Jouw natuurmoment van 2011

Gestart door Jan vH, december 30, 2011, 18:35:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Wat was jouw mooiste natuurmoment van 2011?

Die van mij was afgelopen zaterdag, tijdens de Klapekstertelling. Ik had een uurtje gefietst en wilde naar het eerste heideveldje gaan die ik wilde afzoeken naar Klapeksters. Net voordat ik er was begon het te regenen. Gelukkig niet zo hard, maar ik baalde wel een beetje omdat het mooi weer zou worden, en ik dus geen regenkleding mee had. Ik liep al wel door naar de heide. Terwijl het regende scheen de zon ook over de heide. Opeens zie ik vijf Edelherten staan met grote geweien. Op zo'n dertig meter afstand, net tegen de zon in. Een prachtig sfeervol plaatje. Helaas lukte het niet om er een foto van te maken, maar het was wel enorm mooi om te zien. De rest van de telling was ook leuk met o.a. Dwergviltkruid (nieuwe locatie), Gewone Spinselbladwesp (nieuwe locatie), Blauwe Kiekendief, Raaf en op het einde van de telling gelukkig ook nog een mooie Klapekster.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ewoudploeg

Teveel mooie momenten dit jaar op libellengebied. Een mooitse moment kan ik niet kiezen. Graaien in de huidjes van Vaandeldrager, Blauwoogbronlibel, Zadellibel, Turkse rombout, Schaduwlibel en vele andere in Turkije, waaronder zelfs huidjes van de Turkse koraaljuffer. Het vangen van larven van Epallage fatime was ook zo gaaf. De eerste vangst van larven van de Zuidelijke keizerlibel in Nederland, niet gek. Ook zo gaaf was het tweetal bezoeken aan de idioot noordelijke populatie van de Schemerlibel in Duitsland. Daar zelfs een eiafzettend vrouwtje gezien, temidden van enkele huidjes en tientallen uitsluipende gaffellibellen. Vliegen er plots ook nog een Rouwmantel en Morgenrood voorbij! 400 huidjes van Aeshna viridis rapen in 2 uur tijd gebeurt ook niet zo vaak. Nu, ik kan doorgaan, maar er moet nog meer gebeuren vandaag.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Norman

Voor mij was het natuurmoment van 2011, ergens in Utrecht op de Grens van Noord-Holland in de achtertuin van een landgoed, 's avonds observeren bij een Dassenbrucht waarbij er 4 volwassen dieren en 4 juveniele dieren overal om mij heen aan het ravotten waren. Tot een meter voor mijn voeten waren de dieren aan het stoeien, krabben en fourageren. Niets leek ze te verstoren, ook niet toen mijn medeteller sluipend, maar krakend door het blad en de takken mij kwam halen om naar huis te gaan. De dieren gingen onverstoorbaar verder waar ze mee bezig waren.

Maar ook de ontdekking van een Kraanvogel, Dwergarend en Klapekster tijdens de Nachtengalenexcursie die ik ieder jaar geef (behalve in 2012) waren erg leuk.

Daarnaast was de ontdekking van de Utrechtse Heuvelrug een openbaring, wat een prachtig stukje Nederland.

Nederland krijgt te weinig aandacht als vakantiebestemming waar je heerlijk kunt genieten van de Natuur. Dit jaar blijven wij dan ook lekker in Nederland om de vakanties te vieren.