Exotische planten als plaag in het (verre) buitenland.

Gestart door RonJMBerkhout, december 23, 2011, 10:02:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

De meeste van ons die in het buitenland reizen komen regelmatig planten tegen die ook in Nederland voorkomen. Dit zijn zogenaamde kosmopolieten (of zijn op weg om dat te worden). Vaak zijn ze wel schaars in Nederland of Europa, maar niet op plekken in het verre buitenland die (recent) zijn gekoloniseerd door deze soorten. Het lijkt me leuk dat mensen die dit ook zijn opgevallen hun bevindingen in deze topic melden (tenzij die al bestaat).
Nu was ik afgelopen maand in Chili en zuid Argentinie en zag ook hier een aantal exoten die wel erg talrijk zijn. Heel opvallend en extreem algemeen is met name Gevlekte scheerling. Deze staat in het zuiden van Chili letterlijk in iedere berm en tuin. Maar ook rond de hoofdstad Santiago kwam ik deze soort vaak tegen. Je ziet het daar in veel streken meer dan bijv. fluitenkruid bij ons. Ik ben blij dat Gevlekte scheerling bij ons nog zo schaars is. Je zou maar elke keer in je tuintje deze zeer giftige planten moeten uittrekken....

RonJMBerkhout

In zuid argentinie (El Calafate, Governador Gregores) komt heel veel Pijlkruidkers voor.

RonJMBerkhout

Een ander leuk voorbeeld ontdekte ik in 1997 op het eiland Vava'u in de Tonga archipel in Polynesie. Op dit tropisch "bounty" eiland van feeensternen en noddies komt de exoot Hartgespan extreem veel voor langs elk paadje. Terwijl op Tongatapu niets hiervan te zien was. Sindsdien kijk ik toch anders aan tegen deze soort. Vooral toen IKL, in een trouwens vergeefs poging, een maasheg bij Horn in Limburg had gesnoeid om een groeiplaats van deze soort te beschermen...

Joris Menten

Een bekend voorbeeld is Kattenstaart (purple loosestrife) een woekeraar in de VS die daar bestreden wordt. Vreemd is ook dat daar wat wij "rietvogels" noemen daar meestal in zegges zitten. Riet (een kruising tussen inheems en Europees riet, meen ik) is daar een plant die zeggemoerassen overwoekerd en waar weinig vogels in broeden en in natuurbeheer wordt bestreden. Joris

paulhoekstra

Riet groeit ook in tropisch Mexico, maar ziet er daar wel wat anders uit als in NL. Ook langs waterkanten is de 'caribische ondersoort van' Galigaan algemeen (Cladium maritimum subsp jamaicense). Maar dat zijn volgens mij geen exoten daar.

In bijna alle steden van tropisch centraal-amerika is Postelein (portulaca oleracea) één van de algemeenste soorten. Ook zie je af en toe Amerikaanse Kruidkers en Welriekende ganzenvoet, maar de meeste 'invasieve' exoten komen uit afrika en azië (zoals Rhynchelytrum repens, Panicum maximum, Dactyloctenium aegyptium, etc.).

In de bergen van Mexico lijkt de stadsvegetatie wel veel op Europa, met als algemene soorten onder meer Paardenbloem, Welriekende ganzenvoet, Kleine Leeuwentand, Straatgras en Herderstasje.
groeten,
Paul

ejslootweg

In Nieuw Zeeland zijn veel Europese soorten een plaag; gaspeldoorn, brem, akkerdistel, knikkende distel, bosrank, scherpe boterbloem, Jakobskruiskruid. Vooral die gaspeldoorns zijn opvallend, ze lijken daar flink groter te worden dan hier in Nederland.

groeten, Erik
groeten, Erik

RonJMBerkhout

Citaat van: ejslootweg op december 28, 2011, 16:23:14 PM
In Nieuw Zeeland zijn veel Europese soorten een plaag; gaspeldoorn, brem, akkerdistel, knikkende distel, bosrank, scherpe boterbloem, Jakobskruiskruid. Vooral die gaspeldoorns zijn opvallend, ze lijken daar flink groter te worden dan hier in Nederland.

groeten, Erik
Ja! Gaspeldoorn is ook goed ingeburgerd in Chili. Vooral op Chiloe eiland is het dominant aanwezig. Het lijkt wel op Dorset. Grappig dat veel soorten hierin lijken te nestelen. Zelfs tapaculo's, zoals Chucao en Ochre-flanked Tapaculo!!!

M.V.S

In IJsland kwam ik vooral in Reykjavik in veel bermen, langs muurtjes, in rommelhoekjes etc veel roomse kervel tegen. Is daar een algemeen onkruid.
Groetjes, Marc