Ergonomie van verrekijkers - wat kan er verbeterd worden?

Gestart door KorHaan, december 30, 2011, 03:51:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Waarom niet een lus aan het verdikte gedeelte van de verrekijker draagband.

En die met een 'touwtje en karabijnhaak' bevestigd aan je broekriem.

Zo wordt je nek ontlast en houd je je broek ook omhoog.

(het werkt, behalve bij een trainingsbroek..... dan krijg je weer andere ongemakken)

Hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groeten Frans.

(zie schets)

KorHaan

Hé Frans,

Goede gedachte, mooie schets!


Heb ik ook uitgeprobeerd, inderdaad met een riempje aan het brede nekgedeelte van de riem plus een karabijnhaak aan je broekriem. Zeker werkt het. Een zware kijker voelt veel minder zwaar aan. Waar het bij mij echter ging wringen, was toen ik mijn jas aantrok over de broekriemconstructie heen. Bij koud weer tochtte het enorm in mijn halskraag, omdat ik mijn jas bovenaan niet kon sluiten vanwege de tevoorschijn komende kijkerriem onder mijn jas. Ik kreeg kou in mijn nek, en spierpijn, dus ik ben er maar mee gestopt. Ik heb daarna nog wel een tijdje dezelfde broekriemconstructie uitgeprobeerd met een kort riempje aan het brede nekdeel van de kijkerriem en een karabijnhaak aan de lus op mijn rugzak; een goed gevulde rugzak hangt lekker omlaag op je rug en als je je kijker daar aan kunt clipsen, ben je het gewicht van de kijker ook goeddeels kwijt. Alleen moet je dan wel elke keer als je je rugzak op en af doet, de kijker losclipsen.


Wellicht is je broekriemconstructie met karabijnhaak in koude winters ook bruikbaar, als je een jas met een ceintuur gebruikt, of een riem buitenom je jas heen, zodat je de karabijnhaak daaraan kunt vastclipsen. Je kunt van die handige heuptasjes kopen, voor waterflesjes en andere kleine spullen, die je om je heupen vastklikt. Als je die om je jas aantrekt, kun je de karabijnhaak daaraan aan de rugkant bevestigen, en heb je in principe hetzelfde draaggemak maar wel met een lekkere dikke jas aan!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Fvegmond

Nog iets anders,

Zo'n finnstick, die je op je buik kunt afstempelen.

Kan iemand daar eens een goede foto van uploaden?

Ben benieuwd naar de meest praktische/ lichtste oplossing toe te passen voor lange wandeltochten en voor op boottochten.

Ik hoor het graag.

Groeten Frans

KorHaan

#33
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.cloudynights.com/ubbthreads/attachments/221507-FinnStick.jpg&imgrefurl=http://www.cloudynights.com/ubbarchive/showflat.php/Cat/0/Board/binoculars/Number/187373/page/1/view/collapsed/sb/7/o/all/fpart/5&h=600&w=588&sz=67&tbnid=2KKu2NqOaGDFlM:&tbnh=90&tbnw=88&zoom=1&usg=__VRam_hEzMVhpZn-68dNJBL9KlVQ=&docid=IEGeeDtON2azEM&sa=X&ei=K9tBUsKPMMadtQbXloGoDQ&ved=0CD0Q9QEwAg&dur=1


( Voor grotere foto's even op de afbeelding klikken, je komt dan in een forum terecht; dan bijna helemaal omlaag scrollen levert de grotere foto's op.)


Zo'n Finnstick is één paaltje, maar ik kan me met wat fantasie wel een 2-delig dingetje voor de geest halen; twee korte stokken met een scharnier waar je het op je kijker zet, en vervolgens vouw je de twee pootjes uit elkaar en zet ze klem op de borst. Dan heb je zelfs geen handen meer nodig. Ik meen me te herinneren, dat er ooit zo'n constructie is geweest, maar die is kennelijk niet aangeslagen bij vogelaars en in onbruik geraakt.


Eens zoeken of ik daar een foto van kan vinden...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Timo Roeke


KorHaan

Hoi, Timo,



Zo'n verrekijkersupport bestond ergens in de jaren 1980, toen het gesleep met telescopen nog geen gemeengoed was. Het heeft maar kort geduurd, kennelijk omdat het nooit aangeslagen is. Ik hoop dat ik het staketsel ergens kan vinden. 8)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Gevonden :


http://liveimageserver.dlf.org.uk/mee//products/med/0011566.jpg


Freshold Binocular Support, heette dat ding. Kwam ik via een CloudyNightsforum achter. Helaas geeft Google alleen de link naar datzelfde forum... Het is denk ik dus niet meer te koop.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Lowieke

Citaat van: Fvegmond op september 24, 2013, 10:12:22 AM
Ben benieuwd naar de meest praktische/ lichtste oplossing toe te passen voor lange wandeltochten en voor op boottochten.
Dat is voor mij nog altijd de pet, waarbij ik twee vingers op de klep leg. Het helpt met het stabiliseren van de kijker.
Jeroen.