Hoofdmenu

wat is dit

Gestart door pierre48, januari 08, 2012, 13:06:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

pierre48

Wie kan me zeggen welke kever of wants er op de afbeelding staat?

Met dank voor jullie reacties. Foto is genomen in de buurt van Waddinxveen afgelopen zomer.
Aanvullend:de foto gemaakt in Waddinxveen, in het Gouwebos, op de uitlaatplaats voor honden augustus 2012. Foto is gemaakt door een vriendin uit die regio.

Violet (en Remco)

Dag Pierre,

Welkom op het forum!

Is deze foto in Nederland genomen?
Het is altijd handig om te vermelden waar en wanneer je een foto hebt gemaakt.

Mooi beest in ieder geval!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

pierre48

Dank voor de tip/advies

harry60

waddinxveen.... mooi beestje lijkt me in iedergeval een kever.
Nog niet eerder gezien in NL ???

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#4
Welkom op waarneming Pierre.  :)  Niet inheems. Vermoedelijk ontsnapt.
Hier is meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pachnoda_marginata

harry60

Dat is hem Thijs Pachnoda marginata  , is volgens mij een exoot ???
een afrikaans soort word vaak gekweekt voor terrariumvoedsel.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Wel zonde om zo'n mooi kevertje te kweken voor voedsel  :-\ . (geen wants natuurlijk)
Als je o.a. naar de antenne kijkt Pierre, kun je wantsen al uitsluiten. Daar is nooit zo'n uiteinde te zien. Dat is een kenmerk voor de familie Bladsprietkevers (Scarabaeidae). Als je dat weet, wordt het zoeken natuurlijk veel makkelijker.


pierre48

Te gek mensen dank voor jullie reacties en jullie linkverwijzingen, heel mooi dank je wel.
Zal wel vaker terug komen met vragen denk ik mooi forum :duim:

harry60

En ook nog welkom van mij.... hoe meer zielen hoe meer vreugd :)

Zou ook leuk zijn als je dit kevertje invoerde op waarneming.nl.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#10
CiteerZou ook leuk zijn als je dit kevertje invoerde op waarneming.nl.

Ik vraag het me af Harry. Het is een soort, die makkelijk te kweken is. Maar of hij hier overlevingskansen heeft, vraag ik me af. Ik denk, dat het toch nog steeds wat te koud is. Als het om een ontsnapt exemplaar gaat, heeft opgeven niet veel zin. Als hij zich zou vermenigvuldigen net als bijvoorbeeld het Aziatisch lieveheersbeestje, verandert de zaak natuurlijk.
Op het plantenforum zie je die discussie ook wel over ontsnapte of aangeplante tuinexemplaren.
De soort staat nog niet op waarneming. Hij zou dus aangevraagd moeten worden. Dat zal nu nog niet lukken vermoed ik.

Citeermooi forum
Zeker.  ;D


pierre48

Beste Thijs en Harrie deze discussie ontgaat mij. Zal eens nakijken welke maand het geweest is en de juiste plek dan gelijk doorgeven.
MvG Pie

harry60

Volgens zeggen inderdaad makkelijk te kweken.

Hij staat wel op waarneming.nl 2x zelfs.
http://waarneming.nl/soort/view/191767

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#13
Citeerdeze discussie ontgaat mij.
Ik weet niet, wat je niet begrijpt of wat je weet van waarneming. Misschien vertel ik iets wat je al lang weet. Ik zal het proberen uit te leggen.
Al je waarnemingen kun je op waarneming vastleggen. Hier staan bijvoorbeeld de foto's van mijn waarnemingen:  http://waarneming.nl/user/photos/13757
Zo heb je ook foto's en gegevens van waar en wanneer een plant, of dier is gevonden. Hier bijvoorbeeld van de rozenkever. Een familielid van jouw kever http://waarneming.nl/soort/photos/1483
Maar terwijl ik die opzoek, zie ik tot mijn verbazing, dat de jouwe er toch ook staat!! Hier namelijk: http://waarneming.nl/soort/photos/191767

Je kunt hem dus wel invoeren!! Ik vraag me nu wel af in hoeverre deze kever in Nederland is ingeburgerd.


thijsdegraaf

Je was me voor Harry. Maar ik vraag me nog steeds af of hij overlevingskansen heeft in Nederland.
Kan een admin. de vraag naar het keverforum verplaatsen? Misschien kunnen ze er daar meer over vertellen.

harry60

Is hier nog iets meer over te vertellen door de keverkenners ?

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Th.Heijerman

Wat mij betreft zijn dit volkomen oninteressante waarnemingen, ook al zijn het mooie beesten. Je kan ze gewoon kopen, ook via internet, en makkelijk doorkweken. Als je dan je kweekbakje op de composthoop leegt en er zat er nog eentje in, dan zittie buiten. En als er dan toevallig iemand van Waarneming.nl langskomt ...

pierre48

Ging mij om te weten welk dier het was en niet om welke waarde dan ook. Vind het heel leuk jullie site ontdekt te hebben en hoop ook antwoord op de vraag van mijn vogeltjes foto antwoord te krijgen. In ieder geval allen dank voor de reacties. Pie

thijsdegraaf

#18
CiteerWat mij betreft zijn dit volkomen oninteressante waarnemingen, ook al zijn het mooie beesten.
Hallo Theodoor,
Daarom was ik ook verbaasd, dat je hem kan invoeren op waarneming. Dat leek me alleen zinnig als hij zich hier zou kunnen voortplanten. Hoewel me dat niet mogelijk leek, heb ik me op internet suf gezocht. Ik vond van alles, maar hierover ben ik niets tegengekomen.

thijsdegraaf

Ik had jouw reactie nog niet gezien Pierre. Het is een leuke waarneming hoor. En ik weet nu heel wat meer over deze kever. Wat dat betreft leer je hier veel.
Je vogeltje zal ook wel lukken. Maar daar zijn andere mensen voor. (of het moet een ekster zijn  :) )

harry60

Of het broeikaseffect moet zo hard gaan dat ze hier ook kunnen overwinteren.... gaan we verlopig maar niet vanuit.

Bedankt Theodoor voor deze informatie.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

gko

Citaat van: pierre48 op januari 11, 2012, 00:01:55 AM
Ging mij om te weten welk dier het was en niet om welke waarde dan ook. Vind het heel leuk jullie site ontdekt te hebben en hoop ook antwoord op de vraag van mijn vogeltjes foto antwoord te krijgen. In ieder geval allen dank voor de reacties. Pie

misschien toch de moeite nemen je wat in de materie te verdiepen, het ontsnappen en/of vrijlaten
van kevers en andere beesten die hier niet thuis horen en hier dus niet op eigen kracht gekomen zijn
kan erg vervelend uitpakken voor de inheemse flora en fauna
met vr gr gkoopman

thijsdegraaf

#22
Pie wist niet dat het een ontsnapte was Gerrit. Als hij hem niet had opgegeven, wist hij dat nu nog niet. Dat ontsnapte beesten schadelijk kunnen zijn zal hem ook wel bekend zijn. Een ex-directeur van een Belgische dierentuin wist dat niet als je dit artikel van Kurt leest: http://www.tuinadvies.be/halsbandparkieten_in_de_tuin.htm  :)
Ik denk, dat hij dacht, dat Theodoor kritiek had op zijn waarneming. Maar die gaat natuurlijk niet richting Pie, die hier nieuw is, maar richting feit, dat deze kever ingevoerd kan worden als waarneming.

gko

het was niet als kritiek bedoeld, ik weet natuurlijk niet wat iemand allemaal weet,
daarom wilde ik het even noemen, maar misschien was het boter na de vis

met vr gr gkoopman