het is toch wat!

Gestart door pia zz, januari 05, 2012, 18:51:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

Hier in het noorden des lands stijgt het water tot grote hoogten, bij ons zijn al verscheidene wegen afgezet wegens overstromingsgevaar, riviertjes zijn 10 keer zo breed geworden en er komt nog meer regen...de waterbergingen lopen hier vol , omdat ze een dijk hebben doorgebroken, zodat het water weg kan, hierdoor zijn vele muizen en mollen nu verdronken, dit stukje staat morgen in de krant van het Lauwersmeer....

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8707421.ece/Dieren-op-de-vlucht-voor-water-
  groet Pia.

Margreet Kwh

Niet leuk, Pia :(
Gisteren op tv een mevrouw, bewoonster van een woonboot, die moest evacueren omdat haar stoppenkast onder water stond.
Ik hoop dat de wind gauw gaat liggen, zodat er weer gespuid kan worden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Ik verbaas me over alle ophef. In Limburg is het jaarlijks hoog water, verdrinken 1000-en konijnen. Toch zijn ieder jaar de plekken die onderwater staan overvol van konijnen... De natuur redt zich wel. Ik meen dat binnen enkele weken na het hoogwater de aantallen alweer vergelijkbaar zijn met ervoor.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pia zz

we zullen het hopen, en dat er meer ophef over is, zal te maken met het feit, dat we dit niet gewoon zijn hier in het noorden, dit is de 1ste keer dat ik zoiets meemaak, we hebben ook geen grote rivieren die buiten de oevers treden natuurlijk, maar daarom is het wel heel apart allemaal....
  groet Pia.

Marina

Volgens de chinese astrologie krijgen we nog meer water, het wordt het Jaar van de Waterdraak.
Waterjaren zorgen voor problemen en drakenjaren zorgen voor onverwachte gebeurtenissen.
(Zeggen ze).

Wat je er precies van moet geloven weet ik niet, maar in het laatste Waterdrakenjaar dat we hadden gebeurde de watersnoodramp van januari 1953.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Ik zal de boot vast oppompen!  ;D

Het water staat hier inderdaad extreem hoog, we hebben al 2x een flinke hoeveelheid water onder het huis weg moeten pompen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Margreet Kwh

Ik kreeg ook meteen associaties met De Ramp, hoewel ik toen nog niet geboren was.
Vanavond op het tv-nieuws uitgebreide aandacht voor het water. Die opblaasbare dam bij Kampen vond ik interessant.
Ik hoop dat jullie in Grootegast en elders in het noorden toch een beetje kunnen slapen, Astrid.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Melchior van Tweel

Ik vroeg me wel direct af of die media-aandacht niet een beetje overdreven is. Wel wonen in een delta! Daar horen overstromingen bij. Volgens mij is er niets uitzonderlijks aan de hand. Tot enkele decennia geleden waren de meeste mensen daar ook gewoon aan gewend. Mensen die in de uiterwaarden woonden hadden gewoon een plavuizen vloer en niet van hout. Ik vrees dat dit ook weer kan worden verklaard doordat de mensen steeds verder van de natuur staan. In ieder geval geldt dat voor die journalisten uit het gooi en amsterdam...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

blaauw7

#8
Erg overdreven allemaal. Ik woon al 17 jaar in de uiterwaarden (Blauwe Kamer, Wageningen) en de mensen die hier wonen en leven weten niet beter. Ik vind het prachtig. Wij houden de stand van lobith goed in de gaten. Bij 15.30 gaat de weg onder en dat gaat nu echt niet gebeuren. In 1995 stond er een meter op de weg! (honderden muizen en mollen gered van de verdrinkingsdood toen) Van mij mag de weg onder, hebben we het gebied voor ons zelf. Nu is het ook de periode om insecten te vangen. klinkt misschien raar in de winter maar in rivier aanspoelsel wemelt het van beesten....
Groeten,
Dick Belgers

Margreet Kwh

Ik kan niet beoordelen of de media-aandacht overdreven is. Dat zal de tijd me leren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

carolien reindertsen

Hier in het rivierengebied is het uiteraard ook niet mis..Het water staat echt hoog..De coupures in Tiel hebben ze vanmiddag gesloten omdat er morgen nog zo'n 14cm extra verwacht wordt. Ik wil uiteraard niet vooruit lopen op de feiten, maar ik hoop echt van ganzer harte dat we niet weer, net zoals in februari 1995 we onze huizen moeten verlaten.. Ik was destijds 16, en dat heeft best wel een hele impact op me gehad. Het is niet niks om huis en haard achter te moeten laten, binnen 1 dag onderdak te vinden voor al je dieren, je gehele meubilair naar boven te moeten verhuizen en met je hele familie een slaapplaats te vinden voor onbepaalde tijd..Ik maak me stiekem best een beetje zorgen...Hopelijk zal het zo'n vaart wel niet lopen, maar de evacuatie in 95 heeft er destijds behoorlijk bij me ingehakt.. Hopelijk zakt het water snel; dat zou een hele kopzorg minder zijn..

pia zz

vanmiddag even wezen kijken in het Lauwersmeer gebied zelf, woon er namelijk op steenworp afstand vanaf, het water staat nog steeds hoog, veel is afgesloten nu , ook ivm met het wild dat op de drogere gedeelten is gevlucht, er zijn zeer vele agenten aan het werk voor bewakingen en ook het noorderzijlvest heeft het er knap druk.....en natuurlijk zeer veel nieuwsgierige mensen , en of de media het opblaast weet ik niet, in mijn 57 jaar dat ik op deze aardkloot rondloop, heb ik het hier nog nooit zo gezien.
  groet Pia.

pia zz

Citaat van: blaauw7 op januari 05, 2012, 23:08:10 PM
Erg overdreven allemaal. . Ik vind het prachtig.

de boeren hier denken er heel anders over, een kennis van ons heeft 200 koeien, waar breng je die even onder, als je weg moet met je vee? ???
  groet Pia.

vuurvlinder

Ook de weg richting Matsloot is nog steeds afgesloten. Woon er 6 km vanaf.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Folkert Jan

Citaat van: vuurvlinder op januari 06, 2012, 22:24:22 PM
Ook de weg richting Matsloot is nog steeds afgesloten. Woon er 6 km vanaf.


Kwamen die waterbergingswerkzaamheden toch precies op tijd rondom het leekstermeer zou je zeggen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

vuurvlinder

Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2012, 22:35:31 PM
Citaat van: vuurvlinder op januari 06, 2012, 22:24:22 PM
Ook de weg richting Matsloot is nog steeds afgesloten. Woon er 6 km vanaf.


Kwamen die waterbergingswerkzaamheden toch precies op tijd rondom het leekstermeer zou je zeggen.
Voor dat gebied kennelijk wel. Hier rond Grootegast heeft het water wel eens hoger gestaan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

carolien reindertsen

Na het sluiten van de coupures in Tiel gisteren, worden dit weekeinde ook de hoogwaterkeeringen nabij de Prinses Margrietsluizen in Rijswijk/Ravenswaaij in de Lek in werking gezet. Ik ben vanmiddag langs de dijk gereden en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het lichtelijk benauwd begin te krijgen.. Uiteraard levert het prachtige plaatjes op, maar ik realiseer me ook dat niets is opgewassen tegen het geweld van de natuur... De schrik van 1995 zit er nog goed in.. Hoop dit niet meer te hoeven meemaken...Wat mij betreft mag het water gauw weer zakken!!! ;D

WimV

Vorig jaar stond het bij Tiel net zo hoog. Ik vind het een prachtig plaatje. Zolang het (zoals al eerder vermeld) bij Lobith nog niet alarmerend is, is er niks aan de hand. Van mij mag het langs de rivieren nog wel even duren. Levert in de (na)zomer tenminste weer leuke plantensoorten op.

Groetjes,
Wim

stefanhageman

Inderdaad ik kan er van genieten. Eigenlijk moet het nu hard gaan vriezen dan krijg je mooi kruiend ijs. (Kan wel gevaarlijk zijn maar is toch zeker wel spectaculair om te zien.)
En het hoge water levert leuke soorten op in de stad. Zoals gister een Grote Zaagbek en de Kuif- en Tafeleenden en Nijlganzen komen ook weer gezellig de parken in. Wel veel dode en verzwakte Hazen en Ratten langs de dijk gezien.
Stefan Hageman