gewonde kraanvogel in zeeland.

Gestart door dirk21, december 20, 2011, 19:28:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Die  ;D  vind ik niet echt gepast in zo'n geval.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marcel van kammen op december 20, 2011, 22:26:58 PM
Die  ;D  vind ik niet echt gepast in zo'n geval.

Aan het eind van een bericht. Dat ik de kerst rustig in kan
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirk21

hallo marcel,
ik weet niet of dat vaker voorkomt.
hier heb ik de foto die ik toen zelf gemaakt heb op de 10de december.
toen was het nog gewoon een bult nu lijkt t open en een heel gat te zijn, wat hij uitgespookt heeft zou ik niet weten.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:25:16 PM
ik bedoelde meer dat er nu zoveel voorbeelden genoemd kunnen worden, dat we over 3 weken nog aan het vergaderen zijn en dan is die kraanvogel waar t over ging allaaaaang dood.
Wat als dit niet is. Ben je dan wel overtuigd?

Bij Ooievaars heb ik verder nog nooit missende poten gezien. Overigens kunnen vogels met één poot, of zelfs zonder poten nog meer dan goed leven en meedoen aan het broedseizoen.

Persoonlijk vind ik het overigens dierenmishandeling om zo'n vogel te gaan opvangen. Geeft een heleboel stress!
Moet ik die mensen dan ook gaan aanklagen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel van kammen

Ik heb eens gehoord dat ze die poten breken bij de landing, maar dan zou dat toch bij andere vogels net zovaak voor moeten komen?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marcel van kammen op december 20, 2011, 22:32:33 PM
Ik heb eens gehoord dat ze die poten breken bij de landing, maar dan zou dat toch bij andere vogels net zovaak voor moeten komen?
Mogelijk speelt de ontoegankelijkheid van het terrein hierin een rol?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel van kammen

Dat zou nog een optie kunnen zijn. Als zo'n poot 1x goed gebroken is,sterft het onderste gedeelte dan langzaam af of blijft het net als bij mensen gewoon een krom pootje? Want die 2 die ik had gezien,die waren vanaf de knieen pootloos.

HPM

Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:22:12 PM
ja inderdaad guus
overal lijden beesten en dat is de natuur ook wel, ik zeg ook niet dat we 2 maanden oplapwerk moeten doen aan zo'n kraanvogel wat misschien niets oplevert. als het niet te redden is verlos hem dan gewoon uit zijn lijden. nu valt hij gewoon eerdaags om van de honger denk ik.

Hij zit er al twee weken dus met dat verhongeren zal het wel meevallen. En zoals Jeroen al schreef zijn vogels ook  maar een poot goed in staat om te overleven. Ik ben ook vogels met vergroeide snavels tegengekomen die geen spoor van vermagering vertoonden.
Herman van der Meer

dirk21

jeroen natuurlijk vind ik het ook goed als hij niet dood gaat, dus dan ben ik wel overtuigd. misschien sterft t gewoon af en gaat hij met 1,5 poot door het leven. maar hij zal er zeker niet ouder door worden lijkt me.
ik weet trouwens niet hoe het verder met hem gaat, pas vloog hij nog gewoon na andere gebieden in de buurt daar volgens mij dus zolang hij nog vliegt zal vangen moeilijk worden
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Guus Peterse

Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:22:33 PM
[Het einde is helemaal niet zoek. Het begint namelijk bij jezelf. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je te ontfermen over gewonde en zieke dieren door menselijk toedoen. En ik vind het behoorlijk zwak dat verschillende mensen het argument erbij halen dat niemand zich daaraan houdt en dat hun zich daar ook niet aan moeten houden.
Voor alle duidelijkheid: wat ik bedoel met einde zoek is wie je allemaal moet gaan vervolgen als je die wet consequent toepast. Geen beginnen aan natuurlijk.
De vraag of je die kraanvogel moet helpen is een andere. Daar moet je die wet niet voor van stal halen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marcel van kammen op december 20, 2011, 22:35:45 PM
Dat zou nog een optie kunnen zijn. Als zo'n poot 1x goed gebroken is,sterft het onderste gedeelte dan langzaam af of blijft het net als bij mensen gewoon een krom pootje? Want die 2 die ik had gezien,die waren vanaf de knieen pootloos.
Zover ik het gezien heb bij vogels is dat bij een breuk waarbij beide delen loszitten de poot afsterft. Kan het nog vergroeien dan vergroeit het.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pwolf

de dierenambulancemedewerkers zijn al sinds 8 december op de hoogte. De vogel heeft inderdaad een lelijke wond aan zijn poot maar blijft in aardige conditie door van het maisveldje te eten en is daardoor lastig te vangen. Ik was bijna een poll begonnen;

keuze a. Laat gewoon doen, ik ken genoeg vogels met een halve poot die meer dan 10 jaar oud geworden zijn.
keuze b. Maaien die Mais! Als hij zwak genoeg geworden is kunnen we hem vast wel vangen.

fijne kerst allemaal, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Ben Gaxiola

#42
Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:22:33 PM
Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:17:08 PM
dit word weer een topic zonder einde ben ik bang............ :rolleye:

Hoezo? Het is vrij simpel.... Mensen zeggen hier dat het puur natuur is dat deze vogel gewond is en ook uiteindelijk aflegt en dat de natuur dat wel regelt.
Maar dat zou in de natuur gebeuren waar mensen geen invloed op uitoefenen. Maar zodra er invloed van mensen op de dieren is wat het dier benadeeld hebben we een zorgplicht. Dat is wellicht ook bij dit dier gebeurd en hoort uitgezocht te worden. Zo een poot-wond krijg je niet zomaar. Staat gewoon in de wet opgenomen en is wat mij betreft vrij duidelijk waar geen ruimte voor discussie is.

Net als uiteraard dat gewonde winterkoninkjes en muizen ook gewoon vallen onder de zorgplicht. Alleen winterkoninkjes zijn moeilijker te vinden en gewond te herkennen. Die kunnen zich goed verschuilen. Muizen worden door mensen gezien als ongedierte wat zonde is en staat geheel buiten deze discussie gezien daar heel andere argumenten voor zijn.

Citaat van: guusp op december 20, 2011, 22:18:04 PM
Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:05:41 PM
is ook voor ieder mens die er tot nu toe naar gekeken heeft een overtreding van de wet.
Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun direct leefomgeving (Art. 2 lid 2 flora- en faunawet).
Tsja, als we dat consequent gaan toepassen is het einde zoek, zoals uit voorbeelden hierboven al blijkt.

Het einde is helemaal niet zoek. Het begint namelijk bij jezelf. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je te ontfermen over gewonde en zieke dieren door menselijk toedoen. En ik vind het behoorlijk zwak dat verschillende mensen het argument erbij halen dat niemand zich daaraan houdt en dat hun zich daar ook niet aan moeten houden.


Jeroen,


Het stoort me dat je je moreel superieur acht ten opzichte van mensen die een andere mening hebben hoe je met gewonde dieren moet omgaan.


Daarnaast geef je wel een erg onrealististische interpretatie van het wetsartikel. Dat je voldoende zorg in acht moet nemen voor dieren, wil nog lang niet zeggen dat je er ook een zorgplicht voor hebt.



Ben Gaxiola

Bas vd Burg

#43
Citaat van: Ben Gaxiola op december 21, 2011, 00:12:47 AM
Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:22:33 PM
Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:17:08 PM
dit word weer een topic zonder einde ben ik bang............

Hoezo? Het is vrij simpel.... Mensen zeggen hier dat het puur natuur is dat deze vogel gewond is en ook uiteindelijk aflegt en dat de natuur dat wel regelt.
Maar dat zou in de natuur gebeuren waar mensen geen invloed op uitoefenen. Maar zodra er invloed van mensen op de dieren is wat het dier benadeeld hebben we een zorgplicht. Dat is wellicht ook bij dit dier gebeurd en hoort uitgezocht te worden. Zo een poot-wond krijg je niet zomaar. Staat gewoon in de wet opgenomen en is wat mij betreft vrij duidelijk waar geen ruimte voor discussie is.

Net als uiteraard dat gewonde winterkoninkjes en muizen ook gewoon vallen onder de zorgplicht. Alleen winterkoninkjes zijn moeilijker te vinden en gewond te herkennen. Die kunnen zich goed verschuilen. Muizen worden door mensen gezien als ongedierte wat zonde is en staat geheel buiten deze discussie gezien daar heel andere argumenten voor zijn.

Citaat van: guusp op december 20, 2011, 22:18:04 PM
Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:05:41 PM
is ook voor ieder mens die er tot nu toe naar gekeken heeft een overtreding van de wet.
Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun direct leefomgeving (Art. 2 lid 2 flora- en faunawet).
Tsja, als we dat consequent gaan toepassen is het einde zoek, zoals uit voorbeelden hierboven al blijkt.

Het einde is helemaal niet zoek. Het begint namelijk bij jezelf. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je te ontfermen over gewonde en zieke dieren door menselijk toedoen. En ik vind het behoorlijk zwak dat verschillende mensen het argument erbij halen dat niemand zich daaraan houdt en dat hun zich daar ook niet aan moeten houden.

Jeroen,

Het stoort me dat je je moreel superieur acht ten opzichte van mensen die een andere mening hebben hoe je met gewonde dieren moet omgaan.

Daarnaast geef je wel een erg onrealististische interpretatie van het wetsartikel. Dat je voldoende zorg in acht moet nemen voor dieren, wil nog lang niet zeggen dat je er ook een zorgplicht voor hebt.

ehm Ben artikel 2 van de Flora- en Faunawet gaat wel degelijk over een zorgplicht (vanwege het gebruik van het woord "verplicht" in het 2e lid van het artikel). Voor de volledigheid hierbij de tekst van artikel 2:

Artikel 2
1.Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2.De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken. 

Inderdaad wordt in lid 1 gesproken over dat eenieder voldoende zorg in acht neemt, maar omdat dit best vaag is wordt in lid 2 uitgewerkt wat deze zorg dan in ieder geval moet inhouden. En als je lid 2 dan leest gaat het dan in ieder geval over de verplichting om handelingen achterwege te laten die nadelige gevolgen voor flora- en fauna kunnen veroorzaken of, als het niet mogelijk is deze handelingen achterwege te laten, alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs mogelijk zin om deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Dit zorgplichtartikel geldt overigens niet alleen voor de beschermde planten- en diersoorten maar voor alle flora en fauna, maar dat geheel terzijde.... (goed om te weten dat als je in het veld loopt en plantjes/insecten vertrapt je dan wel eens in overtreding kan zijn :rolleye:  )

@Jeroen (Yeronimo)
Ik ben het met jou eens dat het eenieder is toegestaan om gewonde dieren te verzorgen. Maar om dit nu als een verplichting aan te merken op grond van het zorgplichtartikel uit de Flora- en Faunawet is volgens mij niet echt een juiste interpretatie. Daar is dit artikel nu niet echt voor bedoeld ben ik bang. Echter, als je informatie hebt (bijv jurisprudentie of zo) waaruit het anders blijkt dan houd ik me aanbevolen....

Je hebt nog wel de "Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren" waarin ook een zorgplichtartikel is opgenomen (artikel 36, lid 3 waarin wordt bepaald dat eenieder verplicht is hulpbehoevende dieren de nodige zorg te bieden), maar deze wet is bedoeld voor "gezelschapsdieren" en "landbouwhuisdieren" maar niet voor wilde dieren
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Oh het staat in de wet dus dan moet het wel goed zijn! Ich habe es nicht gewust!

peterlindenburg


Jongens wat kan het nou voor kwaad als zo'n beest geholpen wordt?

vrolijke kerst allemaal en geniet vooral van je kalkoen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: peterlindenburg op december 21, 2011, 10:09:32 AM

Jongens wat kan het nou voor kwaad als zo'n beest geholpen wordt?

vrolijke kerst allemaal en geniet vooral van je kalkoen
Waarom zou je tijd, geld en moeite gaan steken in één vogel die het nog goed kan redden?
Je kan beter al je aandacht besteden aan de bescherming van broed en overwinteringsgebieden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Ach, de hobby "vogelen" en wat daar bij hoort (kenmerken stampen, lijstjes bijhouden, apparatuur), heeft wel wat van autisme. Die aandoening gaat slecht samen met empathie. Onder het motto "ik kan nog lomper zijn dan jij" ruien de meest onaangepaste vogelaars elkaar dan ook nog eens lekker op. En zo gaat het van kwaad tot erger. Dat resulteert in vogelaars die met schijnbare trots en plezier zichzelf op de foto laten zetten met een dode vogel in de hand.

Dus, als je een vogel in nood treft en het zit je niet lekker, laat je dan vooral niet weerhouden door kulargumenten als "het is misschien wel schadelijk voor de soort" en schakel hulp in.
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.

peterlindenburg


Jeroen, het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?


Citeer
Je kan beter al je aandacht besteden aan de bescherming van broed en overwinteringsgebieden.

peterlindenburg


Ben wat vlieg je hier uit de bocht

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 11:25:10 AM
Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.

Certhia

Citaat van: peterlindenburg op december 21, 2011, 11:39:01 AM

Ben wat vlieg je hier uit de bocht

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 11:25:10 AM
Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.


Denk dat wat dit soort acties betreft Ben helemaal niet ver van de waarheid zit en dus helemaal niet zo uit de bocht vliegt. Leed dat we zien trekken we ons meer aan dan leed dat we niet zien (edit: maar waar we wel van weten). Het zorgt ervoor dat wij een slecht gevoel krijgen. Dat gevoel wordt vaak verholpen door actie te ondernemen d.m.v. reddingsacties of donaties aan goede doelen. Dat het leed van de betroffen partij er niet toe doet is natuurlijk niet waar maar voor een groot deel gaat om ons eigen gevoel.




Groet Marc

Marcel van kammen

Ik zag trouwens vorige week een tureluur met een boven- en ondersnavel van max. 3 cm, die redde zich ook prima met voedselzoeken. Wel aan apart gezicht,ik dacht in een split-second aan iets zeldzaams maar helaas...was n turellur.

BramtK

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 11:25:10 AM
Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.

Het gaat erom dat je iets voelt en daarom de getroffen vogel wil helpen. En los van wat quasi-wetenschappelijke non-argumenten, heb nog niet gelezen wat daar nu eigenlijk mis mee is. Lijkt me ook moeilijk, het gaat immers om een hele normale en menselijke eigenschap. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Maar Bram, waarom help je die vogel dan? Wat wil je er mee bereiken? Denk je aan het belang van de vogel op zo'n moment? Of aan je eigen belang?

Ook krijg ik een beetje het idee dat jij argumenten die niet in jouw straatje vallen als quasi-wetenschappelijk non-argument afdoet (net zoals je mensen die het niet met je eens zijn zwart loopt te maken in plaats van met ze in discussie gaat, zo ga je mij in ieder geval niet overtuigen). Dat een vogel stress heeft als-ie gevangen wordt is hier toch al genoemd? Daar moet je wel rekening meehouden. Is een beest in een kooitje stoppen, ook al hou je zielsveel van dat beest, geen dierenmishandeling?

peterlindenburg


ik vind het niet correct om andermans motieven hier op het forum ter discussie te stellen, dat neigt naar het in twijfel trekken van de integriteit van personen.


Zoals jij opschrijft, Marc, is het een stuk beschaafder en ik denk dat je in principe ook gelijk hebt. Alleen spreek dan wel voor jezelf! Er zijn ook genoeg mensen die zich onzichtbaar leed wel aantrekken en niet alleen maar geven om gewonde sexy aaibare dieren.


groeten Peter



Citaat van: Certhia op december 21, 2011, 12:15:50 PM
Citaat van: peterlindenburg op december 21, 2011, 11:39:01 AM

Ben wat vlieg je hier uit de bocht

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 11:25:10 AM
Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.


Denk dat wat dit soort acties betreft Ben helemaal niet ver van de waarheid zit en dus helemaal niet zo uit de bocht vliegt. Leed dat we zien trekken we ons meer aan dan leed dat we niet zien (edit: maar waar we wel van weten). Het zorgt ervoor dat wij een slecht gevoel krijgen. Dat gevoel wordt vaak verholpen door actie te ondernemen d.m.v. reddingsacties of donaties aan goede doelen. Dat het leed van de betroffen partij er niet toe doet is natuurlijk niet waar maar voor een groot deel gaat om ons eigen gevoel.




Groet Marc

Ben Wielstra

Maar van mensen die een beest niet willen redden dat aan een gebrek aan empathie wijden, daar is niks mis mee? Volgens mij stel je je selectief aan!

Dutchbird

Het is altijd goed als een mens zich om dieren(leed) bekommert  :duim:

Het informeren van de Dierenambulance kan nooit kwaad.
Zij kunnen bekijken of de vogel uberhaupt te vangen is.
Als de vogel eet en vliegt, zal hij zich niet laten vangen.

Zie ook mijn waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/56825513

Een lekkere vega groet,
Caroline

N.B.: @Jeroen, ik heb wel ooievaars gezien met een missende (onder)poot die zich prima kunnen redden (broeden e.d.); als een vogel fit en sterk is, redt hij het wel (soms met een beetje menselijke hulp...)
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Certhia


Ongetwijfeld en ik zei ook niet dat men zich van onzichtbaar leed niets aan trekt  alleen is het wel minder (hoewel ik niet de kost wil geven aan hen die het werkelijk geen zak interesseert). Voor een deel spreek ik voor mezelf inderdaad maar je hoeft maar om je heen te kijken om te beseffen dat dit voor een heleboel mensen opgaat.


Groetjes


Marc

Citaat van: peterlindenburg op december 21, 2011, 14:28:46 PM

ik vind het niet correct om andermans motieven hier op het forum ter discussie te stellen, dat neigt naar het in twijfel trekken van de integriteit van personen.


Zoals jij opschrijft, Marc, is het een stuk beschaafder en ik denk dat je in principe ook gelijk hebt. Alleen spreek dan wel voor jezelf! Er zijn ook genoeg mensen die zich onzichtbaar leed wel aantrekken en niet alleen maar geven om gewonde sexy aaibare dieren.


groeten Peter



Citaat van: Certhia op december 21, 2011, 12:15:50 PM
Citaat van: peterlindenburg op december 21, 2011, 11:39:01 AM

Ben wat vlieg je hier uit de bocht

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 11:25:10 AM
Het gaat er inderdaad helemaal niet om of je die vogel daadwerkelijk helpt, het gaat er vooral om dat je jezelf beter voelt.


Denk dat wat dit soort acties betreft Ben helemaal niet ver van de waarheid zit en dus helemaal niet zo uit de bocht vliegt. Leed dat we zien trekken we ons meer aan dan leed dat we niet zien (edit: maar waar we wel van weten). Het zorgt ervoor dat wij een slecht gevoel krijgen. Dat gevoel wordt vaak verholpen door actie te ondernemen d.m.v. reddingsacties of donaties aan goede doelen. Dat het leed van de betroffen partij er niet toe doet is natuurlijk niet waar maar voor een groot deel gaat om ons eigen gevoel.




Groet Marc

BramtK

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2011, 14:24:56 PM
Maar Bram, waarom help je die vogel dan? Wat wil je er mee bereiken? Denk je aan het belang van de vogel op zo'n moment? Of aan je eigen belang?

Ook krijg ik een beetje het idee dat jij argumenten die niet in jouw straatje vallen als quasi-wetenschappelijk non-argument afdoet (net zoals je mensen die het niet met je eens zijn zwart loopt te maken in plaats van met ze in discussie gaat, zo ga je mij in ieder geval niet overtuigen). Dat een vogel stress heeft als-ie gevangen wordt is hier toch al genoemd? Daar moet je wel rekening meehouden. Is een beest in een kooitje stoppen, ook al hou je zielsveel van dat beest, geen dierenmishandeling?


Voor wat betreft die argumenten, ik doel oa op een argument van Jeroen dat het helpen van individuen wellicht slecht is voor de fitheid van de soort als geheel. Dat vind ik quasi wetenschappelijk, waar is dat onderzocht? Is die stelling aannemelijk te maken? Ik snap niet wat daar selectief aan is noch hoe dat mensen zwart maakt.


We kunnen best een discussie beginnen over egoisme vs altruisme, maar volgens mij kom je er dan doorgaans op uit dat het handelen van mensen nooit puur uit de ene dan wel uit de andere eigenschap kan worden verklaard. Er zit dus altijd iets van egoisme in het handelen van mensen. Opnieuw is dan de vraag of dat erg is, natuurlijk moet je je dat wel afvragen, maar jij verklaart Lenie op voorhand fout omdat ze het mss stiekem voor zichzelf doet... Dat vind ik raar.

Groeten,

Bram ter Keurs