Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, december 23, 2011, 14:23:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Klaas in het invoerscherm klik je op het ikoon met o.a. die vogel en dan selecteer je jouw lijst. invoeren maar
(het is mij wel een raadsel waarom je een eigen lijst van nederlandse vogelsoorten maakt, maar dit ter zijde)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas Wz de Vries

Beste Hisko,

Ik mis waarschijnlijk de clou van de favorietenlijst. Zoals je in waarneming.nl in Levenslijst een overzicht van je waargenomen soorten hebt, zo verwachte ik met de favorietenlijst hetzelfde overzicht te krijgen; puur ter informatie ende vermaeck. Ik zocht het overzicht dan ook niet bij de invoer van nieuwe waarnemingen. Via een omweg heb ik dus mijn gewenste overzicht, maar wat is de functie bij het invoeren? Daar heb je hem toch niet nodig?  Hoe kan die daar nuttig zijn?

In mijn zoektocht naar de Favorietenlijst kwam ik alleen onder Instellingen>Soortgroep-instellingen> Verzamelgroep indelen een toevoeging tegen: "Vogels Favorieten NL (nl)" en heb toen, zonder te weten wat ik precies deed, het open hokje aangevinkt en op OK gedrukt in de hoop de favorietenlijst te voltooien en zichtbaar te krijgen. Heb ik toen die 'eigen lijst van Nederlandse vogelsoorten gemaakt' waar jij het over hebt of bedoel je met die 'eigen lijst...' hetzelfde als met de favorietenlijst?

Nou, zoals ik deze reactie al begon, ik mis de clou, dat is wel zeker. Zou je, misschien na een paar slikken, mij uit de droom willen helpen?

Overigens, in de handleiding van versie 4.2.5 staat in het menu 'Download' na submenu 'Soorten' het submenu 'Favorieten' (Favorieten bijwerken). Waarom is die gesneuveld in de versie 6 die ik heb?

Met vriendelijke groet,

Klaas de Vries



Alex Kwak

Hallo Klaas ,

Hisko zal momenteel heel erg druk zijn ivm het onderhoud van vanavond. Hij reageerde zelfs niet op een mail van mij, en dat zegt wat!  ;D

De favorietenlijst vindt je onder de instellingen -> Download _> Soort. Dan klik je op de bovenste knop en zie je ook de favorieten. Wat in de versie vóór 6.0 onder veel verschillende knoppen zat zit nu bij elkaar.
De handleiding moet nog worden bijgewerkt, dat is even niet anders.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Klaas Wz de Vries

Beste Alex,

Ik vind het bijzonder aardig hoe snel jullie reageren en van elkaar overnemen. Ik durf er nauwelijks nog mee aan te komen, maar ik krijg in dit menu steeds het bijwerken van de lijst even snel te zien, maar niet de lijst zelf.


Na Instellingen>Download>Soort, zie ik bovenaan een grijze balk met 'Nederlandse lijst met favorieten'. Als ik die aantik, verschijnen er 8 grijze balken. De bovenste 'Nederlandse lijst' en de tweede 'Nederlandse lijst favorieten'. In beide gevallen als ik die aantik, krijg ik een menu met Vogels, Zoogdieren enz. met een hokje ervoor. Als ik Vogels aanvink en OK doe werkt hij de lijst bij. De lijst zelf zie ik alleen bij het Invoerscherm van nieuwe waarnemingen  als ik na icoon met o.a. vogels en een ? kies voor 'Vogels Favorieten NL (nl).

Klopt dit, Alex, dan zal ik je verder niet meer lastig vallen.

Nogmaals dank en vriendelijke groet,

Klaas

hiskodevries

#94
Klaas, de favorietenlijst is een functie van 6 jaar geleden toen de mobiele apparaten traag en weinig geheugen hadden. Daarmee kon je kleine soortenlijsten maken die je binnen (toen wnpda) de app kon gebruiken.
Tegenwoordig hebben deze lijsten nauwelijks nog nut.
Wat wel nut heeft zijn country checklists voor als je bijvoorbeeld naar Turkije op vakantie gaat. Dan download je vanuit Obsmapp de checklist voor vogels van Turkije.
Die hoef je dus ook niet aan te maken via observado.org maar kun je rechtstreeks downloaden via obsmapp
in het download menu van obsmapp zie je alle beschikbare soorten lijstevia de bovenste optie landenlijst kun je de bron bepalen (Nederland =waarneming.nl, Belgie=waarnemingen.be en Wereld = observado.org
kies je bron
Daarna kun je 1 of meerdere soortgroepen aanvinken die je wilt downloaden en of bijwerken
Dan druk je op ok
De sortenlijsten worden op je device gezet
In het invoerscherm kun je vervolgens 1 lijst selecteren om waarnemingen voor in te voeren.

Natuurlijk is het niet ideaal om telkens in het invoerscherm van soortenlijst te wisselen. vandaar dat je ook meerdere (op je device aanwezige soortenlijsten) kan koppelen tot 1 verzamelgroep. dat doe je in het instellingen scherm 'Soortgroepinstellingen ->Verzamelgroep indelen

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas Wz de Vries

Dag Hisko en ook Alex,

Helemaal duidelijk. Zeer bedankt voor de geduldige uitleg. Ik vind het een mooie app en ben er blij mee.

Vriendelijke groet,

Klaas

steenl

Ik doe toch iets verkeerd, maar ik weet niet wat.

Op de computer geneer ik deze lijst
http://observado.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=1&l=63&p=0&p=1
Ik klik op save.
Daarna ga ik naar de telefoon: ga naar instellingen soort wereldlijst Favorieten English vogels.
Ik druk op oke. hij werkt de 756 soorten in de lijst bij.
Daarna wil ik een waarneming invoeren en klik vogels Favorieten Wereld (en)
Dan gaat het mis. Komt ie met de melding Geen soorten gevonden, graag opnieuw downloaden.

Wat doe ik fout?

Groet,

hiskodevries

Lennaert de procedure die jij beschrijft stamt uit de wnpda tijd.
je hoeft niets te saven .
in obsmapp ga je naar instellingen ->download->soort->landenlijst->vogels -> vink de gewenste lijst aan en druk op ok
in het obsmapp invoerscherm selecteer je dan de net gedownloade lijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

steenl


Danoz1977

#99
Ik ga eind april naar Kaapverdië en Madeira en wil daarvoor een selectieve soortenlijst hebben voor de invoer. Dat kon mooi met de oude methode via de observado-website.
Ik heb in obsmap gevonden hoe je soortlijsten kan ophalen, maar is dat ook mogelijk met een (eigen) deelselectie van soorten?
Ik wil namelijk liever niet een te uitgebreide invoerlijst, een korte lijst versneld het invoeren, de kans op selecteren van verkeerde soort wordt verkleind en is voor mij ook sneller duidelijk welke ondersoorten ik moet hebben (dat zijn er veel op die eilanden). Ik hoop dat het kan!
groet Daan

hiskodevries

deel selecties kun je nog steeds zelf aanmaken, die staan in obsmap dan als ..... favorieten vermeld
aanmaken via http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Danoz1977

#101
Dag Hisko, Dank! die link had ik nog niet gezien. Ik ga het via die weg proberen.
groet Daan

Alex Kwak

Gooi je database even leeg mbv de geavanceerde instellingen van ObsMapp, en download daarna de lijst(en) opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#103

Ik kan in obsmap 310 kranswieren downloaden en 2712 mossoorten, maar als ik deze soortenlijst kies en een soort probeer in te voeren ziet hij geen enkele soort. Ook opvallend is dat de soorten niet geindexeerd lijken te worden bij het opstarten van Obsmapp.


@Daan, lukt het bij jou wel?

http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=19&s%5B%5D=S&l%5B%5D=0&f%5B%5D=10204&f%5B%5D=19992&f%5B%5D=20086&z=1&prov=0&u=0&u=1&o=0&p=0&p=1
http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=12&s%5B%5D=S&s%5B%5D=H&s%5B%5D=M&s%5B%5D=Y&s%5B%5D=V&s%5B%5D=I&s%5B%5D=F&l%5B%5D=0&f%5B%5D=0&z=1&prov=0&u=0&u=1&o=0&o=1&p=0&p=1

Alex Kwak

Het ontbreekt mij aan tijd om hier naar te kijken. Ook omdat ik druk bezig ben met ObsMapp 7, waarin juist dit soort zaken aangepakt worden.
Nog even geduld tot medio dit jaar dus...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: optilete op maart 17, 2016, 12:33:54 PM

Ik kan in obsmap 310 kranswieren downloaden en 2712 mossoorten, maar als ik deze soortenlijst kies en een soort probeer in te voeren ziet hij geen enkele soort. Ook opvallend is dat de soorten niet geindexeerd lijken te worden bij het opstarten van Obsmapp.


@Daan, lukt het bij jou wel?

http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=19&s%5B%5D=S&l%5B%5D=0&f%5B%5D=10204&f%5B%5D=19992&f%5B%5D=20086&z=1&prov=0&u=0&u=1&o=0&p=0&p=1

Even wat ervaringstips, wellicht helpen ze:
- Zorg er voor dat de 'moederlijst' ook beschikbaar is. Dus alle soorten moeten beschikbaar zijn in een andere, grotere lijst.
- Work around voor mij was heel vaak: alle soortgroepen verwijderen (let op, actieve soortgroep kan je niet verwijderen, zet die op vogels oid). Alles opnieuw downloaden, met de moederlijsten als eerste.
Thijs Fijen

Danoz1977

Thijs, dank voor je tip! :-)
Eerst opladen van de wereldlijsten en daarna de favoriete (selectie) wereldlijst, dan werkt het!
Heel blij mee!
groet Daan

Bart De Schutter

#107
In de landenlijst van Oman staat onterecht Huisgors - Emberiza sahari, want die hoort hier niet thuis (komt na een split enkel voor in Noordwest-Afrika).

In de landenlijst van China staat Blauwstaart - Tarsiger cyanurus niet vermeld. Nochtans een algemene soort daar.
:right:
Groeten,
Bart

Danoz1977

Ik heb zoals Thijs hier eerder heeft getipt alle moederlijsten ingeladen en de favorietenlijsten werken nu goed!
Klopt het dat ik maar voor maximaal 6 soortgroepen een favorietenlijst kan aanmaken? Ik wilde voor een nieuwe soortgroep een favorietenlijst aanmaken en die slaat ie niet op... Moet ik eerst de andere verwijderen, voor ik een nieuwe kan aanmaken?

Door de grote 'moederlijsten' geeft Obsmapp als ik opnieuw opstart elke keer de melding 'Soortnamen aanpassen' dit kan enkele minuten duren... en dat duurt dan ook even. Kan ik Obsmapp zo instellen dat hij de soortnamen niet telkens hoeft aan te passen en hij sneller opstart?

Groet Daan

Danoz1977

Ik heb nu het idee waarom de favorietenlijst voor vogels en dagvlinders het niet doet. Dit komt omdat deze problemen heeft om ondersoorten op te slaan... Alleen soorten lukt namelijk wel... Erg jammer, want juist voor de Macaronesische eilanden zijn juist al die ondersoorten interessant... Is er toch nog een mogelijkheid om daar een favorietenlijst mét ondersoorten voor in Obsmapp aan te maken?
Ik hoop het!
Groet Daan

Alex Kwak

Citaat van: Danoz1977 op april 15, 2016, 12:57:13 PM
Ik heb nu het idee waarom de favorietenlijst voor vogels en dagvlinders het niet doet. Dit komt omdat deze problemen heeft om ondersoorten op te slaan... Alleen soorten lukt namelijk wel... Erg jammer, want juist voor de Macaronesische eilanden zijn juist al die ondersoorten interessant... Is er toch nog een mogelijkheid om daar een favorietenlijst mét ondersoorten voor in Obsmapp aan te maken?
Ik hoop het!
Groet Daan

Even zonder er inhoudelijk naar gekeken te hebben: heb je in ObsMapp 'ondersoorten' wel aan staan voor de soortgroep?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Danoz1977

Dag Alex, dank voor je reactie. Ik ben alweer terug van mijn reis en heb het even met soorten gedaan en later op de website zelf naar ondersoorten aangepast.
Ik had in obsmapp ook ondersoorten aan staan. Bij het aanmaken op de website ging het al mis, daar sloeg deze de favorietenlijst niet op als ik ook ondersoorten en soortgroepen selecteerde.
groet Daan

hiskodevries

aan het genereren van zelfgemaakte lijsten voor obsmapp ga ik geen tijd meer besteden. binnen de app zijn veel country checklists beschikbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van Pelt

Ik heb net de soortenlijst (Europe birds (nl)) gedownload. Nu valt me op dat daar heel veel niet-europese soorten tussenstaan, veel meer dan als dwaalgast in Europa/WP voorkomen. Van Andescondor tot Emoe tot allerlei kolibries. (En ja, ik heb Exoten uitgezet in de soortgroepinstellingen). Ik zou veel liever een onvervuilde lijst zien.
Doe ik iets fout of staan deze inderdaad allemaal in deze checklist?

Alex Kwak

Citaat van: Wouter van Pelt op juni 30, 2016, 11:37:25 AM
Ik heb net de soortenlijst (Europe birds (nl)) gedownload. Nu valt me op dat daar heel veel niet-europese soorten tussenstaan, veel meer dan als dwaalgast in Europa/WP voorkomen. Van Andescondor tot Emoe tot allerlei kolibries. (En ja, ik heb Exoten uitgezet in de soortgroepinstellingen). Ik zou veel liever een onvervuilde lijst zien.
Doe ik iets fout of staan deze inderdaad allemaal in deze checklist?

Dat zijn soorten die ooit (waarschijnlijk onterecht) ingevoerd zijn, en daardoor ook in de lijst voorkomen. Helaas niets aan te doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van Pelt

Oef. Gaat echt om honderden soorten. Zou het mogelijk zijn een checklist aan te maken obv de Netfugl WP lijst? http://www.netfugl.dk/wplist.php?language=uk

hiskodevries

Nee dat kan niet, want zulke lijsten ontberen ondersoorten,verzamelsoorten en hybriden.
De meeste soorten zijn echt waargenomen http://euro.observation.org/soort/view/16601?waardplant=0&poly=1&from=1015-06-30&to=2016-06-30&maand=0&rows=20&os=0&os=1&hide_hidden=0&hide_hidden=1 of ze exoot zijn of niet maakt niet zoveel uit. Je kunt ze tegenkomen.
Op observations.org wordt in de soortenlijst niet vastgelegd of een soort exoot is, want een soort komt altijd wel ergens aks wild voor (behalve stadsduif en verwilderde kip)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van Pelt

#117
Struisvogel snap ik nog, kan als exoot. Maar sommige soorten (Red-winged Tinamou? Puvel's Illadopsis?) kan ik niet vinden in de database. En Scarlet-breasted Dacnis, Jankowski's Bunting, Black-tailed Trainbearer, etc lijken me bij gebrek aan info eerder invoerfoutjes.

Edit: de bunting is idd inmiddels gewijzigd.

hiskodevries

mij ook, maar als geen validator ingrijpt blijven ze op de europse lijst staan.
ik kan je wel rechten geven om die lijst wat te kuizen, dan moet je mij even emailen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ricardo

Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo