Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.3.n

Gestart door hiskodevries, januari 09, 2012, 15:37:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op maart 11, 2012, 21:38:58 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 11, 2012, 21:14:32 PM
Hallo Alex,

Obsmapp heeft op mijn telefoon helaas een heel hinderlijke bug:
In het invoerscherm wordt eerst de locatie bepaald door de zendmastpeiling (dat gele zendmastje). Ondertussen wordt met de GPS-fix (als dat mogelijk is) de exacte locatie bepaald. Als die  bepaald is en ik dan een soort heb ingevuld en daarna wil opslaan, gaat Obsmapp echter meteen weer de zendmastpeiling uitvoeren. Met als gevolg dat de exacte locatie verloren is en de onnauwkeurige zendmastpeiling over blijft. Als je dan al op "Opslaan" hebt gedrukt krijg je dus een stip op een totaal verkeerde plek. In de momenten hierna lijkt er een kleine tweestrijd plaats te vinden tussen beide peilmethoden, want dan weer floept de GPS-locatie aan (nauwkeurigheid soms tot 2 m) en dan weer die Zendmastpeiling. Als je net te vroeg of te laat drukt op "Opslaan" krijg je dus weer die foute locatie bij je waarneming.

Ik gebruik Obsmapp 1.4.3. met de HTC Legend.
Is dit een bekend verschijnsel? Voor de versie 1.4.3. had ik daar geen last van.

m.v.g. Jan-Jaap

Waarschijnlijk heb je "Instellingen -> Locatie-instellingen -> GPS tijdelijk stoppen" aangevinkt. Zet dat uit en je probleem is voorbij.

Klopt; ik heb heuitgevinkt en hij doet het weer goed.
m.v.g. Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

1) Ik heb versie 1.5.0 nu in gebruik en de soortgroepen nu via "Sorteer soortgroepenlijst" gesorteerd naar alfabet  ;). Was wel even een werkje, maar ik heb het nu toch maar. Zal die volgorde gehandhaaft blijven als je straks een nieuwere versie download???

2) Ik merkte dat je in het scherm Instellingen/Soortinstellingen daar de knop "Soortgroep" met uitklapmenuutje nu niets weergeeft. Als je deze aanklikt krijg je namelijk een oppupschermpje met "Soortgroep" en als enige keuze "Annuleren". Is hier iets weggevallen? Voorheen was, als je een waarneming ingevoerd had, deze ingesteld op de laatst gekozen soortgroep en kan je die dan hier veranderen en had je dacht ik de keuze uit alle soortgroepen....

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:04:32 PM
1) Ik heb versie 1.5.0 nu in gebruik en de soortgroepen nu via "Sorteer soortgroepenlijst" gesorteerd naar alfabet  ;). Was wel even een werkje, maar ik heb het nu toch maar. Zal die volgorde gehandhaaft blijven als je straks een nieuwere versie download???

Ja, al kan ik natuurlijk niks met 100% zekeheid garanderen. Maar in principe blijven altijd instellingen, waarnemingen etc. bewaard bij een update.

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:04:32 PM
2) Ik merkte dat je in het scherm Instellingen/Soortinstellingen daar de knop "Soortgroep" met uitklapmenuutje nu niets weergeeft. Als je deze aanklikt krijg je namelijk een oppupschermpje met "Soortgroep" en als enige keuze "Annuleren". Is hier iets weggevallen? Voorheen was, als je een waarneming ingevoerd had, deze ingesteld op de laatst gekozen soortgroep en kan je die dan hier veranderen en had je dacht ik de keuze uit alle soortgroepen....

Inderdaad een bug! Ga ik zsm oplossen. (PS. je kan natuurlijk wel eenvoudig in het invoerscherm mbv het menu de soortgroep wisselen)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:04:32 PM
2) Ik merkte dat je in het scherm Instellingen/Soortinstellingen daar de knop "Soortgroep" met uitklapmenuutje nu niets weergeeft. Als je deze aanklikt krijg je namelijk een oppupschermpje met "Soortgroep" en als enige keuze "Annuleren". Is hier iets weggevallen? Voorheen was, als je een waarneming ingevoerd had, deze ingesteld op de laatst gekozen soortgroep en kan je die dan hier veranderen en had je dacht ik de keuze uit alle soortgroepen....

Inderdaad een bug! Ga ik zsm oplossen. (PS. je kan natuurlijk wel eenvoudig in het invoerscherm mbv het menu de soortgroep wisselen)

Dat deed ik al hoor  ;D! Ik snapte überhaupt niet zo goed waar deze knop voor was.... :-\
m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:21:20 PM
Ik snapte überhaupt niet zo goed waar deze knop voor was.... :-\

Daar heb je een punt. Het stelt in welke soortgroep je standaard gebruikt. Maar dat wordt de eerste de beste keer overschreven bij het selecteren van een soortgroep in het invoerscherm.
Ik zal de optie dan ook een stille dood laten sterven  :angel:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

daarom heb ik zo`n hekel aan al die opties.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Ik merkte net zelf dat de export-functie niet meer werkt. Ik probeer dit op zeer korte termijn te verhelpen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 20:34:41 PM
Ik merkte net zelf dat de export-functie niet meer werkt. Ik probeer dit op zeer korte termijn te verhelpen.

Nou, haast heeft dit vast niet. Gaat al fout sinds versie 1.3.x  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:04:32 PM
1) Ik heb versie 1.5.0 nu in gebruik en de soortgroepen nu via "Sorteer soortgroepenlijst" gesorteerd naar alfabet  ;). Was wel even een werkje, maar ik heb het nu toch maar. Zal die volgorde gehandhaaft blijven als je straks een nieuwere versie download???

Ja, al kan ik natuurlijk niks met 100% zekerheid garanderen. Maar in principe blijven altijd instellingen, waarnemingen etc. bewaard bij een update.


Mooi voorbeeld van een situatie waarin er in uitzonderingsgevallen wel informatie verloren gaat: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177723.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joop_83

Hoi Alex,
Allereerst; Hulde dat je deze app maakt! De kritiek die je krijgt is alleen maar opbouwend!
Ik gebruik Obsmapp op de Samsung Galaxy SII. Obsmap heeft moeite (ook als ik in erg open gebied ben) om mijn plaats vast te stellen. hij geeft wel een plaats maar als ik op Friesland buitendijks (bij Zwarte haan)ben, denkt obsmapp dat ik me op de west kant van Ameland begeef. Ik heb hier nu al meerdere weken last van. Het licht denk ik niet aan de GPS ofzo want als ik google maps (navigatie) gebruik weet hij wel waar ik ben.

Groetjes
Joop van Eerbeek

Alex Kwak

#70
Citaat van: joop_83 op maart 27, 2012, 09:28:28 AM
als ik op Friesland buitendijks (bij Zwarte haan)ben, denkt obsmapp dat ik me op de west kant van Ameland begeef.

Welke positie-notatie gebruik je, lat/lon, RD of gebiedsnaam?
Die eerste moet sowieso goed zijn. Dat zijn puur de gegevens zoals ik die van de gps ontvang. Met name gebiedsnaam kan afwijken als in de wn-database 'slechte' grenzen staan.

PS. Heb je op dat moment wel een gps-fix, of heb je dan een netwerk-fix?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Klinkt als: De gps van je device staat uit . Gsm instellingen - lokatie -gps gebruiken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

#72
Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 21:04:21 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:04:32 PM
1) Ik heb versie 1.5.0 nu in gebruik en de soortgroepen nu via "Sorteer soortgroepenlijst" gesorteerd naar alfabet  ;) . Was wel even een werkje, maar ik heb het nu toch maar. Zal die volgorde gehandhaaft blijven als je straks een nieuwere versie download???

Ja, al kan ik natuurlijk niks met 100% zekerheid garanderen. Maar in principe blijven altijd instellingen, waarnemingen etc. bewaard bij een update.


Mooi voorbeeld van een situatie waarin er in uitzonderingsgevallen wel informatie verloren gaat: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177723.0

Hoi Alex,

Ik heb de versie 1.5.1 gedownload en de mijn sorteervolgorde van de de soortgroepen was gehandhaafd! Goed nieuws dus. :duim:
Helaas ook slecht nieuws, want toen ik daarna de soortenlijsten bijwerkte (ik deed 'alle soortgroepen bijwerken'), was de volgorde TERUG op de defaultwaarde (=geen volgorde). Dus moest ik alles weer opnieuw op alfabet zetten.  :'(
Hopelijk kan je dat bij de volgende versie verhelpen?
m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 03, 2012, 22:18:59 PM
Helaas ook slecht nieuws, want toen ik daarna de soortenlijsten bijwerkte (ik deed 'alle soortgroepen bijwerken'), was de volgorde TERUG op de defaultwaarde (=geen volgorde). Dus moest ik alles weer opnieuw op alfabet zetten.  :'(
Hopelijk kan je dat bij de volgende versie verhelpen?

Een heel vervelende bug  :(
Neem ik mee in de komende ObMapp 2.0!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!