Hoofdmenu

engerling

Gestart door jfbouwmeester, december 06, 2006, 16:36:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Beste keveraars,

In Gemund in Duitsland zitten veel engerlingen in de grond, zie foto.
Nu heb ik het plan opgevat om er een stuk of tien in een pot aarde te laten overwinteren in mijn schuur. Als de beesten dan in mei kever worden, dan ikze fotograferen. Want ik vind meikevers mooie beesten. Misschien hebben ze ook wel een langere tijd nodig voor hun omtwikkeling?? Wie verteld mij dat?
Kan ik meikevers uit een geheel andere streek hier gewoon loslaten, of is dat verboden wegens fauna vervalsing?
Wie adviseerd mij?

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

gardensafari

Hoewel ik het moeilijk kan zien op de foto's lijken mij deze beestjes verre van volgroeid. Die kunnen nog meerdere jaren ondergronds blijven, dus dat wordt niks met dat potje.

Ik weet niet wat voor meikevers het zijn. Er zijn twee soorten. Bovendien nog een hele rits kevers die ook engerlingen als larven hebben. Met die faunavervuiling zal het wel meevallen. Maar of er veel mensen vrolijk worden bij de gedachte dat jij het aantal meikevers nog wat gaat lopen opvoeren, is zeer twijfelachtig.

De aantallen meikevers die worden gezien groeien de laatste jaren zeer rap. Daarbij waren er ook heel vroeger al meikeverrijke jaren en zeer arme jaren. Als ze vliegen echter, dan kun je een buitenlamp aandoen of zoiets en dan vang je er genoeg om je fotografenhart op te halen. Kweken is daarvoor niet echt nodig en lastig, omdat de beesten jarenlang onder de grond leven.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jfbouwmeester

Bedankt voor het antwoord,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER