Topperhybride?

Gestart door WillemV, januari 13, 2012, 17:46:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

WillemV

Iemand een idee wat hier vreemd gegaan is? Foto's zijn op grote afstand gemaakt bij felle belichting, maar in het veld was duidelijk een kleine kuif te zien. Het meest intrigerend vind ik de lichte wenkbrauwstreep. Topperhybride met kuifeend/ringsnaveleend?


Have a nice day!

Willem Vergoossen

Jeroen Nagtegaal

Topper x Kuifeend? Echter zijn de meeste hybriden mannelijk, maar vrouwtje komen er soms ook van.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

WillemV

En van wie is die opvallende oogstreep dan afkomstig? Niet van Topper, en zeker niet van Kuifeend.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

Jeroen Nagtegaal

#3
Niet alle kenmerken van een hybride hoeven terug te brengen te zijn tot de ouder-soorten.

Daarnaast denk ik plots aan Ringsnaveleend. Vrouwtjes hebben exact zo'n streep! Zou in dit geval dan eerder Topper als 2e ouder nemen dan Kuifeend. Formaat was dat nog ander tov Kuifeend?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

WillemV

Beste Jeroen
Je spreekt weer in raadselen: "Zou in dit geval dan eerder Kuifeend als 2e ouder nemen dan Kuifeend" Euh?
Overigens was zij inderdaad exact zo groot als een kuifeend.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: WillemV op januari 14, 2012, 21:28:02 PM
Beste Jeroen
Je spreekt weer in raadselen: "Zou in dit geval dan eerder Kuifeend als 2e ouder nemen dan Kuifeend" Euh?
Overigens was zij inderdaad exact zo groot als een kuifeend.
Het is laat... Aangepast. Waar had je hem eigenlijk?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

WillemV

Have a nice day!

Willem Vergoossen

Jeroen Nagtegaal

Zal hem dinsdag eens opzoeken, Snavelpatroon kan dacht ik veel vertellen over de ouders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

WillemV

Mooier heb ik ze niet.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

Jeroen Nagtegaal

Lijkt weinig zwart, Minder dan Kuifeend en Ringsnaveleend. Ik houd het voorlopig op Topper x Ringsnavel. Blijft de vraag, waar komt ie vandaan? Is namelijk niet heel logisch als "wilde" hybride in Limburg...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Het enige dat wijst op invloed van Ringsnavel is het wat armetierige lichte 'wenkbrauwtje': andere typische Ringsnavelkenmerken zoals de lichte band op de voorflank, de oogring en opvallende kopvorm zie je nergens terug (en zo'n 'ringsnavel' hebben heel veel aythya-hybriden...). Omdat, zoals je zelf ook al zegt, hybriden niet noodzakelijkerwijs de kenmerken van beide ouders laten zien, kun je met deze foto's vooralsnog alle kanten op denk ik.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tello Neckheim

Tafeleend vrouwtje heeft ook een lichte oogstreep en grijze band op snavel. Kuifeend vrouwtje soms flinke witte snavelbasis vlek. Misschien Tafeleend X Kuifeend?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim