Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, december 23, 2011, 14:23:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

nhdejong

Hoi,

In de soortenlijst Vogels Suriname (en) miste ik door verschillende oorzaken enkele soorten:
- de Blue-black Grosbeak (Cyanocompsa cyanoides) staat in de Surinamegids (Spaans et al., 2016) zo vermeld, maar is in de lijst alleen te vinden als Rothschild's Grosbeak. Dat was een hele puzzel eer ik daar achter was. Kan er een synoniem toegevoegd worden?
- De Sand Martin (Riparia riparia) heet in de eerdergenoemde Surinamegids Bank Martin. Kan ook hier een synoniem worden toegevoegd? Je zoekt je anders suf.
- De Guianan Schiffornis (Schiffornis olivacea) heet in de gids: Olivaceous Schiffornis.
- De Roraiman Screech Owl (Megascops roraimae) heet in de gids: Vermiculated Screech Owl.
- Broad-winged Hawk (Buteo platypterus) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel (sporadisch) voor in Suriname, er is ook al een foto in de database aanwezig: https://suriname.observation.org/soort/view/73276?waardplant=0&poly=1&from=1900-03-06&to=2018-03-06&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&prov_wg=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0
- Plain-winged Antwren (Myrmotherula behni) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel (sporadisch) voor in Suriname.
- Ash-winged Antwren (Euchrepomis spodioptila) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel voor in Suriname.
- Feral Pigeon (Columba livia forma domestica) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel voor in Suriname.

En in de soortenlijst Reptielen & Amfibieën Suriname (nl):
- de Slanke Boomboa (Corallus hortulanus) is alleen te vinden als Garden Tree Boa, de Engelse naam. Ik heb net pas geleerd hoe ik de Latijnse naam ook in de lijst kan doen verschijnen, maar misschien is de Nederlandse naam ook wel een goede aanvulling? Staat ook zo in de 'Slangen van Suriname' van Bert Abuys (Abuys, 2015). Overigens komt in Suriname uitsluitend de ondersoort C. h. hortulanus voor.
- ik kon zowel in de (nl)- als in de (en)-lijst geen optie vinden voor een onbekende slang. Uiteindelijk heb ik deze als 'lizard unknown' ingevoerd om de tijd en plaats vast te leggen, maar misschien is 'snake unknown'/'slang onbekend' een optie?

Tot zover even, alvast dank!
Smiles,
Klaas

hiskodevries

#181
Klaas, dat soort lokale synoniemen zijn natuurlijk vrij gevaarlijk.
Ik ga die niet toevoegen voordat iemand  heeft uitgezocht dat die namen niet voor andere soorten worden gebruikt.
Als een vogelsoort niet met wetenschappelijke naam in observation.org is te vinden dan bestaat die niet conform de ioc worldbirdlist
Ale een vogelsoort wel in observation.org voorkomt maar niet in de surinaamse checklist geef dat dan even goed aan, die voeg ik zo toe
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op maart 06, 2018, 12:41:12 PM
Klaas, dat soort lokale synoniemen zijn natuurlijk vrij gevaarlijk.
Ik ga die niet toevoegen voordat iemand  heeft uitgezocht dat die namen niet voor andere soorten worden gebruikt.
Als een vogelsoort niet met wetenschappelijke naam in observation.org is te vinden dan bestaat die niet conform de ioc worldbirdlist
Ale een vogelsoort wel in observation.org voorkomt maar niet in de surinaamse checklist geef dat dan even goed aan, die voeg ik zo toe

Sorry dat ik niet duidelijk was, Hisko, ik zal het even wat beter uitzoeken allemaal:

- ik zie nu bijvoorbeeld dat Blue-black Grosbeak geen synoniem is van Rothschild's Grosbeak, maar dat die Rothschild's onterecht wèl in de Surinaamse lijst is opgenomen en de Blue-black onterecht niet.
- De naam Bank Martin (noch Bank Swallow) wordt in observation.org niet gebruikt. Wordt dus wel in de Surinamegids gebruikt en zij houden een of andere Zuid-Amerikaanse lijst (SACC?) aan, waardoor ze ook Black-bellied Plover in plaats van Grey Plover gebruiken voor de Zilverplevier (Pluvialis squatarola). Heel irritant/verwarrend.
- Guianan Schiffornis is de nieuwe naam van de Olivaceous Schiffornis. De laatste wordt echter nog wel in de Surinamegids gebruikt en dus ook door de lokale gidsen. In het veld is het dan heel lastig als je de naam die genoemd wordt niet kunt vinden in de lijst.
- wat betreft de Screech Owls heb ik wat onderzoek gedaan en is er recentelijk een hoop veranderd door allerlei splits. De Vermiculated Screech Owl die in de Surinamegids staat, heet in het Latijn Megascops guatemalae, een soort die in observation.org nu Middle American Screech Owl wordt genoemd. De Vermiculated Screech Owl die in observation.org staat, heet Megascops vermiculatus. Deze soorten zijn echter (veel) westelijker aangegeven. De eerder door mij genoemde Roraiman Screech Owl staat wel genoteerd voor Suriname, ook bijvoorbeeld in xeno-canto.org. Ik denk dus dat onze waarnemingen om die laatste soort gaan. En dan is het logisch dat de Vermiculated Screech Owl dus inderdaad niet in de Surinamelijst staat, maar dan moet het nog worden aangepast in de Surinamegids en moeten ook de lokale vogelgidsen deze kennis nog overnemen... Ik zal hierover nog wat deskundigen raadplegen. Samengevat lijkt het hier dus terecht dat de Roraiman Screech Owl in de Suriname-checklist staat en hoeft hier dus niets aan te veranderen.
Eén en ander heeft te maken met dat de SACC wat traag werkt en niet de IOC wordt aangehouden. Voor de veldwerkers onder ons is dat dus bijzonder lastig, want als de lokale gids ons op een (zogenaamde) Vermiculated Screech Owl wijst, kunnen wij die niet vinden in de veldgids Birds of Suriname. Je moet dan raden dat het om de Roraiman Screech Owl gaat... Ik kan daar in ieder geval nu even geen oplossing voor bedenken.
- Broad-winged Hawk, Plain-winged Antwren, Ash-winged Antwren zijn schaarse of dwaalgasten in Suriname en kunnen dus gewoon in de Suriname-checklist worden opgenomen. Feral Pigeon is in Paramaribo zelfs algemeen. Graag ook opnemen in de checklist. Broad-winged Hawk zou je wel rood mogen maken, al weet ik niet wat daar de regels voor zijn.

Wat betreft de herpetofauna, die info lijkt me duidelijk genoeg in mijn vorige bericht ;-)

Alvast dank!
Smiles,
Klaas

hiskodevries

CiteerBroad-winged Hawk, Plain-winged Antwren, Ash-winged Antwren zijn schaarse of dwaalgasten in Suriname en kunnen dus gewoon in de Suriname-checklist worden opgenomen. Feral Pigeon is in Paramaribo zelfs algemeen. Graag ook opnemen in de checklist
:right:
idem voor slang onbekend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

#184
Citaat van: hiskodevries op maart 06, 2018, 14:59:28 PM
CiteerBroad-winged Hawk, Plain-winged Antwren, Ash-winged Antwren zijn schaarse of dwaalgasten in Suriname en kunnen dus gewoon in de Suriname-checklist worden opgenomen. Feral Pigeon is in Paramaribo zelfs algemeen. Graag ook opnemen in de checklist
:right:
idem voor slang onbekend

Oké, thanx, maar what about de Blue-black Grosbeak? En is er geen mogelijkheid om Olivaceous Schiffornis en Bank Martin (en misschien ook Black-bellied Plover) als synoniem ook in de checklist te hebben?
En kan de Nederlandse naam (Slanke Boomboa) en de Surinaamse ondersoort (C. h. hortulanus) van die Garden Tree Boa worden toegevoegd, of moet dat via een andere weg?

Of heb je daar nog bronnen voor nodig, zoals bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinboa

Smiles,
Klaas

gcusters

#185
Citaat van: nhdejong op maart 06, 2018, 16:05:05 PM
Oké, thanx, maar what about de Blue-black Grosbeak? En is er geen mogelijkheid om Olivaceous Schiffornis en Bank Martin (en misschien ook Black-bellied Plover) als synoniem ook in de checklist te hebben?
Smiles,
Klaas

Deze namen zijn allemaal het resultaat van taxonomische indelingen / updates. De suriname gids zal mogelijk een "Amerikaanse" indeling volgen.
Rothschild's Grosbeak is een afsplitsing van Blue-black Grosbeak. In Suriname komt de Rothschild's Grosbeak voor.

Guianan Schiffornis is de naam volgens het IOC (al heel lang). Andere taxonomische instanties gebruiken de naam Olivaceous Schiffornis zie avibase dus daar is wel iets voor te zeggen om deze als synoniem op te nemen. De naam Olivaceous Schiffornis wordt niet door het IOC gebruikt.

Roraiman Screech Owl is inderdaad afgesplitst van Megascops guatemalae en is de voorkomende soort in Suriname.

Betreffende Sand Martin, dit is de naam volgens IOC. Andere instanties gebruiken Bank Swallow. Dit is ook de naam in de online surinamegids. Bank Martin ben ik nog niet tegengekomen. Bank Swallow zou evt als synoniem opgenomen kunnen worden aangezien deze niet door IOC gebruikt wordt.

Voor de zilverplevier en waarschijnlijk nog veel meer soorten geld wederom dat IOC een andere Engelse naam hanteert dan de Amerikaanse taxonomische indelingen. Ik weet niet of het voor al deze soorten wenselijk is om de Amerikaanse namen als synoniem op te nemen.

mvg
Geert

nhdejong

Hoi Geert,

Dank je wel voor de toelichting. En excuses, Bank Martin had ik zelf verzonnen, in de Suriname veldgids staat Bank Swallow inderdaad.
En is de Blue-black Grosbeak uit te sluiten op basis van verspreiding? Ik bedoel, zijn alle Blue-black Grosbeak-achtige vogels in Suriname automatisch C. rothschildii? Of komen ze naast elkaar voor?

Voor het moeilijke lot van de veldwerkers onder ons zou ik toch graag een lans breken voor die synoniemen in de checklist. Zeker als de lokale veldgids (en daarmee dus vaak ook de lokale gidsen) een bepaalde naam hanteren, is dat de naam die je zoekt in ObsMapp. Als die daar niet te vinden is, moet je het echt heel belangrijk vinden (zoals ik) om dat thuis nog helemaal te gaan uitzoeken. Niet iedereen is vertrouwd met dit forum en alles. Of er treden allerlei ongewenste fouten op, doordat mensen dan maar namen in gaan voeren die er op lijken. Ik heb dat zelf in het veld zien gebeuren, onder het mom van 'dan zal die het wel zijn'.

Met Olivaceous Schiffornis, Bank Swallow, Black-bellied Plover en misschien nog wel een paar lijkt het misschien een heleboel, maar uiteindelijk valt het op een soortenlijst van 750 soorten in Suriname ook wel weer mee. Het gaat over een handjevol synoniemen die het leven in het veld een heel stuk aangenamer maken. Het is al moeilijk genoeg dat het dus bij Vermiculated/Roraiman Screech Owl en Blue-black/Rothschild's Grosbeak niet kan...

Alvast dank voor het overwegen van dit verzoek!
Smiles,
Klaas


hiskodevries

Bank Swallow toegevoegd.
Voor de rest geld : ik heb echt hapklare brokken nodig waarbij ik er vanuit moet kunnen gaan dat alles gecheckt is op IOC lijst.
Uit een verhaal kan ik niet de waarheid halen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gcusters

Ten Oosten van de Andes zou het allemaal Rothschild's Grosbeak moeten zijn.

@ hisko
Tav synoniemen is denk ik de enig manier om te controleren of een "amerikaanse" soortnaam gebruikt wordt voor andere IOC soorten door de IOC lijst af te zoeken op die naam. Hiermee kun je de afwezigheid zien maar hoe dit in een hapklare brok aan te leveren.....geen idee. Tenzij jullie daar andere tools voor hebben.

MVG
Geert

hiskodevries

Geert, dat lijkt mij de enige manier, maar ik heb daar geen tijd voor.
Iemand die daar een verzoek voor plaatst zal daar zelf naar op zoek moeten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Ik ben erg geïnteresseerd in een landenlijst vogels voor Ivoorkust. (Maar als die gegenereerd wordt op basis van uitsluitend Observation-waarnemingen Ivoorkust hoeft het niet, dan gebruik ik die van Guinee en Ghana wel).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 27, 2018, 20:04:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2018, 16:12:25 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2018, 14:40:57 PM
die bestaat al

Hij staat er bij mij niet tussen, tussen de H en de J.
Zoek eens bij de C ( Côte d'Ivoire )  Bart ;)

Of course zei de horse. Estupido.  :P (maar ik moet even wachten tot de bug eruit is, lukt me niet om hem down te loaden).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten Hotting

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2018, 21:38:29 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 27, 2018, 20:04:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2018, 16:12:25 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2018, 14:40:57 PM
die bestaat al

Hij staat er bij mij niet tussen, tussen de H en de J.
Zoek eens bij de C ( Côte d'Ivoire )  Bart ;)

Of course zei de horse. Estupido.  :P (maar ik moet even wachten tot de bug eruit is, lukt me niet om hem down te loaden).
In versie 7.21.6 ook nog niet?
Groet,
Maarten

Bart van Hoogstraten

#196
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 27, 2018, 22:16:25 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2018, 21:38:29 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 27, 2018, 20:04:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2018, 16:12:25 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2018, 14:40:57 PM
die bestaat al

Hij staat er bij mij niet tussen, tussen de H en de J.
Zoek eens bij de C ( Côte d'Ivoire )  Bart ;)

Of course zei de horse. Estupido.  :P (maar ik moet even wachten tot de bug eruit is, lukt me niet om hem down te loaden).
In versie 7.21.6 ook nog niet?

Gambia en Guinee doen het bij download in 7.21.6, Côte d'Ivoire niet. Wie kan even proberen of het hem wel lukt? (Ik heb een Samsung S8+ met Android 8.0.0). Misschien ligt het aan die vreemde leestekens in de naam van het land?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 28, 2018, 08:03:43 AM
Wie kan even proberen of het hem wel lukt?

Edit -> Laat maar, het lukt Alex zelfs niet. Het moet te maken hebben met alleen dat bestand of de bestandsnaam.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jjbrinkman

Hoi hisko,
Fijn dat er een prima lijst van Filipijnen is.
Volgens mij ontbreekt echter

Oriental dwarf kingfisher Ceyx erithaca

En dan ondersoort:

C. e. rufidorsa Strickland, 1847 – S Malay Peninsula (S of Isthmus of Kra), Sumatra and adjacent islands (Simeulue, Nias, Batu Is, Mentawai Is, Bangka, Belitung) and Borneo (except N & E) to NC & W Philippines (Mindoro to Palawan) and Java E in Lesser Sundas to Sumbawa, Flores and Pantar.

Ik hoop dat dit de goede groep is. Alvast bedankt,
Groet JanJaap

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Herman van der Meer

jjbrinkman

Dank Hisko, Herman,
Wel fijn om in ieder geval de soort "Oriental dwarf kingfisher Ceyx erithaca" voor de Philippines toe te voegen. Rufidorsa zal in de toekomst wel komen of als soort of als ondersoort (zie comment bij IOC).
Alvast bedankt, groet JanJaap

Louisb

Ik probeer ivm een vakantie in december de soortenlijst van Gambia bij te werken maar ik kan Gambia niet meer vinden in de landenlijst. Het zou toch moeten staan tussen Gabon en de Gaza strip? Ik heb ObsMapp 7.22.3 geïnstalleerd. Wat zie ik over het hoofd?
Met vriendelijke groeten, Louis Blommestein

Alex Kwak

Citaat van: Louisb op november 22, 2018, 20:10:17 PM
Ik probeer ivm een vakantie in december de soortenlijst van Gambia bij te werken maar ik kan Gambia niet meer vinden in de landenlijst. Het zou toch moeten staan tussen Gabon en de Gaza strip? Ik heb ObsMapp 7.22.3 geïnstalleerd. Wat zie ik over het hoofd?
Met vriendelijke groeten, Louis Blommestein

Het heet officieel "The Gambia" :-)

PS. Mocht je nog een uitstekende gids zoeken, of gewoon wat tips: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Louisb

Ik wist dat ik iets simpels over het hoofd zag. Dank! Ook dank voor je  aanbod voor tips maar ik heb al een zeer goede gids, Dembo Sonko, waarmee ik 6 dagen ga vogelen. Vriendelijke groeten, Louis Blommestein

erikvdw

in obsmapp gebruik ik de lijst vogels nederland.
daarin ontbreekt de kleine zwaan.
die a.u.b. toevoegen.

groeten, Erik

Alex Kwak

Citaat van: erikvdw op december 22, 2018, 13:21:16 PM
in obsmapp gebruik ik de lijst vogels nederland.
daarin ontbreekt de kleine zwaan.
die a.u.b. toevoegen.

Tweemaal dezelfde vraag stellen helpt echt niet. Ik heb al gereageerd op je andere bericht.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op december 22, 2018, 13:22:32 PM
Citaat van: erikvdw op december 22, 2018, 13:21:16 PM
in obsmapp gebruik ik de lijst vogels nederland.
daarin ontbreekt de kleine zwaan.
die a.u.b. toevoegen.

Tweemaal dezelfde vraag stellen helpt echt niet. Ik heb al gereageerd op je andere bericht.

Drie keer zelfs... ook nog een keer in wensen... maar misschien dat het te maken heeft met het feit dat lang niet iedereen op de hoogte is van het feit dat Kleine zwaan tegenwoordig als ondersoort van Fluitzwaan gezien wordt...

Ik herhaal dan dus nog eens:
Om deze in te voeren moet je dus ondersoorten aan zetten.
Ga hiervoor in het home-scherm naar instellingen, onder soortgroep-instellingen kies "activiteiten, kleden, enz.", kies vervolgens de groep vogels en vink onderaan "ondersoort" aan  :right:.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

In de Suriname-lijst ObsMapp kun je de full species Hudsonian Whimbrel (Numenius hudsonicus) alleen invoeren als ondersoort van Whimbrel (Numenius phaeoppus hudsonicus). Na uploaden waarnemingen verschijnt hij dan in je Observation-lijst als ondersoort van Hudsonian Whimbrel (Numenius hudsonicus hudsonicus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

de vraag is of je jouw soortenlijsten wel op tijd ververst had, zie https://observation.org/mobile_app_checklists.php?g=1&l=291
staan ze keurig in
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0