Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, december 23, 2011, 14:23:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hjkrajenbrink

Citaat van: hiskodevries op december 04, 2016, 13:37:49 PM
Favorietenlijsten moeten asap om zeep worden geholpen. Kost veel database ruimte en alleen de maker trekt profijt. Volgende week gaat een ander ook een favolijst vogels van Panama aanmaken . Zonde van de inspanning.

Kruisende post! :) Inderdaad zonde van de inspanning; sluit mooi aan bij mijn vorige post.
Groeten,
Henk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hjkrajenbrink

Groeten,
Henk

hiskodevries

optilette (ondertekenen met je eigen naam , zie forum voorwaarden) die hebben nooit bestaan
maar binnen de app zullen die zeker resultaten opleveren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Het zou fijn zijn als ik onder "Wantsen, cicaden en plantenluizen" niet alleen voor 'wants onbekend', maar ook voor 'cicade onbekend' zou kunnen kiezen. Misschien ook 'Plantenluis onbekend'?

Smiles,
Klaas

Hinko

#155
Ik heb kort geleden veel plezier gehad aan de soortenlijst (Planten) voor Sardinië. Er stonden echter wel een paar foutjes in. Kan ik deze zelf ergens aanpassen?

Het zijn vooral de synoniemen waarmee het mis gaat. Soms staan de synoniemen niet vermeld in Observado (bijv. bij Gele Ganzenbloem). Soms staan het wel goed in Observado maar wordt enkel het synoniem in de soortenlijst vermeld, zonder NL naam. bijv. bij Desmazeria rigida (=syn voor Catapodium rigidum = Stijf hardgras: https://observation.org/soort/info/722567
mvgr, Hinko

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op maart 04, 2017, 12:57:07 PM
Het zou fijn zijn als ik onder "Wantsen, cicaden en plantenluizen" niet alleen voor 'wants onbekend', maar ook voor 'cicade onbekend' zou kunnen kiezen. Misschien ook 'Plantenluis onbekend'?

Ja, dat is het lastige van groepen met een 'samengeraapt zootje' aan soortgroepen.
Ik ben het wel met je eens, en ga kijken wat ik kan doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op mei 29, 2017, 23:15:04 PM
Citaat van: nhdejong op maart 04, 2017, 12:57:07 PM
Het zou fijn zijn als ik onder "Wantsen, cicaden en plantenluizen" niet alleen voor 'wants onbekend', maar ook voor 'cicade onbekend' zou kunnen kiezen. Misschien ook 'Plantenluis onbekend'?

Ja, dat is het lastige van groepen met een 'samengeraapt zootje' aan soortgroepen.
Ik ben het wel met je eens, en ga kijken wat ik kan doen.

Hmm, ik zie de genoemde soorten wel, al is het "Bladluis onbekend". Welke lijst gebruik je?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

David Tempelman

Citaat van: Alex Kwak op mei 30, 2017, 11:17:51 AM
Citaat van: Alex Kwak op mei 29, 2017, 23:15:04 PM
Citaat van: nhdejong op maart 04, 2017, 12:57:07 PM
Het zou fijn zijn als ik onder "Wantsen, cicaden en plantenluizen" niet alleen voor 'wants onbekend', maar ook voor 'cicade onbekend' zou kunnen kiezen. Misschien ook 'Plantenluis onbekend'?

Ja, dat is het lastige van groepen met een 'samengeraapt zootje' aan soortgroepen.
Ik ben het wel met je eens, en ga kijken wat ik kan doen.

Hmm, ik zie de genoemde soorten wel, al is het "Bladluis onbekend". Welke lijst gebruik je?

dag, ik heb 'plantenluis onbekend' toegevoegd. Ook bladluis onbekend, cicade onbekend en wants onbekend zijn (al/nu) beschikbaar. Bij de wantsen zijn de verzamelgroepen ook aardig complet, bijv. je kunt 'blindwants onbekend' invoeren.
met vriendelijke groet,
David

j.simons

In de soortenlijst vogel Canarische eilanden mis ik
Roodborst ssp superbus - Erithacus rubecula superbus

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 23, 2017, 18:38:24 PM
In de soortenlijst vogel Canarische eilanden mis ik
Roodborst ssp superbus - Erithacus rubecula superbus

groeten Joost

Deze staat er al in als:  Teneriferoodborst - Erithacus rubecula superbus
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex bedankt

met het zoeken op supurbus werd hij niet gevonden.

gr Joost

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

erg oplettend
maar ook dan wordt hij niet gevonden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: j.simons op oktober 26, 2017, 18:24:17 PM
erg oplettend
maar ook dan wordt hij niet gevonden

Ik kan zelfs de soortenlijst voor de Canarische eilanden niet vinden (bestaat die überhaupt?). In mijn Spanje-lijst vind ik superbus wel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2017, 18:36:07 PM
Ik kan zelfs de soortenlijst voor de Canarische eilanden niet vinden (bestaat die überhaupt?). In mijn Spanje-lijst vind ik superbus wel.

Onderdeel van Spanje...
Dus kiezen voor land Spanje, en dan de Canary lijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 26, 2017, 18:24:17 PM
erg oplettend
maar ook dan wordt hij niet gevonden

Ik heb net een kleine aanpassing gedaan, daar kan het mee te maken hebben. Morgen komt er een update, kan je het dan weer een keer proberen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

dan is het missen van een enkele vogel nog niet zo erg als een hele lijst ;)

download> spanje> vogels canary islands, vinkje zetten en OK.

daarin vind ik "superbus" ook met synoniemen, vareteit en ondersoort niet bij de zoekresultaten.

Ik heb de latijnse naam maar weet niet onder welke ned naam de ondersoort in het systeem staat.
hoe had ik dat voor mekaar gekregen?

gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 26, 2017, 19:18:31 PM
Ik heb de latijnse naam maar weet niet onder welke ned naam de ondersoort in het systeem staat.
hoe had ik dat voor mekaar gekregen?

Je kan bij de soortgroepinstellingen aangeven dat je de lokale en wetenschappelijke naam wilt zien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

sorry, forum gaf wel aan dat er nieuwe reacties waren tijdens het aanmaken van het vorige bericht, maar daar zag ik twee keer dezelfde berichten.
Na versturen stonden er nieuwe reacties.
fijn van de aanpassing :duim:

j.simons

ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij als roodborst SPP superbus in de lijst zou staan.

CiteerJe kan bij de soortgroepinstellingen aangeven dat je de lokale en wetenschappelijke naam wilt zien.
nu wordt hij wel gevonden bij het zoeken op spp superbus.
SUPER DUS

Dat gebruik ik nooit omdat het extra ruimte in beslag neemt op mijn kleiner scherm.
Kan het zoeken allen op de weergegeven soortnamen, of kun je ook laten zoeken op zowel de lokale als de wetenschappelijke naam?

gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 26, 2017, 19:30:35 PM
Kan het zoeken allen op de weergegeven soortnamen, of kun je ook laten zoeken op zowel de lokale als de wetenschappelijke naam?

Je zoekt altijd alleen op de namen die ook weergegeven worden
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Kan er een vogellijst Nepal gemaakt worden? Denk dat Indie wel een paar soorten van Nepal niet zal bevatten, en Azie is toch net iets te veel met 3000+.

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op november 26, 2017, 15:57:53 PM
Kan er een vogellijst Nepal gemaakt worden? Denk dat Indie wel een paar soorten van Nepal niet zal bevatten, en Azie is toch net iets te veel met 3000+.
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kees de Jager

Weet niet of dit het juiste draadje is, maar lijkt het meest te passen.

Ik krijg de Kleine Zwaan alleen te zien als ik ondersoorten aanvink in de soortgroep instellingen.
Gebruikte lijst: Vogels (NL(nl))

Groet,
Kees

marcel234

#176
Citaat van: Kees de Jager op december 03, 2017, 21:04:01 PM
Ik krijg de Kleine Zwaan alleen te zien als ik ondersoorten aanvink in de soortgroep instellingen.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=409429.msg2177353#msg2177353
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2017, 20:16:17 PM
... omdat wat de Nederlanders als "kleine zwaan" beschouwen een ondersoort is van de soort fluitzwaan.. Maar wat de Nederlanders "fluitzwaan" vinden, is een ándere ondersoort van dezelfde soort (fluitzwaan), die echter zeer zeldzaam is.
+

Hans Verdaat

Kan er een vogellijst voor Patagonia gemaakt worden? Die terug te vinden is in downloads onder de landen Chile en Argentina ?   B)

https://patagonia.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php

hiskodevries

#178
Citaat van: Hans Verdaat op januari 15, 2018, 18:20:27 PM
Kan er een vogellijst voor Patagonia gemaakt worden? Die terug te vinden is in downloads onder de landen Chile en Argentina ?   B)

https://patagonia.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php
die lijkt mij zeer onvolledig. maar is beschikbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

Bedankt !
De Patagonia lijst is niet zo heel lang. De lijst is vrij compleet lijkt me.

Zal donderdag en vrijdag eens kijken of er nog wat aan valt toe te voegen  B)

groet,
Hans