Gewone toch?

Gestart door Tukkerbird, januari 05, 2012, 23:10:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo,
Ik zit bij deze Boomkruiper een beetje te twijfelen of het ook een Kortsnavel kan zijn.
Bij deze ontbreekt wel het bekende bakje maar voor de rest komt volgens mij de trap wel redelijk overeen met Kortsnavel.
De foto is in Twente gemaakt op 25-10-2010, ook broedgebied van de Kortsnavelboomkruipers.

Gr.Martin


Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Guus heeft gelijk Martin al is inderdaad het trapje een tikkeltje 'dubieus': de overlap van het treedje op p8 over p7 lijkt wat groter dan de overlap van het treedje op p7 over p6 (1e treedje van buitenaf is dat op p4). Maar de uiteinden van de treedjes zijn puntig ('an sich' al een aanwijzing voor gewone) en dan is die overlap wat lastig te beoordelen en als je beide foto's goed bekijkt lijkt de overlap ongeveer gelijk. Dàt + het duidelijk ontbreken van het bakje (treedje op p4 zit niet 'hoger' dan dat op p5/p6) sluit Taiga/Kortsnavel eigenlijk al uit (en de onderzijde is feitelijk niet 'wit' genoeg....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Heren bedankt :duim:

Toch gewone wat ik eigenlijk al dacht. Ik heb veel foto, s bekeken van de Kortsnavel en bij enkele zag ik dat het bakje ontbrak + het dubieuze trapje, duidelijke oogstreep, witte vlekjes op de kop en lange achternagel{op deze foto niet te zien} brachten de twijfel voor gewone.

Het kenmerk van de puntige uiteinden was voor mij weer nieuw, weer wat geleerd                   

Enkele jaren geleden schijnt er een gemengd paar{Boomkruiper x Kortsnavel} gebroed te hebben op de zelfde locatie, misschien zit er daar nog wat bloed van in.

Morgen maar eens een echte Kortsnavel opzoeken, bedankt voor de hulp.

Gr.Martin