Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omlaag

Auteur Topic: Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp  (gelezen 14611 keer)

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
Re: Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp
« Reactie #120 Gepost op: september 04, 2016, 21:19:21 pm »

Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo

http://lmgtfy.com/?q=mexico+continent
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks 15,- abonnementskosten!
http://waarneming.nl/donate.php

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #121 Gepost op: september 05, 2016, 07:46:00 am »

Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo
Laat Bart maar kletsen, een mexicaanse checklist is nu downloadbaar vanuit obsmapp
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #122 Gepost op: september 05, 2016, 09:33:11 am »

Hallo Hisko,
Alvast bedankt,

Ricardo
Laat Bart maar kletsen, een mexicaanse checklist is nu downloadbaar vanuit obsmapp

:blink: H! Is dat sinds 7.4.4?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks 15,- abonnementskosten!
http://waarneming.nl/donate.php

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #123 Gepost op: september 05, 2016, 09:34:27 am »

Landenlijsten zijn dynamisch: alles wat beschikbaar is wordt getoond.
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

ellendebruin

• Member
    • http://
« Reactie #124 Gepost op: september 07, 2016, 16:12:58 pm »

Ik mis nog wel de Latijnse namen in de Mexico-lijst als ik switch met Selecteer soort / Lokale of wetenschappelijke naam. Kunnen die worden toegevoegd?

En bij de Nederlandse Nachtvlinderlijst ben ik de Nederlandse namenlijst kwijt, ik zie alleen nog maar de Latijnse namen. Heb de lijst al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat helpt niet. Enig idee?

Vr.groet
Ellen

Landenlijsten zijn dynamisch: alles wat beschikbaar is wordt getoond.

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #125 Gepost op: september 07, 2016, 16:14:53 pm »

Ik mis nog wel de Latijnse namen in de Mexico-lijst als ik switch met Selecteer soort / Lokale of wetenschappelijke naam. Kunnen die worden toegevoegd?

En bij de Nederlandse Nachtvlinderlijst ben ik de Nederlandse namenlijst kwijt, ik zie alleen nog maar de Latijnse namen. Heb de lijst al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat helpt niet. Enig idee?

ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam
www.alexkwak.nl

ellendebruin

• Member
« Reactie #126 Gepost op: september 07, 2016, 16:47:19 pm »

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Als ik bijv. een dagvlinder opvoer kan ik onder "Selecteer soort" switchen van lokale naar wetenschappelijke naam en andersom (met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam"; zie bijlage). Bij de nachtvlinderlijst lukt dat niet meer (heeft wel gewerkt).
Ik gebruik het regelmatig, vooral bij insectenwaarnemingen.

ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #127 Gepost op: september 07, 2016, 17:07:37 pm »

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Als ik bijv. een dagvlinder opvoer kan ik onder "Selecteer soort" switchen van lokale naar wetenschappelijke naam en andersom (met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam"; zie bijlage). Bij de nachtvlinderlijst lukt dat niet meer (heeft wel gewerkt).
Ik gebruik het regelmatig, vooral bij insectenwaarnemingen.

En als je toch even naar bovenstaande instelling gaat voor de nachtvlinders. Wat staat er dan bij Soortnaam?
www.alexkwak.nl

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
« Reactie #128 Gepost op: september 07, 2016, 17:11:36 pm »

Alex, ik heb dit even getest en snap wel wat Ellen bedoeld.
Als je bij
kiest voor lokaal en terug gaat naar het invoerscherm kon je met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam" switchen tussen de lokale en wetenschappelijke naam.
Die knop lijkt nu niets meer te doen.

Ik gebruik zelf altijd Lokaal en wetenschappelijk, daardoor zelf nooit last van gehad.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
« Reactie #129 Gepost op: september 07, 2016, 17:14:00 pm »

Alex, ik heb dit even getest en snap wel wat Ellen bedoeld.
Als je bij
kiest voor lokaal en terug gaat naar het invoerscherm kon je met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam" switchen tussen de lokale en wetenschappelijke naam.
Die knop lijkt nu niets meer te doen.

Ik gebruik zelf altijd Lokaal en wetenschappelijk, daardoor zelf nooit last van gehad.
Overigens wordt Obsmapp gestopt bij het veranderen van de instelling "Soortnaam". Heb een rapport verstuurd.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #130 Gepost op: september 07, 2016, 17:19:20 pm »

Eerst even wat energie opdoen (eten  ;) ) en dan ga ik hier vanavond even naar kijken
www.alexkwak.nl

ellendebruin

• Member
« Reactie #131 Gepost op: september 07, 2016, 17:53:45 pm »

Prima, eet smakelijk! En bedankt Maarten.

PS Er staat een knop "Vaste locatie" ipv "Lokale of wetenschappelijke naam"

Eerst even wat energie opdoen (eten  ;) ) en dan ga ik hier vanavond even naar kijken
« Laatst bewerkt op: september 07, 2016, 17:57:26 pm door ellendebruin »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #132 Gepost op: september 07, 2016, 19:21:36 pm »

@Ellen: Je haalt het menu van het invoerscherm en van het soortselectiescherm door elkaar. Kijk maar eens naar beide menu's

@Maarten: Ik zag je rapport. Blijkbaar gaat er soms wat fout bij het verlaten van de soortgroepinstellingen vanuit het soortselectiescherm. Ik zie de oorzaak niet, maar heb wel een oplossing kunnen beredeneren die in de volgende update zal zitten.
www.alexkwak.nl

ellendebruin

• Member
« Reactie #133 Gepost op: september 07, 2016, 20:00:40 pm »

Je hebt gelijk, was iets te snel. Ik zie dezelfde knoppen staan, alleen de werking is niet goed bij sommige soortgroepen, zie ook de uitleg van Maarten.

@Ellen: Je haalt het menu van het invoerscherm en van het soortselectiescherm door elkaar. Kijk maar eens naar beide menu's

@Maarten: Ik zag je rapport. Blijkbaar gaat er soms wat fout bij het verlaten van de soortgroepinstellingen vanuit het soortselectiescherm. Ik zie de oorzaak niet, maar heb wel een oplossing kunnen beredeneren die in de volgende update zal zitten.

ellendebruin

• Member
« Reactie #134 Gepost op: september 10, 2016, 19:20:41 pm »

Hallo Alex,
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?
Vr.groet
Ellen

Je hebt gelijk, was iets te snel. Ik zie dezelfde knoppen staan, alleen de werking is niet goed bij sommige soortgroepen, zie ook de uitleg van Maarten.

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #135 Gepost op: september 10, 2016, 20:59:54 pm »

Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?

Zoals gemeld zit deze in de eerstvolgende update
www.alexkwak.nl

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #136 Gepost op: september 11, 2016, 17:31:35 pm »

Die update (7.4.5) is zojuist in Google Play gezet en zal tussen 18:00 en 19:00 beschikbaar zijn.
Laat je even weten of het probleem verholpen is?
www.alexkwak.nl

ellendebruin

• Member
« Reactie #137 Gepost op: september 13, 2016, 17:31:48 pm »

Die update (7.4.5) is zojuist in Google Play gezet en zal tussen 18:00 en 19:00 beschikbaar zijn.
Ja zal ik doen.

ellendebruin

• Member
« Reactie #138 Gepost op: september 28, 2016, 20:39:03 pm »

Ja zal ik doen.

Hallo Alex,
Allereerst excuus voor de vertraagde reactie. Ik heb inmiddels versie 7.4.5 gedownload maar het probleem doet zich nog steeds voor. Zie mijn uitleg van 7 september 16:47 en/of de uitleg van Maarten daarna.

groet
Ellen

Erik van Dijk

• Observado Admin
  • *
« Reactie #139 Gepost op: november 22, 2016, 18:49:43 pm »

Ik ben zelf geen Obsmapp gebruiker (iPhone), maar ik krijg als admin een vraag van een gebruiker uit Senegal.

Klopt mijn aanname dat al hij voor het eerst soorten voor een land opvoert dat deze ten zijner tijd worden toegevoegd aan de landlijst?

Wat is de frequentie van dergelijke updates?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Avifauna Rijk van Nijmegen:
http://nijmegen.waarneming.nl/atlas_start.php?groep=1

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #140 Gepost op: november 22, 2016, 18:52:50 pm »

Erik, alleen als die waarnemingen ook gevalideerd zijn. Frequentie, mwah.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

• Observado Admin
  • *
« Reactie #141 Gepost op: november 22, 2016, 19:33:03 pm »

Erik, alleen als die waarnemingen ook gevalideerd zijn. Frequentie, mwah.

Dan zal ik er vinkje bij zetten.  ;)
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Avifauna Rijk van Nijmegen:
http://nijmegen.waarneming.nl/atlas_start.php?groep=1

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #142 Gepost op: november 22, 2016, 19:38:27 pm »

Als je mij mailt leer ik je een trucje dat je die lijsten ook handmatig kan bijwerken.

hjkrajenbrink

• Observado Admin
  • *
« Reactie #143 Gepost op: december 03, 2016, 23:54:36 pm »

Binnenkort ga ik naar Panama. Nu had ik recentelijk een favorietenlijst gemaakt, gebaseerd op de reeds in Panama waargenomen soorten in Observado en aangevuld/gecorrigeerd op basis van de Checklist Panama van Avibase:
http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=1&s%5B%5D=S&z=1&prov=0&u=0&o=0&o=1&p=0
Echter, in de nieuwe Obsmapp versie (7.6 heb ik nu) ben ik volgens mij helemaal de weg kwijt: ik kan niet meer vinden hoe ik mijn favorietenlijst moet downloaden! Als ik naar Instellingen - Download - Soort ga, krijg ik alleen voorgesorteerde lijsten op basis van het land waar ik nu ben. Via deze weg kon ik toch altijd mijn favorietenlijst vinden?

Alvast dank!!
Groeten,
Henk

marcel123

• Member
« Reactie #144 Gepost op: december 03, 2016, 23:56:59 pm »

En wat staat er dan bij Panama? Ik kan ze ook niet vinden.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2016, 00:18:48 am door optilete »

hjkrajenbrink

• Observado Admin
  • *
« Reactie #145 Gepost op: december 04, 2016, 00:04:03 am »

Als ik 'Panama' kies en dan 'English', zie ik voor de vogels alleen 'Vogels North America' en 'Vogels World'.
Bovendien hoef je bij het maken van een favorietenlijst ook niet aan te geven van/voor welk land het is, dus het lijkt me niet dan Obsmapp dan weet voor welk land de favorietenlijst is?

Aanvulling: het lijkt erop dat de volledige opties 'Landenlijst' en 'Favorietenlijst' met de nieuwe update zijn verdwenen... Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: december 04, 2016, 00:08:20 am door hjkrajenbrink »
Groeten,
Henk

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #146 Gepost op: december 04, 2016, 11:23:47 am »

Als ik 'Panama' kies en dan 'English', zie ik voor de vogels alleen 'Vogels North America' en 'Vogels World'.
Bovendien hoef je bij het maken van een favorietenlijst ook niet aan te geven van/voor welk land het is, dus het lijkt me niet dan Obsmapp dan weet voor welk land de favorietenlijst is?

Aanvulling: het lijkt erop dat de volledige opties 'Landenlijst' en 'Favorietenlijst' met de nieuwe update zijn verdwenen... Klopt dat?

Favorieten zijn voor NL, BE f Wereld. Als je nu de wereldlijst (eerste optie bij de landen) van de vogels download, wordt k de favorietenlijst gedownload.
www.alexkwak.nl

hjkrajenbrink

• Observado Admin
  • *
« Reactie #147 Gepost op: december 04, 2016, 13:34:55 pm »

Hallo Alex,

Ik heb deze optie geprobeerd, en ik zie dat inderdaad de favorietenlijst wordt gedownload! Dank voor de hulp!
Enige is dat je dus automatisch ook de 35000 (onder)soorten van de wereldlijst mee downloadt, maar ik neem aan dat dit niet al te veel geheugen kost.

De favorietenlijst is nu wel wel behoorlijk verborgen; misschien dat deze optie nog wat duidelijker kan worden aangegeven ergens (handleiding)?

Groeten,
Henk

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #148 Gepost op: december 04, 2016, 13:37:49 pm »

Favorietenlijsten moeten asap om zeep worden geholpen. Kost veel database ruimte en alleen de maker trekt profijt. Volgende week gaat een ander ook een favolijst vogels van Panama aanmaken . Zonde van de inspanning.

hjkrajenbrink

• Observado Admin
  • *
« Reactie #149 Gepost op: december 04, 2016, 13:43:27 pm »

T.a.v. de landenlijsten, die voor enkele landen zijn aangemaakt (bijv. Costa Rica), maar voor veel andere landen logischerwijs niet (bijv. Panama):

Is het voor jullie mogelijk om een nieuwe landenlijst aan te maken op basis van een favorietenlijst van een Observado-gebruiker, die je vervolgens in Obsmapp ook kunt vinden als je het desbetreffende land kiest?
Zoals gezegd, heb ik op basis van een Panama-checklist (avibase) een favorietenlijst voor Panama gemaakt, inclusief soorten die (nog) niet in Observado zijn ingevoerd voor dat land. Is het voor jullie makkelijk om op basis van mijn favorietenlijst zo'n lijst te maken?

Zo niet, ook goed natuurlijk, ik heb de lijst op dit moment in Obsmapp ingeladen. Maar wellicht is het voor andere gebruikers handig.

Ik hoor het wel! Ook als jullie een dergelijke lijst liever in een ander formaat hebben, bijvoorbeeld Excel.

PS: dit is mijn lijst: http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=1&s%5B%5D=S&z=1&prov=0&u=0&o=0&o=1&p=0
Vrees echter dat dit alleen per gebruiker werkt; de link ziet er nogal generiek uit.
Groeten,
Henk
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 20 queries.