam in ons land), maar liefst 31 kerkuilen (een echte nachtvogel), 192
ransuilen (nog een nachtvogel) en 58 visdieven lijkt het reëel om vraagtekens te plaatsen."

Toch kun je zeker wel wat met de gegevens, en daarnaast is het vooral ook heel goed voor de publiciteit.
Mijn vader heeft het ook altijd over zwartkoppen als ie een matkop/glanskop gezien heeft :D
Theo van Veenendaal

Marina

Wellicht dat er daarom ook een tellijst op de site is gezet, met duidelijke afbeeldingen van de vogels.
Aan de andere kant is het natuurlijk leuk als juist de mensen meedoen die niet zoveel van vogels afweten, dat die ook meer betrokken worden.
Hopelijk is dat reden om zich er meer in te verdiepen, en volgend jaar de juiste kenmerken zien.

Ik kan me wel voorstellen dat als ergens een zeldzame vogel is gesignaleerd er meteen kenners naar toegaan om te zien of dat echt zo is.
De plaats van (vermeende) waarneming is immers bekend.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Sovon maakt er een gezellig vogelaarsdagje van op Huize Wylerberg bij Nijmegen (Beek-Ubbergen) en nodigt iedereen uit voor een kopje koffie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2012, 18:07:16 PM
Sovon maakt er een gezellig vogelaarsdagje van op Huize Wylerberg bij Nijmegen (Beek-Ubbergen) en nodigt iedereen uit voor een kopje koffie.

heeft niets met vogels te maken maar aansluitend kun je naar het Natuurmuseum, daar is tijdelijk een tentoonstelling die beslist de moeite waard is zo te zien :)
http://www.vvvarnhemnijmegen.nl/content/rijk-van-nijmegen/highlights/spannende-spinnen-in-het-natuurmuseum-nijmegen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ArjanH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2012, 18:07:16 PM
Sovon maakt er een gezellig vogelaarsdagje van op Huize Wylerberg bij Nijmegen (Beek-Ubbergen) en nodigt iedereen uit voor een kopje koffie.


Wellicht dat ik ook kom. Het blijft een schitterende locatie.

Theovanv

Ik heb ook meegedaan aan de Tuinvogeltelling, uiteraard won de Huismus (6) het qua aantal, gevolgd door Koolmees (4) en Ekster (3).
Theo van Veenendaal

H.Valkema

Citaat van: Theovanv op januari 16, 2012, 23:47:49 PM
Citaat van: HPM op januari 16, 2012, 23:41:10 PM
Citaat van: Theovanv op januari 16, 2012, 23:29:08 PM
Wordt daar nou echt nog iets mee gedaan of is het meer voor de leuk en proberen mensen enthousiast te maken? Een half uur tellen vind ik persoonlijk zeer kort, waarbij je ook alleen het grootste aantal wat tegelijkertijd in je tuin zit telt en dan ook geen voorbijvliegende vogels, dus uiteindelijk geeft dit een vrij beperkt beeld.

De punttransecttellingen van Sovon zijn 5 minuten per punt. Het maakt in feite niet heel veel uit hoe lang geteld mag worden. Belangrijk is dat iedereen even lang telt en dat het ieder jaar op dezelfde manier gaat.  Alleen dan zijn telposten/gebieden en jaren met elkaar te vergelijken.
Alleen het grootste aantal tegelijk tellen is bedoeld om dubbeltellingen te voorkomen en overvliegende vogels zitten natuurlijk niet in de tuin en dat is toch wel een voorwaarde voor een tuinvogeltelling.
Maar wat is de relevantie van de uitkomsten van deze telling? dubbeltellingen worden mss per tuin voorkomen, maar als twee buren beide tellen wordt dat al lastiger. Daarnaast kan ik op de site zo snel niet iets vinden wat er met de resultaten gedaan wordt, behalve dan een lijst van totalen per soort. Dat is toch anders dan een Ooievaartelling van Stork of een Klapekstertelling heb ik het idee.

hier kan je qua resultaten weinig mee.. maar het is natuurlijk het 'spel'. mensen enthousiast maken en laagdremplig vogel plezier geven. Educatie en bewustwording.. dat doet de vogelbescherming heel slim met webcams en tuinvogeltelling. Naar mijn mening een zeer goede strategie en dit is ook te zien aan de leden aantallen. Natuurmonumenten moest er dit jaar weer 10.000-en inleveren terwijl VBN stabiel bleef..
Groeten,
Haije Valkema

Marcel van kammen

Ik kwam niet verder dan 22 huismussen,1 roodborst,1 pimpel en een zwarte kraai.

Marina

Huismussen heb ik hier al minstens 10 jaar niet meer gezien  :-[
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marcel van kammen

haha,ik heb geen tuin dus heb bij mn schoonouders geteld. Daar zitten dr altijd rond de 20 voor het raam de vetbollen op te peuzelen.
Bij mn ouders in de tuin altijd zo rond de 10, ik heb mn moeder nog eens een beetje kwaad gemaakt door 2 dakpannen te slopen. Heeft wel effect gehad,want dr is nu elk jaar 1 broedgeval onder de pannen :-)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/