gewonde kraanvogel in zeeland.

Gestart door dirk21, december 20, 2011, 19:28:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

naturefreak034

vergeten we die arme vos niet die graag een kraanvogeltje lust?
andre van der horst

BramtK

Citaat van: Ben Wielstra op december 22, 2011, 17:08:20 PM
Bram,

Als eerste, vervang Botulisme even voor virus/bacterie/schimmel/protist(weet het dekt de lading niet helemaal)/animalia infectie in het algemeen. Jij weet natuurlijk dondersgoed dat je dit al lang had moeten doen.

Als tweede, zwakkere individuen bestaan nou eenmaal (waarin zwakheid voor een groot deel maar niet helemaal door een genetische component wordt bepaald) en de natuur gaat daar hard mee om. Laat de natuur haar gang gaan. Je gaat leeuwen toch ook niet muilkorven omdat ze zebra's doodmaken?

En als laatste, verdraai mijn mening niet. Ik vind dat je dieren niet onnodig moet laten lijden uit eigenbelang. En ga al helemaal niet lopen verkondigen dat als je een dier laat lijden, dat je dat voor dat dier doet!


Als ik botulisme vervang door een andere ziekte, dan heb ik nog steeds niet bewezen dat mortaliteit en genetica een 1 op 1 relatie is. Zolang er een factor toeval speelt in het sterven, dan kan je niet beweren dat een vogel sterft vanwege genetische gebreken. Dan is het deels gewoon een ongeluk. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij kijkt naar medische zorg voor mensen. Is dat geen verzwakking van de genen? De laatste alinea is precies wat ik bedoel, jij denkt in schijnbare tegenstellingen, of je presenteert je mening te absoluut. Jij gelooft dat je een vogel alleen kan helpen uit eigenbelang, tsja, dat niets anders dan een ultracynisch mensbeeld.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: BramtK op december 23, 2011, 11:38:40 AM
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij kijkt naar medische zorg voor mensen. Is dat geen verzwakking van de genen?
Volgens mij zijn daar zelfs onderzoeken van. Ik heb zeker wel eens mijn twijfels bij de medische wereld en de gevolgen daarvan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

CiteerAls ik botulisme vervang door een andere ziekte, dan heb ik nog steeds niet bewezen dat mortaliteit en genetica een 1 op 1 relatie is. Zolang er een factor toeval speelt in het sterven, dan kan je niet beweren dat een vogel sterft vanwege genetische gebreken. Dan is het deels gewoon een ongeluk.

Dat maakt toch ook niet uit? Of een beest nou eenmaal slecht in elkaar zit of dat het toeval is, hij kan ziek worden.

CiteerIk ben trouwens wel benieuwd hoe jij kijkt naar medische zorg voor mensen. Is dat geen verzwakking van de genen?

Niks mis mee, medische zorg voor mensen. Ik hoop dat ik duidelijk aangegeven heb dat ik een mensenleven niet vergelijkbaar vind met een dierenleven.

CiteerDe laatste alinea is precies wat ik bedoel, jij denkt in schijnbare tegenstellingen, of je presenteert je mening te absoluut. Jij gelooft dat je een vogel alleen kan helpen uit eigenbelang, tsja, dat niets anders dan een ultracynisch mensbeeld.

Nee hoor. Als je bijvoorbeeld mee helpt een stuk bos te redden of een eiland rattenvrij te maken hebben vogels daar heel veel aan. Als je echter achter een kraanvogel met een wond aan de poot aan gaat rennen dan vraag ik me hardop af of die kraanvogel daar niet slechter mee af is.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henkjanvdkolk op december 22, 2011, 14:19:07 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 21, 2011, 18:59:53 PM
(Als we op pagina 4 belanden ga ik dat dier uit zijn lijden verlossen  ;) )

Bij mij ondertussen p. 4

Ik krijg niets meer ingepland tot en met de januari-uitverkoop... Gaat voort!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Luuk Punt

Het "redden" van  een individuele vogel draagt m.i. niets anders bij dan dat het de redder een goed gevoel heeft.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

gko

Citaat van: Luuk Punt op december 23, 2011, 19:37:00 PM
Het "redden" van  een individuele vogel draagt m.i. niets anders bij dan dat het de redder een goed gevoel heeft.

het omgekeerde is ook waar, wat draagt het niet helpen bij?
met vr gr gkoopman

Luuk Punt

Citaat van: gko op december 23, 2011, 20:39:49 PM
Citaat van: Luuk Punt op december 23, 2011, 19:37:00 PM
Het "redden" van  een individuele vogel draagt m.i. niets anders bij dan dat het de redder een goed gevoel heeft.

het omgekeerde is ook waar, wat draagt het niet helpen bij?

Dat je de natuur zijn gang laat gaan. De dood is nu eenmaal een essentieel onderdeel van de kringloop.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Guus Peterse

Citaat van: gko op december 23, 2011, 20:39:49 PM
het omgekeerde is ook waar, wat draagt het niet helpen bij?
Foute vraag. Om iets te doen, moet er een reden zijn. Is er geen reden, dan doe je niets. Om niets te doen hoef je geen reden te hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Menko Vlaardingerbroek

CiteerDe dood is nu eenmaal een essentieel onderdeel van de kringloop.

Daar heeft dat beest niets aan en wij ook niet. Als je een beest helpt, voorkom je dat het nog langer lijdt of dat het dood gaat. Dat levert in het algemeen geen bijdrage aan het voortbestaan van de soort of het behoud van de natuur, en het voorkomt ook niet dat het beest tenslotte toch dood gaat, maar daarom is het nog niet verkeerd.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

JeroenBes

Hallo,
vandaag ook de al veel besproken kraanvogel gezien.
Ik schrok er wel van hoor. Je ziet het bot van de rechterpoot zo zitten. Ziet er echt niet goed uit hoor.


http://waarneming.nl/waarneming/view/62223935


Fijne dagen allemaal.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

gko

#131
Citaat van: guusp op december 23, 2011, 20:54:51 PM
Citaat van: gko op december 23, 2011, 20:39:49 PM
het omgekeerde is ook waar, wat draagt het niet helpen bij?
Foute vraag. Om iets te doen, moet er een reden zijn. Is er geen reden, dan doe je niets. Om niets te doen hoef je geen reden te hebben.

Om niets te doen, moet je volgens mij net zo goed een reden hebben. als ik de mails zo lees
is het maar de vraag of er iets gedaan kan worden, dit zou de reden kunnen zijn om niets te doen

maar het is een beetje een discussie zonder eind, omdat we niet weten waardoor hij/zij zo gewond is
met vr gr gkoopman

Helen Commandeur

Hoi,


@JeroenBes: dank voor de foto's.


Tegenwoordig gaan we met zieke huisdieren naar de dierenarts.  Dat was volgens mij  3 of 4 decennia geleden ietwat anders.
Waarom gelden er andere normen en waarden voor mensen en huisdieren t.o.v. dieren in het wild?


Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

BramtK

Ik snap nooit zo goed waarom menselijk handelen geen onderdeel van de natuur is. Van enig lijden lijkt me trouwens toch echt wel sprake, gezien de waarneming van Jeroen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

CiteerIk snap nooit zo goed waarom menselijk handelen geen onderdeel van de natuur is.

Als in "Hey het regenwoud wordt weggekapt, ach het is de natuur?"  ;)

Roland_Wantia

Inderdaad Ben, bagatelliseren van menselijk handelen omdat de pleger feitelijk ook onderdeel is van de natuur, doet  de natuur tekort. Daar waar mensen hun intrede doen in een natuurlijk ecosysteem, gedragen ze zich niet zelden als een invasieve en schadelijke exoot (die zijn weerga niet kent). Maar goed, daar zeg ik niets nieuws.
Groet,
Roland

Gert Veurink

#136
Citaat van: Helen Commandeur op december 23, 2011, 22:28:37 PM
Hoi,


@JeroenBes: dank voor de foto's.


Tegenwoordig gaan we met zieke huisdieren naar de dierenarts.  Dat was volgens mij  3 of 4 decennia geleden ietwat anders.
Waarom gelden er andere normen en waarden voor mensen en huisdieren t.o.v. dieren in het wild?


Groeten,
Helen.

Ontzettende open deurendiscussie al 5 pagina's maar wel heel vermakelijk om te lezen.
Ik zeg geef de kraanvogel een naam (Grusje? als in "ach grussie grussie toch?")en zet hem met een dramatische foto, liefst met uitstekend bot, traan of op z'n minst getergdeblik in de krant, opletten hoe snel-ie dan geholpen wordt, hebben jullie een rustige kerst.
of nee, doe ook maar niet! zonde van dit topic
groet!
Gert Veurink



Ben Wielstra

Bizar altijd hoe snel er een naam verzonnen wordt. Die schildpad pas was nog niet aangespoeld of hij was al gedoopt. Grusje lijkt me een goede naam. Knut vond ik ook wel tof, gewoon omdat het zo gek is. Maar mensen kunnen ook hele slechte ideeen hebben. Happy Feet, echt, hoe suf wil je het hebben. Trouwens, Kraanvogel coalitie klinkt ook wel lekker.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Ben Wielstra op december 24, 2011, 11:11:51 AM
Bizar altijd hoe snel er een naam verzonnen wordt. Die schildpad pas was nog niet aangespoeld of hij was al gedoopt. Grusje lijkt me een goede naam. Knut vond ik ook wel tof, gewoon omdat het zo gek is. Maar mensen kunnen ook hele slechte ideeen hebben. Happy Feet, echt, hoe suf wil je het hebben. Trouwens, Kraanvogel coalitie klinkt ook wel lekker.

HAHAHAAA  ;D ;D ;D , in die context is "Kraanvogeldiscussie" ook wel een leuk nieuw woord (voor de woord van het jaar verkiezing van van Dale  ;) ).
Kraanvogeldiscussie • zeer lange woordenwisseling waarbij het feitelijke onderwerp er niets toe doet maar er gediscussieerd wordt omwille van de discussie zelf.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Luuk Punt

Tijdens het kerstdiner met z'n allen praten over arme "Crusje",  met een kilo boter op het hoofd en dan maar hopen dat je je niet verslikt in de kogelbiefstuk, de hazenpeper, de kerstkalkoen, de reerug, de kalfsoester, de eendenborst, de gemarineerde kippendij, de met tamme kastanjes geserveerde evenzwijnkarbonade, enz. enz, enz. ;-)
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Ben Gaxiola

#140
Ben,

Als je de film (klassieker!) zou hebben gezien, dan zou je weten dat Happy Feet toch nog wel een aardige keuze was.

Zoals Gert ea al terecht opmerkten. De voorstanders van ingrijpen hebben voor op de tegenstanders dat zij voor een voldongen feit kunnen zorgen door 'gewoon' in te grijpen.  Wat dat betreft deed deze discussie me weer eens denken aan augustus 1984 toen Frank Ellenbroek en Erik van Winden tijdens een NJNzomerkamp op Terschelling bij een hoogwatertelling helemaal aan het eind vd Boschplaat de 1e levende Woestijnplevier van Nederland ontdekten. In die tijd was een groot deel van de NJN nog behoorlijk antiDBA. Dus werd er 's avonds door het kampbestuur vergaderd of de waarneming wel zou worden doorgegeven. Deze discussie eindigde abrupt toen een van de aanwezige personen meldde dat hij dit al op persoonlijke titel had gedaan...
Ben Gaxiola

peterlindenburg



Spreek voor jezelf Luuk, ik ben vegetariër ;) . Maar dat het voor velen anderen zal gelden zou natuurlijk goed kunnen.


Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 14:39:51 PM
Tijdens het kerstdiner met z'n allen praten over arme "Crusje",  met een kilo boter op het hoofd en dan maar hopen dat je je niet verslikt in de kogelbiefstuk, de hazenpeper, de kerstkalkoen, de reerug, de kalfsoester, de eendenborst, de gemarineerde kippendij, de met tamme kastanjes geserveerde evenzwijnkarbonade, enz. enz, enz. ;-)


Ik ben het overigens niet eens met je vaststelling dat het redden van één enkel dier alleen maar voor iemands eigen gemoedsrust is. De kraanvogel wil toch leven?





Luuk Punt

Citaat van: peterlindenburg op december 24, 2011, 21:05:49 PM


Spreek voor jezelf Luuk, ik ben vegetariër ;) . Maar dat het voor velen anderen zal gelden zou natuurlijk goed kunnen.


Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 14:39:51 PM
Tijdens het kerstdiner met z'n allen praten over arme "Crusje",  met een kilo boter op het hoofd en dan maar hopen dat je je niet verslikt in de kogelbiefstuk, de hazenpeper, de kerstkalkoen, de reerug, de kalfsoester, de eendenborst, de gemarineerde kippendij, de met tamme kastanjes geserveerde evenzwijnkarbonade, enz. enz, enz. ;-)


Ik ben het overigens niet eens met je vaststelling dat het redden van één enkel dier alleen maar voor iemands eigen gemoedsrust is. De kraanvogel wil toch leven?

Mijn opmerking was te generaliserend, Peter. Maar het gaat mij erom dat een grote categorie "natuurliefhebbers" begaan is met dat ene zielige zeehondje, die arme aangespoelde met olie besmeurde zeekoet of in dit geval een hinkende kraanvogel, terwijl ze met smaak het ene naar het andere in de bio-industrie opgefokte dier oppeuzelen. Uiteraard wil deze kraanvogel leven, maar of hij ook graag door de dierenambulance naar een of andere kooi "wil" worden gebracht, vraag ik me af. Een dier moet toch ook gewoon mogen sterven zonder dat zich in zijn laatste levensfase allerlei "Florence Nightingales" met hem gaan bezighouden?
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Ben Wielstra

CiteerDe kraanvogel wil toch leven?

Nee de Kraanvogel wil dood.

peterlindenburg


Je hebt gelijk Luuk. Ik ben het roerend met je eens dat er veel hyprocrisie is op dit vlak, ik zou zelf durven te zeggen dat we in een hyprocriete samenleving leven wat betreft dierenleed; de caviapolitie van Dion Graus is daar een mooi voorbeeld van.


Ik kan ook met je meegaan in de vraag of je de kraanvogel er wel zo'n groot plezier mee doet om hem mee te tronen naar een opvangcentrum. Ik denk zelf dat een dier, maar ook een mens, onder de meest gruwelijke omstandigheden er toch naar blijft streven om in leven te blijven.



Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 21:47:55 PM
Citaat van: peterlindenburg op december 24, 2011, 21:05:49 PM


Spreek voor jezelf Luuk, ik ben vegetariër ;) . Maar dat het voor velen anderen zal gelden zou natuurlijk goed kunnen.


Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 14:39:51 PM
Tijdens het kerstdiner met z'n allen praten over arme "Crusje",  met een kilo boter op het hoofd en dan maar hopen dat je je niet verslikt in de kogelbiefstuk, de hazenpeper, de kerstkalkoen, de reerug, de kalfsoester, de eendenborst, de gemarineerde kippendij, de met tamme kastanjes geserveerde evenzwijnkarbonade, enz. enz, enz. ;-)


Ik ben het overigens niet eens met je vaststelling dat het redden van één enkel dier alleen maar voor iemands eigen gemoedsrust is. De kraanvogel wil toch leven?

Mijn opmerking was te generaliserend, Peter. Maar het gaat mij erom dat een grote categorie "natuurliefhebbers" begaan is met dat ene zielige zeehondje, die arme aangespoelde met olie besmeurde zeekoet of in dit geval een hinkende kraanvogel, terwijl ze met smaak het ene naar het andere in de bio-industrie opgefokte dier oppeuzelen. Uiteraard wil deze kraanvogel leven, maar of hij ook graag door de dierenambulance naar een of andere kooi "wil" worden gebracht, vraag ik me af. Een dier moet toch ook gewoon mogen sterven zonder dat zich in zijn laatste levensfase allerlei "Florence Nightingales" met hem gaan bezighouden?

gko

Citaat van: peterlindenburg op december 25, 2011, 11:55:14 AM
Ik ben het roerend met je eens dat er veel hyprocrisie is op dit vlak, ik zou zelf durven te zeggen dat we in een hyprocriete samenleving leven wat betreft dierenleed; de caviapolitie van Dion Graus is daar een mooi voorbeeld van.
wat is er eigenlijk mis met een politie-eenheid, die dierenmishandeling e.d. onderzoekt en vervolgt?
lijkt mij niet zo slecht, alleen weet ik niet waarom er zo negatief op gereageerd wordt, dus voor ik mijn mening
vorm wil ik eerst van de tegenstanders horen wat er precies mee mis is. (ik stem trouwens geen P.V.V)
met vr gr gkoopman

Bas vd Burg

Citaat van: peterlindenburg op december 25, 2011, 11:55:14 AM

Je hebt gelijk Luuk. Ik ben het roerend met je eens dat er veel hyprocrisie is op dit vlak, ik zou zelf durven te zeggen dat we in een hyprocriete samenleving leven wat betreft dierenleed; de caviapolitie van Dion Graus is daar een mooi voorbeeld van.


Ik kan ook met je meegaan in de vraag of je de kraanvogel er wel zo'n groot plezier mee doet om hem mee te tronen naar een opvangcentrum. Ik denk zelf dat een dier, maar ook een mens, onder de meest gruwelijke omstandigheden er toch naar blijft streven om in leven te blijven.



Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 21:47:55 PM
Citaat van: peterlindenburg op december 24, 2011, 21:05:49 PM


Spreek voor jezelf Luuk, ik ben vegetariër ;) . Maar dat het voor velen anderen zal gelden zou natuurlijk goed kunnen.


Citaat van: Luuk Punt op december 24, 2011, 14:39:51 PM
Tijdens het kerstdiner met z'n allen praten over arme "Crusje",  met een kilo boter op het hoofd en dan maar hopen dat je je niet verslikt in de kogelbiefstuk, de hazenpeper, de kerstkalkoen, de reerug, de kalfsoester, de eendenborst, de gemarineerde kippendij, de met tamme kastanjes geserveerde evenzwijnkarbonade, enz. enz, enz. ;-)


Ik ben het overigens niet eens met je vaststelling dat het redden van één enkel dier alleen maar voor iemands eigen gemoedsrust is. De kraanvogel wil toch leven?

Mijn opmerking was te generaliserend, Peter. Maar het gaat mij erom dat een grote categorie "natuurliefhebbers" begaan is met dat ene zielige zeehondje, die arme aangespoelde met olie besmeurde zeekoet of in dit geval een hinkende kraanvogel, terwijl ze met smaak het ene naar het andere in de bio-industrie opgefokte dier oppeuzelen. Uiteraard wil deze kraanvogel leven, maar of hij ook graag door de dierenambulance naar een of andere kooi "wil" worden gebracht, vraag ik me af. Een dier moet toch ook gewoon mogen sterven zonder dat zich in zijn laatste levensfase allerlei "Florence Nightingales" met hem gaan bezighouden?

Maar over welk dierenleed in relatie tot hypocrisie hebben we het dan hier Luuk en Peter? Dierenleed als gevolg van menselijk handelen (die olie besmeurde zeekoetjes enzo) of dierenleed als gevolg van de natuur (een aangespoelde huiler zie ik nu maar even voor het gemak als "natuur" kan natuurlijk ook door menselijke verstoring gebeuren)? Daar zit wel enig verschil in me dunkt ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

derks

Gas intrappen nadat hij in januarie op de jaarlijst staat en snel met 130 naar bijvoorbeeld "een mega".
MVG Han Derks

egilio

Maar er worden toch regelmatig kraanvogels gezien die een stuk poot missen? Misschien herstelt dit, misschien sterft het af. Maar volgens mij is er nog wel een redelijke kans dat hij overleeft. Genoeg eten en weinig gevaren daar.
En wilde dieren kunnen heel veel hebben. In Kafue National Park in Zambia loopt al een paar jaar een leeuw rond die een voet mist, en dit jaar heeft ons project een wilde hond langs zien rennen (!) die 2(!) poten miste!

Ik heb ook wel eens in een dilemma gezeten. Vonden een verlamde impala, nog levend. De gieren verzamelden zich al en zaten in de boomtoppen te wachten tot hij dood ging. Afschieten had gekund, dan was het lijden geeindigd, en hadden de gieren een volle krop.
Maar voor hetzelfde geld is er een luipaard met een paar hongerige jongen in de buurt. Laat ik de impala leven dan vind zij het misschien en heeft ze ook een makkelijke week om weer wat op krachten te komen. Eten en gegeten worden, ik heb toen niet ingegrepen, en de volgende dag bleek dat de impala in ieder geval 'bezocht' was geweest door een luipaard en een stel hyenas.

Voor sommige mensen is niks doen heel moeilijk, maar nou precies dat wat gedaan moet worden als je de natuur ook echt zijn natuurlijke gang wilt laten gaan.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterlindenburg

de hyprocrisie zit hem naar mijn mening in het feit dat veel mensen zich druk maken over een wei met een paar verwaarloosde pony's, terwijl ze ook gewoon kiloknallers kopen en de bio-industrie in stand houden. De cavia-politie is hier een goed voorbeeld van, omdat de partijen die dat in het leven hebben geroepen (PVV,VVD,CDA) helemaal niets doen om de bio-industrie tegen te gaan, terwijl er voor elke verwaarloosde pony wel 10.000 kippen een leven van uitzichtsloos lijden leiden (om maar te zwijgen van de impact op het milieu van de bio-industrie). Maar goed, dat is allemaal geen reden om die arme pony's niet te helpen, maar misschien wel een reden om jezelf niet al te hard op je borst te kloppen.


Om op je vraag te komen Bas, wat mij betreft worden dieren in nood daar waar kan gewoon geholpen, of de oorzaak van hun nood nou door de mens komt of niet. Het lijkt me vaak ook moeilijk vast te stellen of de mens er al dan niet oorzaak in heeft. Het lijkt me dat we zo prominent aanwezig zijn in NL, dat het vrijwel nooit uit te sluiten valt.


De kans dat we door dieren te helpen verzwakte genen in de pool in stand houden die dan de hele soort verzwakken lijkt mij zeer klein. Ik vind dat een typisch geval van doorgeslagen wetenschappelijk redeneren ('niets is zeker en zelfs dat niet').
In het geval van besmettelijke ziektes kan ik me wel situaties voorstellen waarin het beter is besmette dieren niet te laten terugkeren in de gezonde populatie.