Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora

Gestart door Hinko, januari 06, 2012, 18:53:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Graag wil ik iedereen op dit forum attenderen op de "Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora". Echt de moeite waard en een 'must have' voor iedereen die regelmatig waarnemingen invoerd.
mvgr, Hinko

han.endt


BartAbc

Hier even een toelichting bij de Nieuwe Atlas... op de Variadag van Floron was daar weinig ruimte voor.

Allereerst: als je nog een exemplaar wilt bemachtigen: er is inmiddels al erg moeilijk aan te komen. Via Floron/Sovon zijn ze uitverkocht heb ik begrepen. Misschien dat er hier en daar bij webshops nog exemplaren liggen. Als dat niet lukt zou ik het wel melden aan Floron; misschien komt er dan wel een herdruk.

In de atlas zijn kaarten opgenomen van in principe alle soorten van de standaardlijst van de Nederlandse Flora, uitgezonderd soorten die voor 1950 al waren uitgestorven.
Door het splitsen of samenvoegen van taxa wijkt het soms iets af. Ook zijn enkele recent verschenen soorten toegevoegd. Er zijn twee soorten kaarten:

•   664 grote kaarten, met gegevens uit drie perioden (uurhokken voor 1950, uurhokken 1950-1980, kmhokken 1975-2005)
•   827 kleine kaarten, met gegevens vanaf 1975, weergegeven per uurhok, intensiteit op basis van het aantal kmhokken per uurhok.

Er staat geen verdere toelichting bij de kaarten. Wel heeft het boek een korte inleiding, waarin o.a. een kaart met het aantal soorten per kmhok; hieruit is af te leiden welke delen van het land goed of slecht onderzocht zijn. Ondanks het ontbreken van toelichting bij de kaarten is het boek een schatkamer voor floristen die geïnteresseerd zijn in verspreidingsbeelden. Dit geldt vooral voor de grote kaarten. Door de weergave van gegevens op kmhok-niveau worden scherpe verspreidingspatronen zichtbaar. Beken, kanalen, dijken, wegen zijn vaak over grote lengte herkenbaar. De weergave van gegevens uit drie periodes laat zien welke dynamiek er in de flora zit. Soorten verdwijnen, soorten verschijnen, andere soorten blijven juist opvallen stabiel.

De beslissing om de atlas in deze vorm uit te geven viel in november 2011. De Nieuwe Atlas is in feite een iets gewijzigde druk van een Pilot-versie die ik in mijn laatste maanden bij Floron (dec 2008- jan 2009) gemaakt had. Die was toen wat mij betreft vooral bedoeld om de discussie over de atlas los te trekken, met name welke soorten daarin aan bod zouden komen.
Afgelopen najaar is dus besloten tot een vrijwel ongewijzigde uitgave. En dat ging zo snel dat er maar zeer beperkt tijd om nog wijzigingen aan te brengen. Enkele onvolledige kaarten (door veranderingen in soortnummers) konden worden verbeterd. Ook het kaartbeeld heb ik een beetje aangepast.

De uurhokgegevens zijn gebaseerd op de Atlas van de Nederlandse Flora (uitgegeven tussen 1975 en 1987, door het toenmalige Rijksherbarium, nu: NCB Nationaal Herbarium Nederland). De gegevens op kmhokniveau zijn gebaseerd op FlorBase2N, dus nog voor de komst van de NDFF en Waarneming.nl. Enkele kaarten met snel uitbreidende invasieve exoten zijn daardoor storend onvolledig, daarvoor kun je beter terecht op waarneming.nl. De rest van de kaarten is prachtig.

Ondanks wat tekortkomingen is de Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora is een mooi boek, ook dankzij het mooie druk- en bindwerk. Het resultaat van heel veel invensariseerwerk door de vrijwilligers van Floron, maar ook door terreinbeheerders, provincies, waterschappen, onderzoeksinstituten etc. Het is fijn dat het nu dan toch tot een uitgave is gekomen; een opsteker ook voor Floron in deze moeilijke tijden.

Overigens ben ik benieuwd wat gebruikers van dit forum vinden van de atlas. Er is intern bij Floron heel wat discussie over geweest (veel of weinig kaarten, veel of weinig tekst, wel of geen kmhokken, digitaal of papier etc). Mijn insteek is steeds geweest dat het boek vooral gericht moest zijn op vrijwilligers en professionals; in mindere mate voor een 'breed publiek', omdat dat de uitgave naar mijn idee duur en ingewikkeld zou maken, en ten koste zou gaan van het aantal kaarten.

Bart Vreeken
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Corryabbink

Bart het lijkt me goed al zijn de kaartjes soms wat aan de kleine kant. Verder kan ik er nog niet zoveel van zeggen omdat ik het exemplaar nog maar net binnen heb.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Margreet Kwh

CiteerAllereerst: als je nog een exemplaar wilt bemachtigen: er is inmiddels al erg moeilijk aan te komen. Via Floron/Sovon zijn ze uitverkocht heb ik begrepen. Misschien dat er hier en daar bij webshops nog exemplaren liggen. Als dat niet lukt zou ik het wel melden aan Floron; misschien komt er dan wel een herdruk.
(citaat Bart Vreeken)
Dank voor de tip. Ik heb Floron een bericht gestuurd als geïnteresseerde voor een herdruk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Andre321

Ik had begrepen dat op dag 1 al ruim meer dan de helft van de atlassen verkocht was.
De uitgave is wel mooi (kleur, hard kaft, mooi papier)
Die kleine kaartjes zijn wel erg klein..maar misschien dat het bij daglicht beter wil maar bij een schermlamp zijn ze niet goed zichtbaar.

blame

Hallo, Ik ben een kennelijk gelukkige bezitter van de atlas! Ik vind hem fascinerend en een goede, feitelijke aanvulling op andere boeken over flora. Drie opmerkingen toch, omdat erom gevraagd wordt:
1. Wel erg weinig achtergrondinformatie, en de tekst die er is, vind ik niet echt mooi vormgegeven, net een Word A-tje met te grote letters. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en verder no big deal.
2. De kleine kaartjes kennen feitelijk een heel andere telsystematiek dan de grote kaartjes. Hoewel ik allerlei methodologische argumenten kan bedenken dat dat een goede keus is, zou ik het zelf overzichtelijker vinden om alle kaartjes in dezelfde systematiek weer te geven. Omdat beide systematieken toch iets zegt over het voorkomen van de soort, interpreteer beide type kaartjes onwillekeurig toch hetzelfde. Als ik nu een groot en klein kaartje met elkaar vergelijk weet ik dat je appels met peren vergelijkt, maar toch doe ik het alsof het beiden appels zijn.
3. Waarom niet alle soorten even groot, netjes op alfabetische volgorde, met dezelfde telmethode weergegeven, en dan maar een iets dikkere/duurdere uitgave? Belangstelling is er kennelijk toch wel voor blijkt!
Maar bottom line: chapeau voor de makers van de atlas!

Wessel

petraw

Beste mensen,

Wat je wel moet bedenken is dat half november vorig jaar nog helemaal niet bekend was dat er een atlas zou komen. Dat is dus allemaal in minder dan een maand tijd geregeld. Tekst en info zijn in flora's te vinden en voor Bart denk ik dat we alleen maar lof kunnen hebben hoe de kaartjes eruit zien (daar zit heel veel tijd in). Op de Variadag zelf was al 4/5 van de voorraad weg.

Verder hier nog wat andere opmerkingen over de dag zelf: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=168874.0

Groet,

Petra
Groet, Petra

WimV

Hoi Bart,

In mijn tijd als DC is er ontiegelijk veel discussie geweest omtrent de atlas. Daar weten we beiden alles van. Ik heb ook de pilot-versie gehad. (netjes doorgegeven aan mijn opvolger). Dus ik wist wat er kwam.
En simpel zat, argumenten voor, argumenten tegen. Het zal allemaal wel. Dit zeer veel gevraagde boek ligt er nu. En ik mag nu zeggen, wat ik een paar jaar terug niet heb kunnen doen.

Dank je wel, Bart.

Groetjes,
Wim

Hinko

Bart alle complimenten!  :duim: Het ziet er echt fantastische uit! En als GIS professional weet ik hoe lastig het is om in verspreidingspatronen ook het element 'tijd' duidelijk weer te geven.

Ik denk dat het uitkomen van deze atlas voor de vele waarnemers die eraan bijgedragen hebben een beloning is, een kroon op hun werk, een blijk van waardering. Op de halfjaarlijkse bijeenkomsten van FLORON/Fryske Feriening foar Fjildbiology werd de afgelopen jaren steevast geïnformeerd naar de stand van zaken rond de atlas. Daarbij vielen best wel eens harde woorden. Waarnemers was voorgehouden dat er een atlas zou komen nadat de inventarisatie ronde in 2005 afgelopen zou zijn.

op de 'kleine' kaart van bijv. Schijfkamille is goed te zien dat er in Fryslân gebieden zijn waar relatief weinig gestreept is; op de 'grote' kaart van Watermunt valt het werk van de 'overactieve' werkgroep Workum direct op. (zone van de kop v/d afsluitdijk pal naar het zuiden). Het zgn 'waarnemer effect' is hier goed zichtbaar.
Er wordt momenteel hard gewerkt om het vegetatie archief (1976-1989) van de provincie Fryslân in de NDFF in te voeren. Helaas komt deze info te laat voor deze atlas. Maar misschien iets voor de volgende?   :angel:

mvgr, Hinko

Grada Menting

Citaat van: MarKoHu op januari 20, 2012, 18:06:47 PM
CiteerAllereerst: als je nog een exemplaar wilt bemachtigen: er is inmiddels al erg moeilijk aan te komen. Via Floron/Sovon zijn ze uitverkocht heb ik begrepen. Misschien dat er hier en daar bij webshops nog exemplaren liggen. Als dat niet lukt zou ik het wel melden aan Floron; misschien komt er dan wel een herdruk.
(citaat Bart Vreeken)
Dank voor de tip. Ik heb Floron een bericht gestuurd als geïnteresseerde voor een herdruk.

Ik heb even gekeken maar er is nog gemakkelijk aan te komen alleen voor een andere prijs (39,95) bij bv Bol.com , Boek.plus , Paagman.nl.
Dit is maar een greep.


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Traveler

Bedankt voor de tip. Ik heb het boek besteld en vandaag binnengekregen.

Met vriendelijke groet,

Rutger

BartAbc

Dank voor alle reacties!

En leuk om nu wat terug te horen; ik behoorde zelf tot de pechvogels die vanwege de grote drukte op de Variadag niet meer tot de zaal werden toegelaten. :angry:

Wat de beschikbaarheid betreft: ik kreeg van de KNNV te horen dat de atlas vanaf half februari 'weer leverbaar' is; kennelijk waren de voorraden toch uitgeput, misschien wordt er zelfs bijgedrukt (?).

Over de inhoud:
Citaat van: Wessel Meijer op januari 20, 2012, 18:51:58 PM
1. Wel erg weinig achtergrondinformatie, en de tekst die er is, vind ik niet echt mooi vormgegeven,
2. De kleine kaartjes kennen feitelijk een heel andere telsystematiek dan de grote kaartjes. Hoewel ik allerlei methodologische argumenten kan bedenken dat dat een goede keus is, zou ik het zelf overzichtelijker vinden om alle kaartjes in dezelfde systematiek weer te geven.
3. Waarom niet alle soorten even groot, netjes op alfabetische volgorde, met dezelfde telmethode weergegeven, en dan maar een iets dikkere/duurdere uitgave?

Punt 1. Mee eens. Er is heel wat te zeggen over de achtergrond, over methodes, over trends, over de afzonderlijke soorten. Dus jammer dat dat er niet in staat. Ik heb begrepen dat Floron het komend jaar nog met een toelichtend document of boek wil komen.
Punt 2. Het was niet zonder meer mogelijk om de kleine kaartjes dezelfde legenda te geven. Op de grote kaarten is een stip in een kmhok nog net goed te zien, op de kleine kaarten lukt dat echt niet. Had eventueel wel gekund met stippen die de kmhokgrenzen overschrijden maar dan lijken soorten op de kleine kaarten veel algemener dan op de grote. De oplossing waar nu voor gekozen is was een beetje kort door de bocht; deze manier van weergeven hadden we bedacht voor de plantenkijkgids van Ton Denters, en stond dus klaar. Maar ik ben het wel met je eens; voor de vergelijkbaarheid was de andere oplossing toch beter geweest.
Punt 3. Het was woekeren met ruimte op de pagina om de uitgave niet te duur te maken. Met alle kaarten op groot formaat was het boek meer dan twee keer zo dik geworden, nog afgezien van de vraag om meer toelichting en tekst. Er was bij Floron geen goed beeld van de vraag naar de atlas, hoe die eruit moest zien en hoeveel mensen bereid waren daarvoor te betalen. De KNNV dacht dat er geen grote vraag meer was naar atlassen (2008) en zag meer in een boek met mooie foto's en veel minder kaarten, en de rest van de gegevens op een DVD.

Citaat van: Hinko op januari 21, 2012, 00:09:54 AM
als GIS professional weet ik hoe lastig het is om in verspreidingspatronen ook het element 'tijd' duidelijk weer te geven.
Het weergeven van drie periodes in 1 kaart is inderdaad een hele puzzel; overlappende uurhokken moeten een apart kleurtje krijgen, en terwille van het kaartbeeld heb ik de lijnen over de uurhokken weergegeven. Het benodigde kaartenprogramma heb ik ooit in QuickBasic geschreven, dat is echt uit de oertijd, maar ik zou niet weten hoe dat ik ArcGis zou moeten.

Citaat van: WimV op januari 20, 2012, 19:07:35 PM
In mijn tijd als DC is er ontiegelijk veel discussie geweest omtrent de atlas. Daar weten we beiden alles van. Ik heb ook de pilot-versie gehad. (netjes doorgegeven aan mijn opvolger). Dus ik wist wat er kwam. En simpel zat, argumenten voor, argumenten tegen. Het zal allemaal wel. Dit zeer veel gevraagde boek ligt er nu.

WimV, PetraW, Rutger, Corrie A. e.a
Voor zulke actieve en enthousiaste floristen als jullie, en die honderden anderen, had de atlas er al veel eerder moeten liggen. Het is niet terecht als dat zo weinig prioriteit had. Hetzelfde lijkt nu ook met de NDFF te gebeuren; daar komt ook zo weinig zichtbaars uit, maar daar is op dit forum al heel veel over geschreven.

Overigens: ik hoop dat er nog een vervolg komt op de atlas, waarin ook de andere soorten aan bod komen (soorten die nu met een kleine kaart afgebeeld staan, en/of invasieve en andere nieuwe soorten). Ik hoop daar eind februari bij Floron over te gaan praten.


Bart Vreeken

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Corryabbink

Citaat van: BartAbc op januari 26, 2012, 18:42:19 PM
Dank voor alle reacties!

En leuk om nu wat terug te horen; ik behoorde zelf tot de pechvogels die vanwege de grote drukte op de Variadag niet meer tot de zaal werden toegelaten. :angry:

WimV, PetraW, Rutger, Corrie A. e.a
Voor zulke actieve en enthousiaste floristen als jullie, en die honderden anderen, had de atlas er al veel eerder moeten liggen. Het is niet terecht als dat zo weinig prioriteit had. Hetzelfde lijkt nu ook met de NDFF te gebeuren; daar komt ook zo weinig zichtbaars uit, maar daar is op dit forum al heel veel over geschreven.

Overigens: ik hoop dat er nog een vervolg komt op de atlas, waarin ook de andere soorten aan bod komen (soorten die nu met een kleine kaart afgebeeld staan, en/of invasieve en andere nieuwe soorten). Ik hoop daar eind februari bij Floron over te gaan praten.


Bart Vreeken

Onvoorstelbaar dat je niet toegelaten werd ;D

Tot nu toe kon ik me nog aardig behelpen met de ANFboeken. Ook had ik inzicht in de Twentse database.
Overigens hoop ik net zoals jij dat dit boek een vervolg krijgt. Er is weinig op de markt wat verspreiding van soorten betreft. Natuurlijk weet ik zo onderhand wel waar een bepaalde soort te vinden is maar toch geeft dat geen beeld van Nederland.
Bart bedankt voor je uitvoerig antwoord en alle moeite die ervoor gedaan is. Een prachtig boek :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petraw

Voor wie 'm nog niet heeft. Volgens de website van FLORON is hij weer te verkrijgen via de KNNV uitgeverij vanaf half februari:

http://www.floron.nl/Nieuws/tabid/61/articleType/ArticleView/articleId/370/Weer-leverbaar-Nieuwe-Atlas-van-de-Nederlandse-Flora.aspx

Groet,

Petra
Groet, Petra

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven