Hoofdmenu

In bloei

Gestart door Ettina, januari 08, 2012, 17:01:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ettina

Beste lezers,

Zo mooi... tussen al die dorre takken!
Graag zou ik de naam ervan willen weten, van deze plant die ik vanmiddag tegenkwam op oude grond in een bosachtig park
in Zuid-Holland, en die al enkele bloemen had. Mijn eerste indruk was de Prachtframboos. Is dit juist?


Natuurlijk een groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

WimV


Ettina

Dank je wel Wim.

En natuurlijk een groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

han.endt

#3
Het blijft toch echt aanplant of op zijn minst zeer verdacht.  http://waarneming.nl/waarneming/view/62543280?_popup=1  Ik begrijp het niet. Je hebt nu al zoveel planten uit parken e.d. plaatsen ingevoerd. Lees dit eens  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173242.0 .
En waarom worden dergelijke waarnemingen goed gekeurd? Alleen op de foto?

Ettina

Beste Han,

Heb je mij ergens zien vermelden dat het géén aanplant is?
Waarneming.nl geeft de mogelijkheid in te voeren datgeen men waarneemt: aanplant of niet.
Als ik het niet weet, vul ik die mogelijkheid vanzelfsprekend niet in. Het is niet verplicht!
Aan Waarneming.nl de beoordeling, en de keus het goed of niet goed te keuren.
Of te vragen de waarneming aan te passen.
Ik zal de laatste zijn die daar geen gehoor aan geeft!

Natuurlijk een groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

han.endt

Ja, maar je weet toch dat je midden in Den Haag in een park loopt?

Ettina

#6
Ook daar kunnen spontaan planten groeien!

Voor alle duidelijkheid: daarmee zeg ik niet dat deze spontaan gegroeid is, maar evenmin het tegendeel.
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

han.endt

Ja, als daar bijvoorbeeld planten worden aangeplant dan kan er spontaan een zaailing vlak naast verschijnen. Maar het lijkt me toch om op dat soort plaatsen kritisch te zijn. De Prachtframboos is geen inheemse soort die veel wordt aangeplant in parken en gemeentelijk groen. Ik vind niet dat je als ze nog op dergelijke plaatsen staan dat je dan als van verwildering kunt spreken. Dan kan ik een groot deel van de planten uit mijn tuin wel gaan invoeren.

rapunzel

Ik ben met Han van mening dat, wanneer je op je klompen kunt aanvoelen dat het om een aangeplante of verwilderende soort gaat, je hem op zijn minst op ESCAPE moet zetten. Dat is een indicatie van of verwildering of aanplant.
Koos
Koos Ballintijn

han.endt

Het enige is dat er nogal wat vergelijkbare waarnemingen bij de Prachtframboos in de database staan (d.w.z. duidelijk in een park of het openbaar groen). Ook van dezelfde plek als die van Ettina. Dus.......

HPM

Maar het is hier niet zo zwart-wit want het gaat hier om oude landgoederen. Die prachtframbozen en nog veel meer soorten zijn ongetwijfeld aangeplant, de vraag is allleen wanneer. Prachtframboos worst ook als ingeburgerd beschouwd. Twee jaar geleden werd we nog opgeroepen om Japans Hoefblad te inventariseren, terwijl die toch ook niet bepaald inhgeems wild is.
Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: HPM op januari 09, 2012, 16:59:30 PM
Twee jaar geleden werd we nog opgeroepen om Japans Hoefblad te inventariseren, terwijl die toch ook niet bepaald inhgeems wild is.

En daar staan dan ook heel wat waarnemingen van aangeplante exemplaren uit parken e.d. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

Er is natuurlijk niets op tegen bijzondere planten in het openbaar groen in kaart te brengen, ik heb zelf nogal eens bomen geïnventariseerd o.a. voor de Bomenstichting, maar wat dit te maken heeft met onze wilde flora ontgaat mij.

WimV

We zullen maar denken, het is weer een nieuw jaar. En dus komt deze never ending discussie wederom bovendrijven.
Het is niet de eerste keer en zal ook zeker niet de laatste keer zijn.

Groetjes,
Wim

Grada Menting

Ik snap wel waar hierover gediscusieerd wordt maar wil even weten wat wel en wat niet.

Ik meld ook planten aan uit eigen tuin.
bv deze http://waarneming.nl/waarneming/view/56874667
of deze
http://waarneming.nl/waarneming/view/56659063

Ik struikel over de Bleekgele droogbloem, Kruipklokje, Mansbloed, Canadese fijnstraal enz.
Niet aangeplant aan komen waaien. Waarom wel de planten die aanwaaien buiten het tuinhek en niet in de tuin?
Paardenbloem, Vroegeling in eigen tuin mag dat?

Ik begrijp wel dat je geen planten aan moet melden die duidelijk tuinplanten zijn en of aangeplant zijn.
Mijn vraag is wat is de grens van aan mogen melden?
Bleekgele droogbloem buiten het tuinhekje wel maar niet in de tuin?
Ik heb Grote kaardebol ingezaaid en die meld ik niet aan.
Graag duidelijkheid hierover.

han.endt

Citaat van: WimV op januari 09, 2012, 19:03:00 PM
We zullen maar denken, het is weer een nieuw jaar. En dus komt deze never ending discussie wederom bovendrijven.
Het is niet de eerste keer en zal ook zeker niet de laatste keer zijn.


Of te wel het is een zinloze discussie en we laten alles maar zoals het is?

petraw

Beste Han,

Het blijft inderdaad een heel lastig verhaal. Dit komt vooral door de verschillende manieren waarop waarnemers tegen waarnemingen aankijken. Je kunt waarneming.nl gebruiken om alles wat je tegenkomt in te voeren ongeacht waar het staat, aangeplant is, ingezaaid is enz. Dat is goed zolang je met de waarnemingen niets doet. Nu waarneming.nl van de GaN een bijdrage ontvangt om de website op orde te houden is, denk ik, het nu echt van belang dat er beter en kritisch naar alle tuinplanten, bomen en struiken gekeken gaat worden. Terecht schrijft Wim dat het een never ending story is die telkens terugkomt. Daar hebben jij, Wim, ik en diverse andere al hele lappen tekst aan besteed maar veranderen van invoeren is erg lastig.

Daarom nog maar een keer wat voer je in:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0

Waarom is het belangrijk om iets toe te voegen voor de validatie als waarnemingen naar de NDFF/GaN gaan:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=118852.0

en tenslotte als je dan toch alles wilt invoeren, vink dan wel de extra kopjes aan, zodat het duidelijk is dat het om verwildering, Escape, inzaai, adventief, aanplant gaat, hier te lezen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=71408.0

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

han.endt

Oké, ik snap nu wat Wim bedoelde met een eindeloze discussie.

Maar uit bovenstaande afleidend lijkt het me toch niet dat waarnemingen die zonder enige toelichting (dus niet in overeenstemming met bovenstaande regels) goedgekeurd moeten worden.

Jan vH

Ik vind het heel goed dat die regels er zijn, maar dan moet daar wel op gewezen worden als het niet volgens die regels gebeurt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Grada Menting

Ik kan nou niet zeggen dat ik antwoord op mijn vraag heb gekregen.
Wel een hoop boekenkasten tekst over wat er ooit over gezegd is.
Toch wil ik gewoon adh van mijn voorbeelden antwoord krijgen.
Dezelfde planten binnen cq buiten het tuinhek aanmelden of niet. Dat is de vraag.

han.endt

Wilde planten die zich spontaan in mijn tuin ontwikkelen voer ik in. Er zaaien zich bij mij echter ook soorten uit als Bosvergeet-mij-nietje, Vingerhoedskruid, Breed longkruid e.d en die voer ik niet in. Ook al komen die van elders, waarschijnlijk een andere tuin.

rapunzel

Citaat van: Sofie op januari 09, 2012, 21:37:07 PM
Ik kan nou niet zeggen dat ik antwoord op mijn vraag heb gekregen.
Wel een hoop boekenkasten tekst over wat er ooit over gezegd is.
Toch wil ik gewoon adh van mijn voorbeelden antwoord krijgen.
Dezelfde planten binnen cq buiten het tuinhek aanmelden of niet. Dat is de vraag.

Een actieve floriste(e) zoals jij, Sophie, die heel Nederland afloopt om te inventariseren brengt ongetwijfeld ongewild vele plantenzaden van elders naar haar/zijn tuin. Daarom zou juist een actieve florist(e) erg voorzichtig moeten zijn met wat zij/hij van haar/zijn tuin invoert. Het is m.i. zinvol als richtlijn de volgende regel in te voeren: niets invoeren wat niet minstens een halve meter buiten het tuinhek groeit. Bleekgele droogbloem in je tuin hoef je niet te invoeren want die staat buiten je tuin waarschijnlijk in grotere aantallen. Het heeft ook weinig zin dat ik de veldereprijs, de klimop, de klimop-ereprijs, de kluwenhoornbloem, de madeliefjes, de vroegelingetjes, de melkdistels, de klavers and you name it ,die allemaal in mijn tuin staan, ga invoeren
Koos
Koos Ballintijn

han.endt

Er staan soms wel eens echt wilde planten in de tuin die je zo gauw niet in de omgeving (zelfde atlasblok) vindt, zoals op mijn parkeerplaats de Uitstaande vetmuur.

Een twijfelgeval in mijn tuin is het Donkersporig bosviooltje en dan de wilde vorm en niet de donkerbladige (of donkergroene afleiding daarvan). Die ken ik verder niet uit mijn omgeving.

Grada Menting

Helemaal duidelijk!

Vannacht moest ik denken aan de Eenbloemige veldkers volgens mij alleen maar in tuinen aangetroffen.
Bij mij weten via potgrond binnengekomen.

Bedankt Han en Koos.

margriet

Ik moest ook denken aan de eenbloemige veldkers, heb ik ooit zelf ingevoerd met als groeiplaats een tuin. Ik weet al niet eens meer of daar nu een escape bij staat, ik weet alleen dat de plantjes er nog staan  :angel: .

Misschien overbodig of vervelend laat in de discussie:
Ik kom nog steeds veel waarnemers tegen die waarneming.nl alleen gebruiken (en zich niet tot nauwelijks bewust zijn van een forum of regels m.b.t. "aanplant" en "escape"). Een boel daarvan hebben niet eerst ervaring opgedaan met Floron of iets dergelijks. Ook houden velen er toch graag een "eigen" mening en/of methode op na en dat was voor waarneming.nl bij mijn weten lange tijd geen probleem.

Ongeacht waar ik het zelf nu mee eens ben, voor de groep die niet op het forum komt heeft het echt geen zin hier op dat soort regels te wijzen.. Het lijkt voor de andere (niet forum) gebruikers nog steeds geen regel, maar een optie of zie ik dat helemaal verkeerd?
groetjes,

Margriet