Anommatus duodecimstriatus

Gestart door blaauw7, januari 02, 2012, 11:56:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vandaag gevonden in mijn composthoop met de plankjes techniek! Als je een composthoop hebt plaats dan enkele onbehandelde plankje (eiken,beuken) op 10 cm diepte in de rulle compost. enkele maanden laten zitten, Daarna voorzichtig opgraven en de onder zijde inspecteren op kevers. Je hebt wel goede ogen nodig voor deze friemel beesten......
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Maar hoe als je geen composthoop hebt?

develhorst

Ja Th., misschien ken je iemand die wel zo'n hoop heeft en misschien wel wat van die plankjes in die hoop wil begraven.
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

blaauw7

Nog een HOOP te doen dus...... Jij hebt er toch ook 1 Jan.
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Maar kan ik ook mijn plankje in jullie hopen ingraven?

develhorst

ja dat kan, maar ik installeer mijn zelfontworpen ondergrondse val ook in de hoop.
Patent is al aangevraagd..
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

blaauw7

Waarom willen jullie toch altijd die beesten zelf vangen? ::)  Ik vang ze maar hoef ze niet, jullie hebben ze niet maar willen ze wel..... 1+1 is 2!
Groeten,
Dick Belgers

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

thijsdegraaf

#8
Ik heb ook nog wel een composthoop in de aanbieding.  ;)
Ik heb er wel een plankje op liggen. Ik zal er ook een paar ingraven.


develhorst

ik zou zeggen plaats een plankje, wie weet is het beest helemaal niet zeldzaam!
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

blaauw7

#10
Het beest houdt van organisch rijke grond. Maar pas op er zijn meerdere soorten in , vooral zuid, europa. Op composthopen komt van alles terecht...... Op genitaal determineren. Met de plankjes vang je ook nog ander leuk spul. Hier zitten ook honderden Epuraea ocularis beesten, zitten ook onder de plankjes. Een beest wat nog niet voor nederland is gemeld (al wel is opgenomen in Vorst et al 2010).
Ook kan de methode van Tim worden toegepast. Grond wassen. Alleen leent die vette organisch rijke grond zich daar wellicht niet voor
Groeten,
Dick Belgers

develhorst

Dick, heb jij in de buurt nestkastjes hangen?
Zo ja zeef de restinhoud van de nesten dan eens.
Ik vind daar van alles in...
En heb je dat genitaal zelf bekeken? Of heb je daar ook een liefhebber voor?
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

blaauw7

#12
Nest kastje hebben we hier niet zo veel. wel veel mussen nesten.... Zal daar eens in kijken. Oscar heeft de eerste voor mij gedermineerd  . Heb ze nu op drie verschillende plaatsen gevonden. Onder een oude plank in de hoogwaterlijn, in het kippenhok en in de composthoop. Beest lijkt mij niet zeldzaam, alleen erg moeilijk te vinden en verdomde klein.

voor plankjes op composthoop zie hier:
http://www.nev.nl/diptera/Vliegenmepper2010-2.pdf

zie ook: Belgers J.D.M., 2011, Anommatus duodecimstriatus (Coleoptera: Bothrideridae) na bijna 75 jaar weer in Nederland aangetroffen. Entomologische Berichten, 71(4), 13 - 14.

Groeten,
Dick Belgers

liptaster

Citaat van: blaauw7 op januari 02, 2012, 21:29:27 PM
Het beest houdt van organisch rijke grond. Maar pas op er zijn meerdere soorten in , vooral zuid, europa. Op composthopen komt van alles terecht...... Op genitaal determineren. Met de plankjes vang je ook nog ander leuk spul. Hier zitten ook honderden Epuraea ocularis beesten, zitten ook onder de plankjes. Een beest wat nog niet voor nederland is gemeld (al wel is opgenomen in Vorst et al 2010).
Ook kan de methode van Tim worden toegepast. Grond wassen. Alleen leent die vette organisch rijke grond zich daar wellicht niet voor

Waarom zo omslachtig werken met plankjes? Gewoon zeven lijkt me hier het beste. De techniek van grondwassen doe je best niet in de composthoop, alles komt gewoonweg drijven. Voor Anommatus blijft het wel een simpele methode om ze te vinden, die twee keer dat ik in de Ardennen probeerde had ik twee keer meerdere exemplaren (bijvangst voor mij). Ik verwacht dat hij op veel plaatsen gewoon is. Bij ons trouwens 1 soort. Het is nu het moment om in het mediterrane gebied die te zoeken, kans zit er dik in dat ik binnenkort nog eens voor een weekje naar daar ga.

Volgens mij leveren vogelnesten meer op tijdens het broedseizoen (voor zover ik daar ervaring in heb).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

liptaster

Additie: ook het moment voor mollennesten!
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

blaauw7

En voor aanspoelsel! Er komt een hoogwatergolf aan... ;D
Groeten,
Dick Belgers